Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1055
På min ASUS D550C er jeg rimelig sikker på at viften har gått i stykker. CPU-temperatur blir skyhøy (fra 75-100+) og pc'en skrur seg selv av, uten at man kan høre eller kjenne luft fra ventilasjonen. Jeg har veldig snart eksamen og har behov for lagrede dokumenter og å arbeide på pc, derfor er det veldig ubeleilig å levere inn til reparasjon for øyeblikket. Kan en kjølematte senke temperatur tilstrekkelig til at man kan bruke pc'en likevel? eller blir det ikke nok effekt til at det er noe poeng?
Javisst kan det være at det funker, men det er egentlig helt umlig å si noe om før det er testet. Maskinen nytter seg av kjøling med å dra inn luft fra innsiden og igjennom maskinen. En kjølematte med vifte vil forsøke å dytte inn luft fra undersiden av maskinen og opp igjennom luftekanalene og videre igjennom maskinen. Det er en vesentlig mindre effektiv metode, og i tillegg har du en stillestående vifte inni der til økt motstand. Jeg ville ikke satt min lit til en slik løsning, men det er klart at det kan være tilstrekkelig til at maskinen ikke slår seg av i overopphetning.

Jeg ville åpnet opp maskinen og tatt en titt på viften og dens tilkoblinger. Ser at den har en tilnærmet lik vifte som mange andre laptoper; ville kanskje forsøkt å hente ut en fungerende fra en allerede dekommisjonert laptop dersom dette var mulig.
Du kan eventuelt åpne den og skru av viften og kjøpe en 40 mm eller en 80 mm vifte som du setter på ghetto style. Da stripper du bare kobberkablene og kobler den til et batteri. Helt til du kan kjøpe en som passer til pcen.