Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2120
Jeg får ikke startet PCen da den skrur seg av etter under 1 sekund etter jeg trykker på startknappen. Har feilsøket og funnet ut at det ikke er PSUen, og har tatt ut batteriet på HK for å restarte BIOS. minnebrikkene har jeg også prøvd å plukket ut og rengjort og satt inn igjen. hva kan det da være? CPU?
Sist endret av uthus98; 7. desember 2015 kl. 13:33.
Tipper enten CPU eller mest sannsynlig hovedkortet. Har du forsøkt å skru PCen på uten knappen på kabinettet? Kortslutt pinnene som er tilkoblet knappen kjapt(på hovedkortet, du kan bruke skrujern om ikke annet, bare ikke kortslutt annet enn de 2 pinnene til PWR_BTN). Noen hovedkort kommer også med egen knapp på kortet. Ikke stor sannsynlighet at feilen ligger her, men er verdt et forsøk. Kan være feil i kretsen til knappen.

Hvis dette ikke virker ville jeg forsøkt med ny CPU om du har mulighet til å låne, men tipper det er hovedkortet som er synderen.
Sist endret av aphex; 7. desember 2015 kl. 14:32.
Sitat av aphex Vis innlegg
Tipper enten CPU eller mest sannsynlig hovedkortet. Har du forsøkt å skru PCen på uten knappen på kabinettet? Kortslutt pinnene som er tilkoblet knappen kjapt(på hovedkortet, du kan bruke skrujern om ikke annet, bare ikke kortslutt annet enn de 2 pinnene til PWR_BTN). Noen hovedkort kommer også med egen knapp på kortet. Ikke stor sannsynlighet at feilen ligger her, men er verdt et forsøk. Kan være feil i kretsen til knappen.

Hvis dette ikke virker ville jeg forsøkt med ny CPU om du har mulighet til å låne, men tipper det er hovedkortet som er synderen.
Vis hele sitatet...
Har sjekket om det er kappen. Hva kan evt. være feilen på hovedkortet? har sjekket for visuelle feil. Jeg har ikke mulighet til å låne CPU desverre, så må da kjøpe nytt hovedkort og CPU for det er 1155 sokkel på prosessor og HK
Ok.

Litt vanskelig å vite, det som er viktig å huske med all elektronikk er at selv om det ikke er bevegelige deler blir det utslitt etterhvert, og i tillegg kan det være en liten komponent som er defekt uten synlige skader, som bare fungerte en liten stund.
Altså, du må kunne feilsøke med multimeter og koblingskjema hvis du skal finne feilen, men det er ikke sikkert da heller, selv om du skulle klare å oppdrive koblingskjema på hovedkortet.

Har du overclocket? Eller har du lagt til nye komponenter i det siste? Tenker at det kan jo skje om belastningen blir for stor og hovedkortet / CPU får spenningsfall.
Sitat av aphex Vis innlegg
Ok.

Litt vanskelig å vite, det som er viktig å huske med all elektronikk er at selv om det ikke er bevegelige deler blir det utslitt etterhvert, og i tillegg kan det være en liten komponent som er defekt uten synlige skader, som bare fungerte en liten stund.
Altså, du må kunne feilsøke med multimeter og koblingskjema hvis du skal finne feilen, men det er ikke sikkert da heller, selv om du skulle klare å oppdrive koblingskjema på hovedkortet.

Har du overclocket? Eller har du lagt til nye komponenter i det siste? Tenker at det kan jo skje om belastningen blir for stor og hovedkortet / CPU får spenningsfall.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri overclocket og har ikke lagt til noen andre nye komponenter enn en ny SSD da den gamle ikke virket noe mer. dette skjedde nylig. Fikk også et problem med HDDen så jeg ikke fikk åpnet den, og måtte da reformatere den i nytt OS før jeg fikk ta ibruk den igjen. Den gamle SSDen fungerer ikke i det heletatt. Kan det ha noe med denne feilen å gjøre? har prøvd å skifte kjølepasta nå nettop men ingen hell i forsøket. Da er det vel ikke noe annet valg en å bestille nytt HK og CPU?
Sitat av uthus98 Vis innlegg
Jeg har aldri overclocket og har ikke lagt til noen andre nye komponenter enn en ny SSD da den gamle ikke virket noe mer. dette skjedde nylig. Fikk også et problem med HDDen så jeg ikke fikk åpnet den, og måtte da reformatere den i nytt OS før jeg fikk ta ibruk den igjen. Den gamle SSDen fungerer ikke i det heletatt. Kan det ha noe med denne feilen å gjøre? har prøvd å skifte kjølepasta nå nettop men ingen hell i forsøket. Da er det vel ikke noe annet valg en å bestille nytt HK og CPU?
Vis hele sitatet...

Man kan jo spekulere hele veien til kirka. Det er mye som kan gå galt på et hovedkort.

Det kan jo være en feil på hovedkortet som har ført til spenningsfall over flere komponenter, noe som kan være uheldig, men de fleste komponenter skal være beskyttet mot slikt så vidt jeg vet.

Hadde jeg vært deg ville jeg bestilt nytt hovedkort ja, og vurder CPU, men skal mere til for at den har tatt kvelden om du ikke har overclocket og lignende.

Du kan jo søke på hovedkortet via google, og se om du finner flere med samme feil.
Sitat av aphex Vis innlegg
Man kan jo spekulere hele veien til kirka. Det er mye som kan gå galt på et hovedkort.

Det kan jo være en feil på hovedkortet som har ført til spenningsfall over flere komponenter, noe som kan være uheldig, men de fleste komponenter skal være beskyttet mot slikt så vidt jeg vet.

Hadde jeg vært deg ville jeg bestilt nytt hovedkort ja, og vurder CPU, men skal mere til for at den har tatt kvelden om du ikke har overclocket og lignende.

Du kan jo søke på hovedkortet via google, og se om du finner flere med samme feil.
Vis hele sitatet...
Takk for all hjelp må bestille både nytt HK og CPU da komplett.no ikke lengre selger hovedkort med LGA1155 socket
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sikker på du kan avskrive psu? Jeg har vært borte i nettopp dette problemet noen ganger, enten har det vært cpu eller psu, fleste av gangene var det psu som var delvis skylden, enten i form av et komponent som skapte kortslutting, eller selve psu'en som var defekt.

Dersom du kun kobler ut 24 pins kontakten og jumpstarter psu, hva skjer da?
Dersom du kobler ut alle ledningene fra psu og jumpstarter da, hva skjer da?
Jeg jumpstarta nå med alle untatt 24-pin kontaktenn i og kjørte den i ca 10sek, og så kjappa jeg meg å sette i 24pin i HK igjen og da starta den etter ca 3 forsøk. kan det da være PSU? (8-pin kontakta oppe i venstre hjørne sto også i

Sitat av uthus98 Vis innlegg
Jeg jumpstarta nå med alle untatt 24-pin kontaktenn i og kjørte den i ca 10sek, og så kjappa jeg meg å sette i 24pin i HK igjen og da starta den etter ca 3 forsøk. kan det da være PSU? (8-pin kontakta oppe i venstre hjørne sto også i
Vis hele sitatet...
nå kjører den feilfritt i alle spill osv
Sist endret av uthus98; 7. desember 2015 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du bør ikke sette i noe, eller ta ut noe mens psu går.

Sjekk tilkoblingene, og evt prøv å starte maskinen på vanlig måte, funker det ikke, så napper du ut en enhet(fks harddisk) og prøver å starte som vanlig igjen, helt til du muligens finner en synder.

Finner du ingen, så kan du konkludere med cpu eller hk.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du bør ikke sette i noe, eller ta ut noe mens psu går.

Sjekk tilkoblingene, og evt prøv å starte maskinen på vanlig måte, funker det ikke, så napper du ut en enhet(fks harddisk) og prøver å starte som vanlig igjen, helt til du muligens finner en synder.

Finner du ingen, så kan du konkludere med cpu eller hk.
Vis hele sitatet...
Satt ikke i 24-pinn kontakten mens PSU gikk da jeg må ta bort lasken mellom svart og grønn leder for å klare å sette den i HK. Har prøvd å starte den utn GPU,RAM og cdspiller, men med samme problem. som sagt har jeg fått start på den nå, men hver kveld når jeg setter på PCn så dukker det samme problemet opp igjen. Hvis jeg slår den av nå og venter i ca 1 min, starter den på 1 forsøk. men hvis jeg venter til i morgen er samme problemet der igjen

Sitat av uthus98 Vis innlegg
Satt ikke i 24-pinn kontakten mens PSU gikk da jeg må ta bort lasken mellom svart og grønn leder for å klare å sette den i HK. Har prøvd å starte den utn GPU,HDD og SSD men hver kveld når jeg skrur på PCn så dukker det samme problemet opp igjen. Hvis jeg slår den av nå og venter i ca 1 min, starter den på 1 forsøk. men hvis jeg venter til i morgen er samme problemet der igjen
Vis hele sitatet...
er det symptomer på at det kan være PSUen? siden pcen går feilfritt når jeg først har fått start
Sist endret av uthus98; 7. desember 2015 kl. 23:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.