Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4882
Heisann!
Etter en stund med tenking og spekulering har jeg bestemt meg for å prøve meg på et pendelhopp i løpet av denne sommeren dersom jeg føler at jeg får nok hjelp og føler meg trygg på dette.

Har sett meg ut ei bro jeg har lyst til å prøve mitt første pendelhopp fra, men jeg er temmelig grønn på området så jeg trenger all den hjelpen jeg kan få.

Først og fremst lurer jeg på hva slags utstyr jeg trenger.

- Hjelm (er jo en selvfølge)
- Sele, men hva slags? Vil helst ikke oppleve noe hengetraume!
- Tau, men hva slags tau? Noe som strekker seg eller?
- Hvordan skal tauet festes osv?



Etter det jeg har klart å finne ut så vil jeg ikke oppnå mer enn 2 G uansett og det er jo ikke mye nok til at jeg trenger å bekymre meg for det.

Det som bekymrer meg er at jeg skal få et skikkelig rykk i det tauet strammer seg. Da kan jeg skade ryggen og det er ikke ønskelig.

Fallet fra broa og ned til fjorden under er ca. 50 meter.
Hvor langt tau burde jeg ha? Hvor på tauet burde jeg koble meg på?

Dersom jeg skal festes litt oppe på tauet, hvordan skal jeg komme meg ned til vannet?
Hva slags straff får jeg dersom politiet kommer?

Sist, men ikke minst: Hvor mye koster utstyret jeg trenger?

Håper at det er noen med erfaring på dette området som kan hjelpe meg!


http://www.youtube.com/watch?v=gAYkPSKbBLI

Broa jeg har sett meg ut: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Fed...e2(Jarvin).jpg
Jeg vil så til de grader fraråde deg å gjøre dette. For det første har du tydeligvis NULL erfaring med liknende. Hvordan skal du feks. feste tauet under den broen du har sett deg ut? Velger du et tau som strekker seg, blir det fort mye vanskeligere å regne ut hvor langt tauet skal være for at du ikke faller rett i sjøen / smeller opp i broen igjen.

For at du i det hele tatt skal overleve dette, bør du skaffe deg endel hjelpere med erfaring innenfor temaet, ikke en gjeng med freaks på internett. Vi kan ikke hjelpe deg særlig mye når du deiser 50 m rett ned i sjøen.

Hvorfor ikke prøve strikkhopp først? Antar at du aldri har prøvd det? Sjekk ut hvem du må kontakte i byen din for å få tatt et slikt hopp i stedet. Da blir det ihvertfall gjort under mer eller mindre kontrollerte forhold.
Les hva jeg skriver:

"Etter en stund med tenking og spekulering har jeg bestemt meg for å prøve meg på et pendelhopp i løpet av denne sommeren dersom jeg føler at jeg får nok hjelp og føler meg trygg på dette."

"Håper at det er noen med erfaring på dette området som kan hjelpe meg!"
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Les hva jeg skriver:

"Etter en stund med tenking og spekulering har jeg bestemt meg for å prøve meg på et pendelhopp i løpet av denne sommeren dersom jeg føler at jeg får nok hjelp og føler meg trygg på dette."

"Håper at det er noen med erfaring på dette området som kan hjelpe meg!"
Vis hele sitatet...
Du kan da ikke ha tenkt og spekulert særlig mye, når du ikke vet hvilket tau du skal bruke, hvordan du skal knyte tauet, og hvor tauet faktisk KAN knytes!? Noe så fundamentalt burde da være på plass hvis du har "tenkt og spekulert" mye på dette?

Det eneste jeg prøver på er å hindre en kid i å drepe seg sjøl før han har tenkt seg om. Tenk deg i det minste om før du dreper deg sjøl. Og film det.
Det at jeg ikke har fortalt hva jeg har tenkt på betyr ikke at jeg ikke har tenkt i det heletatt.

Men takk for advarser!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
- Tau, men hva slags tau? Noe som strekker seg eller?
Vis hele sitatet...

Ville ikke anbefalt et vanlig tau da dette kan gi en rimelig brå stopp.
Sist endret av kengro; 5. juni 2009 kl. 17:29.
Ikke bare fraråd ham å gjøre dette. Det er ikke det han spør om. En plass må han starte, og han bestemte seg for å gå ut med det her for å få råd fra andre. Da vil det være mye mer konstruktivt om man faktisk gir råd.
Sist endret av exocytose; 5. juni 2009 kl. 17:29.
Snakk med nokon som har erfaring med klatring og som du stoler på. Ting kan veldig lett gå galt om ein ikkje har nokon kunskaper. Dessutan så er tau, sele, krokar og anna du treng ikkje så veldig billig, så det kan vere greit å få lånt det av erfarne.
ja, det eneste konstruktive rådet jeg kan gi deg er å kontakte noen som har gjort dette før, og gjør det sammen med dem.
Ellers, takk for en epic thread. "hei, jeg skal surre ett tau fast til meg og hoppe ut fra en bro" haha.
Takk for råd så langt.

Har prata en del med en som hopper i fallskjerm og har kommet fram til at jeg får prøve å starte med en fallskjermsele.
Disse kunne visst være så billige som et par tusen kroner.

Skal prate med et par andre karer angående tau osv.

Når det gjelder festepunkter til tauet har jeg allerede planene klare.
Var på vei til å prøve dette en gang. Det endte med at alle på stedet trakk seg etter en liten samtale om hvor mange ganger klatrertauet vi skulle bruke hadde vært brukt tidligere. Han gærningen som stilte med utstyr og 'erfaring' (barndomskamerat) ble plutselig litt vag.

Som jeg skjønte det er det en en0rm belastning på tauet og det blir 'oppbrukt' etter et par hopp. Skulle jeg hoppet ville jeg bundet det oppe på rekkverket og hoppet ganske langt ut uten altfor mye slakk i tauet. Det er jo sikkert en fantastisk opplevelse, om vellykket...

Når det er sagt tror jeg aldri jeg kommer til å gjøre det sjøl og anbefaler det ikke på noen måte. Men få tak i noen klatrerfolk som vet hva de snakker om.
▼ ... flere år senere ... ▼
Spent på om det ble noe hopp!

Om dere er noe dere lurer på angående pendelopp så rop ut.
Sitter med en del kompetanse her
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Spent på om det ble noe hopp!

Om dere er noe dere lurer på angående pendelopp så rop ut.
Sitter med en del kompetanse her
Vis hele sitatet...
Nei, det ble ikke noe hopp.

Det skjedde mye forskjellig innad i den aktuelle kameratgjengen fra og med det året så vi gled fra hverandre av forskjellige årsaker.
Det kunne likevel vært interessant å høre hvordan du går frem med oppheng, liner og seler ved et langsgående pendelhopp.
Jeg er også interessert i litt informasjon rundt dette...
Jeg skal skrive litt om hvordan jeg gjør det når jeg rigger opp ett pendelhopp.
Jeg fraskriver meg ALT ansvar for skader, eventuelle straffeforfølgelser og lignende. Dette er på eget ansvar.

Husk, det er fobudt å hoppe fra offentlige broer.

Det første er å finne en bro som egner seg. Den må være høy nok, og samtidig lang nok, uten noen pilarer eller andre ting som hindrer pendelen. Jeg har hoppet en del fra en bro der vi når brokaret på svingen tilbake. Her må vi være klar for å sparke imot med beina og ikke treffe med ryggen. Dette er ikke optimalt, men det går om man er klar over det.
Så må man finne plasser å feste tauet. Konstruksjonen på broa avgjør hvor man kan feste. Dette må man bare vuredre. Fest lavt, ikke oppe på rekkverket.

Hvordan man fester seg inn på brua er spørs hvordan broa er utformen, men bruk bare skikkelig knuter. Åttetalsknute funker fint. Pass på skarpe kanter, bettong og lignende. Tauet må eventuelt beskyttes med noe.
På ei av broene jeg har hoppet har vi brukt kjetting de første 2 meterene for å skåne tauet. Tre tauet gjennom brøytestikker i plast er en annen grei måte å beskytte tauet på.

Som hovedregel fester tauet midt på brua, strekker tauet bortover brua til man får ønsket lang pendel. Husk att klatretau strekkes seg en del ved belastning.

Bruk BARE skikkelig klatretau, såkalt heltau, ikke 1/2 tau. Dette beskrivet tykkelsen på tauet.
Bruk dobbelt tau. En grei måte å gjøre det på er å knyte en åttetallsknute midt på tauet. Knuten blir da den nederste enden på pendelen.

Bruk BARE skikkelig klatresele, med brystsele. Det går å hoppe uten brystsele, men det er veldig greit å bruke dette.

Bruk BARE skikkelige karabiner, med skrusikkring på. Ikke bruk karabiner direkte i brokunstruksjonen.

Skal du bruke kjetting, bruk BARE sertifisert kjetting. Det samme gjelder eventuelle sjakkler.
Løftestropper er en grei ting å bruke. Jeg har 1 tons fiberstropper jeg kan bruke i brukonstruksjon.

Etter hoppet må man komme seg opp eller ned fra pendeltauet.
Hvordan dette gjøres spørs hva man har av utstyr, hvor høyt det er, hvordan brua er, og hva som er under brua.

På enkelte bruer kan det være greiest å bruke ett separat tau for bli dratt opp igjenn. Da er det viktig å bruke skikkelig utstyr, som gjør att tauet ikke kan rase ut igjenn om man slipper. Petzl P07 er veldig fin å bruke til dette.

På andre bruer kan det vare fint å rappelere videre ned på bakken, bekken eventuelt ned i båt.
Til dette bør man bruke ett separat tau som man kobler seg over på, og rappelerer ned. Dette er en litt mer krevende metode, som krever litt mer kunskap om klatring.

Om brua er høy, om man ikke hat tilgang på båt er den beste måte å klatre opp tauet. Til dette trenger man en del utstyr.
Dette er mer mer krevende, krever mer utstyr og kunnskap. Jumarklemmer, croll for å nevne noe.

Jeg vil anbefale alle å prøve ett pendelhopp. Følelsen av å rase mot avgrunnen før man kjenner tauet stramme seg opp er en fantastisk følelse.
MEN, skal man rigge opp egen pendel må man vite hva man gjør, og ha skikkelig utstyr. Dette er ikke noe man driver med uten å vite hva men gjør.

Om noen er på Nordmøre er det bare å ta kontakt, så kan jeg rigge opp en skikkelig pendel så kan du få prøve.
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Legger ut noen bilder fra noen av våre siste hopp..





▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenkte jeg skulle spamme tråden litt med noen bilder. Her er fra sist vi var ute og hoppet.







Anbefaler alle å prøve ett pendelhopp.
MEN, vær sikker på det du gjør. Det er MANGE ting man må tenke på. Mange momenter som spiller inn på om du får ett trygt hopp, eller skader deg.
Vi driver aktivt med dette, og tar på oss oppdrag innen pendelhopp o.l.

Igår fant vi ei ny bru som vi ikka har hoppet før, denne skal testes ut i går. Blir en del rigging da denne brua er litt spesiel med en uvanlig exit og noen momenter som må ivaretas. Utfordringer

Om noen lurer på noe er det bare å rope ut!
Sitat av Ignifer Vis innlegg

Om noen lurer på noe er det bare å rope ut!
Vis hele sitatet...
Er det noen grunn til at dere pendler på tvers istedenfor på langs?
Jeg vil anta at det er pga. broens størrelse, men er det andre faktorer som spiller inn?
Det er flere faktorer som bestemmer dette.
Viktigst er broens bredde kontra høyde. På en av broene på bildene hadde det nok funket fint å hoppet på tvers, men det er enklere å rigge og minst like bra å hoppe på langs.
På mange broer vil det være bedre å hoppe på tvers.