Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1909
Går i 2 klasse og har fryktelig lyst på mer enn kun utstyrs stipend på kroner 910.
Det har seg slik at foreldrene mine er skilte, men mamma er gift og jeg bor hos henne. Er det da noen mulighet for å "lure" lånekassen og få dem til å tru at jeg bor hos faren min som er singel og tjener dårlig?

Takk for alle kreative svar
Nei, du vil ikke få hjelp her til å stjele pengene til andre nordmenn.
Ta deg en deltidsjobb annenhver helg, så skal du se at du plutselig får et par tusen ekstra i lomma mot de stakkars 900 du får en gang.
Sitat av complex Vis innlegg
Nei, du vil ikke få hjelp her til å stjele pengene til andre nordmenn.
Vis hele sitatet...
Joda, det vil han
Har moren din omsorgsretten? Om de har delt omsorgsrett så har du ingenting å tape på å sette at du bor mest hos faren din
Du må melde flytting av adresse og videre, med andre ord nei..
Så fremst du ikke bor for deg selv noen mil unna mora (din nærværende adresse) så kan du få borteboer stipend, men da må du ha en annen vgs en det du går på, det jeg har forstått
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du må melde flytting av adresse og videre, med andre ord nei..
Så fremst du ikke bor for deg selv noen mil unna mora (din nærværende adresse) så kan du få borteboer stipend, men da må du ha en annen vgs en det du går på, det jeg har forstått
Vis hele sitatet...
VGS må være mer enn 40km unna bosted for å få borteboerstipend. :-)
Hva vil kompisen min få i stipend? Foreldrene skilt og single, begge går på trygd.
Sitat av Settoz Vis innlegg
VGS må være mer enn 40km unna bosted for å få borteboerstipend. :-)
Vis hele sitatet...
Hvis man går under en av kriteriene:

- Skolen ligger mer enn 40 km fra foreldrehjemmet.
- Du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag.
- Det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen.

Kilde: http://www.ung.no/oss/stipend/46180.html



Til TS:
1. Tror du ikke alle har lyst å få ekstra penger av lånekassen? Hvis du har svart ærlig på spørsmålene man må krysse av på og du kun får 910 kroner så er det vanskelig å "lure" lånekassen. Du er ikke den første som har prøvd kan jeg si deg. Hvis du klarer dette (eller lyger for den slags skyld på spørsmålene) vil du med ganske stor sannsynlighet bli tatt.
2. Tror du ikke alle mennesker i denne verden har lyst på ekstra "GRATIS" penger? Jo, egoismen styrer mangen av oss, men hvordan skulle det ha vært om alle hadde samme tankegang som deg? Hvorfor fortjener du dette mer enn andre?
Sist endret av CallMeMaybe.Dog; 23. august 2012 kl. 19:35.
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Hva vil kompisen min få i stipend? Foreldrene skilt og single, begge går på trygd.
Vis hele sitatet...
Tror det er 20800 i året. Altså 10400 i semesteret. Dvs. ca. 2080 i måneden.
Sitat av Deximus Vis innlegg
Tror det er 20800 i året. Altså 10400 i semesteret. Dvs. ca. 2080 i måneden.
Vis hele sitatet...
I et slikt tilfelle, så vil han nok få maks stipend. Altså 24 eller 25 tusen, husker ikke helt.

Jeg får 20800 kr i året. Bor hos mor som tjener greit nok med omsorg for bare meg.
Sitat av Tfan Vis innlegg
I et slikt tilfelle, så vil han nok få maks stipend. Altså 24 eller 25 tusen, husker ikke helt.

Jeg får 20800 kr i året. Bor hos mor som tjener greit nok med omsorg for bare meg.
Vis hele sitatet...
Nei, maks stipend er visst 19800. Du får derfor maks stipend utbetalt. Bor du derimot ikke hjemme så er det mulig å få mer i stipend. Uavhengig av hvor du bor, kan du uansett søke om lån og da kan du maks få utbetalt (lån + stipend) ca. 50 000 i året.
KILDE: Lånekassen
Hvis han bor 12 timer unna aleine? I tillegg.

unna der han egentlig bor altså.
Sorry for å stjele tråden din litt TS, men:

Får man noe ekstra i stipend hvis man ikke bor sammen med foreldre?
hvordan beregner de egentlig stipend? fordi jeg bor hos faren min, foreldrene mine er skilt, begge tjener tilnærmet ingenting (faren min er sykemeldt), å jeg får bare 2020 i året?
føler meg urettferdig behandlet, en kamerat har samme situasjon bortsett fra at moren hans har hatt kjæreste i flere år å likevel får han 22k...
Sist endret av vangsfreaken; 23. august 2012 kl. 21:45.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
hvordan beregner de egentlig stipend? fordi jeg bor hos faren min, foreldrene mine er skilt, begge tjener tilnærmet ingenting (faren min er sykemeldt), å jeg får bare 2020 i året?
føler meg urettferdig behandlet, en kamerat har samme situasjon bortsett fra at moren hans har hatt kjæreste i flere år å likevel får han 22k...
Vis hele sitatet...
Det er vel vi uten skilte foreldre, som bare får utstyrsstipend som burde føle oss urettferdig behandlet! Av alle mine bekjentskaper som har skilte foreldre og får 20K i stipend, er det ingen som trenger det noe mer enn vi som lever med begge foreldrene våre. Føler personlig at hele ordningen er en vits, men baserer dette kun på egne erfaringer. Om noen har eksempler der stipend faktisk gjør nytte for seg og ikke skaper forskjeller mellom elever, kan dere godt dele det
Sitat av Armagedd0n Vis innlegg
Det er vel vi uten skilte foreldre, som bare får utstyrsstipend som burde føle oss urettferdig behandlet! Av alle mine bekjentskaper som har skilte foreldre og får 20K i stipend, er det ingen som trenger det noe mer enn vi som lever med begge foreldrene våre. Føler personlig at hele ordningen er en vits, men baserer dette kun på egne erfaringer. Om noen har eksempler der stipend faktisk gjør nytte for seg og ikke skaper forskjeller mellom elever, kan dere godt dele det
Vis hele sitatet...
kan nevne at kameraten min som får 22k bare trenger pc, mens jeg allerede har handlet utstyr for nesten 5000...
Siden det er snakk om stipend og skilte foreldre så kan jeg jo ta opp noe som har stusset meg. Kameraten min som har skilte foreldre og bor kun hos mora som tjener helt greit fikk i fjord 20k og i år 17k, mora har kun han under 18 og forsørge. Jeg har skilte foreldre og bor kun hos faren min, som har samboer. Faren min tjener vel litt mer en mora til kameraten min (tipper rundt 400k det året de sjekka denne gang), og i mitt hus bor også to unger der ene er samboer og eks sin og ene er far og samboer sin. Jeg fikk i fjord totalt 2k og i år 910 elns. Hvorfor får jeg så lite i forhold til kameraten min?
Hadde en klassekompis som bodde hjemme hos faren sin, som har helt grei inntekt og hele greia. Han meldte flytting til sin mor som hadde vesentlig lavere inntekt, og fikk derfor en god slant utbetalt i måneden. Tror han lå oppimot max stipend + borteboerstipend.
Sitat av Deximus Vis innlegg
Nei, maks stipend er visst 19800. Du får derfor maks stipend utbetalt. Bor du derimot ikke hjemme så er det mulig å få mer i stipend. Uavhengig av hvor du bor, kan du uansett søke om lån og da kan du maks få utbetalt (lån + stipend) ca. 50 000 i året.
KILDE: Lånekassen
Vis hele sitatet...
Med borteboer stipend så kan man få 60k, en i klassen min får det. Snakk ufortjent stipend. Faren hans betaler alt uansett, kommer til å gå unna med 30-40k i lomma.

Flott vi bruker skattepengene på noe viktig
Sist endret av Xernox; 23. august 2012 kl. 23:20.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Deximus Vis innlegg
Nei, maks stipend er visst 19800. Du får derfor maks stipend utbetalt. Bor du derimot ikke hjemme så er det mulig å få mer i stipend. Uavhengig av hvor du bor, kan du uansett søke om lån og da kan du maks få utbetalt (lån + stipend) ca. 50 000 i året.
KILDE: Lånekassen
Vis hele sitatet...
Ummm... jeg fikk da iallefal 45k i stipend når jeg løyg en del på Lånekassen, så tror ikke 19 800 er max.
Fikk fikset det da, siden jeg vil ikke bli tatt for det, så jeg endet opp med 910
Er ganske så kjipt når jeg ikke får så mye penger av moren min og vennene mine får 20k+ i stipend..
Sist endret av ArtOfHacking; 23. august 2012 kl. 23:40.
Stipend er fine greier, selv får jeg 800kr i månden noe jeg overhodet ikke trenger, men fint med litt ekstra lommepenger

Men om du sliter med penger, foreldrene dine ikke har lyst å betale for noe osv. så kan du kontakte rådgiver på skolen, de klarer alltid å ordne noe.
hmm, jeg bor hos pappa som er søkkrik, så jeg søker at jeg bor hos mamma som er trygda og får 21k i stipend
Cookie Monstah ^_^
Sitat av iSkurk Vis innlegg
hmm, jeg bor hos pappa som er søkkrik, så jeg søker at jeg bor hos mamma som er trygda og får 21k i stipend
Vis hele sitatet...
din skurk *titegn*
Jeg har selv skilte foreldre. Kun moren min har omsorgs rett på meg. Hun har jobb, startet opp butikk selv, går derfor ulønnet. Men hun er gift med en ny mann nå og han forsørger hele familien på 5 unger 2 voksne. Fikk kun utstyr stipend. Men med det sagt så har han 4 lederstillinger og Inntekt på over 1 Mil.
Hvis mor og far tjener mye så får du ikke stipend. Da får du alt som lån.