Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6145
I et innslag i Dagsrevyen på Nrk i kveld (starter på 09:50), fremlegger sosiologiprofessor Willy Pedersen ny, norsk forskning som viser at cannabisbrukere mottar mer sosialhjelp enn andre (dess hyppigere bruk, jo større andel sosialhjelpmottagere).

Så kan man jo spørre seg om de som oppgir et meget hyppig cannabisbruk mottar sosialhjelp fordi de røyker for mye, eller om de røyker så mye fordi de befinner seg i en marginalisert posisjon utenfor arbeidslivet osv. Synes som vanlig at Arild Knutsen har noen gode poenger på slutten (selv om jeg tror han trekker frem den populistiske, men ikke veldig godt dokumenterte trappetrinnsteorien for å fremme tanken om legalisering).

Det er også interessant å se til denne artikkelen, der det fremgår at hasjrøykere oftest ikke kommer fra lavere sosiale lag, men at de sosiale problemene øker blant de som fortsetter med røykingen til slutten av 20-årene og utover 30-årene.
Her må både tollvesenet og politiet få økte bevillgninger slik at smuglere og bakmenn tas. Burde også vært strengere straffer for å røyke hasj. Det er eneste måten å få kontroll på situasjonen.
Sitat av PederAas Vis innlegg
Her må både tollvesenet og politiet få økte bevillgninger slik at smuglere og bakmenn tas. Burde også vært strengere straffer for å røyke hasj. Det er eneste måten å få kontroll på situasjonen.
Vis hele sitatet...
"Krigen mot narkotika kan vinnes"
Sitat av PederAas Vis innlegg
Her må både tollvesenet og politiet få økte bevillgninger slik at smuglere og bakmenn tas. Burde også vært strengere straffer for å røyke hasj. Det er eneste måten å få kontroll på situasjonen.
Vis hele sitatet...
Ja, for strengere straffer har jo gang på gang vist seg å få bukt med slike ting!?
Ja håper politiet gir strengere straffer , den boten på 20000 kr gjør det ivertfall lettere for meg og ungå nav!
Sist endret av Anders89; 23. april 2011 kl. 11:24.
Forundrer meg ikke om dette også gjelder alkohol
Sitat av PederAas Vis innlegg
Her må både tollvesenet og politiet få økte bevillgninger slik at smuglere og bakmenn tas. Burde også vært strengere straffer for å røyke hasj. Det er eneste måten å få kontroll på situasjonen.
Vis hele sitatet...
En utrolig dum påstand hvis du ser på historien og litt utenfor Norge der dette også er forsøkt. Hvis strenge straffer er veien å gå hvorfor er ikke narkotikaproblemet løst eller minkende i USA?
Sist endret av Don Veto; 23. april 2011 kl. 12:00.
Fordi hasjrøykere blir fortalt at de er verdiløse i arbeidslivet. Når hasj elr marihuana blir nevnt i uansett sammenheng, flyr det liten innøvd samling ord inn i øret mitt. Du må slutte med det, du kommer aldri til å få deg en jobb.

sant nok, jeg røyker marihuana og jobber ikke på en vanlig jobb. Jeg har litt over 10 forhold på mitt rulleblad. alle er små narkotika saker som begrenser mine jobb muligheter. Sllvfølgelig fører dette til at jeg unngår å skrive enkelte søknader fordi jeg har blitt fortalt at jeg aldri kommer til å få en slik jobb uansett.

Ved å ikke jobbe tar jeg ivertfal standpunktet, at jeg ikke er enig i denne diskrimineringen eller frihetsberøvingen som har BLITT rettferdiggjort ved hjelp av samme metoder hitler brukte for å rettferdiggjøre jøde utryddelsen.

Jeg legger meg på latsiden å streiker til samfunnet får sjekka seg selv å fikset noen av problemene som gjør at folk tar med seg maskingevær på skoler for å drepe folk. ikke minst ptoblemene som får folk til å sprenge seg selv på offentlige plasser. og ikke minst til befolkningene her i landet reser seg å sier til politiet at narkotika er absoulutt ikke en god grunn til å låse noen inne!

HVorfor skal Jeg jobbe for at andre mennsker skal få frihet til å gjøre dette stedet verre en det det allerede er
Sist endret av skeptfisk; 23. april 2011 kl. 12:16.
Tror mange sier de røyker for å få mer,Ut av systeme,Noen synes de er tøft å røyke å må side å reklamere for de over alt, Tror kong alkehol er farligere her i systeme og mer gjemt.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Fordi hasjrøykere blir fortalt at de er verdiløse i arbeidslivet. Når hasj elr marihuana blir nevnt i uansett sammenheng, flyr det liten innøvd samling ord inn i øret mitt. Du må slutte med det, du kommer aldri til å få deg en jobb.

sant nok, jeg røyker marihuana og jobber ikke på en vanlig jobb. Jeg har litt over 10 forhold på mitt rulleblad. alle er små narkotika saker som begrenser mine jobb muligheter. Sllvfølgelig fører dette til at jeg unngår å skrive enkelte søknader fordi jeg har blitt fortalt at jeg aldri kommer til å få en slik jobb uansett.

Ved å ikke jobbe tar jeg ivertfal standpunktet, at jeg ikke er enig i denne diskrimineringen eller frihetsberøvingen som har BLITT rettferdiggjort ved hjelp av samme metoder hitler brukte for å rettferdiggjøre jøde utryddelsen.

Jeg legger meg på latsiden å streiker til samfunnet får sjekka seg selv å fikset noen av problemene som gjør at folk tar med seg maskingevær på skoler for å drepe folk. ikke minst ptoblemene som får folk til å sprenge seg selv på offentlige plasser. og ikke minst til befolkningene her i landet reser seg å sier til politiet at narkotika er absoulutt ikke en god grunn til å låse noen inne!

HVorfor skal Jeg jobbe for at andre mennsker skal få frihet til å gjøre dette stedet verre en det det allerede er
Vis hele sitatet...
Det må jeg si er en elendig måte å sta standpunkt på. Høres ut som en unge som truer med å holde pusten til han får det som han vil. ¨

Enten du er for eller imot legalisering, delta! Tror du virkelig at du kan overbevise noen om å skifte mening ved å si leve opp til en dårlig stereotype?
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
HVorfor skal Jeg jobbe for at andre mennsker skal få frihet til å gjøre dette stedet verre en det det allerede er
Vis hele sitatet...
Og sannere ord have not been spoken!

Så lenge en jobber å mottar penger, så jobber en for et system er bygd opp for å sendes ned toalette igjen.
Om man virkelig missliker systemet sånn, så synes jeg det er helt ok, men da burde det nesten forventes at man ikke sitter å godtar å få penger, leilighet osv av de "jævlene" også. Jeg hadde aldri funnet meg i å levd under ett regime jeg ikke sympatiserte med, da ville jeg seriøst flyttet til et land som passet meg bedre!
Sitat av In space Vis innlegg
Så lenge en jobber å mottar penger, så jobber en for et system er bygd opp for å sendes ned toalette igjen.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig så mye bedre å snylte på de som faktisk jobber hardt 8 timer daglig for at du skal dytte i deg ferdigprodusert mat og kunne sitte på Internett og klage?
er nok mange flere som drikker alkahol og går på sterkere saker som motar sosial kr, når man ruser seg hver dag har man et prblem og skulle blitt tvangsavruset av myndighetene

Sitat av Goophy Vis innlegg
Er det virkelig så mye bedre å snylte på de som faktisk jobber hardt 8 timer daglig for at du skal dytte i deg ferdigprodusert mat og kunne sitte på Internett og klage?
Vis hele sitatet...
er det noe bedre å jobbe hardt for at dem rike skal bli enda rikere?
Sitat av Goophy Vis innlegg
Er det virkelig så mye bedre å snylte på de som faktisk jobber hardt 8 timer daglig for at du skal dytte i deg ferdigprodusert mat og kunne sitte på Internett og klage?
Vis hele sitatet...
De er ikke bedre på noen måte, tvert imot.
De er bare trist å se at folk aksepterer systemet.

Penger er bare papir. Det er ingen emosjonelle bånd I det,
ingen iboende verdi eller mening, ikke noe eksternt nyttig som en skiftenøkkel eller spennende som en pose med narkotika. Så hva er poenget da?

~Makt
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
er det noe bedre å jobbe hardt for at dem rike skal bli enda rikere?
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært det eneste formålet med å jobbe forstår jeg at sofaen er hundre ganger mer attraktiv enn å gjøre en innsats. Problemet er at jobbsystemet er litt mer avansert enn som så. Jeg ser at det er utrolig mer beleilig å motta trygd og ikke jobbe, men når man er oppegående nok til å skaffe seg en jobb og bidra til felleskassa er det grusomt dårlig stil å fjerte rundt på sofaen og motta trygd basert på at man "ikke vil jobbe for å gjøre de rike rikere".

Sitat av In space Vis innlegg
Penger er bare papir. Det er ingen emosjonelle bånd I det,
ingen iboende verdi eller mening, ikke noe eksternt nyttig som en skiftenøkkel eller spennende som en pose med narkotika. Så hva er poenget da?
Vis hele sitatet...
Du forstår at penger man tjener kan brukes til f.eks en skiftenøkkel eller en pose med narkotika?
Det er så synd på hasjerne som ikke får jobb ... Dumme dumme arbeidsgivere som ikke ønsker slike flinke, stabile, motiverte og reflekterte arbeidstakere........ :P
Sist endret av PederAas; 23. april 2011 kl. 14:48.
Sitat av PederAas Vis innlegg
Det er så synd på hasjerne som ikke får jobb ... Dumme dumme arbeidsgivere som ikke ønsker slike flinke, stabile, motiverte og reflekterte arbeidstakere........ :P
Vis hele sitatet...
hm! Ironi ja..

Uansett, finnes nok flere folk som røyker hasj enn du tror, tingen er at man ikke må si noe om det, fordi da er man plutselig en lat jævel, uavhengi om du har gjot en god eller dårlig jobb ^^
Sitat av TheShit Vis innlegg
Hvis det hadde vært det eneste formålet med å jobbe forstår jeg at sofaen er hundre ganger mer attraktiv enn å gjøre en innsats. Problemet er at jobbsystemet er litt mer avansert enn som så. Jeg ser at det er utrolig mer beleilig å motta trygd og ikke jobbe, men når man er oppegående nok til å skaffe seg en jobb og bidra til felleskassa er det grusomt dårlig stil å fjerte rundt på sofaen og motta trygd basert på at man "ikke vil jobbe for å gjøre de rike rikere".



Du forstår at penger man tjener kan brukes til f.eks en skiftenøkkel eller en pose med narkotika?
Vis hele sitatet...
Det siste du nevner er faktisk en problemstilling jeg sliter mye med selv..Jeg er klar over at det er de uviktige pengene som jeg kan bytte i noe viktig, men det er så utrolig mange baksider med penger og det å bruke papir som valuta..Fordi nå er det som om den psykologen med mest utmerkelser(papir) som er den beste, men dette har jeg selv opplevd ikke er tilfelle.. Skal en "bedrift" i det hele tatt eksistere må den eksistere på det grunnlaget at den gir profit..

Når hovedmotivasjonen bak en bedrift er å alltid gå i pluss, vil det fort vise seg å bli noen andre som må betale for at de har profit...Noe så enkelt som at det er noen som betaler for at vi har billige bananer i Norge viser til dette..

En annen ting som ofte viser seg når det handler om profit er mangelen på ærlighet, respekt eller andre moralske verdier, rett å slett fordi "de snille"(uvitende?) spiser sist..

Det blir en dog eat dog verden og noen av oss mener kanskje vi er kommet lengre enn dette gamle instinktet i oss? Selv mener jeg at det er bedre om vi alle bærer de byrdene vi som art skulle stå ovenfor i øyeblikket, enn at det er ca.5% som har det "godt" på bekostning av de resterende 95%.

Så lenge man "spiller dette spillet" vil vi ikke komme noe særlig videre i vår utvikling, og det gagner ingen av oss..Jeg tror også at, ofte må mennesker i arbeidslivet "gå imot sine moraler" og kanskje oppføre seg mot det en føler er riktig... Dette er noe vi mest sannsynlig bærer med oss videre og det blir et indre slit om det "vi vet er rett" og det "vi føler samfunnet krever" noe som igjen ofte leder til undertrykkelse av følesler, fordi vi må tross alt på jobb...Og til slutt er vi en gjeng med tikkende bomber under en heavy dose lykkepiller...

Men så er jeg kanskje en uvitende troer da
Sitat av TheShit Vis innlegg

Du forstår at penger man tjener kan brukes til f.eks en skiftenøkkel eller en pose med narkotika?
Vis hele sitatet...
Var de noe do ikke forsto i begrepet MAKT?




Makt er alt de handler om. Ting som sex, dop, dyre leker, er tingene som blir brukt til å få andre under ens kontroll. Det er til syvende og sist hva penger er, en slags spell kastet over Jorden.
Du investerer din tro på systemet og avtrykker emosjonell kontekst og tankekraft inn i papir, og som da gir "dem" makt.
Det er her folk ikke klarer å forstå ting, fordi de fleste mennesker ville være tilfreds med å knulle horer og chille på Yachtn sin, slik at de ikke forstår den underliggende motivasjon for noe mer..

Dette er bare pieces of the puzzle....
Sist endret av In space; 23. april 2011 kl. 15:50.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Fordi hasjrøykere blir fortalt at de er verdiløse i arbeidslivet. Når hasj elr marihuana blir nevnt i uansett sammenheng, flyr det liten innøvd samling ord inn i øret mitt. Du må slutte med det, du kommer aldri til å få deg en jobb.

sant nok, jeg røyker marihuana og jobber ikke på en vanlig jobb. Jeg har litt over 10 forhold på mitt rulleblad. alle er små narkotika saker som begrenser mine jobb muligheter. Sllvfølgelig fører dette til at jeg unngår å skrive enkelte søknader fordi jeg har blitt fortalt at jeg aldri kommer til å få en slik jobb uansett.

Ved å ikke jobbe tar jeg ivertfal standpunktet, at jeg ikke er enig i denne diskrimineringen eller frihetsberøvingen som har BLITT rettferdiggjort ved hjelp av samme metoder hitler brukte for å rettferdiggjøre jøde utryddelsen.

Jeg legger meg på latsiden å streiker til samfunnet får sjekka seg selv å fikset noen av problemene som gjør at folk tar med seg maskingevær på skoler for å drepe folk. ikke minst ptoblemene som får folk til å sprenge seg selv på offentlige plasser. og ikke minst til befolkningene her i landet reser seg å sier til politiet at narkotika er absoulutt ikke en god grunn til å låse noen inne!

HVorfor skal Jeg jobbe for at andre mennsker skal få frihet til å gjøre dette stedet verre en det det allerede er
Vis hele sitatet...
Du tar ikke et standpunkt ved å ikke jobbe, du er bare lat. Penger som kunne blitt brukt på sikkerhet mot alt det onde du beskriver brukes isteden på at du skal sitte på rumpa og "ta et standpunkt". Du er klar over at du lever på et velferdstilbud? Er verden så ille og brutal som du vil ha det til?

Sånne som deg er faktisk grunnen til at jeg er skeptisk til legalisering. Du mener virkelig at dersom du fikk ruse deg som du ville i tid og utide så ville du jobbet? Jeg tror du da ville funnet et annet argument for at det var bra at staten finansierte ditt misbruk. Jeg håper jeg har irritert meg over tull, og at du troller. Hvis ikke er du en komplett idiot.

tilbake til topic:
Jeg har ikke sett nyhetsinnslaget, men det ville vært interessant å se et prosentmessig forhold mellom hasj og alkohol i denne sammenhengen.
Sitat av PederAas Vis innlegg
Det er så synd på hasjerne som ikke får jobb ... Dumme dumme arbeidsgivere som ikke ønsker slike flinke, stabile, motiverte og reflekterte arbeidstakere........ :P
Vis hele sitatet...
Så du mener en som røyker hasj er verken flink, stabil, motivert eller reflektert?
Du virker ikke særlig reflektert selv.
Sist endret av Don Veto; 23. april 2011 kl. 16:06.
Det er 2 grunner til at mange hasjrøykere er arbeidsledig eller mottar sosialhjelp;

1. De blir utstøtt. Mange arbeidsplasser krever urinprøve og/eller ren vandel.

2. Mange bruker cannabis mot lidelser som mest sannsynelig er den egentlige grunnen til de mottar sosialhjelp/arbeidsledig.

De som tror at cannabisbrukere stortsett er late og arbeidssky burde våkne opp. Mange politikere, professorer, leger, advokater og musikere røyker cannabis. Tror de hadde kommet så langt hvis de var late og arbeidssky?
Sitat av Penny^Lane Vis innlegg
I et innslag i Dagsrevyen på Nrk i kveld (starter på 09:50), fremlegger sosiologiprofessor Willy Pedersen ny, norsk forskning som viser at cannabisbrukere mottar mer sosialhjelp enn andre (dess hyppigere bruk, jo større andel sosialhjelpmottagere).

Så kan man jo spørre seg om de som oppgir et meget hyppig cannabisbruk mottar sosialhjelp fordi de røyker for mye, eller om de røyker så mye fordi de befinner seg i en marginalisert posisjon utenfor arbeidslivet osv. Synes som vanlig at Arild Knutsen har noen gode poenger på slutten (selv om jeg tror han trekker frem den populistiske, men ikke veldig godt dokumenterte trappetrinnsteorien for å fremme tanken om legalisering).

Det er også interessant å se til denne artikkelen, der det fremgår at hasjrøykere oftest ikke kommer fra lavere sosiale lag, men at de sosiale problemene øker blant de som fortsetter med røykingen til slutten av 20-årene og utover 30-årene.
Vis hele sitatet...
NRK har vel klippet saken slik at det Arild Knutsen og Willy Pedersen forsøker å få frem, nemlig at det er forbudet og stigmatiseringen som er hovedårsaken til at folk går på sosialhjelp, ikke kom med.
Sist endret av rken996; 25. april 2011 kl. 23:43.
Sitat av rken996 Vis innlegg
NRK har vel klippet saken slik at det Arild Knutsen og Willy Pedersen forsøker å få frem, nemlig at det er forbudet og stigmatiseringen som er hovedårsaken til at folk går på sosialhjelp, ikke kom med.
Vis hele sitatet...
Enig! Foreldrene mine sa etter at de hadde sett innslaget (før jeg gjorde det): "Ja, nå er det vitenskapelig bevist at hasj øker risikoen for å havne på sosialen."

Måten NRK vinklet resultatene på viste at de ikke forstår at korrelasjon ikke nødvendigvis medfører kausalitet. Det eneste man kan konkludere med fra resultatene, er at nordmenn som mottar sosialhjelp har høyere sannsynlighet for at de bruker hasj. Det betyr ikke at hasjbruk har forårsaket deres "mistilpasning" til samfunnet og manglende evne til å jobbe. Det kan like godt være det motsatte som har skjedd; mistilpasning fører til rusbruk. Dessuten så utelukker ikke den ene teorien den andre. Sannheten er sjeldent svart eller hvit, men heller en delikat nyanse. En oversimplifisering på dette nivået er svært ansvarsløst, og meget alvorlig.

Det som jeg reagerte litt på dog, var framstillingen "Jo lengre/oftere en person hadde røyket jevnt, jo større var sannsynligheten for at h*n mottok sosialstøtte." Er dette også "jumping to conlusions", hvor en generell korrelasjon har blitt feiltolket som kausalitet? Eller har de rett???

Men uansett om det virkelig er slik at det er hasjbruk som forårsaker høyere risiko for å motta sosialstøtte, så er det ikke nødvendigvis virkningen av cannabisen som fører til disse "bivirkningene". Både hasjkulturen, stoffets illegalitet/samfunnets syn, og det faktum at det ofte er freaks/radikale/utstøtte/sosialt utsatte personer som starter med stoffet, kan være andre like sannsynlige årsaker. Mange av disse kan lett minimeres/fjernes ved legalisering og holdningsendringer. Dette prøvde jo både Knutsen og Pedersen å få frem, men "hasj er kjempefarlig, du blir en sosialt dysfunksjonell snylter"-synet ble dominerende.
Sitat av TheShit Vis innlegg
Hvis det hadde vært det eneste formålet med å jobbe forstår jeg at sofaen er hundre ganger mer attraktiv enn å gjøre en innsats. Problemet er at jobbsystemet er litt mer avansert enn som så. Jeg ser at det er utrolig mer beleilig å motta trygd og ikke jobbe, men når man er oppegående nok til å skaffe seg en jobb og bidra til felleskassa er det grusomt dårlig stil å fjerte rundt på sofaen og motta trygd basert på at man "ikke vil jobbe for å gjøre de rike rikere".



Du forstår at penger man tjener kan brukes til f.eks en skiftenøkkel eller en pose med narkotika?
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at det er mere beleilig å motta trygd/sosial kr kontra å jobbe, pga hvem vil ha så lite penger?, Og det er bare penger det er snakk om når det gjelder jobb, hvem i huleste ville eks jobbet gratis bare for å bidra til felleskassa?, dem aller fleste drar på jobb Pga pengene

Selv startet jeg opp mitt eget firma for mange år siden, og fikk økt lønningen med mange 100% så nå slaver jeg bare for staten, ikke kom her å si at ikke arbeiderne slaver for dem rike og staten.. hele systemet er bare tullball og pengene skulle vært mere likt fordelt mellom bedriftseiere og arbeidere..

Dessuten kommer mange av dem som går på sosialen fra ødelagte hjem, dem skulle hatt fått hjelp for lenge siden, hvor var samfunnet og felleskassa hen da?
Sitat av PederAas Vis innlegg
Her må både tollvesenet og politiet få økte bevillgninger slik at smuglere og bakmenn tas. Burde også vært strengere straffer for å røyke hasj. Det er eneste måten å få kontroll på situasjonen.
Vis hele sitatet...
Bare sånn at du kan få enda flere til å gå på sosialhjelp? Cannabis bør nok legaliseres, eller så bør kaffe alkohol og sigaretter også bli kriminalisert.

Jeg syns egentlig at sosialhjelp også er et rusmiddel.
Sist endret av fxxked; 27. april 2011 kl. 20:40.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Enig! Foreldrene mine sa etter at de hadde sett innslaget (før jeg gjorde det): "Ja, nå er det vitenskapelig bevist at hasj øker risikoen for å havne på sosialen.
Vis hele sitatet...
Hovedpoengene til både WP og AK er som sagt at forbudet er den vesentlige hovedårsaken til at folk havner på sosial stønad. Dette er den gjennomgående beskjenden disse to forsøker å gi i sitt arbeide.

Men NRK klippet vel bort det de sa, og vinklet det slik at dette ikke gikk klart fram i det hele tatt. Dermed øker innslaget fordommene folk allerede sitter inne med. Etter mitt syn er det uetisk å på denne måten fremme diskriminering, men vi er vel ikke kommet så langt at folk ser det slik.

Det er ikke første gang NRK har klippet/vinklet utspill om legalisering på denne måten. Antakelig føler de seg forpliktet til å ha en slik redaksjonell linje. Da WP gikk ut for legalisering for en tid tilbake, kryssklippet de det med et tidligere utspill han hadde hatt om at hasj "var svært farlig" for å latterliggjøre ham og få han til å se ut som en vinglepetter.

Litt merkelig egentlig, for både hasj og kokain er svært utbredt blant journalister. Også i NRK. Er vel slik at det er fordi det er statskanalen, og fordi de ikke tør å snakke om det/innrømme ting for seg selv/være åpne og føler at de må pakke det inn i møkk.

Hvis du virkelig lurer, kontakt Arild Knutsen på Facebook eller Willy Pedersen på mail, og spør om de føler at NRK klippet dette på en god måte.
Sist endret av rken996; 28. april 2011 kl. 20:33.
USA’s føderale holdning http://www.cancer.gov/cancertopics/p...essional/page5 ekserpt
---
Igjen glemte dem vel også å fortelle at folk som røyker blanding av tobakk og cannabis i dens naturlig form har like stor sjans til å få kreft som en som ikke røyker, en som røyker sigaretter har høyere sjans til å få kreft enn en som ikke røyker, mens en som røyker rein cannabis i dens naturlige form har vesentlig lavere risiko for å få kreft enn en ikke-røyker.
---


Anti tumor effect: http://www.cancer.gov/cancertopics/p...essional/page4
Sitat av fxxked Vis innlegg
en som røyker rein cannabis i dens naturlige form har vesentlig lavere risiko for å få kreft enn en ikke-røyker.
Vis hele sitatet...
Tenker du på Donald Tashkin-studien?
Orker ikke lese alt men føler jeg kan utdype det jeg tenker:

Selvfølgelig mottar "hasjrøykere" oftere sosialhjelp. En hasjrøyker er en som er blitt stemplet av samfunnet som narkoman. Med andre ord en junky som ikke gjør annet enn å røyke og som setter cannabis i et svært dårlig lys. Cannabis er et rekreasjonelt middel på linje med alkohol. Alkohol er lovlig og cannabis ikke, likevel har begge midler samme fordeler og ulemper. En kan nyte eller misbruke som flesteparten gjør.

En som ikke gjør annet enn å røyke gjør det først og fremst fordi en er avhengig. La oss si cannabis ikke hadde fantes føler jeg den samme "hasjrøykeren" hadde vært alkoholiker eller sterkere rusmisbruker. Cannabis gjør deg lat, det er ingen overraskelse. Hadde stoffet vært legalisert hadde vi kunne kontrollert hasjrøykerne og gitt dem "hasjen" de trengte, etter behov.

Føler at denne saken bare ødelegger rykte til en plante som har så stor makt og evne til å skape noe nytt og annerledes. Strengere straffer og sanksjonering kommer ikke til å fungere, iallefal i veldig liten grad. Det Willy Pedersen burde se på er hvorfor folk ikke vil jobbe, ikke hvorfor folk ikke jobber fordi dem røyker hasj. Det er åpenbart at det fins idioter her i landet, men hvis folk ikke klarer å tjene egne penger så burde man fokusere mer på utdanning og videreutvikle jobbmuligheter til late hasjrøykere.

Det er ikke stoffet i seg selv som er skyldig, det er brukeren. Legalisering kan derimot gjøre ting bedre, utvikle et monopol med et sikkert produkt. Om du ikke klarer å gjøre annet enn å røyke hasj, burde du ikke få penger av NAV, du burde få samfunnstraff fordi du er lat og gidder ikke løfte ræva di opp fra sofaen!

Takk for meg
420
Sist endret av mishka; 29. april 2011 kl. 04:44.
En dag, skal jeg sitte å tenke tilbake på denne tia, den mørke perioden i Norge da weed var ulovlig. Politikken i Norge er jo helt på jorde. Faen at de ikke kunne begynt med weed først, og så oppdaget alkohol på 30-tallet.

Narkotikakrigen er ikke en krig mot narkotika, det er en krig mot folk som bruker det.

--- Skulle gjerne delt flere meninger og formulert settningene bedre, men er dautrøtt, og har lest på freak i 5 timer nå. ---
Sitat av mishka Vis innlegg
Orker ikke lese alt men føler jeg kan utdype det jeg tenker:

Selvfølgelig mottar "hasjrøykere" oftere sosialhjelp. En hasjrøyker er en som er blitt stemplet av samfunnet som narkoman. Med andre ord en junky som ikke gjør annet enn å røyke og som setter cannabis i et svært dårlig lys. Cannabis er et rekreasjonelt middel på linje med alkohol. Alkohol er lovlig og cannabis ikke, likevel har begge midler samme fordeler og ulemper. En kan nyte eller misbruke som flesteparten gjør.

En som ikke gjør annet enn å røyke gjør det først og fremst fordi en er avhengig. La oss si cannabis ikke hadde fantes føler jeg den samme "hasjrøykeren" hadde vært alkoholiker eller sterkere rusmisbruker. Cannabis gjør deg lat, det er ingen overraskelse. Hadde stoffet vært legalisert hadde vi kunne kontrollert hasjrøykerne og gitt dem "hasjen" de trengte, etter behov.

Føler at denne saken bare ødelegger rykte til en plante som har så stor makt og evne til å skape noe nytt og annerledes. Strengere straffer og sanksjonering kommer ikke til å fungere, iallefal i veldig liten grad. Det Willy Pedersen burde se på er hvorfor folk ikke vil jobbe, ikke hvorfor folk ikke jobber fordi dem røyker hasj. Det er åpenbart at det fins idioter her i landet, men hvis folk ikke klarer å tjene egne penger så burde man fokusere mer på utdanning og videreutvikle jobbmuligheter til late hasjrøykere.

Det er ikke stoffet i seg selv som er skyldig, det er brukeren. Legalisering kan derimot gjøre ting bedre, utvikle et monopol med et sikkert produkt. Om du ikke klarer å gjøre annet enn å røyke hasj, burde du ikke få penger av NAV, du burde få samfunnstraff fordi du er lat og gidder ikke løfte ræva di opp fra sofaen!

Takk for meg
420
Vis hele sitatet...
I denne saken er det viktig å skille de som missbruker hasj, og dem som nyter det kontrollert. Jeg tviler sterkt på at de som missbruker hasj er stort værre enn dem som missbruker alkohol.

Grunnen til denne saken blusser seg så stort opp, er fordi hasjen har blitt satt i slikt dårlig lys i et tidlig stadiet. (uten noen konkret grunn.)

Jeg synes det er urettferdig at div. folk her setter alle dem som røyker hasj i samme hus. Jeg kjenner og vet om, mange som nyter hasj som fortsatt har en god jobb, følger tiden, skjelden syk og gjør pliktene sine. Og dette helt uten problemer.

Det er de som missbruker hasjen som burde få pryl. Ikke de andre.

IMO.
Sist endret av phideph; 29. april 2011 kl. 09:33.
Sitat av Layzi Vis innlegg
I denne saken er det viktig å skille de som missbruker

Det er de som missbruker hasjen som burde få pryl. Ikke de andre.

IMO.
Vis hele sitatet...
Heilt enig!.

grunnen til at det er så mange av de som røyker hasj daglig havner på sosialen er nokk mere eller mindre på grunn av samfunnet har oversett problemene dems å bare oversett dem for lenge.

til slutt gidder ikke folk prøve å skaffe seg hjelp mere å driter da i alt å "melder seg ut av samfunnet" og lever på sosialen....

men du har jo og de som går på sosialen men faktisk ikke vill være der. som prøver å skaffe seg jobb å komme seg videre i livet, MEN da har du selvfølgelig rykte etc som skal gå foran deg..... politi som henger på deg som en klegg fordi du røyker den "Farlige" cannabisen å er en stor fare for samfunnet.........

så har du selvfølgelig de snakkeglade sladrekjerringene i samfunnet som ser at du kansje har skaffet deg en jobb å prøver å komme deg videre i samfunnet... (neineinei dette kan de ikke akkseptere så de reiser da til der du jobber å prøver å "snakke litt vett inni hodet til sjefen din" kan jo ikke ha en fyr som røyker hasj gåandes på jobben deres!!!!"

Det er greit du har jo og de folkene som rett og slett gir faen i alt å rekkruterer drittunger å styrer på (disse burde bli skutt..)

Men mesteparten av folkene er faktisk som regel folk som prøver etter beste evne prøver å komme seg ut i samfunnet å leve igjen, men blir fort presset tilbake av alle de unødvendige kommentarene, dritt slengingen, politi etc som altid kommer tilbake til deg.

folk driter seg ut i løpet av livet, men faen heller skal man holde dem nede resten av livet fordi de har drete seg ut 1 gang??? jeg mener dette blir heilt feil at foreksempel en gutt på 20 år skal ha drittslenging fra alle kanter (voksene i alle miljø), politiet på nakken å rett og slett bli sabotert kvær gang han prøver å komme seg i jobb? Jeg mener samfunnet heller burde satt av tid å ressurser til å hjelpe de å støtte de innigjen på riktig vei, ikke bare skubbe de vekk å si: "Hei de er narkomane la oss ta dem! la oss bure dem inne."


-wolwerin
Jeg tror det handler mer om at det er mange sosialhjelp-mottagere som velger å røyker hasj, enn at det er mange hasjrøykere som mottar sosialhjelp.. Når man ikke har en jobb å fylle hverdagen med er det veldig lett å ty til hasj for ikke å kjede rumpa av seg!
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg tror det handler mer om at det er mange sosialhjelp-mottagere som velger å røyker hasj, enn at det er mange hasjrøykere som mottar sosialhjelp.. Når man ikke har en jobb å fylle hverdagen med er det veldig lett å ty til hasj for ikke å kjede rumpa av seg!
Vis hele sitatet...
Det er nettopp derfor div. folk rakker ned på hasj. Fordi de automantisk tror at hasj er en slik "kjedlighets-flukt".

Det finnes en hel hau med andre muligheter enn hasj, hvorfor tror DU at det er hasj de tyr til?

Skal ikke nekte for at mange gjør det, men det trenger ikke å være grunnen.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Sånne som deg er faktisk grunnen til at jeg er skeptisk til legalisering. Du mener virkelig at dersom du fikk ruse deg som du ville i tid og utide så ville du jobbet? Jeg tror du da ville funnet et annet argument for at det var bra at staten finansierte ditt misbruk. Jeg håper jeg har irritert meg over tull, og at du troller. Hvis ikke er du en komplett idiot.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at h*n du svarer misbruker noe som helst? Eller at forbudspolitikken stopper noen som ønsker å ruse seg?

Faktum er at rusbruk stort sett er rekreasjonelt, og at alt vi oppnår med forbudslinjen er å marginalisere de som faktisk trenger hjelp. Dessuten blåser den opp "narkotika" til samfunnsproblem nummer en.
Sist endret av gorm; 29. april 2011 kl. 12:01.
Sitat av rken996 Vis innlegg
Tenker du på Donald Tashkin-studien?
Vis hele sitatet...
Dersom du skulle finne på å følge lenka utdraget er fra så ville du se at studien som er grunnlaget heter: cohort study

Men det er vel det samme hvilken nyere studie som skulle finne på å si at det funker? Disse nye studiene blir å regne som samtidskunst, når man vet at menneskeheten har benyttet cannabis til å kurrere/lindre alvorlige sykdommer i 5000 år.

Vil du har mer dokumentasjon så er der mer retrosamtidskunst her: http://www.beckleyfoundation.org/pdf...ion_Report.pdf
Sist endret av fxxked; 29. april 2011 kl. 12:37.
Sitat av Layzi Vis innlegg
I denne saken er det viktig å skille de som missbruker hasj, og dem som nyter det kontrollert. Jeg tviler sterkt på at de som missbruker hasj er stort værre enn dem som missbruker alkohol.

Det er de som missbruker hasjen som burde få pryl. Ikke de andre
Vis hele sitatet...
De burde isåfall ikke få "pryl" av staten, men bare en naturlig reaksjon slik alkoholikere også får av arbeidsplass og familie. Og dette burde selvsagt ikke gjelde de som nyter det daglig enten ansvarsfullt (som noen drikker rødvin hver kveld - røyker en liten joint før man legger seg) eller fordi de bruker det medisinsk. Når staten fjerner fingrene fra fatet vil dette regulere seg selv sosialt.
Sist endret av rken996; 29. april 2011 kl. 21:23.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du tar ikke et standpunkt ved å ikke jobbe, du er bare lat. Penger som kunne blitt brukt på sikkerhet mot alt det onde du beskriver brukes isteden på at du skal sitte på rumpa og "ta et standpunkt". Du er klar over at du lever på et velferdstilbud? Er verden så ille og brutal som du vil ha det til?

Sånne som deg er faktisk grunnen til at jeg er skeptisk til legalisering. Du mener virkelig at dersom du fikk ruse deg som du ville i tid og utide så ville du jobbet? Jeg tror du da ville funnet et annet argument for at det var bra at staten finansierte ditt misbruk. Jeg håper jeg har irritert meg over tull, og at du troller. Hvis ikke er du en komplett idiot.

tilbake til topic:
Jeg har ikke sett nyhetsinnslaget, men det ville vært interessant å se et prosentmessig forhold mellom hasj og alkohol i denne sammenhengen.
Vis hele sitatet...
- Ja, jeg går ofte med oppfattelsen at verden kan være ganske brutal til tider, men er det meningen at vi skal tro noe annet?

-og hva får deg til å tro at jeg bare sitter på raua fordi jeg ikke har en "jobb"? Blir det ikke litt arrogant å ta utgangspunkt at folk som ikke jobber er late?

-Og igjen selv om jeg er en hasjrøyker så betyr ikke det at jeg prøver å leve livet som en baby resten av livet.
Hvis jeg fremstilte meningene mine på en litt kortenkt måte tar jeg ansvar for det. Men hvorfor prøver du så hardt å bevise at hasjrøykere er latterlige folk?

det er slike holdninger og meninger som du ytrer som gjør at jeg og sikkert mange andre også rett å slett føler seg utilpass her i samfunnet.

og når det gjelder komplett idiot så har du mest sannsynlig helt rett!
det går ikke en eneste dag uten at jeg tenker for en komplett idiot jeg er når jeg røyker. Er det noe dere legaliseringsmotstandere virkelig har opnådd i løpet av årene. så er det å få hasjrøykere til å føle seg veldig dumme!

takk..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Fordi hasjrøykere blir fortalt at de er verdiløse i arbeidslivet. Når hasj elr marihuana blir nevnt i uansett sammenheng, flyr det liten innøvd samling ord inn i øret mitt. Du må slutte med det, du kommer aldri til å få deg en jobb.

sant nok, jeg røyker marihuana og jobber ikke på en vanlig jobb. Jeg har litt over 10 forhold på mitt rulleblad. alle er små narkotika saker som begrenser mine jobb muligheter. Sllvfølgelig fører dette til at jeg unngår å skrive enkelte søknader fordi jeg har blitt fortalt at jeg aldri kommer til å få en slik jobb uansett.

Ved å ikke jobbe tar jeg ivertfal standpunktet, at jeg ikke er enig i denne diskrimineringen eller frihetsberøvingen som har BLITT rettferdiggjort ved hjelp av samme metoder hitler brukte for å rettferdiggjøre jøde utryddelsen.

Jeg legger meg på latsiden å streiker til samfunnet får sjekka seg selv å fikset noen av problemene som gjør at folk tar med seg maskingevær på skoler for å drepe folk. ikke minst ptoblemene som får folk til å sprenge seg selv på offentlige plasser. og ikke minst til befolkningene her i landet reser seg å sier til politiet at narkotika er absoulutt ikke en god grunn til å låse noen inne!

HVorfor skal Jeg jobbe for at andre mennsker skal få frihet til å gjøre dette stedet verre en det det allerede er
Vis hele sitatet...
ja nå har det gått et par måneder. Jeg mener fortsatt hasjrøykere er en av de mest diskriminerte arbeidstagerene her i landet. Men jeg har begynt å sende jobbsøknader igjen...

Jeg var i amster på ferie med noen venner og bekjente for noen uker siden, der jeg faktisk ble tilbudt en selgerjobb i en ganske løs sammenheng. jeg var stoka og han var stoka, helt til jeg spurte hvilket firma han jobber for. Da han svarte sector alarm, var det som å bli edru på brøkdelen av et sekund. Fordi sector alarm har krav til plettfri vandel for å være ansatt. Dette er forståelig nok.
Men tjener samfunnet noe på å la"narkomane" ha det samme stempelet, "kjeltringer" dvs svindlere, ransdømte, voldsdømte og tyver av alle slag har?


Når jeg søker jobber så søker jeg bevisst ikke barnehager/barneskoler, alarm selksaper, sikkerhetsselskaper, vekterselskaper, oljerigg arbeid, fly arbeid, gullsmeder, diverse andre selskaper som krever plettfri vandel av en eller annen grunn.

Hadde jeg forstått hvor dårlig sjangs folk med rulleblad har for å få jobb. hadde jeg aldri begynt å røyke på daglig basis.

Men nå er skaden skjedd og jeg gidder ikke engang å prøve å få jobber jeg virkelig har lyst på engang. Sportsbutikk er drømmen nå liksom!(søkt jobb på så å si alle sportsforretningene i asker og bærum) Så jeg spør dere som bryr seg. ville du ansatt en person, om du visste at han røykte hasj? og hvis ikke, hvorfor?
Sist endret av skeptfisk; 26. juli 2011 kl. 19:14.
Sitat av skeptfisk
Så jeg spør dere som bryr seg. ville du ansatt en person, om du visste at han røykte hasj? og hvis ikke, hvorfor?
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk ansatt en person som røyker og har også hatt en sjef som røyker. Det var utrolig morsomt når vi fant ut av den felles interessen. Så lenge man ikke ruser seg på jobb, og klarer å utfører arbeidet sitt på en god måte, så ser ikke jeg problemet.
Sist endret av caperno; 26. juli 2011 kl. 19:27.
Sitat av PederAas Vis innlegg
Her må både tollvesenet og politiet få økte bevillgninger slik at smuglere og bakmenn tas. Burde også vært strengere straffer for å røyke hasj. Det er eneste måten å få kontroll på situasjonen.
Vis hele sitatet...
Veldig typisk norsk holdning å ha et ønske om å melke mennesker fysiske avhengighetslidelse økonomisk. Spesielt utovekkende er det at disse folkene som regel ikke har allverdens med midler å rutte med heller...