Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Ikke alle rusbrukere er freakere, men alle freakere er rusbrukere
Nåværende rusbruker 74 56,49%
Fremtidig rusbruker 4 3,05%
Tidligere rusbruker 28 21,37%
Null niks rus 25 19,08%
Stemmegivere: 131. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  16 2453
Men alle freakere er rusbrukere.
Hvor godt stemmer dette?

Jeg har lest på dette forumet siden jeg ca. var 11 år gammel, og fyller 25 år neste måned. I min ungdom var det alltid noen rusrelaterte tråder her og der, men det var mye flere ikke-rus relaterte tråder i forhold til rustråder. Virka litt som at det var en god blanding mellem streite og ikke-streite folk her inne.

Nå som jeg er voksen og selv har prøvd ut diverse ting på eget initiativ så har dette forumet stort sett fått mye rusfokus. Har jeg et subjektivt syn på dette, eller er det en gradvis endring som faktisk har skjedd il.a de siste 5-10 åra?

Jeg leste mye på pyro back in the day, så innsnevringen her også har sikkert også endret en del av fokuset på forumet.

Men for å si det slikt: for 10 år siden var jeg ikke flau av å lese på freakforum i lunsjen. Derimot idag hadde jeg ikke turt å hatt dette forumet på nettleserhistorikken min mening på jobb-pcen.


Hva tenker dere om forumets image idag? Diskuter gjerne.
Alle bruker jo rus stort sett overalt i samfunnet. Er ikke direkte flau over freakforum, men jeg foretrekker å være anonym og vil helst unngå at venner sitter å blar i postene mine, men det gjelder alle forum egentlig.
Jeg har lest på forumet siden det ble startet.
Jeg har også vært forsiktig med å bruke jobb-pc, og/eller andre sin nettleser til å åpne forumsiden, rett og slett på grunn av rusrelaterte tråder, og "ryktet", i så henseende, selv om det er dette jeg stort sett har brukt forumet til. Og, det har hjulpet meg selv og mange andre med å innta- og/eller lære mer om rusmiddel og deres egenskaper.
Synes også det har vært interessant og lærerikt å få et innblikk i rusbrukerers hverdag, gjennom triprapporter, med anbefalinger, advarsler- og generell diskusjon rundt rus- og rusmidler. Rus er jo noe som er utbredt i samfunnet, og på dette forumet kan man lære veldig mye om det/ òg masse annet nyttig.

Det er først nå jeg har begynt å poste her inne selv.
Er- og har vært mer eller mindre daglig på Freak.no siden oppstarten. Det tror jeg at jeg kommer til å fortsette med. Veldig glad forumet eksisterer. Mange negative konsekvenser blir for mange avverget takket være Freak, mener jeg å tro.
Sist endret av Ixfutanica; 26. august 2023 kl. 21:42.
Leser på freak hvor enn det måtte passe meg. Hva andre tenker om hva jeg leser bryr meg mitt i.
Jeg har aldri brukt rus. Med unntak av alkohol da, men det er jo stuereint (med mindre du er muslim da).
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Men alle freakere er rusbrukere.
Hvor godt stemmer dette?

Jeg har lest på dette forumet siden jeg ca. var 11 år gammel, og fyller 25 år neste måned. I min ungdom var det alltid noen rusrelaterte tråder her og der, men det var mye flere ikke-rus relaterte tråder i forhold til rustråder. Virka litt som at det var en god blanding mellem streite og ikke-streite folk her inne.

Nå som jeg er voksen og selv har prøvd ut diverse ting på eget initiativ så har dette forumet stort sett fått mye rusfokus. Har jeg et subjektivt syn på dette, eller er det en gradvis endring som faktisk har skjedd il.a de siste 5-10 åra?

Jeg leste mye på pyro back in the day, så innsnevringen her også har sikkert også endret en del av fokuset på forumet.

Men for å si det slikt: for 10 år siden var jeg ikke flau av å lese på freakforum i lunsjen. Derimot idag hadde jeg ikke turt å hatt dette forumet på nettleserhistorikken min mening på jobb-pcen.


Hva tenker dere om forumets image idag? Diskuter gjerne.
Vis hele sitatet...
Ta en titt på nærmeste rusklinikk så ser du at dem fleste er blide og positive til livet
Du spør om flere ting, det interessante spørsmålet synes jeg er om forumets image. Jeg jobber innen helse / rus og har ved flere anledninger kommet inn på samtale om freak med sykepleier/lege kolleger. Nå som jeg er voksen og fagperson innen blant annet rus, er det fortsatt minst like interessant å høre hva som rører seg, hva folk lurer på osv. Jeg tror mange innen flere fagfelt er åpne nok til å se verdien i dette og jeg tror forumet har et nokså godt rykte.
Sist endret av Cheese; 27. august 2023 kl. 18:12.
Vi er alle avhengige av noe,men få vil snakke om det. På freak deler vi om det man synes er vanskelig å snakke om,eller umulig som ikke anonymisert. Jeg personlig elsker freak forum! Har lest så mye gode tråder her,av alle litterære sjangere.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Begynte å lese her inne da jeg var 14-15, hadde da null erfaring med rus og det skulle fortsette i minst ti år til. Hadde en liten periode i slutten av 20-årene hvor det gikk litt mye alkohol og benzo, men klarte å slutte med det. Er nå helt rusfri. Leser mest her inne fordi det er fascinerende. Jeg liker å lese alt mulig slags forum, synes det er gøy å se forskjellige syn på livet og lese forskjellige historier. Enten det er Freak, Kvinneguiden, eller r/norge.
Kjenner meg igjen i følelsen av at forumet inneholder stadig mere rus relaterte poster enn de andre subforumsa. Jeg tror mye har å gjøre med Google og hvordan folk finner informasjon på nett. Før var det mere vanlig å gå inn her å bruke forumets søkefunksjon for man allerede visste at det var mye info å finne her om div ting.

Nå tror jeg mange som ikke vet om forumet fra før finner det gjennom å google ting de lurer på på norsk.

Googler du feks; hvordan rulle joint, eller hvordan rense speed. Så kommer freak opp med en gang.

Men googler du ting som feks; hvordan åpne porter, hvordan få statisk ip. Så er det ikke freak som kommer opp. Samme med ting som hører til subforumet "diskusjon" her inne, googler du slikt kommer det ofte opp ting fra kvinneguiden eller diskusjon.no

Så med andre ord er det nesten bare rusforumet som er unikt for freak mens de andre tinga har verdige konkurrent nettsider, og dermed ender mange opp andre steder enn freak når de søker andre ting enn rus.
Sist endret av Bluesky_; 28. august 2023 kl. 18:46.
Når du nevner det - jeg henger lite her inne nå, og bruker tilsvarende lite rusmidler. Fyrer meg kanskje en om anledningen byr seg.

Blitt treningsavhengig, og jobber mye.

Jeg har omtrent 2k inlegg, men behovet for rådgivning forsvinner når man finner de bedre tingene i livet. Jeg setter dog stor pris på alle diskusjonene jeg har hatt her inne

Håper alle med problematikk med muligheten ordner opp i livet, og begyn for all del å trene og sosialisere.
Jeg tror nok den voldsomme rus-delen kan skremme bort nye brukere som ikke er interessert i rus.
BRAND ∞ STRONG
Fremtidig
Nåværende
Tidligere

alle veier
Fra mitt perspektiv og minne - mener jeg modereringen av IT delen av forumet for ~10 år siden var grunnen til at den delen av Freak er død. Var flere ting innen IT man kunne Google, og freak kom opp med svar. Det var ganske mye på forumets «forside» som inneholdt it-poster da det var en dedikert gruppe med it nerds som postet og chattet jevnlig.

Men moderatorene på det tidspunktet var veldig strenge på at man ikke skulle «chatte» i trådene, mange tråder med hundrevis av innlegg ble jevnlig slettet og etterhvert døde hele IT delen av forumet. På grunn av den strenge modereringen.

Spol frem til i dag så er nesten alle rus trådene fulle med samme «chatting» og «one-liners» for kp.
Sist endret av Omkalfatrere; 29. august 2023 kl. 08:57.
Hvis alle som klager over at det er for mye rus tråder hadde bidratt i de andre trådene så hadde det vært mindre rus tråder på framsiden, tenk det dere!
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hvis alle som klager over at det er for mye rus tråder hadde bidratt i de andre trådene så hadde det vært mindre rus tråder på framsiden, tenk det dere!
Vis hele sitatet...
Feil. Det blir ikke færre rustråder, det blir flere andre tråder, som medfører at rus-delen opptar en mindre del og dermed ikke blir så dominerende.

Et dumt spørsmål: Hvordan gjør du en rustråd mindre? Bruk ordet "færre", det er det korrekte.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Feil. Det blir ikke færre rustråder, det blir flere andre tråder, som medfører at rus-delen opptar en mindre del og dermed ikke blir så dominerende.

Et dumt spørsmål: Hvordan gjør du en rustråd mindre? Bruk ordet "færre", det er det korrekte.
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at mine norsk kunnskaper ikke er grunnen. Ellers går det bra eller?