Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3072
Hva kan man gjøre selv for å fikse en senebetennelse i biceps/skulder?
Nye øvelser som belaster muskler og sener på en annen måte og kanskje også lettere belastning i en periode virket da jeg fikk senebetennelse. Men det tok ganske lang tid å bli kvitt, gikk vel en hel høst, vinter, vår og ble bedre og fungerte normalt utpå sommeren året etter. Og jeg fikk også sprøyter med kortison et par ganger.

Et råd jeg har hørt om senere som noen sier virker langt raskere er å legge om til keto-diett. Spise mat helt uten karbohydrater noen måneder. Sammen med øvelser og trening. Det skjer endel i kroppen når blodsukker og insulin nivå blir superstabilt over tid, det demper betennelser i kroppen sies det. Du vil finne masse om emnet om du googler, problemet er vel at det er gjort lite korrekt forskning på effekten av keto.

Dog er det jo bare å bestemme seg og starte på keto. Det skader deg ikke og du klarer det nok et par måneder for å raskere bli helt fin av betennelsen. Enten virker det eller så virker det ikke. Og kanskje er det placeboen som hjelper deg eller kanskje er det keto-kuren. Det spiller jo liten rolle om betennelsen slipper.
Sist endret av _abc_; 15. juni 2020 kl. 21:35.
Da jeg hadde senebetennelse så hjalp det å massere inn Ibux gel, men det var ingen super kvikk fiks. Det hjalp meg i hvert fall.
Ibux-gel hjelper vel på å dempe smertene først og fremst, også er vel virkestoffet også mildt betennelsesdempende. Var det legen som anbefalte ibuxgel?
De gangene jeg har hatt senebetennelse har legen skrevet ut en kur med Voltaren tabletter. Husker ikke hvor lange de var (1-2 uker), men etterpå var jeg 100% igjen
Sist endret av TrashMazta; 15. juni 2020 kl. 23:12.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nye øvelser som belaster muskler og sener på en annen måte og kanskje også lettere belastning i en periode virket da jeg fikk senebetennelse.
Vis hele sitatet...
Ok! Så siden jeg har betennelse i biceps, så bør jeg begynne å gjøre curl-øvelser uten vekt i begynnelsen og gradvis øke med lett belastning? Hvor mange repetisjoner og hvor lenge skal jeg holde på med dette?
Det er vel nettopp øvelser som blant annet curl som har gitt betennelsen? Finn andre øvelser som belaster muskel og sener i andre vinkler, eller tren mer generelle øvelser for å styrke støttemusklatur.

En betennelse kan ta veldig lang tid å bli kvitt, så jeg tror kanskje det beste rådet er å snakke med lege å fysioterapeut. Da får du øvelser som virker evt. i kombinasjon med litt skolemedisin. Det viktige er jo ikke bare å få forskjellige øvelser du skal utføre, men også snakke om hvilke begrensninger du må regne med slik at du ikke forlenger tiden det tar for å bli frisk.

Også kan du jo klinke til med keto-diett i tillegg bare for å helgardere?

Jeg spilte så mye gitar og bass at jeg fikk betennelse og kunne nesten ikke øve på et år, og øvet vel i overkant mye selv om jeg ikke skulle. Skikkelig nedtur, for klarte ikke å øve med bandet på mange måneder. Hadde jeg vist om keto hadde jeg garantert forsøkt for å bli frisk raskere. Jeg fikk øvelser fra fysio som jeg gjorde selv. Det hjalp men tok laaang tid.
Sist endret av _abc_; 15. juni 2020 kl. 23:24.
Slutt å «trene», begynn å padle. Eller gå med staver, hva som helst annet enn det du har gjort sålangt.
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så da blir vel medisiner som kortison og Ibux overflødig og man bør strekke ut musklene istedenfor..

https://www.youtube.com/watch?v=B4UYaumLy90&t=482s

https://www.youtube.com/watch?v=M9-yNm0NpVc
Før du prøver alle råda her om å legge om livsstil eller dytte nedpå Ibux og Paracet(som ikke akkurat er kjerringråd) så kan du teste ett virkelig kjerring råd som faktisk kan ha noe for seg når det gjelder betennelser i ledd og scener. Spis noe hvitløk hver dag. Kødder ikke, det er naturmedisin som absolutt burde prøves først. Veit om flere som bruker dette med stort hell når ingen ting annet fungerer
Sist endret av knert1; 16. juni 2020 kl. 08:17.
Så på TV en gang at det hjelper å massere området med en sylinderforma bit av is, eller en kopp med is inni. Gjør det selv og det lindrer veldig, behagelig er det også.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Før du prøver alle råda her om å legge om livsstil eller dytte nedpå Ibux og Paracet(som ikke akkurat er kjerringråd) så kan du teste ett virkelig kjerring råd som faktisk kan ha noe for seg når det gjelder betennelser i ledd og scener. Spis noe hvitløk hver dag. Kødder ikke, det er naturmedisin som absolutt burde prøves først. Veit om flere som bruker dette med stort hell når ingen ting annet fungerer
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare si på forhånd at jeg kan svært lite om alt av medisin, fysiologi og ernæring. Men hvorfor i aller verdens navn og rike skal man knaske i seg 4-5 hvitløksfed for å bli kvitt senebetennelse?
En del matvarer omtales som betennelsesdempende, frukt, bær, grønsaker, fet fisk, frø, nøtter, bønner, linser etc. Å i tillegg kutte/begrense mengden kjøtt, spesielt rødt kjøtt kan gi resultater over tid og kan forebygge betennelse i fremtiden.

Ofte må en jo ha medikamentell behandling for å bli kvitt det når en først har det, men det kan jo være noe å tenke på i hvert fall.
Hvis det er kjerringråd du er ute etter så kan du jo lete her: https://www.kjerringrad.com/
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Hvis det er snakk om biceps-tendonitt (altså betennelsen i to(bi)hodede-senen som fester biceps til skulderen) handler det veldig ofte om dårlig trente eller underutviklet rotator-cuff.

Er det sånn at det gjør mest vondt under bicep-curl eller lignende øvelser, eller gjør det mest vondt under skulderpress?
Her er en veldig god video som beskriver både hva som skjer, hvordan det skjer og hvordan du fikser det
Sist endret av Bill_Gates; 16. juni 2020 kl. 16:51.
Du kan jo starte med å spise mer kanel, for det demper betennelse. Feks brunost og kanel er en smakfull nytelse. Eller forskjellige kjøttretter med kanel, feks gryter, okseskank etc. Kanel brukes mye både i asia, rundt middelhavet og store deler av afrika og mange har stor tro på gode egenskaper i kanelen. Blant annet evnen til å dempe betennelse.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du kan jo starte med å spise mer kanel, for det demper betennelse. Feks brunost og kanel er en smakfull nytelse. Eller forskjellige kjøttretter med kanel, feks gryter, okseskank etc. Kanel brukes mye både i asia, rundt middelhavet og store deler av afrika og mange har stor tro på gode egenskaper i kanelen. Blant annet evnen til å dempe betennelse.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde strekke-øvelsene fra you-tube men det tror jeg forverret situasjonen. Når jeg våknet etter et par timers søvn, så var det umulig å bevege på armen uten å få enorme smerter. Jeg måtte lirke den forsiktig frem og tilbake i forskjellige retninger en god stund før det var mulig for meg å reise meg fra sengen. Det skal ikke mye bevegelse til i den armen før jeg får en strøm av uutholdelig smerte. Tilstanden har forverret seg fra dag til dag så jeg får vel ta meg en tur til lege.

Hvilken ingredienser i kanelet er det som skal hjelpe, og følte du noen forbedring like etter kortisonsprøytene
Husker ikke hva det er med kanelen som er så bra, men har hendt jeg har kommentert smaken av kanel i retter jeg ikke forventet kanel i når jeg har reist utenlands. Og da jar jeg stort sett alltid fått høre masse bra og on kanelens fortreffeligheter. Og når en glemmer forbindelsen mellom kanel og risgrøt så er jo kanel i kjøttretter faktisk en morsom ingrediens som gir rettene en ekstra dybde og for meg er kanel stenger i gryter med tomatsaus blitt en naturlighet, spesielt på høsten og vinteren av en eller annen grunn.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg ville kjørt en kombinert strategi. Personlig bruker jeg cannabis mot betennelser, det er det høy aksept for blandt mange og mer evidens for enn mange andre påstander. Alkohol fører til inflammasjon, så det kan man kutte ut. Raffinert sukker kan man kutte ut.

Når det kommer til å spise mat og næring som er betennelsesdempende så fant jeg denne til deg, både faktasjekket og en del av helsevesenet, om enn ikke den mest vitenskapelig populære delen av helsevesenet.

https://www.ullevalkiropraktor.no/be...10-favoritter/

Legge til hvitløk, gurkemeie og kanel

Hva skjer hvis du spiser en paracet? Det er enorm forskjell på fks Ibux og Paracet når det kommer til å dempe inflammasjon.
Sist endret av meaculpaUIO; 16. juni 2020 kl. 20:15.
Sitat av Mirage Vis innlegg
Jeg vil bare si på forhånd at jeg kan svært lite om alt av medisin, fysiologi og ernæring. Men hvorfor i aller verdens navn og rike skal man knaske i seg 4-5 hvitløksfed for å bli kvitt senebetennelse?
Vis hele sitatet...
4-5 hvitløksfed hver dag ja...
Hvor skreiv jeg noe om mengden hvitløk som kreves? Hva slags mengder man trenger kommer ann på hva slags form hvitløken du inntar har(rå, pulver, modnet pulver osv).

Dette er bare å google selv, i stede for å dikte opp at jeg har sagt noe jeg ikke har. Men det virker visst som om folk heller vil hive i seg alt som kommer i pilleform fremfor å finne ut hvordan man bruker naturmedisin først.

Grunnen til at det skulle hjelpe å spise hvitløk er at det inneholder det betennelsesdempende stoffet anicillin. Dette kunne du som sagt googlet, så jeg veit ikke hvorfor i aller dagers navn og rike du ikke forsøkte dette først?
Sist endret av knert1; 16. juni 2020 kl. 20:23.