Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1134
Jeg skal ta Medier og Kommunikasjon etter sommer og jeg må ha en laptop til arbeid. Skolen tilbyr elevene laptoper og de er egentlig noen tykke HP laptoper som egentlig ikke er så gode som jeg hadde trodd. De tilbyr også MacBooker, 14" og 15". Jeg liker ikke noen av laptopene, så jeg ble anbefalt en Lenovo Thinkpad S440 CI5 og laste ned Linux, Xbuntu, av en venn.

Link: http://www.dustin.no/product/5010756...hd-14-w7p-w8p/

Hva synes dere om dette?
Går selv medier og kommunikasjon, og vil anbefale å ta en av maskinene du blir tilbudt. Jeg har jobbet med mac i mine tre år på medier og kommunikasjon, så det vil hvertfall JEG anbefale. <- Macfag.

I tillegg regner jeg med at skolen har egen IKT, som gjør at om skulle du få problemer med programvare, maskin eller lignende hjelper de deg. Noe de kanskje ikke vil gjøre dersom du kjøper egen maskin. Slik er det hvertfall på min skole, vet ikke hva slags skole du søker deg inn på.
I tillegg har du ingen garanti (med mindre du har hørt med de) for at programvaren du kommer til å bruke fungerer optimalt med Linux osv.

Er også veldig kjekt å bruke nogenlunde det samme som dine klassekamerater og lærere, for enkelhetens skyld
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Går selv medier og kommunikasjon, og vil anbefale å ta en av maskinene du blir tilbudt. Jeg har jobbet med mac i mine tre år på medier og kommunikasjon, så det vil hvertfall JEG anbefale.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Laptopene er HP 430, HP Folio 9470m, MacBook 13" og MacBook 15". HP 430 er mest kjent som "standaren" og er egentlig ikke en laptop jeg ser etter. Jeg tenker på enten HP Folio 9470m eller MacBook 15". Noen tips på hvilken av dem jeg bør velge.
NOTE: Jeg kommer helt sikkert til å laste ned Xbuntu på en av pc'ene. Kan det oppstå noen problemer med det? Og ja det er en IKT avdeling som tar seg av ødelagte laptopper (ødelagt skjerm, tastatur osv.).
Kan si deg at de som tar seg av pc-er som blir ødelagt bruker rundt 2-3 måneder på fikse eller bytte pc-en din og i mellomtiden må du skaffe deg en annen pc. Det er ivertfall slik i Bergen Komune...

Jeg kjøpte en asus zennbook for mitt første år på vgs og angrer ikke. Jeg annbefaler deg og kjøpe en ultrabook med, i5 eller i7,4g+ med ram og ssd så holder den ivertfall 3 år.
Sist endret av Sandybridge; 8. april 2014 kl. 21:41.
Sitat av SanderB Vis innlegg
Kan si deg at de som tar seg av pc-er som blir ødelagt bruker rundt 2-3 måneder på fikse eller bytte pc-en din og i mellomtiden må du skaffe deg en annen pc. Det er ivertfall slik i Bergen Komune...

Jeg kjøpte en asus zennbook for mitt første år på vgs og angrer ikke. Jeg annbefaler deg og kjøpe en ultrabook med, i5 eller i7,4g+ med ram og ssd så holder den ivertfall 3 år.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset.
Er du innstilt på å ha en PC, vil jeg anbefale deg å kjøpe egen. Der jeg går har jeg hvertfall sinnsykt dårlig erfaring med PC'ene de delte ut her. De prøver å skaffe en billig og crappy PC, de vil tross alt ikke pøse på med penger til elevene.

Regner med det er slik standardordning i din fylkeskommune også, at du betaler 910kr i året eller noe slik for PC/Mac, så får du den når du går ut av skolen? Det er hvertfall ganske mye rimeligere enn å kjøpe ny selv, og har da mulighet til å få mac til en billig penge, med mindre du absolutt vil ha PC da.
Ofte er det slik at IKT på skolene vil sperre for å installere andre operativsystem, eller så vil internett og printere slutte å fungere. Du kommer mest sannsynlig ikke til å få bruk for Linux, da du kommer til å bruke mye av Adobe-programmene som InDesign, Photoshop, Flash etc.
På min skole kan vi installere det vi vil, og gjøre hva vi vil med pc-ene vi får. Pc-en vi fikk anbefalt (Thinkpad E330) er ikke å anbefale. Alt for små, trege og ikke pålitelige nok. Angrer på at jeg ikke valgte å kjøpe en selv.
Jeg kjøpte selv en Macbook air 13" til skole og reising osv.. og angrer ikke et sekund. Mye bedre med en maskin som har kvalitet enn de som skolen selv kjøper. Så har du muligheten så vil jeg anbefale å kjøpe en Ultrabook, gjerne mac om du synes det er bra eller en annen type maskin.

Det jeg liker spesielt med mac er rask oppstart, lang batteritid når jeg er ute å reiser (etter 3 timers tur så er batteriet på 80%), musa på maskinen er også en av de bedre jeg vet om, jobber mye mer effektivt med mac enn jeg gjør med de billigmaskinene skolen leverer.