Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1055
Hei! Har lyst å begynne å spille inn egenprodusert musikk med vokal og gitar, men har ingen erfaring med det. Hvilke utstyr trenger jeg? Tips til utstyr med fine priser? Tips til musikkprogram? Har redigert endel lyd på video i adobe premiere og final cut pro, så et program som er lignende, for lyd hadde vært greit? :-)
Har du mac er Garage Band det helt klart beste. Bruker du Windows er Audicity veldig bra.
Sist endret av RabbitPen; 13. januar 2013 kl. 17:47.
Trådstarter
Ah, okei! Må prøv ut Audicity! :-)
Lydkort med mikrofoninnganger(er). Jeg ville sett på M-Audio men det er jo ett hav av muligheter.

software som fatfro, eller f.eks protools se hva du kan få med lydkort.
Jeg vil tipse om Adobe audition. Litt ukjent adobeprogram, men veldig bra. Lydkort for gitar har funket for meg, bare å plugge inn en håndholdt opptaker inn i jack-inngangen så har du en god mikrofon og kan spille rett inn i lydprogrammet

Sitat av fatfro Vis innlegg
Har du mac er Garage Band det helt klart beste. Bruker du Windows er Audicity veldig bra.
Vis hele sitatet...
Er nok mange som er uenig i at Garageband er det beste programmet. Det er jeg i alle fall.
Steinberg Wavelab til Windows, ProTools til Mac.

RME har noen fine lydkort til en overkommelig pris,
samme med TC Electronics. Liker RME best selv.
MOTU hvis du vil opp et hakk i pris og standard.
Styr unna Digidesign/M-Box hvis du kan.

M-audio har jeg aldri hatt selv, men folk jeg kjenner
som har hatt sier de har vært fornøyd inntil de spiller
inn på bedre kort f.eks. i et studio, og hører forskjellen.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Cubase er vel noe av det beste når det kommer til det du vil bruke det til. Det koster dog litt penger men tror det er å finnes på bukta.

At en kar her oppe sier at Audacity og Garageband er det beste man får tak i kan jeg ikke skjønne og begripe engang. Det er jo rett og slett idiotisk å komme med slike uttalelser.
Vi diskuterte dette litt i denne tråden. Har selv Steinberg CI1 og sE Electronics X1. Mikrofonen er vel så som så, men lydkortet er noe av det beste i denne prisklassen.
Det er en god mikrofon, men angrer på jeg ikke spytta inn noen ekstra kroner og kjøpte en Røde NT-1A.

EDIT: En ting som er verdt å nevne er at du ikke kan plugge gitar rett i dette lydkortet og ta opptak mens du bruker sang-mic.
Sist endret av McLovin; 13. januar 2013 kl. 19:02.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Cubase er vel noe av det beste når det kommer til det du vil bruke det til. Det koster dog litt penger men tror det er å finnes på bukta.

At en kar her oppe sier at Audacity og Garageband er det beste man får tak i kan jeg ikke skjønne og begripe engang. Det er jo rett og slett idiotisk å komme med slike uttalelser.
Vis hele sitatet...
Han skal starte med musikkproduksjon, og bør da kanskje begynne med litt mindre kompliserte programmer. Til dette er Garage Band og Audicity de to beste.
Har en pod studio ux1 og den er helt grei. men den har bare 2 innganger saa blir nok liten til ts.

Er line6 soom har disse , god kvalitet og et par studioprogrammer f;lger med, podfarm og et anna.

skjekk ut line6 sitt computer stasj

Her har du den i aksjon.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av fatfro Vis innlegg
Han skal starte med musikkproduksjon, og bør da kanskje begynne med litt mindre kompliserte programmer. Til dette er Garage Band og Audicity de to beste.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gå den lange vanskelige veien? Hvis han faktisk er motivert og vil få til noe bra, og ikke bare vil ha noe gjennomført kjapt så burde han jo såklart gå for ordentlige programmer.

Både audacity og garage band er så oversimplifiserte at det er umulig å få gjort ting der. Prøvde å jobbe i Garage her om dagen, og jeg kunne jo ikke gjøre ting som er helt standard i andre programmer.
Bruker selv Ableton til EDM, men om du bare skal ta opp vil jeg annbefale pro tools.
Bruk det du føler er lettest å bruke. Det er veldig små forskjeller på DAWs. (It's not the kitchen that makes the food, it's the chef.)

Så klart, noen har fordeler på visse ting.

Om du har mac, burde du sjekke ut Logic og Pro Tools.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er helt enig med Skeetonez.
Greit nok om Lktheman bare skal ta opp noen låter og det er det, men om han faktisk skal Produsere så trengs flere verktøy enn Garageband tilbyr.
Har selv testet Garageband og for all del det er LETT. (Blir som å sammenligne Photoshop vs paint)