Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 2487
Okey jeg bare kjedet meg litt og skrev noe jeg tenkte på før når jeg var liten.
Så her kommer det:
En person på gata peker på en bil og sier: bilen er rød (i dette tilfelle er bilen rød) og alle rundt ham som ser på bilden må si seg enig (untatt de blinde eller fargeblinde personene). For alle vet jo hvordan fargen rød ser ut.
Men ser alle likt? Er min røde farge, rød for deg?
Det jeg ser som rødt kan være din gule farge, men vi har lært til at den bilen var rød, selv om kanskje hvis jeg hadde sett gjennom en annen persons øyne ville denne bilen for meg vært gul.
Slik tenker jeg det kan være med andre sanser også, f. eks smerte: det jeg kjenner som utrolig høy smerte når jeg brekker armen, kan være det du føler hele tiden, bare at det er normalt for deg så det er ikke ”smerte” for deg.
Det var det. Hva er din mening om dette? Sikkert noe vitenskapelig som motbeviser det, men jeg skrev det ned alikevel.
Skriv gjerne flere filosofiske "historier" eller teorier her.

*edit* Jeg vet ikke om denne posten passer her eller noen andre steder på forumet så jeg plaserte den her jeg.
Sist endret av fu fu fu <3; 18. oktober 2005 kl. 09:23.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Nei, nei, nei. Fargespektrumet er likt for alle mennesker.
Jajo det "vet" vi, men vi "visste" også at jorda var flat.
Satt å funderte på det før jeg også. Lurte åsså på åssen en som så rødt som grønt, og grønt som rødt, altså sånn jeg ble fortalt at fargeblindhet funker, åssen han kunne vite at han var fargeblind hvis han hele livet ble fortalt at den grønnfargen han så var en rødfarge.

[Har skjønt det nå, ikke nødvendig å forklare meg det]
Har også tenkt på det samme når jeg var yngre, så du er ikke alene.

Oppfatter alle verden helt prikk likt ut ifra syn og følelser? Kan det i det hele tatt bevises, bortsett fra å se gjennom en annens øyne? Føle hva en annen person føler?
Jeg leste en liten artikkel om dette i Illustrert Vitenskap om dette for en stund siden. Det var en stamme i afrika (eller noe i den duren) som hadde et helt annet fargespektrum enn oss. De så for eksempel grønt som en del av blå, men de hadde to ulike blåfarger, men begge blåfargene så vi på som blå. Uhyre spennende.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det har med språk å gjøre. De har et mer nyansert ordforråd for farger og dermed oppfatter de de forskjellige fargenyanser annerledes enn oss.
Med dette kan man også si: Er ting sånt vi ser det, likt for alle? Jeg har tenkt på det samme, men bare ikke med farger. Har tenkt på det med tanke på fasong og utseende generelt også, men kom frem til konklusjonen: Hvorfor bry seg? Kanskje alt er vridd, men på en eller annen måte så oppfatter vi det på en måte som gjør at alt virker likt for alle.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Tenk på gult som er den lyseste fargen. Eller grønt som er den skarpeste fargen. Eller blått som er den mørkeste fargen.
Hvordan kan man se blått som en lys farge, dyp fiolett som en skarp farge, eller gult som en mørk farge?

Dessuten strider det mot all logikk at mennesker skal være skapt så ulikt. Det blir som å lage et nytt og unikt oppsett for hver bil som produseres.
Det er ikke hvordan ting er oppbygd kakcoo, det er hvordan personer oppfatter ting enkeltvis. Og hvordan kan du vite at det strider mot all logikk?
Nei, dette handler nok mer om metafysikk.
Hvor stor er sammenhengen mellom det vi ser, og det som eksisterer?
Eller for å si det på en annen måte; akkurat hvor subjektiv er virkeligheten jeg oppfatter?
Sist endret av okaminaru; 18. oktober 2005 kl. 16:54.
Hvis jeg har forstått det rett så har det med brytning av lyset på netthinden som har med hvilken farge det blir. Hadde vært gøy om noen som virkelig hadde peiling på dette kunne skrive et fyldig innlegg, fordi jeg selv som fargeblind vet veldig lite om det.
Ok. La oss ta utpunkt i Okaminaru sin avatar. Det der er det veldig mange positive farger. Hvis du hadde sett den orange fargen i håret hennes som mørkeblått, og den jakken hennes som sort. og bakgrunnen som lilla, øynene som røde osv, så hadde ikkje bilde lenger vert på positivt påvirkende. Men jeg kan jo ikke bevise deg noe annet enn det du sier. Det kan ingen foreløpig, men man må bare tenke litt logisk på det.

Men hvis dere husker tilbake på ungdomsskole naturfagen så lærte vi jo om fargenes bølgelender, og den lyver jo ikke. Men hvorvidt hver enkelt person oppfatter en farge anderledes går bare ikke ann å motbevise.
Sitat av Joshiwo
Har tenkt på det med tanke på fasong og utseende generelt også.
Vis hele sitatet...
dette ville blitt umulig, fordi hvis du kjenner på en ball kjenner du at den er rund, og det ville alle andre ha gjort og.
Men dette med farge er mer mulig en form, har også tenkt på dette, og kom fram til at jeg tror det er fult mulig at den fargen jeg ser på min Opera er blå for meg, men at dere kanskje ser min grønn, f.eks.
vi tenker helt likt fu fu fu <3...
Har lekt mye med den tanken på det og lignende ting
Sitat av Kakcoo
Nei, nei, nei. Fargespektrumet er likt for alle mennesker.
Vis hele sitatet...
Word. Dere andre må bare gi opp. Dette er ikke filosofi, men fysikk.
Hvis alle mennesker hadde hatt forskjellie oppfatninger om hvordan fargen blå ser ut hadde det ikke gått ann at vi hadde fargekoder som passer bedre sammen enn andre. Siden flertallet kan være enig om at farge x og farge y passer bra sammen kan vi jo utelukke at alle ser forskjellige farger.
Følger dere med? Metafysikk!
Alle kjenner såklart at ballen er 'rund', fordi alle vet at det er 'slik' rund er.
Kanskje noen som ser avataret mitt som svart, fortsatt synes det er positivt, siden de alltid har opplevd at svarte ting er positive.
For alt jeg vet, kan det hende alt bare eksisterer i mitt hode, men det er ikke noe jeg tar utgangspunkt i

Jeg tror ikke trådstarter egentlig bare tenkte på farger da han la ut denne posten. ("filosofigreier").

PS: woei post 600.
Sist endret av okaminaru; 18. oktober 2005 kl. 17:26.
Sitat av MartinB
dette ville blitt umulig, fordi hvis du kjenner på en ball kjenner du at den er rund, og det ville alle andre ha gjort og.
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg klarer å forklare hvordan jeg tenker
Det som står her er bare det jeg husker fra tiende og er også delvis egen resonnering, og jeg kan ikke garantere at alt er riktig:

Det er to måter ting kan se anderledes ut for forskjellige personer:

Som sagt tidligere så er fargespekrumet likt for alle. De strålene som kommer inn til øyet er nøyaktig de samme bølgene som alle andre oppfatter. Men som også sagt tidligere, så kan de tolkes forskjellig. Forskjellige folk kan plassere farger i ulike grupper, eller forbinde farger med forskjellige ting. Og det kan gjøre at vi tolker ting ulikt. Dette kan også ha noe med tidligere opplevelser og personlige meninger å gjøre, da man kan forbinde fargene med forskjellige ting og dermed fremheve andre ting.

Inne i øyet har vi et sted som kalles det gule punktet, som ligger rett over synsnerven. Det er i det punktet øyelinsen sender alle bølger som kommer til øyet. Ser vi nøye på denne flekken så finner vi hauger med punkter som kan oppfatte hvær sin farge. Om alle disse punktene fungerer slik som de skal, så ser alle ting like ut for alle. Men hos enkelte personer så er det noen av disse punktene som er ødelagt, og dermed fjerner en liten del av synsspekteret ditt. Disse punktene kan bli slitt ut i større mengder på samme plass, slik at vi mister et større spekter av farger.
Sitat av Matthiesen
Word. Dere andre må bare gi opp. Dette er ikke filosofi, men fysikk.
Vis hele sitatet...
Så sant så sant!
Fargene blir forskjellige ut fra hva slags lys soffet som reflekterer lyset til oss absorberer(le komplisert men)

Lysstrålene som sendes ut har forskjellige farger, rød, orange, grønn, gul, blå, indigo, fiolet (ROGGBIF). Hvert enkelt stoff absorberer forskjellige typer lys. Et soff som ser svart ut, absorberer enkelte farger, de resterende blir reflektert mot oss, oppfattet av øyet og gjennkjent som svart. Mens rødt feks reflekterer og absorberer andre lysstråler, og derfor observerer vi det anderledes...
Sitat av okaminaru
Alle kjenner såklart at ballen er 'rund', fordi alle vet at det er 'slik' rund er.
Vis hele sitatet...
Alså det blir helt feil slik du tenker. Hvis jeg skriver bokstaven "a", så står det en "a" der og det er punktum. Det står ikke en "f" for søren, men det står en "a". På samme måte er en ball lik for ALLE. Hvis ikke er de ser "a" en som en "a" er de syke. Ikke bli for filosofiske nå dere. En hjort er hjort og F er F, samme fra hvilket hodet det kommer fra!
Sist endret av Sabbi; 18. oktober 2005 kl. 18:27.
Og jeg tror motebransjen kan være med i konklusjonen om at vi alle oppfatter grønn som grønn, gul som gul og rød som... osv. Forsjellige nyanser er det nok ja, men ikke store. Hvorfor motebransjen, det er vel her vi finner flest farger i løpet av en hel dag; klær, smykker, inventar --> fargen på dette. De legger sammen farger på klesplagg, matcher møbler osv. dette kunne vel ikke vært gjort utenom at de aller fleste oppfatter fargene likt (men med forsjellige nyanser), for noen farger matcher rett og slett, og noen ikke. Vi har komplentær farger (rød og grønn, svart og hvit osv). Disse må jo oppfattes likt om det skal gi noen mening.

Tror det her ble litt rotete, men jeg skjønner det i hvert fall

har også lest engang i et Illustrert Vitenskap at det man sanser skjedde for 1/2 sek siden, gjort forsøk på det med datamaskiner. Det vil si at når jeg skriver "k" på tastaturet så tenkte jeg det, skrev det og følte med fingrene at jeg skrev det 1/2 sek senere.

VI LAGGER! 500 I PING :/
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Dere er så teite.

Det hele er helt klart bare en del av en stor konspirasjon.
Fra første stund av i denne såkalte "virkeligheten", blir vi, ved hjelp av microchipper implantert bak bihulene, manipulert til å tro at "fargene" er hva de tilsier å være, slik kan Elvis, som etter sin død gjenoppsto som ond geni, kan kontrollere hvert enkelt individ til fordel for sine egne onde hensikter.
Elvis ga også unge søppelnerder evnen til å filosofere over helt hjernedøde emner for at de skal tro at de, til en viss grad, har kontroll over sine egne tanker og sitt eget sinn.
Sist endret av Kakcoo; 18. oktober 2005 kl. 18:59.
Sitat av icTus
Det som står her er bare det jeg husker fra tiende og er også delvis egen resonnering, og jeg kan ikke garantere at alt er riktig:

Det er to måter ting kan se anderledes ut for forskjellige personer:

Som sagt tidligere så er fargespekrumet likt for alle. De strålene som kommer inn til øyet er nøyaktig de samme bølgene som alle andre oppfatter. Men som også sagt tidligere, så kan de tolkes forskjellig. Forskjellige folk kan plassere farger i ulike grupper, eller forbinde farger med forskjellige ting. Og det kan gjøre at vi tolker ting ulikt. Dette kan også ha noe med tidligere opplevelser og personlige meninger å gjøre, da man kan forbinde fargene med forskjellige ting og dermed fremheve andre ting.

Inne i øyet har vi et sted som kalles det gule punktet, som ligger rett over synsnerven. Det er i det punktet øyelinsen sender alle bølger som kommer til øyet. Ser vi nøye på denne flekken så finner vi hauger med punkter som kan oppfatte hvær sin farge. Om alle disse punktene fungerer slik som de skal, så ser alle ting like ut for alle. Men hos enkelte personer så er det noen av disse punktene som er ødelagt, og dermed fjerner en liten del av synsspekteret ditt. Disse punktene kan bli slitt ut i større mengder på samme plass, slik at vi mister et større spekter av farger.
Vis hele sitatet...
Hva om disse punktene har blitt kobla feil pga noen gener eller noe... Kan jo hende at folk i andre verdensdeler ser slike ting annerledes enn oss pga sterkere lys. Det er en grunn til at mennesker er sorte i huden, kanskje de da også ser fargene annerledes?

Denne diskusjonen kan fortsette i all evighet...
Sitat av Kakcoo
Dere er så teite.

Det hele er helt klart bare en del av en stor konspirasjon.
Fra første stund av i denne såkalte "virkeligheten", blir vi, ved hjelp av microchipper implantert bak bihulene, manipulert til å tro at "fargene" er hva de tilsier å være. Slik kan Elvis, som etter sin død gjenoppsto som ond geni, kan kontrollere hvert enkelt idivid til fordel for sine egne onde hensikter.
Elvis ga også unge søppelnerder evnen til å filosofere over helt hjernedøde emner for at de skal tro at de, til en viss grad, har kontroll over sine egne tanker og sitt eget liv.
Vis hele sitatet...
The matrix has you?

Man kan oppfatte ting forskjellig, det jeg ville frem til. Men motebransje, farger som er forskjellige fra person til person.. og ting som fysisk er forskjellige hos forskjellige personer er å dra det litt veeeeldig langt
Hva med smak da? Smaker en ting det samme for meg som for alle andre? For ting jeg liker er ikke sikkert at andre synes smaker godt...
Alt handler om personlig persepsjon, definisjon og om man faktisk bryr seg om hva "det" er eller hvordan det ser ut, det er i allefall min mening.

En dyslektiker vil ikke nødvendigvis se forskjellen på "f" og "a".
Akuratt slik som jeg ikke ser forskjellen på magenta og lilla, antakelig fordi det jeg er en facistoid tilhenger av svart og hvitt, så jeg bryr meg ikke så mye om andre farger.
Sitat av Sabbi
Ikke bli for filosofiske nå dere.
Vis hele sitatet...
Har du sett hva tråden heter?

Ok, rent konkret sett, så er det diskusjonen har dreid seg om bare bull.
Greit det. 10 poeng til deg.

Og jeg er forsåvidt enig i at, alt er, det det er.

Men, filosofi, og i dette tilfellet, metafysikk, for ikke å nevne all mulig teori og tankespinn kan være interressant lesning, selv om ikke alt kan dokumenteres og stemmer på en prikk med din overbevisning.
Sist endret av okaminaru; 18. oktober 2005 kl. 19:22.
Sitat av Sabbi
Ok. La oss ta utpunkt i Okaminaru sin avatar. Det der er det veldig mange positive farger. Hvis du hadde sett den orange fargen i håret hennes som mørkeblått, og den jakken hennes som sort. og bakgrunnen som lilla, øynene som røde osv, så hadde ikkje bilde lenger vert på positivt påvirkende.t..
Vis hele sitatet...
Vel for å bli mere filosoferende... Har ikke hvilke farger vi føler er positive noe med påvirkelse fra barndommen? Hva om man så "motsatt" av alle andre. Da ville jo det du så som mørke farger bli lært hjernen din betydde noe positivt og motsatt. Når du da sier noe er lyst.. ser du mørkt.. men du er lært det er lyst :P om du forstår hva jeg mener. Lissom alle lærer hverandre åssen ting er. Så ingen kan nekte vi ha en felles mening om at f.eks bakgrunnen her er hvit. Men hvordan ser han andre fargen hvit? ser han den slik vi ser blå? bare alltid har lært det er hvit?

For å gå inn på naturfagen så har farger noe med energi å gjøre. Det er energi buer. Akkurat som en Sinus i elektro. Eller som lyd bare på en VELDIG høy frekvens. Noe som er bevist er at Høyere frekvenser betyr lysere farger, og lavere frekvenser mørkere. Dette er bevist, og det er slik øyet oppfattter det.

Sitat av el_bamso
Og jeg tror motebransjen kan være med i konklusjonen om at vi alle oppfatter grønn som grønn, gul som gul og rød som... osv. Forsjellige nyanser er det nok ja, men ikke store. Hvorfor motebransjen, det er vel her vi finner flest farger i løpet av en hel dag; klær, smykker, inventar --> fargen på dette. De legger sammen farger på klesplagg, matcher møbler osv. dette kunne vel ikke vært gjort utenom at de aller fleste oppfatter fargene likt (men med forsjellige nyanser), for noen farger matcher rett og slett, og noen ikke. Vi har komplentær farger (rød og grønn, svart og hvit osv). Disse må jo oppfattes likt om det skal gi noen mening.

Tror det her ble litt rotete, men jeg skjønner det i hvert fall

har også lest engang i et Illustrert Vitenskap at det man sanser skjedde for 1/2 sek siden, gjort forsøk på det med datamaskiner. Det vil si at når jeg skriver "k" på tastaturet så tenkte jeg det, skrev det og følte med fingrene at jeg skrev det 1/2 sek senere.

VI LAGGER! 500 I PING :/
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, og jeg har selv fått det med meg. Hjernen din har et delay på rundt 0,5 sekunder. Husk det at ting du er gode til, og føler du gjør raskt er fordi dette er vandte bevegelse og hjernen din vet at etter det, så skjer dette. Når man skriver har du allerede planlagt gjerne 2-3 ord fremfor det du skriver akkurat der.

Men for å komme med en annen konspiransjonsteori, skrevet av en professor. Vi har ikke fri vilje. Hva vi gjør er et resultat av alt som skjer rundt oss, og hva som har skjedd i fortiden. Der den høyre hjernehalvdelen liker tanken om fri vilje. Det at folk handler og gjør forskjellig, er et resultat av at vi har hatt forskjellig oppvkst og andre tng som har påvirket hjernen og hva den gjør. Det at du nå sitter og kanskej funderer på dette er et resultat av at jeg skrev det, ikke fordi du ville. Det at kanskje stiller deg et spørsmål og tror du svarer av fri vilje på det er fordi du opp etter din oppvekst har levd opp og fått et resutat som kanskje gjør at du kjempe for å mmotbevise det.
Like enig som uenig om proffesoren din. Det kan like godt være sant som usant av det jeg vet. Men det er jo sikkert at våre opplevelser påvirker våre handlinger.(Mener jeg, legger jeg til så jeg ikke blir post myrdet )
Om mennesket har fri vilje eller ikke er noe vi virkelig burde diskutere da, isteden for om mennesker ser farger forskjellig eller ikke.
Liksom, er alt forutbestemt av skjebnen, eller som professoren til etse sier, våre handlinger blir bestemt av våre tidligere handlinger.
Kanskje er det slik at den som handler på instinkt følger mønsteret fra sine tidligere handlinger, mens den som handler på fornuft ikke gjør det
Kan vel fortsette slik en stund, men det er jo offtopic så lar vær.
Nei nei. Ikke offtopic. Jegsa jo at jeg ville haflere filosofi greier. Eller lignende.
Det med at instinkt kommer av dine tidligere handlinger kan jo stemme. En hest som er kjørt på av en bil vil ikke gå forbi biler lengere.
Hvis du har blitt frastjålet penger fordi du la dem på bardisken mens du drakk gjør at du ikke gjør det mer.
Dette kan kanskje også kalles sunn fornuft .
*flere skrivefeil*
denne da?

når man kaster en terning, er det ikke tilfeldig hva utfallet blir. håndens vinkel, kraft, terningens utgangsposisjon, overflatefriksjon osv bestemmer hva terningen vil vise. hadde vi hatt alle faktorene, kunne vi regnet ut hva den hadde landet på.

hva om vi hadde hver minste lille faktor i hele verden/universet på en supermaskin, ville man da kunne regne seg fram til i i morgen?

isåfall er jo alt bestemt helt fra big bang
Men uansett hvor mye man studerer, utreder og tilslutt planelegger til minste detalj, så går det aldri slik man har planlagt. Alt henger kanskje sammen, men det er allikevel umulig å vite sikkert.
I fremtiden er alt vi gjør 'nå' bestemt siden det i fremtiden allerede har skjedd, men hvem vet hvilken fremtid vi kommer til.
Sist endret av okaminaru; 19. oktober 2005 kl. 17:23.
Sitat av okaminaru
Men uansett hvor mye man studerer, utreder og tilslutt planelegger til minste detalj, så går det aldri slik man har planlagt. Alt henger kanskje sammen, men det er allikevel umulig å vite sikkert.
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit: Hvordan vet du det?=)
Fordi ting går aldri som jeg planlegger
Sist endret av okaminaru; 19. oktober 2005 kl. 17:29.
Fins mye å tenke på, og mye man aldri får svar på.. men dette at alle farger er like, er bevist. Som sagt tidligere handler det om frekvens. Øyer og øret har en stor likhet i at den oppfatter forskjellige frekvenser. Der øret oppfatter sine frekvanser og sier det er bestemte toner. Samme gjør øyet, are med de enda høyere frekvensene og oppfatter d eetter fargespekteret, med de mørke nederst og lyse øverst. De lyse er som sagt tidligere av høyest frekvens.

Men en liten tanke jeg fikk på skolen i dag i timen mens jeg kjedet meg; Hva om alle vi er spillebrikker i gud og djevelens store rollespill og alt vi gjør blir bestemt av de :P Og at hver gang det er jordskelv er det enten en slaks "spell" de bruker, elle han ene som blir sur og slår i spillebrettet :P
Sitat av etse
Men en liten tanke jeg fikk på skolen i dag i timen mens jeg kjedet meg; Hva om alle vi er spillebrikker i gud og djevelens store rollespill og alt vi gjør blir bestemt av de :P Og at hver gang det er jordskelv er det enten en slaks "spell" de bruker, elle han ene som blir sur og slår i spillebrettet :P
Vis hele sitatet...

hørt om kristendommen


Jeg må bare si helt ærlig at jeg tror vi oppfatter fargene nogenlunde likt, bare med forsjellige nyanser. Til og med ikke noe så enkelt som to dråper vann er helt likt engang.

Noen har kanskje et bittelittegranne tykkere lag av et eller annet forran pupillen en andre, noen har godt syns mens andre ikke.

En som har øynene lukket og ser på sola kan skimte et svakt lys, ergo; han ser. Så en annen som ser direkte på sola med øynene åpne vil så et meget skarpt lys. Derfor forsjellige nyanser..
etse: Det kan veldig godt hende, men, som enellerannen sa:
"alt som består i denne verden eksisterer i denne eksistensen. Om selve eksistensen blir generert av noe annet (som i matrix), gjør ikke det at eksistensen er en illusjon for de eksisterende, de eksisterer jo nettop i eksistensen som da skulle være generert."

Hadde en drøm en gang som startet med ett molekyl. Også zooomer vi ut:
En panne. En hage. En by. Ett kontinent. En planet. Ett solsystem. En galakse. Universet.
Også fortsatte det å zoome ut, og plutselig så jeg at universet var bare en del av ett molekyl i nok en panne
Sist endret av okaminaru; 19. oktober 2005 kl. 17:47.
Sitat av okaminaru
Hadde en drøm en gang som startet med ett molekyl. Også zooomer vi ut:
En panne. En hage. En by. Ett kontinent. En planet. Ett solsystem. En galakse. Universet.
Også fortsatte det å zoome ut, og plutselig så jeg at universet var bare en del av ett molekyl i nok en panne
Vis hele sitatet...


Lekt med den tanken noen ganger. Mest når jeg var liten, husker at jeg satt i sandkassa og tenkte på at noen små mennesker bodde inni et sandkorn som egentlig var en helt annen galaxe.. hva om vi ikke er mer enn mindre enn et sandkorn!
Sitat av okaminaru
etse: Det kan veldig godt hende, men, som enellerannen sa:
"alt som består i denne verden eksisterer i denne eksistensen. Om selve eksistensen blir generert av noe annet (som i matrix), gjør ikke det at eksistensen er en illusjon for de eksisterende, de eksisterer jo nettop i eksistensen som da skulle være generert."

Hadde en drøm en gang som startet med ett molekyl. Også zooomer vi ut:
En panne. En hage. En by. Ett kontinent. En planet. Ett solsystem. En galakse. Universet.
Også fortsatte det å zoome ut, og plutselig så jeg at universet var bare en del av ett molekyl i nok en panne
Vis hele sitatet...
måtte lese det der 2 ganger før jeg forstod det :P men lissom er så mye rart og tenke på :P spesielt i kjedelige skole timer
Med utgangspunkt i din drøm, hva om vær gang vi puster dreper vi folk på illioner av millioner av "solsystemer". Bare for at vi skal få leve det pustet lengre? kanske på tide å puste minst mulig :P
Som rovdyr er vi da tross alt skapt for å drepe
altså eytter jeg tenkte den tanken fikk mitt liv en mening! puste mest mulig slik at jeg dreper mest mulig
!Kanibaler hele gjengen!

Bor sikkert noe som minner om mennesker på disse luftsolsystemene

hvordan ble dette en tråd om kanibalisme når den egentlig handler om farger?
Sitat av el_bamso
!Kanibaler hele gjengen!

Bor sikkert noe som minner om mennesker på disse luftsolsystemene

hvordan ble dette en tråd om kanibalisme når den egentlig handler om farger?
Vis hele sitatet...
Nei nei. Den handler om filosofi. Og hvordan den kom til kanibalisme? Mange smarte mennesker(håper jeg ) som tenker litt mye.
hmm.. hva hvis du hypnotiserer en person slik at når han ser fargen blå vil han se den som fargen rød men gjenkjenne den som fargen blå, og når han ser fargen rød så vil han se den som fargen blå men gjenkjenne den som fargen rød. da ser jo personen det forskjellige men ingen andre en han som ser det kan bevise at han ser det.. da går det ikke på annet en det psykiske i hodet, så da kan fysikken gå å legge seg.
Ja, fysikken kan i grunn leggjast litt til side i dette spørsmålet. Ein kan opna opp så mange hjerner ein vil, skjæra i tusen auge, studera lysbølger og sparka på elektron om att og om att. Dette gjer ein del, og har gitt ein del nyttig informasjon.

Men, det seier oss ingenting om korleis det faktisk er å oppleva desse lysbølgene som menneske. Forståing av oppleving krevjer nett det, oppleving.

Ta til dømes flaggermus (er riktignok ingen ekspert på dette dyret, men likevel), så vidt eg har forstått orienterer dei seg i hovudsak ved hjelp av sonar. Dette veit me fordi flinke biologar har undersøkt desse over langt tid på forskjellige måtar. Me veit korleis denne sonaren fungerer etc, men veit med av den grunn korleis det er å bruka denne sonaren, på same måte som eg veit korleis det er for meg å sjå blått?

På same måte meiner eg å ikkje kunne vita korleis opplevinga av blå er for deg, trass i at bølgefrekvensen er lik og augo dine er konstruert på same måte også vidare.
Sist endret av ølognudler; 22. oktober 2005 kl. 14:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Litt gøy å tenke på det med han forskeren i The 4400 som jobbet med å vekke til live eller noe sånn inaktive deler av hjernen som gjorde at man kunne, f.eks telekinese.
"the father of the 4400 technoligy" tror jeg de sa.
Tenk om slike deler av hjernen eksisterer