Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1144
Hei, jeg har bestemt meg for å prøve å ta fagbrev som elektriker ved siden av bachelorgraden min. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette er fordi jeg mener at elektrikere aldri kan bli automatisert og fremtidig jobbsikkerhet er veldig viktig. Jeg tar nettstudier så jeg regner med at det går helt fint an å kombinere disse 2.

Jeg tror ikke at å komme inn på vgs uten ungdomsrett blir det vanskeligste siden jeg har søkt plass på Dokka og Valdres. Det jeg lurer på er hvor vanskelig er det å få lærlingplass uten ungdomsrett? Det sies jo hele tiden at det er stor ledighet i denne type bransjer og at det er få som vil utdanne seg til det men når jeg googler " elektrikerlærling uten ungdomsrett" leser jeg om at det nesten er umulig å få lærlingplass.

Jeg har tenkt å kontakte et elektro firma og spørre litt om hvor vanskelig det er å få lærlingplass uten ungdomsrett men kanskje det er noen elektrikere her som kan gi litt informasjon før jeg gjør det.
Er faktisk usikker når det gjelder elektro, men jeg måtte selv begynne lærlingetiden uten ungdomsrett (jeg var dog ikke klar over at jeg hadde mistet den) som matros. Fikk en veldig bra læreplass offshore. Dette er nå nylig i de dårlige tidene også.

Har mange elektrikerkompiser og alle i klassene de gikk i fikk læreplass, med unntak av han med best karakterer på hele linja i fylket.

Det er altså slik jeg ser det ikke karakterer og slikt som teller mest, men heller deg som person. De ansetter folk de ønsker å jobbe med, og som kan bli i firmet lenge.

Jeg tror ikke du kommer til å ha noe problem med å få jobb, bare møt opp oss bedrifter å søk lærlingeplass så hår det nok helt fint.
Tror heller ikke du kommer til ha problem med å få læreplass. Vet ikke hvor gammel du er, men en lærling med litt bagasje i sekken, å erfaring med folk å livet generelt er ettertraktet!

Jeg fikk læreplass i det som må være det trangeste nåløyet blant lærlingplasser i norge, jeg var rett over 30 og følte jeg seilet fremover pga. alder og erfaring fra andre bransjer.

Go for it!!