Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1633
Hei! Jeg søker erfaringer fra andre om gode bøker eller tips og beskrivelser om vekster, røtter og annet man kan finne i norsk fauna om våren. Sopp og bær er jo om sommeren/høsten. Tenker på å ta en "Lars Monsen ". Tanken er å være mest mulig selvforsynt med det en finner i skogen og evt får fiska på denne årstida.

Tips til lesestoff erfaringer med mer ønskes
Min erfaring er at du ikke finner nok planter og røtter til å klare deg. I tillegg smaker det høgg av det meste. Sats alt på å skaffe fisk.

Lars Monsen sier at fett har du på kroppen. proteiner finner i naturen og karbohydrater bærer du med deg i sekken.
Spørs hvor lenge du skal være ute. Dersom du har liten erfaring vil jeg anbefale at du tar med deg alt du trenger for å være ute et par dager først. Vet av erfaring at noen ganger biter fisken IKKE. Selv på gode steder. Vær forberedt. Jaktperioder er vel det beste, da du kan få fugl også (forutsetter at du har alt det andre jaktrelaterte på plass). Lykke til. Ha med mat. Liker selv Lars Monsen, har faktisk snakket med han under flere anledninger igjennom tilfeldigheter (stolt, ja) - han er erfaren, ja - men han er ikke bear grylls. (BG er fake btw.) GL.
Sist endret av Relevant; 18. november 2015 kl. 15:10.
Siden Lars Monsen gjerne stapper i seg 100 gram sjokolade til lunsj så skiller han seg jo litt fra Fake Grylls....
Kommer litt an på hvor du skal være, og når på våren. Jeg har hatt "ekspedisjoner" på alle årstider. Reinlav er rikt på karbo, og veldig mettende (koke/trekke), og når mauren begynner å bli aktiv i tuene (på vårparten) er de et bra tilskudd til kosten. Ellers er det ok med mat i hundekjeksrota (må ikke forveksles med bjørnekjeks, som er mye større og veldg giftig). I blåbærlyng er det næring når du lager avkok. Dunkjevle (den store brune "sigaren") vokser i vårtmarksområder (ikke i Nord-Norge), og har marg og rotskudd som smaker godt og er fulle av næring. Hvis du jobber litt med dette, og i tillegg har med deg grynblanding (lett å bære) som du kan koke grøt på, er du godt på vei. Sammen med fiske, selvsagt. Husk dong og tampong. Dongene kan du trekke utenpå ting som må holdes vanntett, og den kan brukes til å hente vann i. Tampongen er fin til å stoppe blødninger hvis du skader deg, og når du trevler den opp er den gull til å fyre opp med.

Det finnes bøker på dette, uten at jeg klarer å huske titler i øyeblikket.
Sist endret av Lotuspotus; 18. november 2015 kl. 15:24.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hei! Jeg søker erfaringer fra andre om gode bøker eller tips og beskrivelser om vekster, røtter og annet man kan finne i norsk fauna om våren. Sopp og bær er jo om sommeren/høsten. Tenker på å ta en "Lars Monsen ". Tanken er å være mest mulig selvforsynt med det en finner i skogen og evt får fiska på denne årstida.

Tips til lesestoff erfaringer med mer ønskes
Vis hele sitatet...
Du har heller ikke nevnt hvor dette gjelder, for det er veldig stor forskjell på lauvskog med kalkrik grunn ved Oslo, og bjørkeskog på Finnmarksvidda. Da er det umulig å si noe om hvilke arter du MÅ lære deg.

For det første, så bør du bli relativt habil innen botanikk, FØR du mener å plukke planter til matauk!

Det er noen matplanter, som har dødelig giftige "dobbelgjengere". Her kan ramsløk og liljekonvall nevnes. Du har også karvekål, hundekjeks, kvann og sløke, sammenlignet med en rekke andre livsfarlige arter i samme familie (selsnepe, giftkjeks (sjelden) og hundepersille). Noen av disse er nesten umulige å skille med bare blader, og blader er stort sett det du finner om våren (særlig hundekjeks og hundepersille). Noe annet du bør lære deg, er at en rekke planter, som er spiselig i små mengder, kan bli temmelig skumle ved stort og/eller langvarig bruk. Her kan einer (nyresvikt) og en del andre nevnes. Ellers så er det i mange urtebøker utvist en veldig slett kildekritikk, og noen av dem nevner temmelig farlige planter som ufarlige. Dette kan være av "new age"-idioter har skrevet dem, eller at vitenskapen er utvidet.

Ellers så er de fleste av artene, som spirer tidlig om våren, som tommelfingerregel ganske giftige. Da dem vil samle energi, sette blomster og frø tidligst mulig, og samtidig ikke bli "forstyrret" av et dyr som er utsultet etter en vinter med lite mat (så og si alle som blomstrer tidlig). Det er vel bare vårpengeurt av de som virkelig blomstrer tidlig, som er så og si helt trygg.

Blåbærlyng er jo helt trygt, men næringsverdien er jo så som så for oss ikke drøvtyggere. Faktisk så tror jeg det går mere energi på å få det igjennom tarmkanalen, enn det du absorberer igjennom å spise dem.
Det samme gjelder mange lavarter, da mye i cellene består av karbohydrater, består av karbohydrater som er veldig tungt fordøyelig. Bare se hvordan reinsdyr har det, reinsdyr er jo den store lavspesialisten i Norsk natur om vinteren.
Du har også noen gode matsopper, som kommer om våren. De beste er vel rund- og spissmorkel. Mens sandmorkel (og andre arter i slekten Gyromitra) er ganske skummle, og den kan få dødelig utgang.
Det tryggeste du har, er dunkjevle (som Lotuspotus nevner), geitrams (smaker vondt) og kanskje mjødurt (virker blodfortynnende da den inneholder salisylsyre).

Og for å summere dette. Så mener jeg, at uten en del botanikkerfaring, så holder du deg unna planter til mat! Jeg foreslå heller noe annet å finne på om våren. Gjerne skogsturer, men ta med deg mat selv!
Okay, her var det mange tilbakemeldinger på kort tid, takk til dere for det. Skal lese mer om artene dere har nevnt, noen av de kjenner jeg til fra før. Har erfaring med å være ute men ikke med sanking av mat om våren. Men igjen takk for mye info jeg kan undersøke videre på folkens!

Det er snakk om trønder-regionen.
I Nord kan det gå langt ut på sommeren før matnyttige planter blir så vanlg at det lønner seg å sanke de som mer en tilskudd til fisken. Ramsløk, dunkjevle og andre kjente matplanter finner du ikke i det hele tatt og kvann som det er mye av er lett å forveksle med skumlere slektninger.

Skal du fange fisk til mat så supplerer du stangfisket med ståsnører. Snørene fester du i greiner som stikker ut over bekker og småelver. Stangfiske bedriver du nær sivkanter og hvis du er riktig heldig der sivet enda ikke har vokst opp. Med litt erfaring så får du mye mer fisk en det du klarer å spise.

Man kan få problemer med magen etter en uke på ren fiskediett så litt grønnfor kan hjelpe på.