Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 8618
Why so serious?
Trådstarter
Sitat av Orph Vis innlegg
Vel, skal du gå elektroingeniør bør du like matematikk, hvertfall. Jeg går selv siv.ing. petroleum, og bor sammen med en som holder på å gjøre bacheloren sin i elektro på HIST i disse dager, og jeg vet hva jeg snakker om når jeg sier at det er mye tungt stoff, og det er MANGE som dropper ut.

Å smi slike fremtidsplaner i den alderen der er nok å ta litt hardt i, jeg ville tatt det ett steg av gangen.

Om man kommer seg ut i Nordsjøen er det godt betalt, men det er lange dager, og veldig mange klarer ikke den livsstilen i lengden.

Men du får ha lykke til!
Vis hele sitatet...
Har allerede jobbet som faen på skolen. Hadde 1.9 i snitt i 9. nå har jeg 4.7 i snitt i 10.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Har allerede jobbet som faen på skolen. Hadde 1.9 i snitt i 9. nå har jeg 4.7 i snitt i 10.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke akkurat massivt imponerende snitt uansett, selv jeg som var en løk på ungdomsskolen og sov halve dagen hadde jo 4.2 i snitt.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
http://www.dn.no/energi/article1965160.ece

Her ser du mye elektriker/automatiker og andre yrker tjener
Vis hele sitatet...
Jaja...du kan tro akkurat hva du vil...jeg tror ikke på det der. Hvis du kan vise meg en tariffavtale som viser at en "Renholdsarbeider" skal ha 661 000, så please gjør det! Jeg gidder nesten ikke å lese resten engang med en sånn latterlig overskrift. Skjønner ikke hvorfor folk som ikke har vært ute kommer med så mye dumt....
True phreak.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Har allerede jobbet som faen på skolen. Hadde 1.9 i snitt i 9. nå har jeg 4.7 i snitt i 10.
Vis hele sitatet...
Kjempeflott at du har hevet nivået! Absolutt!

Jeg ville ha ventet til du har gjennomført mattefagene for de to første årene på vgs før du bestemmer deg 100%, det er først der man får litt inntrykket av hva slags matte det dreier seg om (og selv da får du bare en bitteliten smakebit, det som kommer senere er MYE mer avansert).
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Er 16 nå, vurderer å bli elektriker/automatiker offshore.
Vis hele sitatet...
Innen du er ferdig utdannet så er det så godt som tomt for olje i nordsjøen, tviler på at det blir gjort mange nyansettelser i årene fremover.. mitt tips til deg er å finne noe mer fremtidsrettet å utdanne seg til
True phreak.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Innen du er ferdig utdannet så er det så godt som tomt for olje i nordsjøen, tviler på at det blir gjort mange nyansettelser i årene fremover.. mitt tips til deg er å finne noe mer fremtidsrettet å utdanne seg til
Vis hele sitatet...

Lurer på hvor idiot du tror jeg må være, som er halvveis i en fem års utdannelse rettet spesielt mot leting og produksjon av olje, da...

Uninformed post is uninformed.
Sist endret av Orph; 20. mai 2011 kl. 16:17.
Sitat av Orph Vis innlegg
Lurer på hvor idiot du tror jeg må være, som er halvveis i en fem års utdannelse rettet spesielt mot leting og produksjon av olje, da...

Uninformed post is uninformed.
Vis hele sitatet...
Sivilingeniører vil det jo alltid være behov for, kan dog hende at du får deg noen lange turer til sør-afrika og andre steder om du fortsatt vil produsere olje i 2030 Litt forskjell på siv.ing og overbetalt elektriker
Sist endret av petterpan2; 20. mai 2011 kl. 16:32.
True phreak.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Sivilingeniører vil det jo alltid være behov for, kan dog hende at du får deg noen lange turer til sør-afrika og andre steder om du fortsatt vil produsere olje i 2030 Litt forskjell på siv.ing og overbetalt elektriker
Vis hele sitatet...
Selv om det du sier der er sant, forandrer ikke det på det faktumet at det du sa her:
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Innen du er ferdig utdannet så er det så godt som tomt for olje i nordsjøen
Vis hele sitatet...
Vi kommer til å ha oljeproduksjon i Norge i mange, MANGE år fremover. Lenge etter 2030 og.
Sist endret av Orph; 20. mai 2011 kl. 16:38.
Lærte 150år med olje og 200år med gass, og dette tallet vil auke når ein finn nye metodar til tyne meir ut av resavoaret. Det er minst 40års levetid igjen på Ekofisk feltet, det er jo det som har vore lengst i produksjon på norsk sokke.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Innen du er ferdig utdannet så er det så godt som tomt for olje i nordsjøen, tviler på at det blir gjort mange nyansettelser i årene fremover.. mitt tips til deg er å finne noe mer fremtidsrettet å utdanne seg til
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt mye olje å finne..
Senest her: Stort funn i Barentshavet

Du må heller ikke glemme gassen! Så jeg vil absolutt si TS velger ett fremtidsrettet yrke med masse spennende utfordringer om han utdanner seg til elektriker/automatiker i offshore. Ser heller ikke for meg at det er noe problem å få en "normal" jobb på land med slik utdannelse.

Jobbet selv på offshore-båt og stortrives (går videreutdanning, så bærer det ut igjen)
Når det kommer til båt så er det iallefall ingen problem å bo utenlands i rederiet jeg er i. Har hatt kolleger som har bodd i Frankrike, Finland, til og med Thailand, da var skipet stasjonert i Aberdeen, Skottland.
True phreak.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Lærte 150år med olje og 200år med gass, og dette tallet vil auke når ein finn nye metodar til tyne meir ut av resavoaret. Det er minst 40års levetid igjen på Ekofisk feltet, det er jo det som har vore lengst i produksjon på norsk sokke.
Vis hele sitatet...
Det tallet var høyere enn prognosene vi får fra PTS, men poenget står uansett: Det er masse hydrokarboner igjen. Dessuten, på nåværende tidspunkt makter vi ikke å hente ut mer enn mellom 30-50% av hydrokarbonene som ligger lagret i reservoirer rundt om i verden (de fleste forlatte "jackhammer-brønneme" som man ser overalt i USA ble forlatt før de hadde hentet ut så mye som 20-30% av reservoiret, faktisk), etterhvert som vi lærer mer vil dette tallet bli vesentlig mye høyere.

Prisene vil øke, etterhvert som kostnadene forbundet med leting og produksjon øker, men hydrokarboner har vi nok av foreløpig. Det er et faktum mediene ikke er så interessert i å la verden få vite, åpenbart.
Når det kommer til lønningene, så kan man fort havne på 900 000 i året, som dn sin artikkel sier.
Men er jo verd å påpeke at det gjelder overtid og andre tillegg inkludert.
Uten noe ekstra, så er lønnen mellom 400 og 600 000 i året.
▼ ... over et år senere ... ▼
Bumper denne! noen som har erfaring i og jobbe offshore og bo i spania/thailand?
Jeg kjenner til tilfeller hvor Statoil-ansatte bor i Spania og jobber offshore på norsk sokkel. Det anbefales vel dog ikke å søke på stillingen når du er bosatt i Spania, men heller flytte ditt etter litt fartstid.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Så. Jeg tar fagbrev som elektriker. Går på høgskole og blir elektroingeniør, og velger deretter og jobbe noen år 5-6 år offshore, så og vende tilbake som ingeniør på fast landet, hadde dette hvert lurt?
Vis hele sitatet...
Du er klar over at du kan tjene likegodt på land sant? Mange bedrifter (sykehus, kraftselskaper, flyplasser, militære anlegg etc.) trenger el.ingeniører både i beredskap og i døgnturnus, og tro meg når jeg sier at de turnus- og overtidstillegene lett får deg opp i over en mill brutto årslønn, selv om du kun skulle ha fagbrev.
Sitat av Mith Vis innlegg
Samtidig som det antageligvis både er fysisk skadelig og skadelig for det sosiale livet. Det er gode grunner til at det er så godt betalt.
Vis hele sitatet...
Snakker du av egen erfaring da eller?

Kjenner flere som jobber offshore og dem mener det motsatte av det du sier. Er du 2 uker på, så er det ikke verre enn å sosialisere hodet av seg de 2 ukene du er av. Personlig synes det er en fin ordning, så setter man mer pris på vennene og familie.
Sist endret av Dr.Feelgood; 13. mai 2013 kl. 18:09.
Ja, dette er mulig og er utbredt. De som gjør dette har som regel endel år bak seg i selskapet, ikke noe jeg ville satset på med det første (les: ikke flytt når du får jobben). Er du lærling på plattform, vil hvertfall ikke statoil gidde og fly deg fram og tilbake fra blokksberg hver gang du skal på jobb. Dette er mye enklere hvis du jobber som konsulent og er innleid fra oppdrag til oppdrag, men dette vet jeg ikke går med ditt yrkesvalg. Jeg skal selv studere seismikk, og har tenkt til å flytte til det store utland etterhvert.