Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2427
Hei, er en som studere Nautikk ved fagskole og vi driver på med generell navigasjon og simulator kjøring i ny og ne. Jeg lurte på om det er noen her som har erfaring ved slik simulator? Vet de har det på diverse simulator sentere rundt omkring i landet, men at dette er kurse og timer som koster utrolig masse. Har lekt litt med Ship Simulator 2008 på pcn, men føler at dette blir kjedligt i lengden. Jeg lurer på om det går an å bygge en slik simulator hjemme eller om det finnes noen andre simulator programm i denne sjangeren som du kan ha på egen pc hjemme. Vet at kongsberg og RR har slike simulatorer men dette er hele rom som er bygd om til å se ut som en bro.
Tenker ala dette her : http://www.ivorylake.com/portfolio-i...ng-simulation/

Og er det noen som vet noe om kostnader på slike simulatorer?
Beklager om jeg er helt på jordet, men du vil bygge en simulator i sin fysiske form?

Nå vet jeg riktignok litt om simulatorer til fly, og jeg har snakka med en fyr som bygde cockpiten til en Boeing 747 i huset sitt, han har brukt godt og vel 100.000,-+ på dette her. (Riktignok kjøper han ikke jalladeler, tror han prøver å skaffe så mye autentisk som mulig.)

Desverre vet jeg ikke noe om båter, men kanskje du kan sende mail til kongsberg/RR og spørre om tips til dette?
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Ja har vurdert det, men er litt usikker på hvilke svar jeg vil få tilbake. I en skips simulator vil du ha behov for mye mindre knapper som i en cockpit på ett fly, egentlig veldig lite knapper på en bro. Kanskje ikke helt i sin fulle form fordi det vil ta ekstremt mye plass, men noe jeg kan drive på med når jeg er hjemme. Takk til admin for endring av overskrift!
Skip blir vel styrt med joystick no til dags? så kjøp inn ein joystick, med sepperat throttle, eit par skjermer, og vips!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CookieY Vis innlegg
Ja har vurdert det, men er litt usikker på hvilke svar jeg vil få tilbake. I en skips simulator vil du ha behov for mye mindre knapper som i en cockpit på ett fly, egentlig veldig lite knapper på en bro.
Vis hele sitatet...
Det kjem i veldig stor grad an på skipet. Ting som kun relaterer seg til navigasjon er relativt lite, men skal ein ha simulator på større delar av skipet (t.d. IAS, PMA etc) så kjem du truleg opp i svært stort tal IOer og kontroller. Men dei må ikkje vere kjapt tilgjengelege, så dei er spredd over større del av skipet, og gjømt vekk i HMI på bru.

Men for å simulere navigasjon treng du strengt tatt bare kontroll over ror og ymse thrustere på skipet. Og ein god fysikksimulator.

Vil Vite i Bergen har ein simulator som er på ca. det nivået, så du kan jo forsøke å sende dei en mail og spørje om software?
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Ja jeg går jo på Nautikk nå og vi har en simulator fra Kongsberg, men det er en ganske dårlig modul til den, er ikke egen thruster throttle på den en gang. Er veldig glad i å kjøre båt type supply og AHTS. Så det eneste jeg trenger egentli er jo en joystick, Power throttle og thruster throttle og kanskje noe for å kjøre vinsjer med, samt dataskjermer.
Tenkte jeg skulle sende en mail til Kongsberg, vet dere om noen som har lagd noe slikt før?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CookieY Vis innlegg
Er veldig glad i å kjøre båt type supply og AHTS. Så det eneste jeg trenger egentli er jo en joystick, Power throttle og thruster throttle og kanskje noe for å kjøre vinsjer med, samt dataskjermer.
Vis hele sitatet...
Det slår meg at det vanskelege er fysikkbiten. Joysticker og throttles er bare fancy håndtak og eit potmeter. I industrivarianten koster dei deg minimum 10k per stk, men bør vere gjennomførbart å bygge sjølv billegare.

Så då må du ha ein simulator som simulerer oppførselen til skipet. Om den typen software finst og er lett tilgjengeleg har eg ikkje peiling på.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Vet jo at Kongsberg utvikler fullverdige simulator software som inkluderer det meste du måtte trenge for å få en real situasjon til sjøss. Har nettop sendt de mail angående simulator.
https://www.youtube.com/watch?v=NNQWjxHu2gk
Det var mer noe slikt jeg tenkte, bare ikke så fancy bro som disse bruker da jeg kan se for meg at det kan koste noen kroner.
Jeg ville kjørt et enkelt multiskjerm oppsett, uten å gjenskape broa fysisk.

Grunnen til at flightsim gutta bygger slikt hjemme er pga av alle knapper, brytere etc. Og en fly cockpit er jo trang og kompakt. Så det krever ikke veldig stor plass for å gjøres realistisk.

Gjør du det samme for ship sim så trenger du stor fysisk plass for å skape den ekte følelsen, og det er tross alt ikke mye instrumentering i moderne skip som ikke er skjermer. Ofte en joystick og annet småtteri og det dekkes nesten av noe slikt http://www.shipsim.com/products/shipcontrolunit.

Kjør heller multiskjerm oppsett og la deler av skjermene være "vinduer" og resten bro.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Det er det som er planen visst jeg skal bygge og kjøre multiskjermer, tenker en litt annen modul en den du linka, men skjønner tegninga. Å gjenskape en hel bro krever mye plass, husker selv den vi hadde det var mer kontor hva det var av kjøre konsoller egentli. Det meste på nye båter som du sier kjøres via dataskjermer og det er veldig få knapper som regel lys og auto pilot on/off. Er det noen her som vet om sider som selger slike moduler visst du vil lage din egen bro? type Hendler og slikt? eller er jeg nødt å kjøpe dette av si for eks Kongsberg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CookieY Vis innlegg
Er det noen her som vet om sider som selger slike moduler visst du vil lage din egen bro? type Hendler og slikt?
Vis hele sitatet...
ebay.com, dealextreme og alibaba.com.

Eventuelt kjøpe meir off the shelf-komponenter og bygge om.

Eller om du vil legge ut ti lapper: penny+giles kan sikkert levere.
Sist endret av vidarlo; 15. september 2014 kl. 22:09.