Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1902
Hei! Har en sidejobb som chatoperatør på nettet, tjener rundt 12-13k der pr måned, uten skatt. Hvordan fører jeg opp skatten der? Bør jeg starte opp et ENK? Eller kan jeg sette inn i skattekortet? Grusomt kjedelig og evt måtte betale 30-40% skatt av det på ENK, på så små summer.
150 lapper i året er vel ikke akkurat små summer.

Hør med Skatteetaten, jeg tror du må starte ENK over 50k under 50k kan du levere forenklet næringsoppgave i selvmelding. Det er jo ikke sikkert ENK er noe du ønsker hvis du ikke må.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
150 lapper i året er vel ikke akkurat små summer.

Hør med Skatteetaten, jeg tror du må starte ENK over 50k under 50k kan du levere forenklet næringsoppgave i selvmelding. Det er jo ikke sikkert ENK er noe du ønsker hvis du ikke må.
Vis hele sitatet...
ENK virker elendig, er vel skatt på 30%?

Ellers vet jeg jo om flere som driver med dette, og ikke skatter. Men skattetetaen følger nok med sikkert.
Hvorfor ikke åpne revolut konto? Så skaffer du deg bare kortet.
Det er jobb/inntekt som alt annet. Selvfølgelig skal du skatte. At det er en bi-inntekt gjør ikke at du skal ha fritak fra skatt.

Spar deg selv våkenetter og fremtidig stress og legg det inn, hvis du er i tvil, ring Skatteetaten. Ærlighet varer lengst og jeg må innrømme at jeg blir provosert over folk som nyter alle våre felles goder uten å betale som alle andre i arbeidsfør alder.

Bankene er rapporteringspliktig så dette blir nok oppdaget før eller senere.
Sist endret av Cheese; 11. mars 2024 kl. 20:11.
Sitat av klattus Vis innlegg
ENK virker elendig, er vel skatt på 30%?

Ellers vet jeg jo om flere som driver med dette, og ikke skatter. Men skattetetaen følger nok med sikkert.
Vis hele sitatet...

Det er vel gjerne mer enn 30% også. Men som biinntekt kan du komme noe bedre ut tror jeg. Sjekk skattekortet ditt selv og ser hva du kommer ut med.

Det er jo også skatt av overskudd, resultat av omsetning etter fradrag. Er du smart så begynner du å lære deg hva du kan skrive av. Jeg vil tro internett, PC og slike ting vil være naturlig som Chat operatør.
Hvor er det du jobber som chat-operatør ?
Sitat av klattus Vis innlegg
Bør jeg starte opp et ENK?
Vis hele sitatet...
Nei, det er vel ikke nødvendig?

Sitat av klattus Vis innlegg
Hvordan fører jeg opp skatten der?
Vis hele sitatet...
Du skriver hva du forventer å tjene neste år. Bare skriv opp totalsummen, så fikser skatteetaten resten.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Du skriver hva du forventer å tjene neste år. Bare skriv opp totalsummen, så fikser skatteetaten resten.
Vis hele sitatet...
Dette føres som næringsinntekt. Skrives det på skattekortet så får hin forskuddskatt og for å levere næringsoppgave så må hin ha ENK.

Som jeg skrev over, du kan føre inntil 50k uten. TS er på 3x.

Det beste er uansett å kontakte Skatteetaten. Gjør du det digitalt (Skriftlig) så får du veldig grundig svar.
Sist endret av Dough; 12. mars 2024 kl. 02:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Nei, det er vel ikke nødvendig?


Du skriver hva du forventer å tjene neste år. Bare skriv opp totalsummen, så fikser skatteetaten resten.
Vis hele sitatet...
Hmm, sikker på det? Er jo en sideinntekt.

Sitat av Dough Vis innlegg
Dette føres som næringsinntekt. Skrives det på skattekortet så får hin forskuddskatt og for å levere næringsoppgave så må hin ha ENK.

Som jeg skrev over, du kan føre inntil 50k uten. TS er på 3x.

Det beste er uansett å kontakte Skatteetaten. Gjør du det digitalt (Skriftlig) så får du veldig grundig svar.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, det er nok det ja.

Men uansett hvordan en snur og vender på det, så blir vel skatten rundt 30%?
Sist endret av klattus; 12. mars 2024 kl. 15:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av klattus Vis innlegg
Hmm, sikker på det? Er jo en sideinntekt.



Takk for svar, det er nok det ja.

Men uansett hvordan en snur og vender på det, så blir vel skatten rundt 30%?
Vis hele sitatet...
Ikke betal skatt om dette er hva jeg tror det er, altså der de sier til deg at kunden vet du er fiktiv, men i virkeligheten så svindler du eldre ensomme personer ved å utgi deg for å være jente. Du vil bli anmeldt og få inndratt alt du har opptjent. Siden blokkerer deg også når du spør om hjelp etter at du er anmeldt.


Klarer du leve med dette , så opprett ny konto på siden + iban med falske id papirer på nett for så kjøre lønna inn der - Deretter kjøper du krypto å vasker pengene.
Sist endret av WierdoZ; 13. mars 2024 kl. 02:49.
Sitat av klattus Vis innlegg
Hmm, sikker på det? Er jo en sideinntekt.



Takk for svar, det er nok det ja.

Men uansett hvordan en snur og vender på det, så blir vel skatten rundt 30%?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, gjerne over 30% også. Men det er ETTER alle fradrag. Hvis du får 150.000 for dette, skriver f.eks av utgifter for 50.000 så betaler du skatt av 100.000.
Trådstarter
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Ikke betal skatt om dette er hva jeg tror det er, altså der de sier til deg at kunden vet du er fiktiv, men i virkeligheten så svindler du eldre ensomme personer ved å utgi deg for å være jente. Du vil bli anmeldt og få inndratt alt du har opptjent. Siden blokkerer deg også når du spør om hjelp etter at du er anmeldt.


Klarer du leve med dette , så opprett ny konto på siden + iban med falske id papirer på nett for så kjøre lønna inn der - Deretter kjøper du krypto å vasker pengene.
Vis hele sitatet...
Hæ? Er jo ikke ulovlig dette. De betalaler jo selv for tjenesten. Hvorfor skal skatten blokkere meg?
Sitat av klattus Vis innlegg
Hæ? Er jo ikke ulovlig dette. De betalaler jo selv for tjenesten. Hvorfor skal skatten blokkere meg?
Vis hele sitatet...
Jeg mente at der du jobber blokkerer deg om du får politiet etter deg. Siden dem vil jo ikke kunde info og sånn skal komme ut. Ja , dem betaler selv men kun fordi du utgjør deg å være en jente som vil møte dem i fremtiden. Dette er ensomme og ofte enker som har et siste håp treffe noen å slippe ensomheten.

Tenk deg igjennom! Det finnes ingenting mer jævligere en kjærlighetsvindel i mine øyne. Men skal du gjøre det , så blir du tatt om du skatter til slutt.

Det er bedrageri uansett hvordan du ser på det fordi du manipulerer mennesket til å tro du er en jente å betale for noe som aldri kommer til å skje.
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Jeg mente at der du jobber blokkerer deg om du får politiet etter deg. Siden dem vil jo ikke kunde info og sånn skal komme ut. Ja , dem betaler selv men kun fordi du utgjør deg å være en jente som vil møte dem i fremtiden. Dette er ensomme og ofte enker som har et siste håp treffe noen å slippe ensomheten.

Tenk deg igjennom! Det finnes ingenting mer jævligere en kjærlighetsvindel i mine øyne. Men skal du gjøre det , så blir du tatt om du skatter til slutt.

Det er bedrageri uansett hvordan du ser på det fordi du manipulerer mennesket til å tro du er en jente å betale for noe som aldri kommer til å skje.
Vis hele sitatet...
hvorfor skal snuten bry seg så lenge skatten er betalt? sure litt shady men sånn er livet, har du noen bevis på lignende saker snuten har tatt i hånd eller bare antedotiske bevis på at det er dårlig?
Er dette samme jobb som det snakkes om?

Ser ordlyden i dette sitatet fra siden deres høres ut som det WierdoZ beskriver.

Vi tilbyr voksne nordmenn en mulighet til å skrive tekstmeldinger til fiktive personer i et fantasi nettverk. Vi hjelper daglig tusenvis av ensomme personer med få venner til å få en mer meningsfylt hverdag gjennom å uttrykke seg online med anonyme fantasikarakterer.
Vis hele sitatet...
Var litt nysgjerrig på biinntekt, men er ikke så interessert om man faktisk svindler folk på et vis.
Trådstarter
Sitat av Petruz Vis innlegg
Er dette samme jobb som det snakkes om?

Ser ordlyden i dette sitatet fra siden deres høres ut som det WierdoZ beskriver.



Var litt nysgjerrig på biinntekt, men er ikke så interessert om man faktisk svindler folk på et vis.
Vis hele sitatet...
Noe i den duren. Tenker jo sålenge man betaler skatten, så driter vel de i hva jeg gjør.

Finnes mange jobber der ute, hvor man halvveis svindler kundene sine.
du må jo sitte å chatte 24 timer i døgnet? har hatt noen kompiser som dreiv med det der for mange år siden og de tjente noen øre per melding liksom
Sitat av klattus Vis innlegg
Noe i den duren. Tenker jo sålenge man betaler skatten, så driter vel de i hva jeg gjør.
Vis hele sitatet...
Med den moralen, hvorfor betale skatt i det hele tatt? Hvorfor bare ikke motta pengene på en utenlandsk konto eller liknende
Trådstarter
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Med den moralen, hvorfor betale skatt i det hele tatt? Hvorfor bare ikke motta pengene på en utenlandsk konto eller liknende
Vis hele sitatet...
Fordi det er ulovlig. Enkleste er jo Revolut og bruke deres bankkort, men skatten har vel kontroll når jeg drar et sånt utelandsk kort?
Sitat av Iran666 Vis innlegg
du må jo sitte å chatte 24 timer i døgnet? har hatt noen kompiser som dreiv med det der for mange år siden og de tjente noen øre per melding liksom
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk på VGS tjente jeg på det meste 9k på en uke. Men satt også å skrev 24/7 hele den uka.
Om man chatter 2-3 timer daglig, så tjener man lett 4-5 tusen ekstra i uka.
Seriøst? Må man ikke være 18 for å drive med det da? Og hva med foreldra dine når de ser innskudd til din konti fra shady utlandske kontier? Foreldre har jo innsyn til kidas bankkonti til de blir 18.