Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1739
Hei, vi er 5 stk som bor i ett kollektiv og vi har litt problemer med internette hos oss. Vi er 2 stk som bruker kabel og resten bruker trådløst, problemer starter når jeg for eks spiller og enn annen bruker wi-fi på telefonen da vil jeg plutselig få en ping på rundt 500-900, det samme gjelder når noen streamer en film på netflix eller viaplay. Vi har jo en ganske ok linje på 18Mbps ned og 1Mbps opp, får ikke noe bedre hos nextgentel sier dem. Når jentene sitter på rommene sine så får dem veldig dårlig eller ikke noe dekning på internette...
Er det noen her som har noen tips og triks som kan gjøres slik at nettet blir bedre og foreks at en kan spille samtidig noen streamer uten att du skal få en ping på 500-900.

Mvh!
Før vi kan komme med noen tips, så må vi vite litt mer av hva slags utstyr dere har og hvordan dette er satt opp,

Det jeg kan si uten om å vite noe om dette er:

1. QoS (hvilke netttrafikk skal prioriteres nettsurfing, fil overføring eller gaming osv)
2. Traffic-Shaping (hvilke nettverksporter skal kunne bruke x-anntal Mbps opp og ned)
3. Eget "Gjeste Nett" for mobiler \ pader som ikke trenger "Lan" tilgang

Det er ikke alle multimodem \ routere levert av ISP som har disse funksjonene, men det vill gjøre livet enklere når det er satt opp
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Det vi fikk utlevert av NextGentel var denne type routeren
http://www.inteno.no/store/tabid/409...3/default.aspx
Har vurdert å kjøpe en ASUS router, men må jeg ha bro tilkobling da eller er det bare å bruke kabelen fra veggen og rett i den nye?
Sist endret av CookieY; 24. oktober 2014 kl. 10:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De kommer an på hvilken IP du får fra inteno boksen

hvis det er noe ala: 192.168.xxx.xxx \ 10.0.0.xxx så ja

dette sjekker du enkelt ved å ta opp kommando linjen

Windows: cmd.exe med kommandoen: ipconfig /all her vil du sjekke ipv4 addressen og eventuelt default gateway
mac \ linx: terminal med kommandoen: ifconfig her vil du sjekke samme info enten på eth0 eller hva nettverkskortet heter

får du en addresse på ca: 82.251.2.98 eller noe lignende så trenger du ikke å sette opp bro tilkobling
Sitat av CookieY Vis innlegg
Hei, vi er 5 stk som bor i ett kollektiv og vi har litt problemer med internette hos oss. Vi er 2 stk som bruker kabel og resten bruker trådløst, problemer starter når jeg for eks spiller og enn annen bruker wi-fi på telefonen da vil jeg plutselig få en ping på rundt 500-900, det samme gjelder når noen streamer en film på netflix eller viaplay. Vi har jo en ganske ok linje på 18Mbps ned og 1Mbps opp, får ikke noe bedre hos nextgentel sier dem. Når jentene sitter på rommene sine så får dem veldig dårlig eller ikke noe dekning på internette...
Er det noen her som har noen tips og triks som kan gjøres slik at nettet blir bedre og foreks at en kan spille samtidig noen streamer uten att du skal få en ping på 500-900.

Mvh!
Vis hele sitatet...
Forskjellige problemer, som må løses på forskjellige måter...

At jentene får dårlig dekning på rommene sine har antagelig ingen sammneheng med lagget du opplever, men snarere at det er for mange forstyrrelser på veien. Avhengig av hvordan huset ser ut kan dette løses med en annen router, men det kan også hende dere må ha kabler eller repeater/akksesspunkter for å nå alle rommene.

Selv om noe kan oppnås med QoS endringer og innstillinger på routeren vil det generelt være utfordringer knyttet til at flere bruker nettet samtidig. Selv om 18/1 i seg selv skal være greit nok så gir det ikke ubegrenset med gjennomstrømning. Dog kan det hende ytelsen her også blir bedre hvis dere får forbedret dekningen, siden dårlig dekning kan føre til økt pakketap og dermed gi høyere trafikk enn nødvendig. Likevel ville jeg belage med på at når alle er på nett vil både spilling og streaming kunne lide...
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Ja det er jeg innforstått at jeg må belage meg på, men har nå laget ett gjestenett for de som bruker wi-fi. Men er jo inne på tangen å kjøre spleise lag på en bedre router, og bare lage bro tilkobling til den visst de andre er med på det. Men ville vi merket noe visst vi hadde hatt en Dual-Band router og kjørt på 5ghz nettet istedenfor 2.5? Bor i storby og i ett kollektiv så er jo masse trafikk på 2.5 nettet, men tenker meg at det kanskje ikke er så mye trafikk på 5ghz nettet?
ja i så lenge det ikke er mange andre som ikke kjører på 5ghz så kan du oppleve store forskjeller, dog rekkevidden går ned med 5ghz så da kan det hende at de jentene som har problemer med wifi idag ikke får kontakt idet hele tatt på 5ghz

dette avhenger selvfølgelig også på avstanden fra routeren og hvor mye signal blokkere der er i veien, metall, betong osv, osv
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Bor i ett tre hus, men har nå jaffal opprettet gjeste nett for de som bruker mobil wifi og merket faktisk forskjell nå. Er det noen andre som har noen lure triks?
Litt ot

Anbefaler faktisk denne tutorialen http://lifehacker.com/5833254/know-y...complete-guide

Den er enkel og grei og tar opp QoS, channels og andre basic wifi ting som er grei å vite eller søke på.
Sitat av mocp Vis innlegg
Litt ot

Anbefaler faktisk denne tutorialen http://lifehacker.com/5833254/know-y...complete-guide

Den er enkel og grei og tar opp QoS, channels og andre basic wifi ting som er grei å vite eller søke på.
Vis hele sitatet...
Syntes dette var en ganske god og forklarende guide for hjemme nettverk og hvordan det fungerer i de fleste tilfeller

Ellers så det med at jeg foreslo eget nettverk for mobile enheter er at jeg har opplevd at dem kan skape mye unødvendig "støy" på nettet som kan føre til mye rare feilmeldinger og oppførsel.