Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1892
Hei!

Så på noen videoer her om dagen, der de brukte en termometerpenn under matlaging. Dette så genialt ut, men jeg sliter med å finne noe sånt i Norge.

Eksempel:
https://www.thermoworks.com/Thermapen-Mk4

Noen som kjenner til noe sånt?
Uvaksinert 👍
Har akkurat den der. Kjempebra. Kjøpte den direkte fra dem, men vet den selges i Norge også.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Søket mitt på 'thermopen' fant absolutt ingenting... Takk!
Kan varmt anbefale Weber sin iGrill. Utrolig hendig liten sak som gir deg temperaturen under hele grillsesjonen på mobilen. Du kan velge hvilken type kjøtt du skal grille og hvor godt stekt du ønsker det, så får du en varsel på tlf. når kjernetemperaturen når ønsket temp. Enkelt å bruke og gjøre rent også.
Kan det være noe gunstig å perforere steika et antall ganger med den der? Sliter litt med å forstå det. Trudde det var ønskelig å sette den inn termomteret en gang. Ser heller ikke hvorfor det der skal være så mye mer praktisk enn f.eks iGrill som lar deg følge med. Gadget.
Det som ellers er kjent som digitalt steketermometer? https://www.jernia.no/hjem-og-hage/p...art/p/11701012
Ja hva skal man si, youtube er en helt unik og genial reklameplass som virkerlig skaper ha-begjær. Folk ser på youtube og trenger plutselig akkurat det de så, og med en ad-blocker tenker de kanskje, yeah reklamefri youtube. Sett det både på dette forumet og andre sosiale medier at ofte når noe diskuteres feks friluftsliv så blir det lange lister med "must haves". Som en bestemt kniv, spade eller steketermometer. Nei, vi trenger ikke en bestemt kniv i skogen. Vi trenger bare kniv. Ikke må vi ha portable salg som kan brettes og foldes minst 4 ganger til den passer i skjortelommen. At noen har fått betalt direkte for å promotere, eller kjører kickback linker er fort å glemme.

Sier ikke at behovet for steketermometer i denne tråden stammer fra youtube, for det vet jeg ingenting om. Jeg avfeier heller ikke nytten av et digitalt termometer som kjapt viser temperaturen. Men et ordinært et som bare stikkes inn en gang har kanskje sine fordeler det også? I det minste blir ikke kjøttet "gjennomhullet" så alt av kjøtttsaft og fett renner ut rett i grillen eller bunnen av stekeovnen.

Dette er mer en generell betraktning og generell klaging og sutring over all reklamen som støtt forsøpler oss fra tidlig morgen til sen kveld.
Sist endret av _abc_; 21. juli 2020 kl. 16:16.
Tror det spørs litt hva du lager, har selv en slik penn og bruker den mye, spesielt når jeg steker mindre stykker som varierer litt i størrelse.
På den måten sjekker jeg kjapt temp og tar av de stykkene som er ferdige.
Dog savner jeg en type igrill til helsteking av ting, får havne på ønskelisten til jul
Lasertermometer er mye kulere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Slimjimm Vis innlegg
Lasertermometer er mye kulere.
Vis hele sitatet...
Og totalt ubrukelig til matlaging. Det gir deg overflatetemperatur.

Og strengt tatt er det ikkje laser ein gong, men IR, som baserer seg på typisk emissitivitet, så stortsett er dei veldig unøyaktige. Det er instrument som er ypperlig om du lurer på om kulelageret er 140°C eller 40°C.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja hva skal man si, youtube er en helt unik og genial reklameplass som virkerlig skaper ha-begjær. Folk ser på youtube og trenger plutselig akkurat det de så, og med en ad-blocker tenker de kanskje, yeah reklamefri youtube. Sett det både på dette forumet og andre sosiale medier at ofte når noe diskuteres feks friluftsliv så blir det lange lister med "must haves". Som en bestemt kniv, spade eller steketermometer. Nei, vi trenger ikke en bestemt kniv i skogen. Vi trenger bare kniv. Ikke må vi ha portable salg som kan brettes og foldes minst 4 ganger til den passer i skjortelommen. At noen har fått betalt direkte for å promotere, eller kjører kickback linker er fort å glemme.

Sier ikke at behovet for steketermometer i denne tråden stammer fra youtube, for det vet jeg ingenting om. Jeg avfeier heller ikke nytten av et digitalt termometer som kjapt viser temperaturen. Men et ordinært et som bare stikkes inn en gang har kanskje sine fordeler det også? I det minste blir ikke kjøttet "gjennomhullet" så alt av kjøtttsaft og fett renner ut rett i grillen eller bunnen av stekeovnen.

Dette er mer en generell betraktning og generell klaging og sutring over all reklamen som støtt forsøpler oss fra tidlig morgen til sen kveld.
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke å kjøpe en ny "gadget", men å kunne enkelt vite om mat er trygt å konsumere. For en som er over gjennomsnittet redd for matforgiftning virker det helt genialt. Har prøvd noen mer "tradisjonelle" steketermometer og de har ikke virka alt for pålitelige, men om noen har gode forslag så er jeg all ears
Vel mtp på matforgiftning så kan du senke skuldrene om du bare styrer unna feks kylling som vel kan være suspekt under anbefalt kjernetemp. Feks kan jo kylling være salmonella smittet - men tror ikke det er tilfelle med norsk kylling. Men ja kylling er anbefalt å tilberede med minimumstemperatur. Svinekjøtt kan ha trikiner, norsk svinekjøtt blir sjekket for trikiner såvidt jeg vet. Det er også blitt vanligere at svinekjøtt serveres med lavere kjernetemp slik at de har litt rosa blush. Det kana du nok gjøre helt trygt på norsk svinekjøtt om du skulle ønske.


Oksekjøtt er vel det tryggeste mtp smitte, og potensielle snyltedyr som trikiner som kan være i svinekjøtt. Om du tilbereder hele kjøttstykker, feks en biff så vil det være nesten umulig å bli sjuk uansett kjernetemperatur. Evt. bakterier mener jeg kun vil være på overflaten av biffen, og straks biffen går i varm stekepanne eller på varm grill så vil varmen knekke alt. Inne i biffen er det ikke noe som gjør deg syk. Så det er mer en godt nok å bare få litt stekeskorpe for smakens del og spise biffen rå inni. Roastbeef er gjerne best kanskje på 55 ish grader. En biff kan være under det igjen. Og endel spiser jo biffen helt rå faktisk uten varmebehandling i det hele tatt og det se ut til å gå helt fint. Feks biff tartat, eller biff sashimi. Helt rått oksekjøtt uten noen form for varmebehandling.

Malt kjøtt, farse og kjøttdeig får en enorm stor overflate og om det først er bakterier i overflaten vil de jo kunne hygge seg der og vokse. Så oppmalt kjøtt er nok greit å gjennomsteke.

Ofte er det vel faktisk på hvordan man ivaretar evt. middagsrester at faren for matforgiftning øker. Feks dårlige rutiner på nedkjøling, pakke halvvarm mat i tett plast slik at det blir fuktig miljø og gode forhold for bakterievekst.

Frykten for matforgiftning i forhold til kjøtt tror jeg er ubegrunnet. Ha gode rutiner på skjærebrett, egen skjærefjøl for kylling, egen for jordgrønnsaker etc. så går det nok helt fint. Og kjøl raskt ned evt restemat. Normal håndvask og normalt rent kjøkken og du kan spise trygt uten frykt.

Nær sagt en hver kontakt der hele kjøttstykker møter stekepanne eller stekeovn vil nærmest umiddelbart gjøre maten trygg. Det er ofte ikke behov for eksakt kjernetemp. En får rimelig god kontroll med tid alene, feks at du merker deg hvor lang tid du steker biffen på hver side for å få din foretrukne grad "rosa". Eller så er jo også et godt tips å bare kjenne på biffen. Skal en lage biff til mange feks et selskap, så er sous vide fenomenal. Da er kjernetemperaturen styrt med termometer, og alt en trenger sørge for er stekeskorpe for mest intense smak og beste presentasjon.

Men det er jo mange stykningsdeler som kan være kilne å få perfekt uten termometer. Lammestek, carre'n osv. Så et bra termometer er et godt verktøy på alle kjøkken, det må ikke være digitalt men kan gjerne være det. Og det digitale viser jo temperatur umiddelbart og det er jo veldig kjekt.
Sist endret av _abc_; 22. juli 2020 kl. 02:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.