Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1824
Hei
Jeg er på utkikk etter en ny bil, ettersom bilen jeg har nå begynner å lage skranglelyder fra motor/underbilen, ikke vet jeg, lyd lager det. Bilen er fra 2008, og vil ikke bruke mer penger på den utenom oljeskift en gang i blant.

Jeg kjører til jobb hver dag, 80km tur/retur, og ca 250kr dagen med bommer, utenom det så har jeg en hytte ca 600km ifra hjemmet, som jeg turer til en gang i blant.

Hva burde jeg kjøpe? diesel?bensin? hel-elektriskt? hybrid?
eventuelle service, forsikrings kostnader?

Billig å kjøre?budsjett max 200000kr?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
80km er innanfor rekkevidde på omlag alle elbiler. I tilleg vil bommar stort sett vere billegare, og du slepp årsavgift.

600km er såpass langt at du i praksis må lage undervegs. Det er snakk om tre-fem pausar på ti-femten minutt.

Om det er så upraktisk at du vil ha fossilbil må du nesten vurdere sjølv. Mi anbefali g vil vere å prøvekøyrde eit par elbiler over litt distanse.
Uvaksinert 👍
Det aller billigste er å holde bilen du har i livet så lenge som mulig. Kan den fikses for 10-15.000,- og du bruker det på den hvert år så er det en gullgruve. Hva er det og hvor langt har den gått?
Trådstarter
27 0
2008 golf, 1,9 tdi , kjørt ca 182000km
Om du klarer deg med en "småbil" og ikke har noe særlig behov for hengerfeste, så er elbil helt klart det jeg ville valgt.

Pengene du sparer på drivstoff og bom, kan du bruke på å leie en fossilbil de gangene du skal på hytta.
Pleier selv å leie på nabobil.no de gangene jeg skal kjøre virkelig langt.

En Nissan Leaf til ca 100k hadde dekket behovet ditt for hverdagskjøringen.

Har selv kjørt elektrisk i 4 år nå og har ikke angret et sekund på det valget.
250 pr dag? I bom? Satan..
Byttet ut ene bilen vår med el tidlig i 2014 og så den andre nå i fjor. Kommer aldri (med trykk & utropstegn) til å kjøpe noe annet igjen. Pakka nesten 200k km på de siden da og kunne ikke vært mer fornøyd. Til langkjøring så er man dog avhengig av skikkelig lade-infrastruktur og da er det kun tesla som gjelder. Viktig å se totalkostnad i bilholdet. Man betaler gjerne 350k for en Model 3 (som er den eneste bilen jeg ville kjørt til hytta di, derav den anbefalingen og ikke en e-golf el lign), men så er driftsutgiftene veldig lave. Strøm (om man lader hjemme) er i praksis gratis, man betaler ingenting (eller halvparten) i bom og anbefalt service-intervall er 40k km uten at man mister garanti dersom man dropper service.... Man kvalifiserer også til "grønt billån" hos en del aktører noe som gir lavere lånekostnader.

Så, i stedet for å se på "up front"-kostnaden så bør du regne på månedskostnaden ved å ha bilen de neste 5 (og evt 10) årene... Men så er jo det billigste alternativet å beholde bilen du har om du kan
Skranglelyder trenger ikke nødvendigvis være dyrt. I mine tilfeller har det ofte vært enkle ting som fester, klemmer, braketter, deksler o.l. som har løsnet. Dette får du fikset for noen få hundrelapper. Det kan jo selvfølgelig også være noe dyrt, men det er verdt å sjekke opp i før du blåser 200k på ny bil!
Sist endret av Realist1; 6. mai 2020 kl. 21:03.
Ville helt klart prøvd med elbil, bare finn noe som har litt god rekkevidde og beslag deg på å lade 1-2 ganger på vei til hytta.

Har du så mye daglig i bom og kjøring vil du kunne regne rimelig mye i sparte utgifter med en elbil.

Har diesel og elbil selv og etter å ha fått elbilen blir den andre nesten ikke brukt. Er så ekstremt mye rimeligere i bruk når en kan lade hjemme.
Ville gått for brukt el-bil samt elektrisk motorsykkel. Bomavgiftene tar jo knekken på økonomien. Du betaler jo 5.000 kr per måned bare i bompenger. Om du kan kjøre el-mc til jobben minst halvparten av dagene i sommerhalvåret så betaler jo mc'n seg selv. Sjekk om du kan lade på jobb.

Du sier ikke hvor ofte du er på hytta. Men du må jo lade underveis, så du får nesten vurdere hvor mange ladestopp som er akseptabelt. Eller bare selge hytta? Kanskje kjøpe hytte litt nærmere der du bor?

Hvor langt kjører du i året? Bare på jobbkjøringen å drar du på minst 1600 km per måned. Si 2000 km per måned. Det blir vel ca 100 ish l drivstoff. Så du har altså minst 1500 kr i diesel også per måned i tillegg til 5000 kr i bom.

Bare der koster det deg 6500 kr per måned.

Hadde nok kjøpt feks brukt Tesla og en Zero mc evt. den bmw el-maxi-scooteren så burde du kommet greit ut økonomisk. Da vil du betale mindre per måned i lading og bom enn du gjør idag. Og du ville fått den en fin pendletur på mc i sommerhalvåret og du har en elbil som med lang rekkevidde pluss godt utbygd ladenettverk som lader kjapt.

Den bmw'n får du regnkappe til og stor vindskjerm slik at du både holder deg varm og tørr selv i regnvær. Den regnkappen "kapsler" inn underkroppen og armene blir bak vindskjerm så en god jakke vil du fint kunne pendle gratis også i regnvær.
Sist endret av _abc_; 7. mai 2020 kl. 10:36.