Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8470
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Påstanden din om at du kan "ekte" multitasking er jo interessant, ettersom den direkte motsier vitenskapelig konsensus.

Du insinuerer at fordi ingenting har skjedd så langt, er det ikke noe å bekymre seg over at du gjør deg selv til en dårligere sjåfør. Det er mildt sagt interessant tankegang.

Det verste er at du ikke er alene om denne overselvsikre holdningen, eller å tviholde på den til tross for enkle fakta.

Selvkjørende biler kan ikke overta fort nok.
Sitat av robhol Vis innlegg
Påstanden din om at du kan "ekte" multitasking er jo interessant, ettersom den direkte motsier vitenskapelig konsensus.

Du insinuerer at fordi ingenting har skjedd så langt, er det ikke noe å bekymre seg over at du gjør deg selv til en dårligere sjåfør. Det er mildt sagt interessant tankegang.

Det verste er at du ikke er alene om denne overselvsikre holdningen, eller å tviholde på den til tross for enkle fakta.

Selvkjørende biler kan ikke overta fort nok.
Vis hele sitatet...
vel såklart det er jo et anekdotisk bevis på 10 år med plettfri kjøring. Vet ikke hva du mener med "Ekte Multitasking" men ja jeg kan gjøre to ting på en gang, og har også nevnt at jeg selvsagt blir dårligere til å kjøre da som det står i min post lengre opp her om du hadde lest det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av storetårn Vis innlegg
vel såklart det er jo et anekdotisk bevis på 10 år med plettfri kjøring. Vet ikke hva du mener med "Ekte Multitasking" men ja jeg kan gjøre to ting på en gang, og har også nevnt at jeg selvsagt blir dårligere til å kjøre da som det står i min post lengre opp her om du hadde lest det.
Vis hele sitatet...
Dette er det pedagogiske problemet i trafikken. Det går stort sett bra å gjere idiotiske ting. Det går stort sett fint å køyre når ein er litt trøtt. Det går stort sett fint å køyre mens ein fikler med mobilen. Det går stort sett fint å køyre på litt dårlege dekk - også viare.

Men. Den dagen det ikkje går greit er det ikkje snakk om at det går litt galt. Det går til helvete med bravur. Du kvester deg sjølv eller andre for livet.

Du får aldri ein liten lærepenge for idiotiske handlinger. Du får ein solid smell når du har akkumulert tilstrekkelege mengder uvaner, eller har uflaks.

Hadde folk knekt lillefingern kvar gong dei foretok ei litt farleg forbikøyring trur eg manerane i trafikken hadde betra seg monumentalt på påfallande kort tid.
Sist endret av vidarlo; 5. mai 2020 kl. 15:55.
Sitat av storetårn Vis innlegg
Å ja denne teorien blir testet ut daglig, har ingen ulykker på samvittigheten.
Vis hele sitatet...
Det hadde formodentlig ikke kompisen til trådstarter heller - helt til han bretta bilen sin rundt en lyktestolpe. Du vet, fordi han multitasket og fulgte med på mobilen isteden for å følge med på veien.

Sitat av storetårn Vis innlegg
Jeg bare lurer har du noen gang kjørt bil eller mc?
Vis hele sitatet...
Ah, jeg elsker denne logikken! Så, de som har innsikt nok til å innse at man skal ha 100% oppmerksomhet på kjøringa og kritiserer deg for å ikke ha det samme, de er bare uerfarne sjåfører. De som multitasker og kræsjer, derimot, de var vel bare for udugelige til å multitaske og for dumme til å innse det selv? Men ikke du! Du har jo tross alt ikke vært i en ulykke...

Hvordan skal en uavhengig tredjepart kunne se forskjell kjøreferdighetene dine og kompisen til TS sine, utelukkende basert på hva som fremmes i denne tråden? Hvis svaret ditt er at det ikke går, hvordan kan du da forvente at vi skal ta dine subjektive bedyrelser seriøst?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du får aldri ein liten lærepenge for idiotiske handlinger. Du får ein solid smell når du har akkumulert tilstrekkelege mengder uvaner, eller har uflaks.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke helt sant for små lærepenger forekommer tidt og stadig. Det er bare ikke alle som velger å lære av de. Helsike heller, jeg har selv fått noen små lærepenger. For eksempel fikk jeg en gang en lærepenge som kosta meg et par dekk som uansett var modne for utskifting og noen nye riper i en ikke helt strøken bil. Ingen øvrige konsekvenser, ingen vitner, ingen personskader. Sånn sett må det vel kunne kalles en billig lærepenge. Hadde lærepengen min gått en halvmeter mer til høyre hadde den imidlertid kosta meg livet.

Jeg valgte derfor å lære av den.
Sist endret av Myoxocephalus; 5. mai 2020 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så du mener at bilkjøring ikke er en ferdighet/skill?
Sitat av storetårn Vis innlegg
Så du mener at bilkjøring ikke er en ferdighet/skill?
Vis hele sitatet...
Så du mener altså at Mitt Romney egentlig er en reptilsk alien? Tenkte meg det.

Kom igjen, 'a. Prøv. Jeg stilte deg et veldig enkelt spørsmål. Intet tenkende vesen kan klare å få det spørsmålet til å bety jeg mener bilkjøring ikke er en ferdighet. Spørsmålet mitt er betimelig, og slutter ikke å være det bare fordi det er vanskelig å besvare, og derfor nytter det heller ikke å prøve å sno seg unna med slike idiotiske insinueringer. Jeg er immun.

Vi har ikke annet å forholde oss til enn det du skriver. Du skriver at du er flink til å kjøre. Burde vi som lesere ilegge dette utsagnet vekt? Hvorfor? Vi har ikke annet å forholde oss til enn det som ble skrevet av kompisen til TS også. Kompisen til TS tok imidlertid feil. Hvordan skal vi vite at ikke du også tar feil? Kan vi vite det, basert på tilgjengelig informasjon - ja eller nei?
Sist endret av Myoxocephalus; 6. mai 2020 kl. 09:47.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så du mener altså at Mitt Romney egentlig er en reptilsk alien? Tenkte meg det.

Kom igjen, 'a. Prøv. Jeg stilte deg et veldig enkelt spørsmål. Intet tenkende vesen kan klare å få det spørsmålet til å bety jeg mener bilkjøring ikke er en ferdighet. Spørsmålet mitt er betimelig, og slutter ikke å være det bare fordi det er vanskelig å besvare, og derfor nytter det heller ikke å prøve å sno seg unna med slike idiotiske insinueringer. Jeg er immun.

Vi har ikke annet å forholde oss til enn det du skriver. Du skriver at du er flink til å kjøre. Burde vi som lesere ilegge dette utsagnet vekt? Hvorfor? Vi har ikke annet å forholde oss til enn det som ble skrevet av kompisen til TS også. Kompisen til TS tok imidlertid feil. Hvordan skal vi vite at ikke du også tar feil? Kan vi vite det, basert på tilgjengelig informasjon - ja eller nei?
Vis hele sitatet...
Vel, om du har vanlige kjøreskills klarer du fint å spise burger i bilen eller fikle litt med mobilen uten å krasje. Om kompisen til ts har klart dette har han så klart kjørt over sin skill eller så er han rett og slett lite begavet når det gjelder bilkjøring. Sendt fra min Tesla
Du kan iallefall ikke trafikkreglene, det er sikkert. Håper du ikke dreper noen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du kan iallefall ikke trafikkreglene, det er sikkert. Håper du ikke dreper noen.
Vis hele sitatet...
fult lovlig og spise kjørende. mobil i hylse kan glanes så mye man gidder på. om jeg overholder de på andre måter alltid er en annen sak. Dreper så klart ikke noen i trafikken
Sist endret av storetårn; 7. mai 2020 kl. 04:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av storetårn Vis innlegg
fult lovlig og spise kjørende. mobil i hylse kan glanes så mye man gidder på. om jeg overholder de på andre måter alltid er en annen sak. Dreper så klart ikke noen i trafikken
Vis hele sitatet...
Det er tenkjeleg du bør lese gjennom vtl. og trafikkreglane på nytt, for det er langt ifrå åpenbart at det er lovleg.

Forøvrig er holdninga di tragisk, og vitner vel stortsett om at du ikkje heilt forstår skadepotensialet i detå køyre bil. Det har heller ingenting med kor god du er til å køyre bil. Det har med at vi mennesker er hinsides elendige på å få med oss fleire ting samtidig.
Sitat av storetårn Vis innlegg
Dreper så klart ikke noen i trafikken
Vis hele sitatet...
Famous last words.
Statistisk sett er bilkjøring noe av det farligste du bedriver, 370 km i bil øker risikoen for død med omlag en micromort
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Micromort
Hvis du kjører 12000 km per år i 50 år, gir det en økt risiko på over 1600 micromort:
1600/1000000 = 0.16% sjanse for død.

Hvis vi sammenligner den sannsynligheten med faktiske dødsfall i Norge de siste tre årene:
Av omlag 40 000 årlige dødsfall skjedde 110 i trafikken.
110/40000 = 0.275%

Videre så viser et studie at reaksjonstiden øker i snitt med 44% når du har en hånd på rattet og noe annet i den andre hånden. En god reaksjonstid på 1s øker til 1,5s selv om du "følger med". I 100km/h forflytter du deg nesten 28m før du reagerer. 0,5s lengre reaksjonstid øker strekningen til 42m, altså 14m lengre før du reagerer. Det halve sekundet kan fort være forskjellen på liv og død i en frontkollisjon.

En bråstopp i 90 km/h kan utsette kroppen for en deselerasjon (negativ akselerasjon) langt over 50G. Det er på grensen av hva en gjennomsnittlig menneskekropp tåler.

Det er 3 bråstopp i en kollisjon. Først bilen, så kroppen og til sist indre organer. Hvis kroppen din har en hastighet på 80 km/h og stoppes i løpet av 30 cm (utslaget til sikkerhetsbeltet), vil det gi en deselerasjon på over 80G. Det er nærmest garantert en dødsulykke.

I 70 km/h blir det noe over 60G og i 60 km/h blir det under 50G. Skillet mellom liv og død ligger altså i den lille forskjellen på 10 km/h.
(Det her er selvfølgelig noe forenklet)

Litt lavere hastighet på veien og litt raskere reaksjon har en enorm effekt på utfallet, det er så små marginer når det kommer til selve kollisjonen.

Det er et stort ansvar å være fører. Uansett hvor flink du måtte være kan du møte på andre mennesker som gjør uforutsette ting. Du har et ansvar for dine passasjerer. Ikke bare at de kommer trygt frem, men at de føler seg trygge når de sitter på med deg! Dødsulykker koster på så mange plan. Samfunnsøkonomisk, for de etterlatte og for de uheldige menneskene som måtte komme først til ulykkesstedet.

Etter 3 år i sommerjobb for et begravelsesbyrå kan jeg ikke understreke hvor jævlig det er å plukke opp biter av en kvestet menneskekropp.

Om du fremdeles er i 20-årene er du unnskyldt, konsekvenstenkning og risikoanalyse er av fysiologiske årsaker ikke din styrke. Ta til deg velmente råd og vær ydmyk. Hvis du derimot er over 30 år er du ikke bare et rasshøl, men et ignorant rasshøl (den verste sorten).

Alle trafikanter er idioter
Sitat av storetårn Vis innlegg
fult lovlig og spise kjørende. mobil i hylse kan glanes så mye man gidder på.
Vis hele sitatet...
1. Det kommer an på.
2. Nei.
Du kommer nok unna med en hotdog med automatgir, men å sitte og søle med burger og fries og brus og dressing samtidig som du clutcher og girer og svinger, hadde du garantert fått bot for, om du hadde blitt sett. Det er kanskje liten sjanse for å bli sett, men det gjør det ikke lovlig av den grunn. §3 gir politiet ganske carte blanche på å skrive ut bøter der du ikke har tilstrekkelig fokus på veien, og den benytter de villig. Som sagt, en pølse på øde vei kommer du nok unna med, men ikke full burgermeny.

Man kan selvfølgelig ikke glane «så mye man gidder» på en mobil, selv om den er handsfree. At det ikke er kvantifisert noe tidsgrense i loven, er nettopp fordi denne §3 eksisterer, der politiet tar deg på skjønn. Og om du sitter og stirrer i en skjerm mens du kjører, så er det bare vel fortjent.

Sitat av storetårn Vis innlegg
Dreper så klart ikke noen i trafikken
Vis hele sitatet...
Nei, helt til du plutselig gjør det likevel. Slik som så ufattelig mange andre skråsikre har gjort før deg.
Sitat av storetårn Vis innlegg
Vel, om du har vanlige kjøreskills klarer du fint å spise burger i bilen eller fikle litt med mobilen uten å krasje. Om kompisen til ts har klart dette har han så klart kjørt over sin skill eller så er han rett og slett lite begavet når det gjelder bilkjøring. Sendt fra min Tesla
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan kjøre bil. Vet du hva annet jeg kan? Skyte. Jeg har aldri trengt mer enn ett forsøk på å bestå storviltprøven. Betyr det at det er trygt å stå ved siden av blinken når jeg tar oppskytinga?

Dette er egentlig et stjerneeksempel på hvorfor vitenskapens anliggende er å falsifisere hypoteser isteden for den mer intuitive innfallsvinkelen å forsøke å bekrefte de. Dette ser du ikke ut til å forstå. Tvert i mot, du bare avskriver dine meningsmotstandere som udugelige, feige eller begge deler. Det er svært lite konstruktivt, for dette handler egentlig ikke om ferdigheter: Det handler om din manglende evne til å bedømme risiko.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. mai 2020 kl. 10:08.
Sitat av supercali Vis innlegg
Famous last words.
Statistisk sett er bilkjøring noe av det farligste du bedriver, 370 km i bil øker risikoen for død med omlag en micromort
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Micromort
Hvis du kjører 12000 km per år i 50 år, gir det en økt risiko på over 1600 micromort:
1600/1000000 = 0.16% sjanse for død.

Hvis vi sammenligner den sannsynligheten med faktiske dødsfall i Norge de siste tre årene:
Av omlag 40 000 årlige dødsfall skjedde 110 i trafikken.
110/40000 = 0.275%
Vis hele sitatet...
En litt artig, men ikke så veldig relevant sammenligning, er at et basehopp fra Kjerag-massivet rent statistisk er mindre farlig enn et liv på veiene(https://tidsskriftet.no/2007/06/medi...er-basehopping). Du må faktisk hoppe hele fire ganger for at statistikken skal jevne seg ut, med forbehold om at jeg har skjønt matematikken så klart.

Dette eksempelet tjener vel ikke annet enn å påpeke at hvordan vi opplever risiko ikke alltid bør diktere hvordan vi handler. Tror de fleste mennesker ville vært passe svært godt på å unngå distraksjoner om de skulle kaste seg ut fra en 1000m høy klippe.