Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2168
Hei.
Jeg har et NAS.
ASUSTOR AS204T 4-BAY.
Jeg synes ikke dette fungerer så behagelig som det burde gjøre. Operativsystemet som følger med er basert på debian.
Jeg ønsker å benytte meg av en ren centos-installasjon istedenfor, uten å bruke virtualbox.

Noen som orker å sjekke om det går an å installere centos? Jeg har prøvd å boote en vanlig centos minnepenn, men da fant den ikke noe operativsystem..
Står at den er x86 32-bit, så det må ihvertfall operativsystemet være også.
Klimafiendtlig troll
Hei!

Disse boksene har vel hverken seriell konsollport eller noen VGA, HDMI eller annen output du kan styre installeren med? OS'et ligger vel på et eller annent flashminne på hovedkortet. Da må du eventuelt lage et disk image av ferdig installasjon med ssh og kopiere det (dd) over på flashbasert lagring. Hvordan tenkte du å sette opp btrfs RAID på diskene dine (som sannsynligvis blir overskrevet btw), har du styringen på det i shellet?

Det blir nok bare kål og styr for deg, ikke kommer den boksen til å bli noe kjappere uansett om du prøver RHEL (som CentOS baseres på), Debian, Arch, Gentoo eller FreeBSD, OpenBSD eller netbsd heller. Kanskje med unntak av BSD og noen ninjatriks, men da må du også ha en ganske mye heftigere boks for NAS-biten. Tror ikke BSD har særlig btrfs-støtte, ZFS er greia der.

Anyways.. Hva prøver du å oppnå?

Happy hacking!

Med "hva prøver du å oppnå" mener jeg f.eks ytelse på nettverket, diskytelse mm.

Kjører du virtualbox på den der? I så fall, hvorfor ?
Sist endret av Taert; 31. juli 2020 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Står at den er x86 32-bit, så det må ihvertfall operativsystemet være også.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig! Jeg prøvde kanskje 64 bit sist.. Husker ikke, prøver igjen.

Sitat av Taert Vis innlegg
Hei!

Disse boksene har vel hverken seriell konsollport eller noen VGA, HDMI eller annen output du kan styre installeren med? OS'et ligger vel på et eller annent flashminne på hovedkortet. Da må du eventuelt lage et disk image av ferdig installasjon med ssh og kopiere det (dd) over på flashbasert lagring. Hvordan tenkte du å sette opp btrfs RAID på diskene dine (som sannsynligvis blir overskrevet btw), har du styringen på det i shellet?

Det blir nok bare kål og styr for deg, ikke kommer den boksen til å bli noe kjappere uansett om du prøver RHEL (som CentOS baseres på), Debian, Arch, Gentoo eller FreeBSD, OpenBSD eller netbsd heller. Kanskje med unntak av BSD og noen ninjatriks, men da må du også ha en ganske mye heftigere boks for NAS-biten. Tror ikke BSD har særlig btrfs-støtte, ZFS er greia der.

Anyways.. Hva prøver du å oppnå?

Happy hacking!

Med "hva prøver du å oppnå" mener jeg f.eks ytelse på nettverket, diskytelse mm.

Kjører du virtualbox på den der? I så fall, hvorfor ?
Vis hele sitatet...
Jo, den har HDMI-outport
Den brukes kun til å levere bilder til et nettsted.
Kjører virtualbox nå, fordi det er innebygget, og jeg vil ha CentOS Problemet er bare at den virtuelle maskinen ikke får så lett tilgang til lagringsplassen på selve NAS-et. Ting må isåfall lagres på den virtuelle harddisken, eller man må bruke NFS / CIFS share.
Sist endret av Stingray; 31. juli 2020 kl. 17:06.
Klimafiendtlig troll
Får du noen konsolltilgang, tilgang til bios etc gjennom den HDMI-porten med et tastatur da?

Selvfølgelig er det x64-arkitektur, det sitter en dual core Atom CPU på 1.2GHz, med 512mb RAM på den boksen. Med andre ord, boksen er veldig underdimensjonert for virtuelle maskiner.

Du må gjerne forsøke å lage et image av en centos install som du dd-er over på flashminnet der. Eller koble på en skjerm og tastatur, endre boot-innstillinger og boote fra en minnepenn.

Den maskinvaren er uansett såpass underdimensjonert at den ikke oppfyller kravene til minstespesifikasjon på CentOS. Det Debian-baserte OS-et der er i praksis et embedded OS, designet for et minimum av maskinvare. Kjernen er kompilert for akkurat de oppgavene, programvaren er nøye utvalgt.

Det du trenger (går ut ifra et veldig lavt budsjettet) er en eller annen lavmælt desktop-PC, en brukt tynnklient, en vifteløs embedded maskin fra f.eks Qotom eller liknende. Så kan du serve et NFS-share fra NAS-boksen din som du mounter på en annen server. De nevnte maskinvareløsningene koster fra ca kr 0-3k. Da kan du jo slå deg løs med CentOS på bare metal, eller kjøre en vettug hypervisor (ESXi, Proxmox, Xen, SmartOS) for så å lage en eller flere virtuelle maskiner. Går helt fint på 4GB+ RAM og en CPU med støtte for virtualisering (og helst AES-NI). 512mb RAM og en 2-kjerners 1.2GHz Atom CPU blir for tynt.

Da sparer du deg for mye pes og mas. Du får oversikt over backup, snapshots så du kan prøve og feile litt.

Håper ikke NAS-boksen står på "hjemmenettverket" ditt, om du server bilder offentlig . Det er ikke så lurt.

PS: du kan jo prøve docker på den boksen, det er litt mindre overhead enn det du bruker nå:

https://www.asustor.com/en/app_centr...4&type=&model=

Fant ikke noen suksesshistorier på andre OS (bare metal) på boksen din, men du må jo gjerne prøve. Kult med oppdatering på det uansett
Sist endret av Taert; 31. juli 2020 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.