Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3896
Jeg har en venn som bor i Libanon som skal flytte tilbake til Norge til sommeren etter 4 år der nede.
Han bodde her i Norge til han var 13, så det norske språket osv er ikke noe problem.
Men spørsmålet er hvordan kan han bli tatt inn til sesjon/førstegangstjeneste?
Bli oppringt
send SAMTALE til 1980
Vis hele sitatet...
Kilde med flere kontaktmuligheter

Innkalling til sesjon kommer det året du fyller 18 år, og for noen i det året de fyller 19 år.
Vis hele sitatet...
Kilde.
Han blir innkalt når han er 18-19 år gammel.
Sist endret av Turbolego; 21. november 2007 kl. 20:29.
Du kan jo søke om dette? Vil jeg tro.
Han er isåfall enda 17, og skal således ikke inn enda. Om han flytter hjem nå og har norsk statsborgerskap vil han motta innkalling til sesjon som alle andre når tiden er inne.

Om ikke kan han jo ringe dem, de vil gjerne ha inn folk som faktisk vil, istedet for alle de som bare laffer rundt og snakker om helgen.
Sitat av Kal87
Gjør som mange andre, si du har brukt amf eller hasj.
Da fikk jeg iallefall tilbakemelding om at jeg var "free as a bird"
Vis hele sitatet...
Røykt litt mye nå? Han har faktisk lyst til å gå inn i forsvaret.
Edit: for sein..

En kompis av meg har svenskt pass, men har bodd i Norge hele livet.
Det ringte en fra rekrutteringen og ville ha han til sesjon, kompisen min sa at han var svensk. De svarte "Det kan vi fikse på! Bare kom nedom du." Han takket nei.

De ordner seg nok.
Sist endret av ProtoZ; 22. november 2007 kl. 12:26.
[quote=Krister]Smart du.

Hva mener du? 20tegn

Forresten; forsvaret var på skolen her i dag, og de sa at siden han er norsk statsborger, så er det bare å ringe 03003. Så vet vi det
Han mener at det hjelper lite og si man har røyka hasj, når man VILL inn.
geirmash: Var ment til det oppvakte innlegget av Kal87
Sitat av geirmash
Jeg har en venn som bor i Libanon som skal flytte tilbake til Norge til sommeren etter 4 år der nede.
Han bodde her i Norge til han var 13, så det norske språket osv er ikke noe problem.
Men spørsmålet er hvordan kan han bli tatt inn til sesjon/førstegangstjeneste?
Vis hele sitatet...
Han må være norsk statsborger, vi hadde også en svenske i troppen, men han fikk gjennomslag i sin søknad til å få gjennomføre førstegangstjenesten sin her i Norge, dog var ventetiden lang.

Er han ikke norsk statsborger må han søke med begrunnelse om hvorfor han ønsker å tjenestegjøre i det norske forsvar, og deretter tas det en grundig bakgrunnssjekk for å finne ut av alt om ham og hans slekt, politisk tilknytning, religion, helse o.s.v. Har han bodd fire år i Libanon må han regne med å vente minimum et år tror jeg, siden det er no med hvor lenge han har bodd i landet før en uten norsk statsborgerskap kan få sin søknad innfridd eller avslått.

Og om et år og tilvenning til den norske tilværelsen, så angrer han sikkert og da trenger han ikke si at han bruker stoff for å slippe, han er ikke vernepliktig - bare simpelthen henvende seg til sesjonen og ønsker søknad annullert eller hva det heter for noe.
Problemet her er nok at det er veldig lang tid på sikkerhetsklarering på personer som har bodd i utlandet i flere år. Derfor kan han ha problemer med å få den verneplikstjobben han har lyst på.
Sist endret av nimandi; 22. november 2007 kl. 15:41.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg tror dessverre du vil få problemer med sikkerhetsklareringen i forsvaret hvis du har bodd i Libanon så lenge. Og forsvaret uten sikkerhetsklareringen er som å frivillig melde seg opp som gråsokkebretter i indre troms.