Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1846
Heisann. Nå skal meg og en kompis snart mekke mjød, og vi lurer litt på om noen av dere har noen erfaring på dette. Og kanskje kan gi noen små tips, som f.eks pris og hvor vi får tak i ting og tang.

Vi lurer på ingefer, humle og kryddernelik. Humle får man på apotek, men er det aldersgrense pga den blir brukt i sånn produsjon? Hvor mye koster disse?

Takk for all info.
jeg har ikke noe erfaring med å _lage_ mjød.. å drikke den derimot er en heller ekkel opplevelse så hadde jeg vært dere ville jeg heller ha prøvd å mekke no vin eller øl...

Mjød smaker dårlig klunk (sats)
Humle får dere kjøpt uansett hvor gamle dere er.
Ville heller mekka vin eller sprit om dere først skal mekke noe.
Mjød smaker ikke så godt(smaker jævlig honning, iallefall det vi mekka en gang) + at man ikke merker om det er alkohol i det eller ikke.

Ingefer og kryddernellik fåes på litt store dagligvarebutikker.
Sist endret av LaDa; 21. juni 2004 kl. 17:30.
Trådstarter
Ikke å anbefale nei. Men kan jo hende den smakte vondt pga dårlig brygging, eller?
Opprinnelig postet av ZODORiX
Ikke å anbefale nei. Men kan jo hende den smakte vondt pga dårlig brygging, eller?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det gjaldt i vårt tilfelle. Brygga to ganger, nesten like ille begge gangene.
Kompisen min skal sikkert brygge mer, får se da.
Hva med å ha humleplante i hagen? Vokser minst 10 cm om dagen faktisk! Har en diger en hjemme i hagen...
offtopic: mjød smaker piss - er rett og slett helt for jævlig
Er ikke mjød egentlig en gammel viking-drikk?
Mjød er en gammel drikk ja, stammer vel egentlig fra Sverige..
Brygginga i de gamle dager ga stor alko-prosent, men det smakte forferdelig.
"Mjød kan du lage selv ved å oppløse 3,5 kg honning i 7 liter vann under god omrøring sammen med 8 gram salt og sitronskall. Tilsett en porsjon gjær mens temperaturen holdes på 25-30 grader inntil gjæringen er kommet i gang. Etter at gjæringen er ferdig, har du vikingenes mjød."
zodorix. den jeg testa var kjøpt på polet.. spørs om den du mekker selv blir bedre....
Vel, paps har mekka mjød så lenge jeg kan huske, og jeg synes ikke det smakte piss. Men så lar han det stå _en stund_ også da, en ballong blir gjerne stående i 4-5 ÅR før den sprettes. Men men, jeg har ikke spes. peil på hvordan man mekker. Lykke til anyway
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Jeg er ikke sikker på om det har noe av interesse, men i en bok som jeg har kjøpt pga. skolen så står det en oppskrift på mjød.

Slik står det:

Eksempel på brygging av mjød

8 l vann
1 kg sukker
4 sitroner
2 flasker pils
gjær

Framgangsmåte:

1. 200g sukker brunes i en stekepanne.
2. Det brunede sukkeret helles i et kar/anker sammen med resten av sukkeret og kokende vann, sitron skall (ikke det hvite) og tynne sitronskiver.
3. Avkjøl og tilsett ølet og gjæren. (ca. 25g)
4. Karet/ankeret dekkes til og står natten over.
5. Sil og ha på flasker og sett på korker.
6 Serveres avkjølt.

Jeg har ikke prøvd det bare slik så du vet det.
mjød er knall det da, smaker honning og får deg fort på fylla... kjøp et vinometer på europris ellerno sånt, så ser du hvor sterk den er
Trådstarter
Jeg har oppskriften, men trengte igrunn bare litt info om smaken og hvor ingrediensene blir kjøpt osv. Takker til alle.
Hjemmebrygget mjød knuser den man får kjøpt på polet. Etter hva jeg har blitt fortalt fra folk som driver på med mjød-brygging så er moralen at kvaliteten på mjøden er proporsjonal med mengden honning. Det kan også være en ide å legge diverse krydderurte som f.eks nellik i sprit en ukes tid, og så tilsette spriten til mjøden. ca en flaske sprit på vær 25. liter mjød.
Sist endret av Ivellios; 24. juni 2004 kl. 15:55.
Opprinnelig postet av {xYodax}
tilsette spriten til mjøden. ca en flaske sprit på hver liter mjød.
Vis hele sitatet...
du er klar over at du da sitter med mjød med 25 -30 % alkohol som smaker nelliksprit blanda ut med honning...
beklager.. liten skriveleif der.. en flaske sprit på vær 25 liter mjød