Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4174
leverte min Samsung Galaxy SII på service 23.02.12 hos en telekioskenforhandler. Fikk stadig opp feilmeldinger på telefonen, en varseltrekant lyste når jeg forsøkte og slå på telefonen og den ville heller ikke lade som den skulle. Alt dette står på innleveringskviteringen jeg fikk med meg når jeg hadde levert telefonen. Det står også "feil påvist ved levering". Under synlige skader står det "ikke kontrolert". Og telefonen var ellers i god stand, pent brukt og uten bulker og sprekker i glasset.

Men så begynner morroa, på sidene hvor man kan følge med kom det plutselig opp en melding "Telefonen er slag/klemskadet og LCD er knust.
Garantien bortfaller derfor fra produsenten.

Når displayet er sprukket, kortsluttes strømkretser, slik at det kommer feilmeldinger.

Prisen gjelder bytte av LCD med forbehold om skjulte feil eller mangler. "


Når i alle dager sprakk skjermen lurer jeg da på? Og hvordan skal jeg nå gå frem? Telefonen var nyere enn 6 mnd når jeg leverte den inn til service!

Fredrik
Der er da vitterlig ikke din feil at de er klumsete. Stå på kravene, så gir de seg nok. Ville også tatt en telefon til forhandleren.
Trådstarter
7 0
Gjorde det, og de skulle få tilsendt bilder fra verkstedet, mente det var innsiden av skjermen som hadde sprukket og at det var min feil, samt at det ikke var mulig å se på utsiden.. Så er litt små spent på hva de kommer med, kan ikke fatte hvordan i alle dager man kan sprekke innsiden av skjermen uten at det synes på utsiden, men det finnes det sikkert for som vet bedre enn meg? Ikke vet jeg
Be dem bevise at den ikke ble skadet under frakt. Hvis skjermen hadde vært sprukket ville butikkansatte sett det der og da og forklart situasjonen. Siden det ikke ble oppdaget er det lite sannsynlig at skaden var der før du leverte fra deg telefonen.
Er det moobi den er levert inn til? Har hatt med de og gjøre 2 ganger tidligere selv. Dårlig erfaring begge gangene.

Hadde telefonen inne til rep 3 ganger, og de gjorde _ingenting_ med telefonen. Siste gang jeg fikk tilbake telefonen var den fiksa, men da hadde de fucka opp dekselet og Volum Opp knappen.. Men dette gidder jeg ikke klage på, fordi jeg vet det ender opp med at jeg må betale et eller annet.
Sitat av maggii Vis innlegg
Er det moobi den er levert inn til? Har hatt med de og gjøre 2 ganger tidligere selv. Dårlig erfaring begge gangene.

Hadde telefonen inne til rep 3 ganger, og de gjorde _ingenting_ med telefonen. Siste gang jeg fikk tilbake telefonen var den fiksa, men da hadde de fucka opp dekselet og Volum Opp knappen.. Men dette gidder jeg ikke klage på, fordi jeg vet det ender opp med at jeg må betale et eller annet.
Vis hele sitatet...
Etter 2. gangen har du krav på nytt produkt...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Etter 3 gangen med samme feil, men da må det være påvist av samme verksted alle gangene.
Trådstarter
7 0
Ble kjøpt på Djuice.no og er derfor telekiosken som telefonen er levert til. Så har de sendt den videre til et firma som heter Mcare As.

men forstår ikke helt hvordan LCD skjermen kan knuse og ikke glasset på utsiden...
Sitat av *P's Vis innlegg
men forstår ikke helt hvordan LCD skjermen kan knuse og ikke glasset på utsiden...
Vis hele sitatet...
Det er faktisk vanligere enn du tror. Glasset på utsiden tar det meste av støte og tåler mer enn skjermen på innsiden. Men ved fall/trykk kan fortsatt innerskjermen sprekke selvom ytterskjermen er ok.

Men skaden kan som regel ses at det er en stripe i displayet, gjerne en rosa fargestrekk, eller områder som er svart.

Siden du har på servicekvitteringen din at varen er kontrollert uten skade, så burde du kunne klage på det hvis de sier skjermen har sprukket. Se selvfølgelig på bildene de sender, der skal det være tydelig om det var slik telefonen var når du leverte den inn.

Bruker mCare selv veldig mye på jobben, og har aldri vært borti problemer med dem i servicesakene mine.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Etter 2. gangen har du krav på nytt produkt...
Vis hele sitatet...
Der tar du nok feil. Fikk tilbake min etter 3. rep og da funket den.
Sitat av maggii Vis innlegg
Der tar du nok feil. Fikk tilbake min etter 3. rep og da funket den.
Vis hele sitatet...
Tja, at du fikk en reparert telefon tilbake betyr ikke at han tar feil. Heller at du ikke kjenner rettighetene dine samt at butikken slapp billig unna.
Better than thou.
Nei, det betyr at du ikke vet hva du snakker om. Det er tre ganger med samme feil eller fire ganger med forskjellige feil.

Til trådstarter; som nevnt tidligere er dette mer vanlig enn du tror. mCare har ingenting å tjene på å forsøke å lure deg. De er et stort og seriøst selskap Telenor bruker som hovedservicepartner. Forøvrig har du også skrevet under på at dersom du ønsker telefonen tilbake ureparert må du betale rundt 350 kroner + moms. Å bytte LCD-en på en SII tipper jeg ligger på rundt 1500 + moms. Regner med at du syntes det er verdt det.
Sitat av Carlo Vis innlegg
Nei, det betyr at du ikke vet hva du snakker om. Det er tre ganger med samme feil eller fire ganger med forskjellige feil.
Vis hele sitatet...
4. ganger forskjellig feil er vel kundeservice/bransjepraksis. Eller kan du vise til informasjon som viser at dette er en del av forbrukerkjøpsloven?
Trådstarter
7 0
Sitat av Carlo Vis innlegg
Nei, det betyr at du ikke vet hva du snakker om. Det er tre ganger med samme feil eller fire ganger med forskjellige feil.

Til trådstarter; som nevnt tidligere er dette mer vanlig enn du tror. mCare har ingenting å tjene på å forsøke å lure deg. De er et stort og seriøst selskap Telenor bruker som hovedservicepartner. Forøvrig har du også skrevet under på at dersom du ønsker telefonen tilbake ureparert må du betale rundt 350 kroner + moms. Å bytte LCD-en på en SII tipper jeg ligger på rundt 1500 + moms. Regner med at du syntes det er verdt det.
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over, men som jeg også skrev så viste jeg lite om at skjermen kunne sprekke på "innsiden" uten at man merket det. Så er på ingen møte ute etter å ta dem for å lure meg, men ble som sagt litt skeptisk når de sa at skjermen var knust. Så er litt spent på hva bildene viser, og er det innsiden betaler jeg gladelig for å få den reparert! Ingen tvil om den saken
Better than thou.
https://forbrukerportalen.no/Artikle.../1059636619.39

Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Carlo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk, det visste jeg faktisk ikke. =)
Det er ingenting i forbrukerkjøpsloven som gir deg bokstavelig krav på å heve kjøpet når det har vært fire forskjellige feil. Men det står derimot at selger kun har to avhjelpsforsøk på seg, og ved tredje gang samme feil så har kunden krav på å heve kjøpet.

Men dette må kreves. Selger er ikke forpliktet å tilby kunden å heve kjøpet.

Når det gjelder fire forskjellige feil så er dette en bransjepraksis, ikke lovpålagt. Men når det har vært fire forskjellige feil på en vare så kan man hevde at avhjelp har tatt vesentlig lang tid, og er til vesentlig ulempe for forbruker. Skjer dette har man krav på å heve kjøpet som om det skulle vært samme feil tre ganger.
Sitat av Carlo Vis innlegg
Til trådstarter; som nevnt tidligere er dette mer vanlig enn du tror. mCare har ingenting å tjene på å forsøke å lure deg. De er et stort og seriøst selskap Telenor bruker som hovedservicepartner.
Vis hele sitatet...
Noe har mcare å tjene på dette. Jeg tenker desverre utro ansatte. Satser på at kunde sier nei til å betale for å få sendt telefon tilbake for deretter å selge den privat.

Grunnen til at jeg sier dette er at jeg selv har levert først en iphone 3GS med kortsluttet ladekontakt = knust display. Betalte for rep.

Ett år senere leverer jeg en iphone4 hvor jeg faktisk har knust display. Krysser av at jeg ønsker å betale for rep.
Denne gangen påstår mcare at telefonen ikke kan repareres.. Altså en fullt fungerende telefon med knust display. De sto på sitt om mente at den uansett ikke kunne repareres.

betalte 499 for å få telefonen tilbake.. Bestillte deler fra ebay å bytta display selv.. telefonen er i dag 3 måneder etter rep fullt fungerende.


Jeg har dokumentert hele prosessen.. Har ikke bestemt meg om jeg skal kontakte mcare vedrørende dette, apple norge eller forbruker-inspektørene.
Sist endret av Jiffie666; 8. mars 2012 kl. 21:30.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
mCare var raske da jeg hadde min tlf inne for bytting av hovedkort. Har VELDIG vanskelig for å tro at de ødelegger skjermer med vilje.
I Norge har det blitt slik at forbrukere har SVÆRT gode rettigheter ovenfor både selgere og verksteder(håndtverktjenester). Når en telefon skal repareres så må verkstedet sørge for å være helt sikker på at skaden er utbedret når den sendes i retur. Ellers risikerer de å måtte foreta flere reparasjoner kostnadsfritt for å reparere skaden.

Så dersom skaden er omfattende nok, eller skadeomfanget er uvisst, så blir telefonen byttet(omlevering) dersom det er en reklamasjonssak. Er det et betalt oppdrag(reklamasjon avvist eller sendt inn på kundens forespørsel) så vil oppdraget avvises.

Så enkelt er det. Og verkstedet har alt å tjene på å ta det som en reklamasjonssak da de vil kunne fakturere flere timer samt delekost til produsenten, mens når de avviser reklamasjonen så tjener de ingenting.
Trådstarter
7 0
Oppdatering:

Fikk pratet med telekiosken i helgen (samme karen som jeg leverte telefonen til). Han er enig med meg om at telefonen ikke var skadet når jeg leverte den til reklamasjon. For hadde skjermen vært knust da, hadde det jo ikke vært vits i å reklamere. På bildene som kom fra verkstedet ser man tydelig at skjermen er sprukket/knust. Så han sendte mail til verkstedet og skulle ringe dem i dag, for å få avklart situasjonen. Så blir litt spennende og høre hva verkstedet har å si, og hva som skjer videre. Jeg mener at dette burde være en forsikringssak fra forhandler/transport/verksted ett eller annet sted...