Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1052
Hei

Er litt rusten på MySQL + PHP atm så trenger litt hjelp med denne;

MySQL tabellene er i latin_swedish_c1 tegnsett.

Headeren i .php filen er <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

Problemet kommer når jeg henter ut data som inneholder ø|æ|å fra db'en og printer de i .php filen. Da kommer de bare fram som "?".. Hva har jeg gått forbi nå?

ps:
mener latin_swedish_c1 funket med æøå ?
kjør utf8_general_ci heller. Tror også utf8_swedish_ci vil virke. Ikke 100% sikker, ettersom svenskene ikke bruker æ og ø.
Jeg pleier å bruker utf8_bin til mysql charset og for meg så fungerer æ-ø-å utmerket.
Hvis du henter ut latin charset fra databasen og serverer det til nettleseren merket som utf8 sier det seg selv at det blir feil.
hayer's Avatar
Trådstarter
Ok; nå har jeg suttet feltet til utf8_bin, men det funker fortsatt ikke - skal nå prøve å sette alt til utf8_bin.
Etter at alt er satt til utf8 må du sette

Kode

mysql_query("SET NAMES 'utf8'");
rett etter at du har koblet til databasen.
Sist endret av campod; 18. august 2010 kl. 17:36.
Ikke minst må du stille inn i texteditoren din at dokumentet skal være formatert i UTF-8
Hei

Jeg kjører

latin_german_2ci og det funker hest Jeg får de tegnene jeg måtte ønske
Sitat av Bragj0 Vis innlegg
latin_german_2ci og det funker hest Jeg får de tegnene jeg måtte ønske
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at det er i nærheten av å være rett. Men det KAN også være rett for deg. Det kommer an på hvilken encoding sidene dine faktisk bruker.

Og det kan også bety at sidene dine knekker under andre operativsystem, andre nettlesere eller på maskiner med andre språkinnstillinger enn du bruker.
hayer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Toak Vis innlegg
Ikke minst må du stille inn i texteditoren din at dokumentet skal være formatert i UTF-8
Vis hele sitatet...
håper da phpMyAdmin gjør det selv?
Sitat av hayer Vis innlegg
håper da phpMyAdmin gjør det selv?
Vis hele sitatet...
phpMyAdmin har ingenting med texteditorer å gjøre.
Det fungerer vel ikkje å konvertere databasen til utf8_bin, men hvis du oppretter en ny database med utf8_bin som charset og kjører

Kode

<meta http-eqiuv="Content-Type" content="text/html; charset=utf8" />
i html dokumentet så skal det bli rett.
hayer's Avatar
Trådstarter
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
phpMyAdmin har ingenting med texteditorer å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at debug data som jeg la inn i tabellen, f.eks nyheter, automatisk satte tegnsettet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Husk at html/php-filen må også være lagret i riktig tegnsett...