Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1104
Jeg fikk brev fra forsvaret om at jeg kunne vente meg en telefon den kommende uken. Det stod ingen ting om at jeg var innkalt eller noe, men at jeg kunne møte opp for psykisk og fysisk test i slutten av juli...

I brevet sto det at jeg ville bli sergant i det andre året i militæret, og at jeg hadde den og den muligheten videre etter det. Jeg ville også få betaling 2. året.

Spørsmålet mitt er da.. jeg søkte på MP og Radarkontroll, og ikke dette. Jeg ønsker egentlig ikke å gå inn i forsvaret, rett og slett fordi jeg har planer om lengre utdanning. Jeg begynner på høyskolen til høsten hvor jeg planlegger et 5.års studium (master) og har ikke tid eller lyst til å sette av 2 år til militæret. HVa gjør jeg?

En eller annen kommer nok til å ringe men hvordan trår jeg frem? Kan jeg fortelle det som det er at jeg ikke ønsker noen lengre utdanning i militæret slik som de tilbyr? er dette nok for å slippe?

Dersom det ikke er det gjør jeg som andre å dimmer...
Ring vernepliktsverket og forklar saken. Er ikke bare og dimme dersom det ikke passer deg å ta førstegangstjeneste. Men du får vel utsettelse om du søker om det.
Så du er innkalt til Hærens Befalsskole?
Du har tydeligvis søkt om opptak til befalskole, du har blitt kalt inn til FOS (Forsvarets fellesopptak eller noe sånt). Det er en ukes opptak for å se om du er god nok til å komme inn på befalskole. Kommer du ikke inn (eller velger å ikke ville gå inn) blir du sendt videre til vanlig rekruttskole og ettårig tjeneste.. Bare ring vernepliktsverket og si at du skal gå på skole isteden. Evt. om du vil ta utdanning i forsvaret er det jo en god mulighet såfremt du er i ganske god form og har noen leder egenskaper.
Sist endret av flexd; 2. april 2010 kl. 16:46.
har ikke søkt noe som helst jeg fikk bare dette i posten... er noe befalskole-greier ja... Så dersom jeg sier ifra får jeg vanlig innkallelse som normalt?
er det ikke slik om du har fått plass på studier eller skal studere videre, at du slipper og bli innkalt, frem til du er ferdig med studiene?
Du krysset vel ikkje tilfeldig av på lederutdanning på sesjon? Eg fekk nyss eit infobrev frå forsvaret der det stod at eg ville bli oppringt i løpet av neste veke av ein offiser som ville prate om befalskule. Er vel ikkje eit slikt eit du har fått? (bilde av generalinspektøren for hæren i ovre høgre hjørne)
Sitat av flexd Vis innlegg
Kommer du ikke inn (eller velger å ikke ville gå inn) blir du sendt videre til vanlig rekruttskole og ettårig tjeneste..
Vis hele sitatet...
Jeg må legge til at den første uken ikke er forpliktende!
Ja, det er et befalsskole opptak, ikke noe bindene.. Enten så kommer du inn og kan velge om du vil binde deg eller ikke, eller så kommer du ikke inn å blir sendt på vanlig rekruttskole for vanlig førstegangstjeneste.

Befalskole er 1 år skole, 1 år plikttjeneste. Krigskskolen osv er lenger. Man kan også søke om å bli UB-Korporal i vanlig tjeneste.. Da får man 6 måneder lengre førstegangstjeneste der det er 3 måneder befalskurs (så vidt jeg husker) og deretter 6 måneder med tjeneste (dvs. du kan søke deg inn på UB og begynne på kurs en stund før du er ferdig med tjenesten)
Ta det med ro. Dette er et rekrutteringsstunt. Ta det som et kompliment at du er på lista deres. Du har fått en informasjonsbrosjyre om befalsutdanning og så følger de opp den etter noen dager med at en rekrutteringsoffiser ringer deg og forsøker å få deg til å søke. Slik klarte de å få meg på kroken i sin tid. Det er bare å si ifra til dem at du ikke er interessert og så gir de seg, ingen kommer noen gang til å tvinge deg til 2-årig befalsutdanning. Det du imidlertid kan si, dersom det stemmer, er at du har veldig lyst til å ta et år som MP og at det passer aller best med juliopptaket. Sitter riktig person i andre enden er det utrolig hva som ordner seg.