Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3281
Hallo.


Jeg har noen planer om å verve meg til hæren og da søke meg inn under Internasjonale operasjoner i Afghanistan. Grunnen til dette er at jeg skal søke meg videre på politihøyskolen noe som krever at jeg er 20 år. Så når jeg er ferdig på skolen har jeg allikevel noen år fri.

Så kom selve spørsmålet, hva er kravene til dette? Jeg har lest en del og det virker egentlig som de sender ned alle som ikke har psykiske problemer. Ikke at jeg har dette, men jeg vet at jeg ligger litt bak på den fysiske delen.
Så kom også spørsmålet om penger, jeg snakket med noen som sto å delte ut kataloger i Bergen for noen dager siden. Som sa at jeg kunne tjene 1,5 millioner skattefritt for 3 år i Afghanistan.
Hadde også vært greit om noen kunne dele litt informasjon om dere har vært i Afghanistan før ( Selvfølgelig via hæren ). Og hvordan dette da var

Jeg vet at dette er spørsmål jeg kunne tatt opp via epost og telefon men jeg føler heller for å få litt konkrete svar fra folk som faktisk har vært der. Når du snakker med folk som vil sende deg ned, er det ofte slik at de er litt for snille med situasjonene.



Tusen takk for alle svar, betyr mye.
Ønsker du internasjonal tjeneste bør du søke deg inn på enten BN2 eller Panserbataljonen. Ønsker du å tilbringe litt mer tid i Forsvaret, anbefaler jeg deg å søke befalskole da du tar førstegangstjenesten din samtidig som du får lederutdanning og litt høyere lønn. Du får da 1 år med plikttjeneste med full lønn samt masse tillegg når det er øvelser. Søknadsfristen går ut om noen dager, så det gjelder å være kjapp. Etter det kan du jo prøve å verve deg i Telemarksbataljonen.

Ang. det fysiske så er det en god ide å ha hvertfall ett treningsgrunnlag du kan bygge på senere i tjenesten. MJK sitt treningsprogram (Finnes på Marinejeger.no) er greit nok, men det går mest på utholden styrke og kondisjon, og kan gi skader over tid. Selv hadde jeg nok satset på et treningsprogram som inkluderer både utholden og eksplosiv styrke samt kondisjonstrening. Dette treningsprogrammet er ekstremt bra, men krever at du kan visse vektløftingteknikker og har tilgang på et greit utstyrt treningssenter.
Du kan også ta førstegangstjeneste i HMKG eller GSV. Dette er skarpe avdelinger og er derfor foretrukket i INTOPS. Men du må søke når det nærmer seg slutten av tjenesten og det er ingen garantier for at du kommer inn. Ca halve troppen jeg var i dro i ISAF tjenste da vi dimma. Jeg var i HMKG.
Synes forøvrig det er bra du har lyst til å bruke tiden med fri på dette, og ville tro det er en STOR fordel når du skal søke snutehøyskolen! Lykke til!
Du bør i alle fall ikke dra nedover til afganistan for pengene sin del.
I mine øyne er forsvaret en god ting. du lærer mye om deg selv. Som hvordan du takler ting når du er helt nede psykisk.
Tror også du kan se på befalskolen, de3r får du prøvd deg godt i en lederrolle.

Hvis du tenker INTOPS har du mange muligheter. Mer eller mindre alle avdelingene sender folk ut. Men størst sjanse er det nok med BN 2 eller panser som sagt ovenfor.

En annen mulighet er MP, enten som menig der eller prøve å kommme inn på befalskolen der.

Jeg valgte selv befalskolen og har ikke angret på den avgjørelsen. skal prøve å svare så godt jeg kan innenfor den biten
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Jeg vet at mange sier " folk knekker ", bla bla. Men jeg føler jeg er sterk nok til å se slike ting, og dette er en veldig aktuell sak for meg.
Jeg vil takke for svar, og spesielt for dine svar riflefish som har vært veldig informative.

Jeg leser at du skriver " Mye fri " små oppdrag. Betyr dette at du kan dra hjem i mellomtiden? Eller er det slik at du er fast bosatt i landet så lenge du er vervet ?
Og har du noen statistikker over hvor mange som dør? Jeg føler media legger veldig mye press på de få som dør i året, og veldig lite på de flere som kommer hjem helt fint..
Og et siste spørsmål, vet dere om dette hjelper for å bli politi? Vil det gjøre seg bra å ha vært vervet i hæren når du skal søke deg inn på politihøyskolen?
Sitat av Apu Vis innlegg
Som sa at jeg kunne tjene 1,5 millioner skattefritt for 3 år i Afghanistan.
Vis hele sitatet...
Hvor mye du tjener i året vet jeg ikke, men det er ikke skattefritt. Du slipper riktignok unna kommuneskatt, men fylkesskatt må du betale.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Har du noe skriftlig bevis på dette ?
Ifølge telefonsamtalene jeg har hatt med Forsvaret fortalte de meg at ALT jeg tjente ble skattefritt. Og forstår ikke at jeg skal kunne slippe unna med kommuneskatt, men ikke fylkesskatt? De er vel sammensatt allikevel?
Sist endret av Apu; 11. april 2009 kl. 09:04.
minimumskrav er 2 på styrke og kondisjon (16 push, 5 overtak i bom, 20 situps, 3000m minimum 14min), og ellers bra helse. Noen avdelinger krever 9 på syn, men dette er da mer spes. avdelinger.

Lønn på intops er ikke så spesielt bra om du tenker i arbeidstimer, da du altid er på.

Trives man i det militære liv så passer det nok deg bra, er nok det som er make or break...