Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3083
Anonym bruker
"Arktisk Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei folkens,

Har noen av dere søkt om støtte til kurs fra NAV?
Jeg er arbeidsledig og har funnet et kurs, som jeg syns er arbeidstrette og vil hjelpe meg til å gå raskere i arbeid. Det er 2 dag fagkurs og ikke organiseres av NAV. Det koster 9000, men i tillegg følger kostnader til reise, overnatting, opphold i Oslo - til sammen totalt 12-13000 kr.
Dekker NAV utgifter til kurs? Altså reise, opphold osv?
Kan dere dele noe erfaringer?
Jeg sendte en henvendelse til NAV, og nå spiller vi meldingstennis med veilederen..
Har du prøvd å lese på NAVs hjemmesider? Hvis ikke, så ta telefonen og ring NAV og spør. Eller møt opp på NAV-kontoret og spør.

Hvis det er et kurs du virkelig ønsker, ville jeg vurdert å ta opp et lån til det. Får du jobb, er det fort nedbetalt.

Lykke til.
Kjenner en som fikk dekket kurs som kostet rundt 20k.
Kravet var derimot at han var sikret i jobb som følge av dette kurset som var relevant med utdanningen.
Så jeg tviler på at man komme med hva som helst, hvordan kurs er det snakk om? 13k for 2 dager er jo ganske stiv pris.
Hvis din veileder i NAV er interessert i å hjelpe deg og/eller andre så har du en sjanse, om enn liten.
NAV har lang erfaring med å avslå søknader som innebærer kursarrangører uten "kontrakt" med NAV.
Men hvis dette kurset ER påkrevd fra arbeidsgivere eller drastisk øker din sjanse til å få jobb med din utdanning, så kan du ha flaks.
Det er en stor fordel hvis din veileder er dyktig og ser verdien av kurset.
NAV kan i tilfelle be deg bo på hospits/vandrerhjem og reise kollektivt når de sender deg på kurs, ikke at hospits/vandrerhjem er så mye billigre en ett billig hotell


Min nevø var gjennom det samme i mai, NAV dekket et kurs for utvidet førerkort som sveiser, kurset kostet kr 66000,- ca og 3 uker etter han begynte på kurset hadde han fått jobb som sveiser for Statoil...
Kurset var i Kristiansand og han måtte bo i hytte på campingplass
Anonym bruker
"Arktisk Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har lest NAVs hjemmesider. Der står at NAV må godkjenne kurset i forhånd eller mister jeg dagpengene. Jeg har sendt inn søknad om det. Veilederen ba om å skrive en tilleggsbegrunnelse av søknaden, hvor legges hvorfor jeg tenker at kurset kan hjelpe meg, estimering av kostnadene og markedstørrelsen??. Det gjelder en teknisk påfyllende kurs i telekommunukasjon. Stiv pris... - hva mener du med det? Det er ikke strikkesamling..
[quote=Anonym bruker;3411735Veilederen ba om å skrive en tilleggsbegrunnelse av søknaden, hvor legges hvorfor jeg tenker at kurset kan hjelpe meg, estimering av kostnadene og markedstørrelsen??.[/QUOTE]
Ja, da gjør du det da og venter på svar....

Se hva han over deg skriver: hvis dette kurset ER påkrevd fra arbeidsgivere eller drastisk øker din sjanse til å få jobb med din utdanning, så kan du ha flaks.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Veilederen ba om å skrive en tilleggsbegrunnelse av søknaden, hvor legges hvorfor jeg tenker at kurset kan hjelpe meg, estimering av kostnadene og markedstørrelsen??
Vis hele sitatet...
Ja, da gjør du det da og venter på svar....

Se hva han over deg skriver: hvis dette kurset ER påkrevd fra arbeidsgivere eller drastisk øker din sjanse til å få jobb med din utdanning, så kan du ha flaks.
Sist endret av trikker95; 4. desember 2017 kl. 00:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har lest NAVs hjemmesider. Der står at NAV må godkjenne kurset i forhånd eller mister jeg dagpengene. Jeg har sendt inn søknad om det. Veilederen ba om å skrive en tilleggsbegrunnelse av søknaden, hvor legges hvorfor jeg tenker at kurset kan hjelpe meg, estimering av kostnadene og markedstørrelsen??. Det gjelder en teknisk påfyllende kurs i telekommunukasjon. Stiv pris... - hva mener du med det? Det er ikke strikkesamling..
Vis hele sitatet...
Hvis du kan referere til jobb annonser som oppgir hele eller deler av kursprogrammet som jobbkrav så hjelper det.
Hvis du har fått avslag på jobber med begrunnelse i att du ikke har kompetanse som du får med dette kurset så hjelper det.
Hvis kurset medfører att du kan søke på dobbelt eller tredobbelt så mange jobber, (markedstørrelse), så hjelper det.
Det hele bunner ut i dokumentasjon, med en snev av synsing, du må sansyneliggjøre att dine sjanser på å få jobb blir drastisk forbedret.

Du kan fritt delta på så mange kurs du vil (hvis du betaler selv) uten att NAV kan fjerne dagpengene dine. Du må bare huske å merke riktig på meldekort, merk av for "fravær" de dagene/timene kurset varer. Du får ikke dagpenger for de dagene, og du har ikke "snyltet" på systemet.

Jeg synes ikke prisen var avskrekkende, har sett værre tilfeller hehe
Er jo litt tilfeldig om du får kurs eller ikke uansett om du er garantert jobb.
Jeg gikk arbeidsledig for noen år siden og skulle få fast jobb om NAV sponset lastebil lappen.
Sjefen for selskapet møtte selv opp på NAV for å informere dem. Fikk likevel avslag.
Dem hadde visst bestemt seg for å sende meg på sveisekurs istedenfor til 4 ganger prisen.
Hører med til historien at jeg allerede var sertifisert sveiser så det kurset var fullstendig bortkastet for min del.
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Er jo litt tilfeldig om du får kurs eller ikke uansett om du er garantert jobb.
Jeg gikk arbeidsledig for noen år siden og skulle få fast jobb om NAV sponset lastebil lappen.
Sjefen for selskapet møtte selv opp på NAV for å informere dem. Fikk likevel avslag.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde hatt et skriftelig tilbud om fast jobb fra en gitt dato under forutsetning att du skaffer deg nødvendig førerkort før tiltredelse, og allerede har gjennomført grunnutdanning for yrkessjåfører, så sier NAV sjelden nei.
Hvis det derimot bare er muntlig så er du ikke "garantert jobb" og du får ofte ett nei.
Det har vært mye ståk rundt lastebil lappen etter uttallige tilfeller der den arbeidsledige har fortsatt å være arbeidsledig etter å ha fått førerkort.
NAV liker dokumentasjon, og en seriøs arbeidsgiver har ikke noe problemer med å skrive ett bindene jobbtilbud

En kompis av meg fikk ett 3 måneders vikariat som hjelpemann på lastebil som drev møbelkjøring. I arbeidsavtalen hans sto det att vikariatet ville bli utvidet til fast ansettelse hvis han fikk klasse C før utgangen av vikariatet. NAV hadde ikke noe imot å betale førerkortet og de kursene han trengte for ham.
NAV vill jo i utgangspunktet gjøre det de kan for å bli kvitt deg. 13000kr for ett kurs blir ikke så mye om du får jobb. Da er pengene spart inn allerede 1 mnd du ikke lenger motar ytelser. I tillegg til det rent økonomiske så har de jo ett sammfunns ansvar rundt det å få folk i jobb.