Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 48576
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/r...or/a/23905361/

Klokken 17.30 sendte Jensen følgende SMS til Cappelen:

«Nå ser det fint ut. Stille og sol.»

Spesialenheten for politisaker har sjekket bemanningen ved avdelingen som har ansvar for narkotikasaker i Oslo-politiet.

Det såkalte PTO-kontoret (Politi Toll Oslo) var stengt fra klokken 14 denne dagen og SO (Spesielle operasjoner) hadde ingen på jobb etter klokken 12.

Spesialenheten for politisaker har også sikret seg tekstmeldinger som gikk mellom Cappelen og andre i hasjnettverket. Cappelen skriver blant annet:

«Alt er på plass», samt flere meldinger om at det er «klart for å kjøre igjen».

Senere sendte Eirik Jensen følgende SMS til Cappelen:

«Trygt å sole seg med rett faktor. Tilbake på jobb mandag.»

Nå lukter det spikeren i kista
Alle meldinger han har sendt og fått er spikere.

Samt statements som "jeg bryr meg ikke om den meldinga" og "jeg husker ikke" blir brukt hele tiden.
Sist endret av Hoarse; 23. januar 2017 kl. 17:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da Eirik Jensen satt i varetekt etter at han ble arrestert, så fikk han vel blant snnet beholde belte, sko og sånn?

Er det ikke vanlig prosedyre at folk som blir plassert i varetekt, skal bli fratatt blant annet belte, skolisser osv. Slik at de ikke får muligheten til å skade seg selv?
Jeg tror fortsatt jensen har urent mel i posen, men etter å ha lest hva Cappelen sier så langt - er jeg overrasket over hvor lite
kritisk aktoratet fremstår til Cappelen og hvor lite han også "husker". Hvis ikke aktoratet har flere bevis på lager og Cappellen
fortsetter å forklare seg på samme måte så tviler jeg på at Jensen blir dømt.
Dommer'n virker heller ikke vidre imponert over aktor
Uten å ha lest gjennom hele tråden har jeg følgene spørsmål:
Hvis Jensen er uskyldig og ikke har vært innblandet i GT sin virksomhet, hva har da vært motivet til GT for å gi Jensen informasjon?
Altså, ingen crooks gir vel info uten å få noe igjen for det, eller?
Sitat av Flume Vis innlegg
Uten å ha lest gjennom hele tråden har jeg følgene spørsmål:
Hvis Jensen er uskyldig og ikke har vært innblandet i GT sin virksomhet, hva har da vært motivet til GT for å gi Jensen informasjon?
Altså, ingen crooks gir vel info uten å få noe igjen for det, eller?
Vis hele sitatet...
Det kan være flere grunner til dette som bla: Han kan ha gitt informasjon om sine konkurrenter eller han kan ha likt oppmerksomheten/følt seg viktig.
Sitat av Flume Vis innlegg
Uten å ha lest gjennom hele tråden har jeg følgene spørsmål:
Hvis Jensen er uskyldig og ikke har vært innblandet i GT sin virksomhet, hva har da vært motivet til GT for å gi Jensen informasjon?
Altså, ingen crooks gir vel info uten å få noe igjen for det, eller?
Vis hele sitatet...
Kanskje å mate info til politiet så de er opptatt med å etterforske andre enn han selv. I tillegg er det vel en fin måte å redusere antall konkurrenter på.
Sitat av nevlen Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/r...or/a/23905361/

Klokken 17.30 sendte Jensen følgende SMS til Cappelen:

«Nå ser det fint ut. Stille og sol.»

Spesialenheten for politisaker har sjekket bemanningen ved avdelingen som har ansvar for narkotikasaker i Oslo-politiet.
Vis hele sitatet...
Har de sjekket været den dagen da? I en annen lignende tekstmelding om snø viser det seg at meldingen gjengir været den dagen på riktig måte.
https://www.nrk.no/norge/eks-politim...ent-1.13365644

Hva mener dere om dette? Noen som vet sladder om et svært landsdekkende hemmelig prosjekt?
"stor fare for at liv vil gå tapt om bare deler av prosjektet blir kjent"

Jeg tror jeg dør på meg av nysgjerrighet.

Er det fare for tap av liv på grunn av hevnaksjoner tro?
ArbeidsledigProletar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
"stor fare for at liv vil gå tapt om bare deler av prosjektet blir kjent"

Jeg tror jeg dør på meg av nysgjerrighet.

Er det fare for tap av liv på grunn av hevnaksjoner tro?
Vis hele sitatet...
Ja, hva ellers?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Villig Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ettersom GT var kjent i fra Politiet i Asker/Bærum å dei ikke fikk noe hjelp fra Oslo så kunne vel uansett dei gjøre mindre beslag eventuelt jobbe mot GT med at han mistet hele tiden varer å på den måten måtte ta mere risiko enn nødvendig. Ville vel ikke vært nødvendig med mye mannskap for å gjøre det mere komplisert for GT


Hvorfor vil Politiet kjøre dette?.... Vil Ikke dette skade informasjon som Politiet får av forskjell folk i miljøer vesentlig etter en sånn sak uansett om folk er anonyme.

Å hvorfor fikk andre kriminell miljø informasjon som egentlig skulle være innenfor denne gruppen i Politiet som tok Jensen??


Synes uansett at dette er farlig for involverte å da tenker jeg mest på familien rundt GT ettersom disse folken er farlige som har blitt beskrive mange ganger i saken.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet noe om disse 30 000 som Jensen påstår er tilbakebetaling av et lån ? Jeg mener vi vet jo at Cappelen hadde nok cash. Er det cash som Jensen angivlig skal ha lånt ut eller er det en bankoverføring ? Synes det begynner å bli litt mye som skurrer i Jensens forklaring. Han nekter for å ha motatt penger så etter det blir lagt frem bevis må han innrømme å ha motatt de 30 tusen. Han nekter for å ha fått klokke av kappelen så må han innrømme at han fikk det men leverte tilbake etter at det blir funnet noen garatibevis og bilder som viser at han har hatt en slik klokke. Deretter har han hele tiden nektet for at cappelen skal ha noe med byggingen av bade å gjøre men så kan cappelen tegne hvordan huset til jensen så ut og så det er tydlig han har vært der Itillegg til at det nå har kommet vitner og regninger og andre bevis som igjen gir Jensen et forklaringsproblem og ikke nok med her visesogså til overfurbruk av penger selv etter at salg av biler og hunder samt betaling for dykke oppdrag og arv er trukket fra...Jensen har også noen meget merkligeog mistenksome bankinnskudd som han ikke har forklaring på . Setter inn 2000 i en bank også 3000 i en annen bka rett etterpå også 4000 i en tredjebank 20 min etter det igjen ... Merkelig oppførsel som jensen ikke klarer å gi noen forklaring på . Og da har jeg enda ikke nevnt tekstmeldingene som skal være såkaldt blomsterspråk ? nevnte jeg at språket her er klin likt det cappelen har brukt når han snakka med andre medsammensvorende. NÅr Jensen påstår at meldingen om "av 100 påmelde møtte kun 90" refererer til datoen 10/9 gir ikke det helt mening for meg . Han forsto ikke hva 100 påmeldte kunne bety så sier han ( Jensen ) at det betyr datoen 9/10 . For meg gir det lite mening og virker lite troverdig. Jensen sliter nå ...
Pengene ble overlevert i konvolutt mens Politiet så på, før de havna i veggen. Det finnes ingen gode forklaringer på forholdene du lister opp. Det sier litt at det Jensen har sagt er det beste han har klart å komme opp med med all den tiden han har hatt til rådighet. Det synes for meg rimelig åpenbart at Jensen er skyldig, iallfall i deler av tiltalen. Det er selvsagt mulig at han er utsatt for en konspirasjon, men all den tid informasjonen fra Cappelen har fremkommet på den måten den har, altså i avhør under varetektsfengsling med brev- og besøksforbud, fremstår det som lite sannsynlig.

Spørsmålet for min del er om påtalemyndigheten har klart/klarer å overbevise retten i en slik grad at Jensens skyld anses som bevist utover enhver rimelig tvil. Har fulgt saken relativt tett, og min magefølelse er at han blir dømt for noe av dette (som forholdet rundt badet på småbruket osv.), men at de ikke får ham dømt for befatning med alle - eller engang de fleste - hasjinnførslene.
Sist endret av kallisti; 1. april 2017 kl. 11:48.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kallisti Vis innlegg
Pengene ble overlevert i konvolutt mens Politiet så på, før de havna i veggen. Det finnes ingen gode forklaringer på forholdene du lister opp. Det sier litt at det Jensen har sagt er det beste han har klart å komme opp med med all den tiden han har hatt til rådighet. Det synes for meg rimelig åpenbart at Jensen er skyldig, iallfall i deler av tiltalen. Det er selvsagt mulig at han er utsatt for en konspirasjon, men all den tid informasjonen fra Cappelen har fremkommet på den måten den har, altså i avhør under varetektsfengsling med brev- og besøksforbud, fremstår det som lite sannsynlig.

Spørsmålet for min del er om påtalemyndigheten har klart/klarer å overbevise retten i en slik grad at Jensens skyld anses som bevist utover enhver rimelig tvil. Har fulgt saken relativt tett, og min magefølelse er at han blir dømt for noe av dette (som forholdet rundt badet på småbruket osv.), men at de ikke får ham dømt for befatning med alle - eller engang de fleste - hasjinnførslene.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at Jensen fikk 30000 av Cappelen og politi overvåke det hele men hvis han mener å lånt ut denne summen til Cappelen hevder Jensen å ha gitt cappelen disse pengene kontant?
Såvidt jeg husker, forklarte Jensen at pengene var en del av hans beredskapsplan, og at de lå i veggen både før og etter lånet. Forklaringen er uansett at pengene ble lånt ut kontant. Hadde det foreligget digitale bevis for en slik pengeoverføring til Cappelen, ville ikke forklaringen om at konvoluttpengene var tilbakebetaling av gjeld virket så lite troverdig, blitt skrevet så mye om eller vært en så viktig del av aktoratets bevisførsel.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som har fått med seg noe særlig de siste ukene? Har en formening på hvor det bærer for Purk eller Skurk, Erik Jensen.
Har ikke fulgt med noe særlig de siste ukene, da jeg følte det ikke lenger var like interessant med alle vitnene. Har det kommet frem noe mer som kan være avgjørende i saken?
Jeg har fulgt med så og si hver eneste dag.
Helt enig at det må begynte å bli veeeeldig mye vitner om de samme tingene før påske. Men den uka her synes jeg det
har tatt seg opp..

Idag vitnet først moren til Cappelen, deretter ekskona (moren til sønnen hans) og så den nye mannen til denne dama.

Alle tre er veldig tydelige på at de har visst om "samarbeidet" med Jensen. Eks-kona sier også at ho har vært med i bilen når Cappelen har truffet Jensen ved et par anledninger.

Den nye ektemannen sier han har konfrontert Cappelen ang hasj-omsetning og at Cappelen da har svart at han blir beskytta av en "Eirik".

Saken er biff for min del, ingen tvil om at Jensen er SKYLDIG!

ps. Det jeg nevner over er kun fra rettsaken idag
Sist endret av Felony; 20. april 2017 kl. 23:04.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Felony Vis innlegg
Jeg har fulgt med så og si hver eneste dag.
Helt enig at det må begynte å bli veeeeldig mye vitner om de samme tingene før påske. Men den uka her synes jeg det
har tatt seg opp..

Idag vitnet først moren til Cappelen, deretter ekskona (moren til sønnen hans) og så den nye mannen til denne dama.

Alle tre er veldig tydelige på at de har visst om "samarbeidet" med Jensen. Eks-kona sier også at ho har vært med i bilen når Cappelen har truffet Jensen ved et par anledninger.

Den nye ektemannen sier han har konfrontert Cappelen ang hasj-omsetning og at Cappelen da har svart at han blir beskytta av en "Eirik".

Saken er biff for min del, ingen tvil om at Jensen er SKYLDIG!

ps. Det jeg nevner over er kun fra rettsaken idag
Vis hele sitatet...
Du mener han er skyldig uten tvil på bakgrunn av hva? Vitneutsagn fra mennesker som ønsker Jensen dømt?
Blant annet ja. De 30.000. Oppussing av badet hans hjelper han heller ikke i mine øyne.
Ja, det skal bli moro følge med på hva utfallet blir. Podcasten til VG er en smule tvilsom til, Jensen, men hvem er ikke det (spesielt media).

De påpeker at så langt er det uansett ingen fellende bevis for dom på at han har vært en hjelper for Cappelen.

Starten på mai er det Elden & CO som skal legge fram sine bevis. De har hele tiden påpekt at de har en fornuftig forklaring på "overforbruk" fra Jensen sin side. Skal bli spennende se hva for kort de sitter med. Uansett utfall så blir det jo en skandale av hele saken.
Tror dere Jensen snakker sant om narkoen på kontoret, at det var til foredrag?
Sitat av Hinsides Vis innlegg
Tror dere Jensen snakker sant om narkoen på kontoret, at det var til foredrag?
Vis hele sitatet...
Det dreide seg om store brukerdoser per stoff, så jeg tviler i hvert fall på at han hadde dårlige hensikter med det. At han regelmessig har brutt rutiner og jobbet utenfor normen er jo en kjent sak, og har gått igjen i mange vitneuttalelser.
Sikker på at det var store brukerdoser? Kan ikke erindre at jeg har fått med meg det. Bare lurer

Har selv opplevd politiet i forebyggende arbeid tent på hasj. slik at man kan kjenne igjen lukta. Vet også det ble brukt opp mot foreldre.
Skrev "store brukerdoser" fordi det blant annet ble nevnt et eksemplar på 0.93 gram cannabis, resten av det var betydelig mindre. 0.02g heroin, hvor mye er det? En liten smell eller noe. Ikke noe av det han hadde var nok til at det vekkes noen mistanke om snusk fra min side.

Står mengder her
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noen som vet om dagens livesending ligger tilgjengelig noe sted? Fikk ikke sett pga jobb.
Sikkert noe sent nå, men..
Statsadvokatens prosedyre: http://www.vgtv.no/#!/video/141529/e...tssaken-dag-65
Spesialenhetens prosedyre (live nå): http://www.vgtv.no/#!/live/141546/di...tssaken-dag-66
Sist endret av kallisti; 19. mai 2017 kl. 11:14.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet vi om Jensen noen gang brukte noe selv?
Nei, det har ikke kommet noen opplysninger om det.

Han har hatt en mindre mengde stoff liggende på kontoret, men har ei god forklaring på hvorfor. Det er brukt i forebyggende arbeid.
jensen 20 år
cappelen 18 år
garbin 11 år
DETTE ER IKKE DRAPSMEN
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Nei, det har ikke kommet noen opplysninger om det.

Han har hatt en mindre mengde stoff liggende på kontoret, men har ei god forklaring på hvorfor. Det er brukt i forebyggende arbeid.
Vis hele sitatet...
Hvordan bruker man egentlig dop i forebyggende arbeid?
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hvordan bruker man egentlig dop i forebyggende arbeid?
Vis hele sitatet...
Det jeg leste så var forklaringen brukt i møte med foreldre, de tente på hasj så de sku kjenne igjen lukta.
Viser det fram til foreldre - skoleelver. Vet det er brukt flere ganger når de f.eks har besøkt skoler f.eks.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Jeg tror et par gram hasj er rimelig uaktuelt å bry seg om i denne sammenheng..
Sitat av fich Vis innlegg
jensen 20 år
cappelen 18 år
garbin 11 år
DETTE ER IKKE DRAPSMEN
Vis hele sitatet...
Hva hadde du egentlig regnet med? Saken har fått så mye oppmerksomhet. Tiltalene er de mest alvorlige noensinne mot både privatperson og politi gjennom tidende når det gjelder narkotika.

Syntes det var moro hvor hardt Cappelen kom seg ned på jorda igjen da aktor la frem straffepåstand, han hadde jo forhåpninger om full amnesti når hanblåste Jensen. 3 års rabatt for å tyste på såpass mange må føles som dårlig utbetaling.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/r...el/a/24143544/

Hva tenker dere om dette? 21 år.. Men blir vell ikke 21 år han faktisk blir å sitte?
Sist endret av Quakecry; 18. september 2017 kl. 14:52.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/r...el/a/24143544/

Hva tenker dere om dette? 21 år.. Men blir vell ikke 21 år han faktisk blir å sitte?
Vis hele sitatet...
Det skal påpekes at dommen er ikke rettskraftig ennå. Og i følge advokaten hans, John Christian Elden så vil dommen bli anket.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det skal påpekes at dommen er ikke rettskraftig ennå. Og i følge advokaten hans, John Christian Elden så vil dommen bli anket.
Vis hele sitatet...
Ah, så det er godt mulig han ikke blir å sitte i fengsel i det hele tatt?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ah, så det er godt mulig han ikke blir å sitte i fengsel i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Gitt at dommen blir anket, som i følge Elden er stor sannsynlighet for, så er det opp til lagmannsretten å avgjøre eventuell ny dom og straffeutmåling. Og som du sikkert vet så er det og mulig å anke en lagmannsretts dom opp til høyesterett, noe jeg tror er meget sannsynlig i denne saken gitt at lagmannsretten ikke frifinner han eller kommer med betydelig lavere straffeutmåling.
Blir han frikjent i Lagmannsretten (og/ev. i Høyesterett) slipper han naturligvis å sone, ja. Edit: ninjaed
Sist endret av kallisti; 18. september 2017 kl. 15:13.
Mtp. alle hulla i historiene så blir nok denne saken å sees hele veien til Høyesterett.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/r...el/a/24143544/

Hva tenker dere om dette? 21 år.. Men blir vell ikke 21 år han faktisk blir å sitte?
Vis hele sitatet...
Jeg synes at det er forjævlig å gi han så strengt straff.
Det eneste positive med dette, er signalene det sender til politiet.
Sitat av Deximus Vis innlegg
Mtp. alle hulla i historiene så blir nok denne saken å sees hele veien til Høyesterett.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tyngde nok innen juss til å kunne bestride din påstand, jeg tenker bare at dette er en unik sak i norsk historie, det har aldri vært behandlet en så omfattende korrupsjonssak. Og som oftest brukes tidligere høyesterettsdommer som veiledende i straffeutmålinger av lignende saker, så derfor tenker jeg at det ikke er usannsynlig at høyesteretts ankeutvalg er villige til å prøve denne saken for høyesterett. EDIT: Gitt at saken kommer så lang som høyesteretts ankeutvalg.
Sist endret av 0xFF; 18. september 2017 kl. 16:06.
korrupsjon på høyt nivå. Mannen får som fortjent. Han har hatt forklaringsproblemer som ikke skulle eksistert om han hadde fulgt politiets instruks for behandling og rapportering av såkalte "informanter"
Cappelen, med alle sine synder fremstår som en mann med mer karkter når shit hits the fan.

Stolte ikke på politiet fra før, og ser absolutt ingen grunn til å forandre mening om det nå. Anke eller ikke, mannen er utvilsomt mer involvert enn det som han har gitt utrykk for. Noe han på ingen måte skulle ha vært i utgangspunktet om han hadde vært en rederlig kar.

Bur inne den korrupte jævelen og kast nøkkelen. Sett han nok i aviser de siste årene. Feige jævelen.
Sist endret av mr.roundtree; 18. september 2017 kl. 17:24.
Føler at det er mye spørsmålstegn rundt Eirik jensen og hans påståtte skyld. Forferdelig om han er uskyldig og får denne straffen!
Jeg mener det vil se svært ufint ut for fremtidige straffesaker om Jensen ender opp med større straff enn Cappelen.

Det er snakk om import av 14000KG hasj, altså en omsetning på 100mill(?) for Cappelen.

Jensen er beskyldt for å ha tjent 15 millioner kroner på sammarbeidet med Cappelen.
Avisene sier også at Jensen har fått 500 kroner per KG hasj; noe som kun blir 7 millioner.

Slik jeg ser saken er Jensen kun er brikke for Cappelen, og/eller andre i miljøet.


Selv om Jensen er politi, og det han er beskyldt for er korrupsjon så mener jeg både ett hiarkisk og økonomisk syn på saken viser at Cappelen helt klart er verstingen her.

Hvis Cappelen får en mindre straff enn Jensen så mener jeg at det gir en rekke feil signaler:
1. Det lønner seg å lure politiet til korrupsjon.
2. Yrkeskriminelle bør få lavere straff enn "underordnede".
3. I politiet er alt svart/hvitt, og alternative metoder er ulovlig.

Håper at Jensen anker og ender med en kortere straff enn Cappelen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TheShadyJester Vis innlegg
Hvis Cappelen får en mindre straff enn Jensen så mener jeg at det gir en rekke feil signaler:
1. Det lønner seg å lure politiet til korrupsjon.
2. Yrkeskriminelle bør få lavere straff enn "underordnede".
3. I politiet er alt svart/hvitt, og alternative metoder er ulovlig.
Vis hele sitatet...
4: Det lønner seg å tilstå. Cappelen fekk rimeleg solid strafferabatt for å implisere Jensen og for å tilstå. Utan den hadde nok Cappelen sjølv fått 21 år.

Sitat av https://lovdata.no/dokument/TRSTR/avgjorelse/toslo-2015-153804-5
På bakgrunn av ovennevnte, hvor det også ses hen til at A nå også dømmes for grov korrupsjon i forbindelse med sin hasjvirksomhet, kan retten ikke se det annerledes enn at herværende sak treffer lovgivers intensjon bak den strengeste strafferammen i straffeloven 1902 § 162, hvoretter straffen i utgangspunktet må bli fengsel i 21 år. Dette ville også blitt resultatet om forholdet ble bedømt etter straffeloven 2005 § 232 annet ledd, jfr. § 3.

Spørsmålet er så om det foreligger noen straffreduserende faktorer. Det er særlig to forhold som kan medføre fradrag i straffen for A, nemlig hans tilståelse i egen korrupsjon- og narkotikasak og hans forklaring om B.
Vis hele sitatet...
Så utgangspunktet var 21 år for begge.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
4: Det lønner seg å tilstå. Cappelen fekk rimeleg solid strafferabatt for å implisere Jensen og for å tilstå. Utan den hadde nok Cappelen sjølv fått 21 år.



Så utgangspunktet var 21 år for begge.
Vis hele sitatet...


Grov narkotikaovertredelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov skal det særlig legges vekt på
a) hva slags stoff den gjelder,
b) mengden, og
c) overtredelsens karakter.
Overtredelser som omfatter en meget betydelig mengde, straffes med fengsel fra 3 år inntil 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.
Uaktsom grov narkotikaovertredelse straffes med fengsel inntil 6 år.
Vis hele sitatet...
Mtp. §232.1a er narkotika-delen av saken hovedsakelig om hasj.
Om det da blir gitt 21 års fengsel hovedsakelig ved §232.1b-c så vil jo det legge grunnen for en for tynn strafferamme hvis en lignende sak skal skje i fremtiden med sterkere stoffer. Hva om noen smugler 10 tonn med heroin inn i landet; vil det være rettferdig å gi dem samme straff som Jensen ser på nå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TheShadyJester Vis innlegg
Mtp. §232.1a er narkotika-delen av saken hovedsakelig om hasj.
Om det da blir gitt 21 års fengsel hovedsakelig ved §232.1b-c så vil jo det legge grunnen for en for tynn strafferamme hvis en lignende sak skal skje i fremtiden med sterkere stoffer. Hva om noen smugler 10 tonn med heroin inn i landet; vil det være rettferdig å gi dem samme straff som Jensen ser på nå?
Vis hele sitatet...
Korrupsjonen vil sjølvsagt vere eit straffeskjerpande element, mens tilståinga er formildande omstende.

Om du smugler ti tonn heroin vil du i utgangspunktet ligge an til 21 års fengsel. Sånn sett differensierer ikkje lovverket mellom dei to; vi har valt å ha ei maksimalstraff - på samme måte som i t.d. drapssaker. Grunnen er enkelt og greit at strengare straffer ikkje er spesielt mykje meir avskrekkande, og stortsett bortkasta.