Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2027
Det har seg slik at jeg jobber på en bedrift. Nå den siste tiden har det vert opptil -19 grader her. og det MERKES!
På jobben vår varierer temperaturen mellom 7-12 grader...
Og JA vi fryser....
Vi har ingen porter eller vinduer som står åpent, å normalt sett SKAL temperaturen ligge på 20 grader ca i lokalet.

Senest i dagtidlig var det 2 stk som dro hjem.... de orket ikke være der i kulden....
Vi får ikke utdelt noen form for varmedresser... og pga det vi driver med kan vi IKKE bruke private klær på jobben. (klærne blir ødelagt av gasser og glassfiber)
Vi har klaget over at varmeviftene i lokalet ikke virker, uten hell....
Vi får somregel til svar: "må jobbe fortere da.....hehehe"

Så jeg lurer egentlig på om det finnes noen regler eller lover som sier litt om temperaturer i arbeidslokalet.... Kan vi nekte å jobbe?
Tja søk etter arbeidsmiljøloven. Temmelig sikker på at det står noe der at det ikke skal være slike "helsefarlige" forhold. At ansatte går hjem viser jo at det er altfor kaldt der..
Jeg er sikker på at det fins en lov mot det. Jeg husket da jeg gikk på videregåendeskole, fortalte lærerne at det ikke var lov å ha under ca 16 grader inne (husker ikke tallet). Da skal skolen stenges til varmen kommer tilbake.
Etter en del søking kom jeg frem til dette:

Regler om temperatur

Det kan være svært ubehagelig når det er for varmt eller for kaldt på arbeidsplassen. Lov eller forskrifter inneholder ingen faste temperaturgrenser, men Arbeidstilsynet anbefaler at temperaturen holdes under 22°C ved fysisk lett innearbeid i perioder med oppvarmingsbehov. Temperatur under 19° eller over 26° skal unngås.

Du kan ikke gå hjem

Kortvarig varme- eller kuldebelastning på grunn av tekniske problemer eller ekstrem værsituasjon kan gjøre arbeidet vanskelig eller umulig. Du har likevel ikke rett til å gå hjem. Dersom du ønsker pauser, forskjøvet arbeidstid, eller eventuelt å avbryte arbeidet, er det noe som må avtales med arbeidsgiveren. Improviserte løsninger for å oppnå varme eller kjøling kan hjelpe noe, f.eks. bruk av vifte på varme dager.


Det ser ut til at vi ikke har noe vi skulle ha sagt
Så iallfall hvis dere alle arbeidere klager, kan dere jo "streike" til arbeidsstedet skaffer varmen. Men klag til fagforening først - for man har ikke lov å streike uten videre.
Tenk på de som jobber på frys, og eller i motsatt problem, de som jobber på storbakeri. De lever også med temperaturproblemer. MEN disse har en jobb som det må være disse temperaturene i. Om jeg har forstått deg riktig, så er det ikke meningen heller at det skal være så kaldt på jobben din, og dere blir nærmest latterliggjort når dere klager. Kanskje dere alle skulle gått samlet opp til gutta på toppen for å klage?
Men du må huske på at dem som jobber i en stort fryselokale får UTDELT varmedresser osv...
Hva får vi?
Jo, søte små blåe arbeidsbukser, jakker (type tynn, eletriker) og t-skorter....
Går vi med feks en vanlig privat genser i arbeidstiden 1 dag, er genseren ødelagt....
Hva jobber du med egentlig da?
Glassfiber og karbonfiber....

Glassfiber flisene setter seg i alle klær... tar man med en genser man har brukt på jobb og hiver den i vaskemaskinen .....setter alle glassflisene seg i andre klær og ligger gjenn i vaskemaskinen til neste vask....
I tilleg så er det en del polyester og vinyliester som blir lett griset til på klærne...
Bruk de klærne du får tildelt på jobben utenpå dine vanlige klær? Burde vel bare gjøres hvis det ikke er noen andre muligheter... Du får snakke med sjefen! Som sagt av Lille My så vises det at det er for kaldt når to går hjem...
Uten de ansatte saa blir det ikke noe jobbing og uten jobbing ikke noe fortjeneste, gaar an ogsaa si det til sjenen din, men dere maa gjore det alle sammen, gjor du det alene kan det faa konsekvenser for deg.
Ta på deg ullsokker, stilongs, og ekstra genser/t-skjorte under arbeidstøyet. Så Klag, problemet blir sikkert ikke fiksa på et øyeblunk.
Sitat av marsboer
Jeg er sikker på at det fins en lov mot det. Jeg husket da jeg gikk på videregåendeskole, fortalte lærerne at det ikke var lov å ha under ca 16 grader inne (husker ikke tallet). Da skal skolen stenges til varmen kommer tilbake.
Vis hele sitatet...
er det sånn på skolen og?
vi var på skolen en dag og det var feil på varmeannlegget, det sto på fullt hele tiden.
skolen sier at det bare er vaktmesteren som kan bruke det og han var ikke der, vi satt i 39 grader og svettet og vi har bare noen vinduer som kan åpnes. har vi da rett på og gå hjem?
Prøv å forklar sjefen din at mennesker fungerer best rundt 19grader(avhengig av yrke), og at han nødvendigvis ikke sparer noe på å ha temperaturene så lave at det går utover effektiviteten på jobben.
Høres helt sykt ut. Har jobbet i industri selv og de lovene ble mildt sagt oversett der.
t33zr: Forresten, har dere ikke noe verneombud på jobben?
jeg jobber på et sted der dem lager all slags mulig matretter og pakker dem ned. Der er det ca rundt 0-3 grader.. Og vi får bare en kokke jakke og bukse, det er jo tynne klær, men vi har jo på oss stilongs og masse klær under En kar som jeg jobba der for litt siden jobba på et kjølelager før den jobben, der sa han at det kunne -10 grader. men de kunne ha på seg åssen klær dem ville da.. Så det er ingen regel om at det MÅ være over en viss grad., for noen typer jobber så må det være kaldt!
Vi hadde samfunsfag idag, og det vi snakket op var nettopp regler osv på arbeidsplassen. Mener bestemt at læreren sa (var rimelig trøtt, helt på slutten av dagen) at arbeidstilsynes har en lov på at det ikke skal være under 15C. Har selv vært på skolen når det var 14C elns, og da fikk vi fri resten av dagen. Vet også andre skoler som har fått fri pga. temperaturen.
Skolen skal ved temperaturer under13-15 grader finneet nytt undervisningsrom. Vis de ikke finneret nytt sted,kandesnde dere hjem. Det er ikke sånnat det bare er og stikkehjem
Sitat av SnippeX
Skolen skal ved temperaturer under13-15 grader finneet nytt undervisningsrom. Vis de ikke finneret nytt sted,kandesnde dere hjem. Det er ikke sånnat det bare er og stikkehjem
Vis hele sitatet...
Mener at hvis det er under 18 grader eller over 26 skal vi få lov til å gå hjem. Sånn er det i hvertfall på vår skole
Veiarbeidere jobber da utendørs året rundt. Slutt å bitche og kle heller på deg!
Sitat av t33zr
Etter en del søking kom jeg frem til dette:

Regler om temperatur

Det kan være svært ubehagelig når det er for varmt eller for kaldt på arbeidsplassen. Lov eller forskrifter inneholder ingen faste temperaturgrenser, men Arbeidstilsynet anbefaler at temperaturen holdes under 22°C ved fysisk lett innearbeid i perioder med oppvarmingsbehov. Temperatur under 19° eller over 26° skal unngås.

Du kan ikke gå hjem

Kortvarig varme- eller kuldebelastning på grunn av tekniske problemer eller ekstrem værsituasjon kan gjøre arbeidet vanskelig eller umulig. Du har likevel ikke rett til å gå hjem. Dersom du ønsker pauser, forskjøvet arbeidstid, eller eventuelt å avbryte arbeidet, er det noe som må avtales med arbeidsgiveren. Improviserte løsninger for å oppnå varme eller kjøling kan hjelpe noe, f.eks. bruk av vifte på varme dager.


Det ser ut til at vi ikke har noe vi skulle ha sagt
Vis hele sitatet...
Du skriver jo her at dette gjelder kortvarig kuldebelastning, dersom det har pågått i flere dager er det ikke kortvarig og en provisorisk løsning burde være på plass.

Jeg har jobbet på fryselageret til Hennig-Olsen, da fikk vi kjøledresser til å bruke. (Gøy å gå mellom -24 på frysen og ute hvor det gjerne var 25-26 grader, altså 50 grader forskjell!)

Uansett ville jeg ringt arbeidstilsynet og hørt hva de sier, om du ringer anonymt og sier hvordan situasjonen er det ikke umulig at de kanskje kommer på besøk og kan "tvinge" bedriften din til å endre holdningen sin.
Sitat av mxyzptlk
Veiarbeidere jobber da utendørs året rundt. Slutt å bitche og kle heller på deg!
Vis hele sitatet...
Veiarbeidere kan bruke klær under sine klær... Hallo lest alt eller? Jeg vet ikke hvordan klær de bruker her, men om jakkene er så tette at de ikke kan ha svær genser under så blir det kaldt... og det SKAL heller ikke være så kaldt at folk vil hjem. Slutt å bitche selv..
Sitat av mxyzptlk
Veiarbeidere jobber da utendørs året rundt. Slutt å bitche og kle heller på deg!
Vis hele sitatet...
Det kommer jo litt an på yrket også da mxyzptlk. Han sier at han jobber med glassfiber oh karbonfiber.

Sitat av t33zr
Glassfiber og karbonfiber....

Glassfiber flisene setter seg i alle klær... tar man med en genser man har brukt på jobb og hiver den i vaskemaskinen .....setter alle glassflisene seg i andre klær og ligger gjenn i vaskemaskinen til neste vask....
I tilleg så er det en del polyester og vinyliester som blir lett griset til på klærne...
Vis hele sitatet...
åssn får dere glassfiberen til og herde ved 7-12 grader? tar jo laaaaaaang tid, også blir det ikke optimal styrke? eller har dere herdeovner eller varme i formene?
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
I forskrift til §9a i opplæringsloven står det spesifisert at temperaturer under 19 eller over 26 grader, strider mot regelverket. Hvis du er lærling gjelder disse reglene da for deg også, og du kan klage.

Jeg siterer opplæringsloven videre:

"Med bøter eller fengsel i inntil 3 månader eller begge delar blir den straffa som forsettleg eller aktlaust bryt krava i dette kapitlet eller i forskrifter gitt i medhald av det”

Opplæringslova §91-7 Straff"