Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3992
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Leser i sunnmørsposten at det har vært opptil ti tilfeller av overdoser tilsynelatende av GHB.

kilde: http://www.smp.no/default.asp?page=1...47620,1&lang=1

Noen lokalkjente som vet om det er snakk om sterk GHB og uforsiktighet eller om det er snakk om helt annet stoff?
Selv tror jeg neppe det er GHB, om så er det sannsynligvis snakk om farlig "blandevann". GBL eller BD er nok mer sannsynlig i de trakter vil jeg tro.
Alltid trist når folk dør av overdoser, rest in peace til alle sammen.

Forresten: Er det noen forskjell på rusen av GHB og BD? Eller er det bare det at BD har sterkere virkning?
Sist endret av otherside; 2. februar 2007 kl. 21:47.
Sitat av z0p
Leser i sunnmørsposten at det har vært opptil ti tilfeller av overdoser tilsynelatende av GHB.

kilde: http://www.smp.no/default.asp?page=1...47620,1&lang=1

Noen lokalkjente som vet om det er snakk om sterk GHB og uforsiktighet eller om det er snakk om helt annet stoff?
Selv tror jeg neppe det er GHB, om så er det sannsynligvis snakk om farlig "blandevann". GBL eller BD er nok mer sannsynlig i de trakter vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
vg/dagbladet hadde også en sak om dette på nettsidene sine idag, gidder ikke lete etter saken. Kan da vel være ghb ? er da ganske kjent at dette stoffet ikke er noe leketøy ?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Polititet i Ålesund mente det var blandet et hallusinogen i GHB.
"Såkalt syresaft" - sitat fra Aktuelt på TV Norge.

Ikke vet jeg hva det innebærer, men det høres merkelig ut. Vanskelig for å forestille meg at et hallusinogen skal ha den effekten sammen med GHB.

moonlord: Ingen rusmidler er vel leketøy. GHB i og for seg er jo ganske harmløst. Det skal ganske store mengder til før en alvorlig overdose eller død. GHB er også mye enklere å kontrollere en GBL og BD. Det florerer også mer GBL enn GHB i disse strøk.
Sist endret av z0p; 2. februar 2007 kl. 23:01.
Sitat av z0p
moonlord: Ingen rusmidler er vel leketøy. GHB i og for seg er jo ganske harmløst. Det skal ganske store mengder til før en alvorlig overdose eller død. GHB er også mye enklere å kontrollere en GBL og BD. Det florer også mer GBL enn GHB i disse strøk.
Vis hele sitatet...
ok, jeg skal ikke være påståelig her med noe du sikkert vet mer en meg om. Store mengder eller ikke, uvitenhet skaper jo uansett tydeligvis en del misbruk med tragiske følger.
Sist endret av spQ; 2. februar 2007 kl. 23:15. Grunn: Fikset quoten, for utseèndes skyld.
Sitat av moonlord
Store mengder eller ikke, uvitenhet skaper jo uansett tydeligvis en del misbruk med tragiske følger.
Vis hele sitatet...
Dette trenger vel ikke å dreie seg om misbruk? Det kan jo like gjerne være en førstegangsbruker som tar en for stor dose, nettopp på grunn av uvitenhet og for dårlig research før inntak av stoffet. Selvom jeg føler at det går en svært tynn linje mellom "forsvarlig" rusbruk og rusmisbruk, så vil jeg gjerne minne om dette siden det rett og slett kan være uhell! (gjerne i kombinasjon med uvitenhet, eller i forbindelse med uvanlig sterkt stoff)
Også i Sandnes er det overdoser av GHB:

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/...cle2563847.ece

Man bør være litt forsiktig, og passe litt på i forhold til dosering. Kanskje det er snakk om et parti med sterk vare som er i omløp!

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article407596.ece
Sist endret av Vaar; 3. februar 2007 kl. 12:56.
"Dette trenger vel ikke å dreie seg om misbruk? Det kan jo like gjerne være en førstegangsbruker som tar en for stor dose,"

er ikke det et "misbruk" ? jaja, skal ikke kvervuler. Ellers tror jeg du har rett i det du sier/skriver.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
z0p: Ei venninde av meg kjente fyren som døde for noen dager siden. Hun sa at fyren som dauda og de to andre skulle prøve det for første gang. De hadde visst drukket en del. Utover det, vet jeg dessverre ikke noe.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Om han hadde drukket mye alkohol forklarer jo dette en del. Å blande GHB med alkohol er jo å be om trøbbel.

Vaar: Politiet sa noe om et hallusinogen som var blandet i GHBen. Men jeg har som sagt mine tvil til dette. Ihvertfall at det kan forårsake overdose (svekket åndedrett).
Det er jo også litt begrenset hvor sterk den kan bli. Det har jo vært en del GBL rundt om der i distriktet, og det er jo veldig kraftig.
snuten har da litt mer peil enn å kalle noe for "syresaft"... er nok bare skremselspropaganda det der...

når det er snakk om GHBen så la en kompis av meg seg syk hjemme fra jobb i en uke etter å ha testa den... "hallisene ville ikke slutte - alt var vridd" sitat fra han...

er nok bare litt sterkere enn det folk er vant til, blir som heroin i oslo... når det kommer et bra parti, så komer overdosene...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
GHB er da ikke hallusinogent...
Er jo mulig at en "smart" fyr har blanda i noe hallusinogent i det.. Og kanskje i litt vel heftige doser? (dette da hvis det naist sin kompis sier stemmer.)
Vel, nå er det bare en person som har omkommet hittil, og det er slett ikke sikkert at han døde av en ren GHB-overdose.

De andre har antakelig alt blitt utskrevet fra sykehuset.

En overdose GHB, forutsatt at det er GHB og at man ikke har inntatt andre sentraldempende stoffer, er jo egentlig ganske harmløst, selvfølgelig med unntak av de tilfeller hvor overdosen nærmer seg dødelig dose (som er mye høyere enn noen fornuftig brukerdose, MYE høyere).

Når det gjelder han som lå hjemme å hallusinerte en uke, kan det tenkes at han inntok en eller annen halusinogen RC, ikke GHB? Jeg mener, som Tias sier er ikke GHB jahallusinogent.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Nå står det både i Rogalandsavisen og i Sunnmørsposten at de mener det er tilsatt et hallusinogen i GHBen. Så at folk har hallusinert etter inntak av stoffet kan nok stemme.

felix poker: Jeg har på følelsen av at GHB blir brukt av media og politiet som et samlenavn for GHB-lignende rusmidler. Dermed kan det være snakk om f.eks GBL som er mye kraftigere og dermed andre doseringer.
Det er jo uansett litt spesielt med så mange overdoser på et stoff på så kort tid. Nå skal det jo sies at de fleste av de antakelig ikke var spesielt farlige eller livstruende, og de hadde nok ikke strøket med om de ikke kom seg til sykehus.
Sist endret av z0p; 3. februar 2007 kl. 17:56.
Sitat av moonlord
"Dette trenger vel ikke å dreie seg om misbruk? Det kan jo like gjerne være en førstegangsbruker som tar en for stor dose,"

er ikke det et "misbruk" ? jaja, skal ikke kvervuler. Ellers tror jeg du har rett i det du sier/skriver.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på rusbruk og rusmisbruk er om du eksprimenterer med stoffer eller om du er avhengig av å få de daglig! Sånn som jeg ser det så er det en stor forskjell på å prøve et stoff et par ganger for å se virkningen eller ta det en gang iblant fordi du liker det i motsetning til å MÅTTE ha det hver eneste dag for å overleve!
Det er ihvertfall min definisjon på rusbruk/rusmisbruk

Felix_Poker:
Du sier at GHB er relativt harmløst, og jeg har hørt flere på forumet ordlegge seg nøyaktig som deg når det gjelder emnet! Jeg vet desverre ikke annet om GHB enn det media har foret meg med. Føler det er en del overdoser på GHB, men har en viss følelse av at OD´ene er relatert til brukerens egen uforsiktighet og uvitenhet om stoffet. Jeg har oppfattet GHB som et ganske så potent stoff med små marginer ut i fra media, men også som et helt greit stoff å innta "hvis du vet hva du gjør" (bruker-relatert).

Kan noen si meg hvordan dette stoffet er i forhold til OD f.eks?
Altså, dette blir jo en voldsom oppblåsning av situasjonen. De samme tilfellene vises til, gang på gang, og hvis man tenker seg om, så står det jo ingenting om at overdose-ofrene (hvis man kan kalle dem det) har pådratt seg varige men.

Dette med at et parti GHB er "feilprodusert" stiller jeg meg også noe tvilende til. Ikke misforstå meg, det finnes sikkert plenty med dårlig GHB der ute, men jeg tipper, og dette er selvfølgelig et skudd i blinde, men jeg er villig til å spise min ganske hatt, om dette ikke dreier seg om miksing av GHB eller liknende stoff, med alkohol eller andre sentraldempende.

Kall meg gjerne dop-romantiker, men jeg tror nå på det jeg har lest om at GHB er et forbløffende trygt stoff, om det blir brukt ansvarlig.
Skjønner godt hva du mener siden jeg ofte føler meg som en dop-romantiker selv, men jeg vet desverre alt for lite om GHB så jeg er rett og slett ikke rette mann til å uttale meg om stoffet.
Jeg har også en følelse av at mange av de som tar en overdose på GHB har også inntatt alkohol på forhånd, og skal prøve et partydop som er nytt for dem!

Media har en tendens til å blåse opp narkotika og dens negative sider så til de grader, men jeg har fortsatt store vanskeligheter med å se på GHB som et relativt harmløst stoff!
Tell me some!
GHB gjør ikke noe skade på kroppen. Mange bodybuildere brukte det på 80-tallet for å fremme hjernens produksjon av veksthormoner. Forskere har ikke funnet noe direkte sammenheng her, men man tror det kommer av at man sover dypere og bedre på GHB. Det er hovedsaklig i denne dype søvnen at det blir produsert mest veksthormoner.

Som sagt gjør ikke GHB noe skade på kroppen. Når det blir brutt ned blir det omdannet til H20 og CO2, og etterlater derfor ikke noen skadelige stoffer. Forskere har heller ikke funnet noe som tyder på skader ved langtidsbruk, men det har ikke vært noen gode medisinske studier på langtidsbruk. Dette fordi det er vanskelig å separere de mulige effektene av GHB fra andre droger og andre psykologiske aspekter som kan spille inn hos langtidsbrukere. Men alt i alt virker det som et "harmløst" stoff. Det handler bare om å bruke det med måte.

Problemene med GHB kommer når folk overdoserer, og\eller blander med alkohol og\eller piller. Et annet problem er at stoffet raskt blir tatt opp i kroppen så om man får i seg for mye må man være kjapt ute med pumping. Det tar 20-30minutter før man merker noe, og man er på toppen ved ca. 40min.
Sinister: Jeg har bare et spm, av nysgjerrighetsgrunner; er det et sentraldempende eller -stimulerende? For jeg har lest at det kalles "flytende ecstacy", noe som tyder på sentralstimulerende, men de pleier man da ikke å sove så godt av, så er litt nysgjerrig på hva virkningen egentlig er...
Gest^^: GHB er sentraldempende. Grunnen til at det kalles "liquid ecstasy" er fordi det skaper en euforisk følelse som minner om den man opplever på knips.
har selv fått puste problemer av en normal dose GHB før, så for noen kan det gå galt. sånn er livet for man vet aldri.
Sitat av cspace
har selv fått puste problemer av en normal dose GHB før, så for noen kan det gå galt. sånn er livet for man vet aldri.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i pusteproblemer? Hadde du tatt alkohol eller andre droger itillegg?
Sinister: Ty for svar, da fikk jeg det oppklart
Huff... Men dem sier jo at de -tror- det er GHB. Altså, så det kan jo være et RC, som er ganske ukjent og som dem tror at ligner litt og utgir det for å være et stoff som er hypet opp i media før. Men kanskje er det GHB og masse idioter som tror det bare er å lage hjemme og blande med benzoer og en halviter vodka, hva vet vi...
7 overdoser på en kveld her i Sandnes i natt:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159834
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
arkanoid: Det skjedde natt til lørdag og er nevnt flere ganger før. Les tråden før du poster.

btz: Det der er vel snakk om et hjemmelaga stoff, og har ingenting med dette å gjøre..
ganske teit og forvirrende å kalle noe 'syresaft' når det har fint lite med syre å gjøre spør du meg.
Etter sigende skal dette siste overdosedødsfallet ha skjedd etter inntak av hjemmelaget
methamfetamin, i følge dagbladet...
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/04/490942.html

Men det er jo sannelig ikke godt å si vilke stoffer dette er snakk om...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette viser bare til medias uvitenhet rundt generell kjemi, jeg tviler sterkt på at en 18 åring har syntesert et helt nytt stoff på en ungdomsinstitusjon.

Det er vel heller snakk om mye urenheter pga dårlig kunnskap og utstyr.
Det kan jo også være ett eller annet RC som har blitt blanda ut med vann.
For det er jo ganske sannsynlig at han gutten har skrytt på seg at han har laga det selv..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Drøyt å skryte på seg et uaktsomt drap. Metamfetamin syntesen er jo relativt enkel, og det finnes veldig detaljerte beskrivelser om fremgangsmåte for å lage det. Så det kan nok være sannsynlig at det er snakk om en uheldig metamfetamin syntese.
Det er nok heller lite sannsynlig at det har noe som helst med de andre overdosene å gjøre.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Den syresaften poletiet i ålesund snakker om var noe 2-CI som var blandet med vann som var meget mye brukt i Ålesund i en periode. Det var blandet muligens 20mg i 1DL så slapp folk som ikke hadde super mg-vekt å lure på hva dosering de skulle forholde seg til. Poletiet i ålesund valgte å kalle dette syresaft som "var en blanding av meskalin, lsd , speed og gud vet hva de påstod det var".

Hvordan GHB er i disse trakter nå det vet ikke jeg. Lenge siden interessen falt vekk fra det stoffet.

"Torsdag formiddag blei ein mann i 20-åra funnet død i ei leilegheit i Ålesund." Jeg vet hvem han var men vet ikke hva slags ghb han inntok. Regner med det var uforsiktighet innblandet i bilde. Han var kansje litt for glad i ghb, alkohol og piller.
Vet ikke om dette er alerede sagt, but here goes.

Etter hva jeg har erfart og researcha om GHB alene er veldig vanskelig å tå overdose vist du ikke gjør det med villje, for vist du tar en litt stort dose vill du bli veldig surrete og sovne....

Og det med hallisene er bare bullsh#¤! GHB rus er mer som en "avslappet" sterk alkohol rus..Eneste syns forvregningen, som egentlig ikke er det. Er at du kan bli VELDIG svimmel
Er vel ikke noe poeng i og diskutere så heftig om ting man ikke veit noe spess om!
Sitat av Malakian
Vet ikke om dette er alerede sagt, but here goes.

Etter hva jeg har erfart og researcha om GHB alene er veldig vanskelig å tå overdose vist du ikke gjør det med villje, for vist du tar en litt stort dose vill du bli veldig surrete og sovne....

Og det med hallisene er bare bullsh#¤! GHB rus er mer som en "avslappet" sterk alkohol rus..Eneste syns forvregningen, som egentlig ikke er det. Er at du kan bli VELDIG svimmel
Vis hele sitatet...
men hvis det er som alphanio sier at det er 2C-I i dette her så er det jo ganske logisk at det er hallusinasjoner i bildet...

men hvor store er oddsene for at det er set samme oppi nord som sandnes er jo heller liten da
Akkurat når det gjelder GHB, er det liten forskjell på doser som gir rus og doser som fører til bevisstløshet og død. Det er viktig at folk vet dette. Selv dersom man vet det, kan det være vanskelig å balansere på "den riktige siden".
Hilsen Ingebjørg Gustavsen
Vis hele sitatet...
http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1085

Er dette bare bull?
Hvordan kan folkehelseinstituttet hevde at det er liten forksjell på en dose GHB som gir rus, og en dose som gir overdose og død, når erowid oppgir en vanlig dose til 1-2,5 gram, mens LD50 (for rotter vel å merke) er 1,65-2 gram pr. kg kroppsvekt? Jeg ville kalle dette ganske stor forskjell.
Sitat av rbt
Vis hele sitatet...
Det er i hvertfall ganske overdrevet. Doseringen på GHB står her:
http://www.erowid.org/chemicals/ghb/ghb_dose.shtml

I de fleste tilfeller vil man ende opp bevisstløs og våkne igjen etter fire til seks timer, hvis man er uheldig og har overdosert bittelitt. Problemet kommer når folk hiver i seg mange korker på en gang uten å egentlig tåle det.
Sist endret av Nichotin; 6. februar 2007 kl. 15:17.
Ja, det skal en del til å måle feil hvis man får ordentlige greier. Det er bare idioter som tror de er eksperter og leker kjemikere på kjøkkenet som klarer å overdosere det så mye. Potensen pr g/mg er altfor lav til at det kan gjøre så stor forskjell som de skal ha det til. Men når du får en halvlitersflaske for x antall kroner og ingen beskjed om hvor mye GHB det er pr cl, kan det være alt fra 0.5 til 5 pr cl, og hvis du da tror det er 0.5 og vil ha i deg 4 g, så er det ikke rart det går dårlig.

Derfor er det viktig å vite hvor du får det fra og hvor mye det er pr cl. Håper det var oppklarende, for jeg har ikke så mye kunnskaper om GHB egentlig Bare generelt rundt droger.