Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 37176
Jeg forventer ikke veldig saklige svar, men håper at det fins noen som kan hjelpe meg her!

Jeg er 21 år og er i en jobb hvor jeg har undratt rundt 150.000 kr. Det er bare snakk om noen dager/uker før dette blir oppdaget. Har vært i en svært dyp gjeldssituasjon hvor namsmannen er blitt kalt inn og jeg har ved å unndra pengene forsøkt å nedbetale gjelden, uten å lykkes. Når dette oppdages risikerer jeg inntil 6 års fengsel. Gjelden alene er på flere hundre tusener norske kroner..

Når dette oppdages vil hele min hjemplass få vite om det siden ryktene sprer seg fort, jeg vil derfor ikke ha en fremtid i min hjemkommune. Jobben vil jeg selvfølgelig miste.
Har vurdert forskjellige muligheter for meg, og det eneste jeg kan gjøre nå er å "baile". Har vært innom tanken på selvmord, men det vil være en enda større byrde for min familie som ikke vet noe om gjelden min.

NAV vil nok ikke kunne hjelpe meg her, heller ikke mine foreldre som er blakk selv og fullt av lån stående. Lån for refinansiering er heller ikke mulig siden jeg har betalingsannmerkning.

Hvilke land utleverer ikke til Norge?
Hvis jeg søker om statsborgerskap i et land, vil gjelden fortsatt hjemsøke meg? Isåfall, hvilke land vil jeg ikke risikere å måtte betale for meg?


Vet at jeg har gjort noe utrolig galt, men jeg er rett og slett rådløs og i en desperat situasjon. Er fullt forberedt på å forlate familie og venner! Har oppspart nødpenger og skal ordne meg pass på mandag.
Summary of the treaty

The European Convention on Extradition provides for the extradition between Parties of persons wanted for criminal proceedings or for the carrying out of a sentence. The Convention does not apply to political or military offences and any Party may refuse to extradite its own citizens to a foreign country.

With regard to fiscal offences (taxes, duties, customs) extradition may only be granted if the Parties have decided so in respect of any such offence or category of offences. Extradition may also be refused if the person claimed risks the death penalty under the law of the requesting State.

http://conventions.coe.int/Treaty/Co...1/18/04&CL=ENG

Chart of signatures and ratifications for medlemsland. Linken rett under for kommentarer på hvert land.

Edit: legg fra deg selvmord. dårlig plan.
Sist endret av bjørnar; 30. august 2013 kl. 18:23.
WTF. Flere hundre tusen norske kroner er jo ikke så mye at du bør RØMME landet eller ta selvmord??!? Det er trangsynt og idiotisk å lese det du skriver. Meld deg inn og ta saken i egne hender - få ordnet opp. Du kan ikke være særlig gammel. Om noen år er du ferdig med trøbbelet.

Skal du virkelig leve på rømmen resten av liven for noen usle hundre tusen kroner? Lykke til med samvittigheten i så fall.
Med tanke på hvem som har utleveringsavtale kan du bare glemme Europa, mener de fleste europeiske land utleverer deg.

Så litt moral, du får velge selv om du leser det eller ikke;

6 års fengsel vs selvmord, ta turen i fengsel om du kommer i den situasjonen.
Hvis det du sier med 6 års fengsel er sant, så ville jeg faktisk gått for det, tviler sterkt på at du får høyeste straff for 150 000kr, MEN du må være forberedt på å betale gjelden din når du kommer ut.
Norge er ikke de vanskeligste å spørre om økonomisk hjelp (ikke at de sletter den, men gir deg råd.)

Jeg håper du spør deg selv om venner og familie ikke er verdt mer enn 150 000kr.
En kompis tok selvmord pga økonomi, det endte med at foreldrene satt igjen med en død sønn og hele gjelden, så det er mer eller mindre frekt å gjøre.
Sitat av Cydonia;2980921
[B
Hvilke land utleverer ikke til Norge?
Hvis jeg søker om statsborgerskap i et land, vil gjelden fortsatt hjemsøke meg? Isåfall, hvilke land vil jeg ikke risikere å måtte betale for meg? [/b]
Vis hele sitatet...
Når passet ditt går ut er du uansett fucked, og å få nytt statsborgerskapet er veldig, veldig vanskelig. Du kan utsette problemer, men du kan virkelig ikke løse dem.. med mindre du er entrepenør nok til å klare å skape deg et liv i diverse afrikanske land hvor det knapt er statsapparat.

Et mye, mye bedre alternativ er å innrømme det før du blir tatt. Skaff deg hva enn av strafferabatter du klarer og start livet på nytt ett nytt sted i Norge når du kommer ut.

Edit: som mange andre sier... å spare opp 150000 er faktisk ikke så vanskelig, om du virkelig vil.
Sist endret av DumDiDum; 30. august 2013 kl. 18:24.
Par ting:

- Det tar tid å få tilsendt pass. Tid varierer nok fra sted til sted, og årstid til årstid. Men pass er ikke noe du får utlevert på stedet. Nødpass kan dog bli utstedt på stedet, men spørs om lander du reiser til godtar dette. I tillegg må du muligens ha visum, noe som også tar tid.

- Å leve med gjeld er nødvendig i dagens samfunn. Nå er jo din situasjon litt annerledes, iom at du har undratt en del cash. Fengselsstraff må du nok regne med, men så mye som 6 år tviler jeg sterkt på at du får.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Med tanke på hvem som har utleveringsavtale kan du bare glemme Europa, mener de fleste europeiske land utleverer deg.

Så litt moral, du får velge selv om du leser det eller ikke;

6 års fengsel vs selvmord, ta turen i fengsel om du kommer i den situasjonen.
Hvis det du sier med 6 års fengsel er sant, så ville jeg faktisk gått for det, tviler sterkt på at du får høyeste straff for 150 000kr, MEN du må være forberedt på å betale gjelden din når du kommer ut.
Norge er ikke de vanskeligste å spørre om økonomisk hjelp (ikke at de sletter den, men gir deg råd.)

Jeg håper du spør deg selv om venner og familie ikke er verdt mer enn 150 000kr.
En kompis tok selvmord pga økonomi, det endte med at foreldrene satt igjen med en død sønn og hele gjelden, så det er mer eller mindre frekt å gjøre.
Vis hele sitatet...

Min gjeld består av lån og lånene mine er forsikret ved dødsfall. Dvs. at om jeg dør, så vil lånene bli slettet. Min familie vil ikke sitte igjen med min gjeld. Hva angår de 150.000 jeg har undratt vet jeg ikke med..

Som sagt, så er ikke selvmord et alternativ siden jeg er født feig og egoistisk.. Kvalmt å si det, men det er sant. Og 6 år bak murene er ikke verdt det om jeg har muligheten til å kunne leve fritt i ett annet land og starte på nytt. Fra og med mandag neste uke så vil helvette starte!

Jeg har ingen nære venner lengre.. Det vil gå hardest utover mamma når hun får vite hva jeg har gjort, og at jeg i tillegg har rømt landet.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når passet ditt går ut er du uansett fucked, og å få nytt statsborgerskapet er veldig, veldig vanskelig. Du kan utsette problemer, men du kan virkelig ikke løse dem.. med mindre du er entrepenør nok til å klare å skape deg et liv i diverse afrikanske land hvor det knapt er statsapparat.

Et mye, mye bedre alternativ er å innrømme det før du blir tatt. Skaff deg hva enn av strafferabatter du klarer og start livet på nytt ett nytt sted i Norge når du kommer ut.

Edit: som mange andre sier... å spare opp 150000 er faktisk ikke så vanskelig, om du virkelig vil.
Vis hele sitatet...

Så hvordan skal jeg skaffe 150.000 på under en uke?

I tillegg har jeg gammel gjeld på 780.000 kr i tillegg til pengene jeg har undratt. Dette er ikke småpenger.
Sitat av Cydonia Vis innlegg
I tillegg har jeg gammel gjeld på 780.000 kr i tillegg til pengene jeg har undratt. Dette er ikke småpenger.
Vis hele sitatet...
Nei, det er klart at det er en god slump penger, og er ikke tilbakebetalt over natta. Men fortsatt er dette langt under hva de fleste har i boliglån, så er absolutt overkommelig å betjene dette over tid.
Hvis strafferammen for det du har gjort er 6 år, så får ikke du det.
Legg deg flat, innrøm og vær villig til å gjøre opp, så får du noen uker/måneder.

Hvis du vet du blir tatt uansett, så meld deg! Det vil gi strafferabatt og kanskje de som eide pengene ikke anmelder hvis du går med på et gjeldsbrev.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Jeg forstår at folk vil at jeg skal gjøre opp for meg, noe jeg også mener er det riktige. Men når dette blåses opp vil jeg ikke kunne leve med skammen. Skammen er kanskje det verste, verre enn å havne i fengsel og å være gjeldsslave i mange mange år.

Jeg vil ha alternativer.. Norge er ikke kjent for å ta vare på de fattigste i dette landet. Kjenner flere ex-rusmisbrukere som ikke får hjelp eller jobb pga. deres fortid. Jeg vil bli stående i en lignende situasjon, bare at jeg ikke vil kunne få jobb hvor de krever vandelsattest. I tillegg har jeg ingen utdanning siden jeg droppet ut. Med andre ord er det ingen fremtid for meg i Norge uansett, prøv å forstå..
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Jeg forstår at folk vil at jeg skal gjøre opp for meg, noe jeg også mener er det riktige. Men når dette blåses opp vil jeg ikke kunne leve med skammen. Skammen er kanskje det verste, verre enn å havne i fengsel og å være gjeldsslave i mange mange år.

Jeg vil ha alternativer.. Norge er ikke kjent for å ta vare på de fattigste i dette landet. Kjenner flere ex-rusmisbrukere som ikke får hjelp eller jobb pga. deres fortid. Jeg vil bli stående i en lignende situasjon, bare at jeg ikke vil kunne få jobb hvor de krever vandelsattest. I tillegg har jeg ingen utdanning siden jeg droppet ut. Med andre ord er det ingen fremtid for meg i Norge uansett, prøv å forstå..
Vis hele sitatet...
Du vil jo føle en større skam om du rett og slett bare stjeler pengene, enn at du legger deg flat og gjør opp etter deg? Alle gjør feil mann.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Fremmedlegionen kan vel være noe for deg?
Fly til Paris, kjøp deg et falskt pass e.l., og meld deg inn under falskt navn.

Vær der i noen år, og (såvidt jeg husker) så får du en ny identitet.

Sitat av Wikipedia
Offiserene i Fremmedlegionen er franske, mens de menige utgjøres av mannskaper av mange forskjellige nasjonaliteter (blant annet franskmenn). Etter å ha tjenestegjort i legionen i fem år kan legionæren søke om fransk statsborgerskap. Alle legionærer innrulleres under pseudonym, men kan få tilbake sin opprinnelige identitet etter ett år ved å gjennomgå «régularisation de situation militaire» (RSM). Kun legionærer som har gjennomgått RSM kan motta fransk statsborgerskap.
Vis hele sitatet...
MERK

Sitat av Fortsatt Wikipedia
Tidligere hadde Fremmedlegionen et rykte for å tiltrekke seg leiesoldater og rømlinger. I de senere år har rekrutteringen til legionen blitt begrenset og det foretas bakgrunnssjekk av alle søkere.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Screwdriver; 30. august 2013 kl. 18:56.
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Jeg forstår at folk vil at jeg skal gjøre opp for meg, noe jeg også mener er det riktige. Men når dette blåses opp vil jeg ikke kunne leve med skammen. Skammen er kanskje det verste, verre enn å havne i fengsel og å være gjeldsslave i mange mange år.

Jeg vil ha alternativer.. Norge er ikke kjent for å ta vare på de fattigste i dette landet. Kjenner flere ex-rusmisbrukere som ikke får hjelp eller jobb pga. deres fortid. Jeg vil bli stående i en lignende situasjon, bare at jeg ikke vil kunne få jobb hvor de krever vandelsattest. I tillegg har jeg ingen utdanning siden jeg droppet ut. Med andre ord er det ingen fremtid for meg i Norge uansett, prøv å forstå..
Vis hele sitatet...
Se på det som en utfordring. Du kommer deg gjennom dette hvis du viser litt mot, samtidig som du slutter å henge med hodet og lete alle begrensninger du kan finne for at ting ikke kan bli bra. Det er sikkert langt fra umulig å komme seg tilbake på beina igjen.
Sist endret av Mofse; 30. august 2013 kl. 19:00.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Du vil jo føle en større skam om du rett og slett bare stjeler pengene, enn at du legger deg flat og gjør opp etter deg? Alle gjør feil mann.
Vis hele sitatet...
Det er ikke verdt å bli igjen her å ta straffen for det. Skal jeg kunne leve et vanlig liv igjen, vil jeg antageligvis være godt over 30 år. En ting er å bli ferdig med fengselsstraffen, en annen ting er å bli kvitt gjelden uten en inntekt. Vil heller ikke kunne ta boliglån før hele den gamle gjelden min er nedbetalt. For ikke å snakke om at jeg aldri vil kunne ha et normalt forhold til hjemplassen min uten at folk gir deg rare blikk.
Forsikringen vil dekke tapet til bedriften.
Sist endret av Cydonia; 30. august 2013 kl. 19:02.
Du kan flytte til england og slå deg konkurs, ergo få slettet gjelden:
http://www.dinside.no/828649/deilig-...konk-i-england
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3187849.ece

På en annen side, hvor mange millioner kroner i gjeld har ikke the pirate bay grunnleggerene på seg? De ser da ut til å klare seg fint av den grunn. Penger er ikke alt.
30 år i gjeld har vel alle her på forumet uten en rik familie.
Det kalles huslån. Du har ingenting å rømme fra!

Jeg skal være ærlig her, oppsøk en som er dømt for det samme og hør på hannes råd. Vi på forumet her har vanskelig for å sette oss i din situasjon.
Helt seriøst så bør du snakke med din mor.
Mora di er glad i deg uansett, og hun kan hjelpe. I mellomtiden kan du gjøre alle forberedelser for å rømme landet i tilfelle det trengs.
Det er ingen skam i å be om hjelp av foreldrene dine etter du har drita på draget.

Vil du være sønnen som dro på seg masse gjeld, og stjal så rømte han landet.
Eller vil du være sønnen som gjorde noe dumt, så gikk han hardt inn for å ordne opp for seg?
Å ta det riktige valget kan være helt jævlig kjipt i begynnelsen, men så blir det bedre.

Du kan alltids rømme landet etter å ha blitt dømt hvis gjelden blir for vanskelig å håndtere.
Sist endret av bjørnar; 30. august 2013 kl. 19:19.
partoftheproblem
mongoloid's Avatar
42 7
En jeg går skole med ble tatt med et par hundre liter hjemmebrent, fikk rundt 100k i bot, den betalte han ned iløpet av et år.
Kom deg ut av europa. Lag en falsk identitet og carry on.

Husk at du vil alltid ha folk som leter etter deg. Vil du heller være paranoid resten av livet ditt, eller kanskje 3-6 år i fengsel?
Med de summene det er snakk om her så klarer jeg ikke å komme til en annen konklusjon at hele tråden er totalt bullshit/trolletråd.
150k + 780k i totalt gjeld (selv om noe av det er stjelt) er ingenting i dagens samfunn (selv uten boliglån med pant i bolig)..
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Jeg forstår at folk vil at jeg skal gjøre opp for meg, noe jeg også mener er det riktige. Men når dette blåses opp vil jeg ikke kunne leve med skammen. Skammen er kanskje det verste, verre enn å havne i fengsel og å være gjeldsslave i mange mange år.

Jeg vil ha alternativer.. Norge er ikke kjent for å ta vare på de fattigste i dette landet. Kjenner flere ex-rusmisbrukere som ikke får hjelp eller jobb pga. deres fortid. Jeg vil bli stående i en lignende situasjon, bare at jeg ikke vil kunne få jobb hvor de krever vandelsattest. I tillegg har jeg ingen utdanning siden jeg droppet ut. Med andre ord er det ingen fremtid for meg i Norge uansett, prøv å forstå..
Vis hele sitatet...
Så du kan ikke leve med skammen, sier du? Det er bare noe du tror. La meg sette det i perspektiv for deg. Omtrent halvparten av jorden befolkning vil på ett eller annet tidspunkt i livet trykke et annet menneske ut gjennom tissen sin. Det er helt utrolig hva mennesker er i stand til å tåle hvis de bare må. Du er 21 år gammel, du har ikke nok livserfaring til å vite hva du egentlig kommer til å tåle. Du knekker ikke av et lite fengselsopphold, større pingler enn deg har overlevd verre.
Strafferammen er 6 år, men da snakker vi veldig, veldig alvorlige forhold under særdeles skjerpende omstendigheter. Du ligger i de mildere delene av spekteret og stiller i samme kategori som folk som kibber fra kassa til bingoklubben. Husker du Finance Credit-saken? Gutta ble dømt for flere forhold, og de hadde tusket til seg over 9000 ganger mer penger enn deg. De fikk henholdsvis 9 og 7 år. Aldri i verden om noen legger ned påstand om 6 år for deg. I tillegg kan du få strafferabatt, inntil en tredjedel av straffen. Å melde seg før du blir hekta er sånn sett det beste du kan gjøre. Snakk med en advokat før du går til politiet.

Du har ingen realistisk mulighet til å rømme landet. For det første har du ikke midler til å begynne på nytt noen annen plass. For det andre vil du treffe på pass- og visumproblemer som andre har påpekt. For det tredje virker det som om du egentlig ikke vil flykte, du har bare ikke innrømmet det for deg selv ennå.

Så, det beste for deg og familien din er å melde deg. Men, som sagt: snakk med en advokat først, og ha ham med det når du går til purken. Purken vil gjøre alt de kan for å fremstille deg i værst tenkelig lys og har ingen interesse av å få ting vridd i din favør. Så snakk først med en advokat, og gjør hva enn han sier.

Avlutningsvis, litt trøst. Dette er ingen biggie, det årnær sæ. Har selv en onkel som måtte snekre paller i en periode (han ble hekta for fyllekjøring mens han var under etterforskning for svindel og skattesnusk). Han snekra paller i et snaut år, og det var faktisk bare den nære familie som fikk vite sannheten. Forklaringer som ble gitt på hans fravær av min tante var at han var på ferie (teknisk sett sant; det heter jo som kjent "ferie på statens regning"), han var på seminar, forretningsreise og jobba sent mye og utenlands. Jaddah. Rykter gikk og noen tenkte vel sitt, men jevnt over var det egentlig ingen som brydde seg. Hva så om en eller annen nobody man har et perifert forhold til sitter inne? Det sitter alltid noen inne... Sladder kan være kjipt når det står på, men halveis ubekrefta spekulasjoner slutter å være interessante etter en stund. Du kan alltids flytte fra bygda, og selv om et opphold bak murene ikke er særlig pent på CV'en, så finnes det håp: du kan begynne å studere mens du sitter inne, og studere mer når du kommer ut. Universitetsstudier er alltid kjekt, og en fremtidig arbeidsgiver vil da se flere ting. Den ene er at denne flekken skjedde for lenge siden. Den andre er at du faktisk har gjort noe fornuftig de siste årene, fremfor å dasse arbeidsledig (hvilket lett kan skje når du søker jobb rett ut fra fengselet). Ved å studere viser du også at du prøver å få livet på rett kjøl igjen, og vel - dette her skjedde mens du var i tidlig tyveårene, og havner lett i kategorien "ungdomseskapader" når du selv har passert 25. Så, du kjøper deg tid og kunnskap. Du vil selvsagt måtte leve magert med tanke på gjelda, men igjen - her finnes det muligheter. Så vidt jeg forstår er det et sterk ønske fra sentralt hold om at fanger skal tilegne seg ny kunnskap slik at de kan funke i samfunnet etterpå, så her vil du trolig få hjelp.

Lykke til!
kjedelig streiting
Du får ikke 6 år i buret for å unndra 800 000. Kan tenke meg at det maks blir et år. Og hvorfor vil du så fælt til utlandet? Du har ingen utdanning, Europa er i en ressesjon, og du risikerer da å ikke få en dritt, mens gjelden fremdeles vokser seg stor og feit her hjemme.. Da er det ti ganger bedre å leve med en gjeldsordning her hjemme vil nå jeg påstå.
Vel, er ikke noe stor sjanse for at du kommer i noe høysikkerhetsfengsel, så du kan jo faktisk utdanne deg i fengsel. 6 år hvis det er det du tror så kan du ta en master, og få hjelp til å komme ut i arbeidslivet. Er vel faktisk bedre levestandard i norsk fengsel enn i de landene som ikke har utsendelse til Norge
Hei.

La oss ta dette stegvis:

1. Dersom du ønsker å rømme, så må du isåfall rømme til et billig land uten fungerende politi og embedsmannvesen - eksempelvis Thailand eller Dubai.

2. Før du gjør dette, så ville jeg allikevel vurdert andre utveier. Du har sikkert lest i loven at du risikerer "opptil 6 års fengsel". Det er to momenter du må tenke på her: Dette er isåfall maksimumsstraffen, som betyr at du må ha planlagt og gjennomført underslaget med forsett - og uten at det er noen formildende omstendigheter. I alle tilfelle tipper jeg du ikke får mer enn 2-4 år, max. Deretter må ta også ta hensyn til det faktum at de færreste sitter fulle fengselsstraffer; selv med en dom på 3 år, så vil du sannsynligvis slippe ut etter 1,5 år.

Når det gjelder selve gjelden din, så vil du kunne slå deg personlig konkurs med en gang du mottar kravet. Dersom du er "varig" ute av stand til å betjene gjelden, så vil denne slettes etter 5 år. Det du i realiteten risikerer her, er altså 1-1,5 år i fengsel, samt at du er konkurs i 5 år fremover. Å være konkurs betyr at du får et minimum av staten å leve for, og at alle dine øvrige inntekter går til å dekke gjelden - i inntil 5 år.

Så må du spørre deg selv: er 1-1,5 år i fengsel og 5 års insolvens verdt å ofre resten av livet for? Dersom du drar, så vil du for det første få inntil 6 måneder ekstra straff (for forsettelig unndragelse av straffegjennomføring), du vil miste kontakten med familien din - og gjelden vil stå der til du en dag kommer hjem til Norge... Med renter. Du vil motta betale morarenter på kravet på cirka 6-7% (husker ikke hva det er nå) per år. Da kan du tenke f.eks. 1 mill + 7% renters rente i 10 år, til du kanskje kommer tilbake til Norge.

Jeg ønsker ikke å snakke deg vekk fra å dra; jeg bare vil at du skal vurdere det nøye. Hvis du drar, så burde du ikke regne med å komme tilbake til Norge. Hvis du blir, så har du en sjanse til å rydde opp i det norske livet ditt. Det vil ta tid, men du VIL komme deg gjennom det.
Er du sikker på underslaget ditt vil bli oppdaget? I såfall så manner du deg opp og tar kontakt med arbeidsgiver nå. Innrøm hva du har gjort og er du heldig så vil det ikke bli anmeldt engang! Skulle arbeidsgiver velge å gå til politianmeldelse så vil det veie veldig tungt i straffeutmålingen at det var du som selv gjorde de oppmerksom på det. Tipper du vil slippe unna med samfunnsstraff. Å skulle rømme landet for noe slikt blir bare tull, skjønner jo at du ikke tenker helt klart nå men det er du som har rotet deg opp i dette så det er bare du som kan ordne opp i det.

edit: her er et kvinnfolk som underslo 120.000 kr og slapp unna med samfunnsstraff:

http://www.op.no/nyheter/article6695835.ece
Sist endret av booboo; 30. august 2013 kl. 19:35.
Skjerpings Cydonia, å rømme kommer garantert bare til å gi deg mer problemer.
Du trur at det ikke kan bli verre? Det kan det!
Som nevnt tidligere: Hvis du tar tak i ting selv så blir straffen myyye mindre.
Slå deg selv personlig konkurs og gå til en advokat som kan hjelpe deg med hensyn til politiet og hvordan du går frem.
Hvis du legger alle korta på bordet FØR du blir annmeldt så får du en betydelig strafferabatt.
Så flytter du til en større by, skaffer deg en hottentott jobb og lever under konkursbehandling et par år, så er du homefree.
Hvis du trodde du sitter i dritten nå, så kommer du til å få en brutal virkelighet når du sitter blakk i et ukjent land uten noe som helst støtteapparat.
Man deg opp og ta tak i dritten, stikke av/selvmord er for kjøtthuer!
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hvis du rømmer:
La oss si du drar til thailand, som er et land som er relativt lett å komme seg inn i, samtidig som det er lett å klare seg i. Det som kommer til å skjer er at politiet ugyldiggjør passet ditt på dagen, og kontakter thailandske myndigheter med informasjon om at det befinner seg en fjott i landet dems som ikke har pass. Hvor vanskelig tror du det er å finne en random norsk fyr som ikke er der på ferie, blant en haug av lokale? Ikke veldig vanskelig. Dette har skjedd MANGE ganger, og lokale politihus kan gjøre dette uten mye stress.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hvor vanskelig tror du det er å finne en random norsk fyr som ikke er der på ferie, blant en haug av lokale? Ikke veldig vanskelig.
Vis hele sitatet...
Rimelig vanskelig faktisk. Ikke prat om ting du tydeligvis ikke veit noe som helst om. Er nok av utlendinger i Thailand, og leier man seg en leilighet er det en privat avtale mellom deg og utleier. Å bo i Thailand uten tillatelse er overhodet ikke noe problem altså.

Problemet kommer i det øyeblikket han trenger gyldig legitimasjon, dvs grensekontroller, visa-kort og eventuell bo-tillatelse etterhvert.. samtidig som det ikke er gøy å leve med frykten. Har møtt nok mennesker som har bodd i Thailand noen år på 3-måneders turistvisum uten problemer overhodet. Det samme gjelder Kina, nok av utlendinger som lever av å undervise engelsk rundt omkring i landet der uten lovlig opphold. Har flere på facebook faktisk.

Passet er også helt irrelevant da, fordi du viser det absolutt aldri. Det er faktisk ikke uten grunn at flyplassen i Bangkok har et eget, godt skiltet kontor for 'overstay fines'

Å komme seg unna er overhodet ikke noe problem og ha et bra liv 2-5 år er greit nok, men i lengden har han ingen måte å sørge for gyldig pass på..og det suger. Særlig siden folk som lever på loffen ofte er avhengig av å flytte seg mellom land til der det er jobber.

Langsiktig er han screwed uansett dog, så det suverent beste valget er å ta straffa først. Å ta straffa og flykta fra gjelda kan dog være et alternativ. Det er ikke kriminelt å flykte fra kreditorer.
Sist endret av DumDiDum; 30. august 2013 kl. 20:04.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Huff.. Jeg vil ikke reise fra norge, men vet ikke om jeg blir å takle dette helvette som venter meg om en ukes tid.
Underslaget kommer til å bli kjent i bygda da kollegaen min er ei gammel sladrekjerring.
Har kreditorene/namsmannen på nakken i tillegg til underslaget.. Politi, forklaring til arbeidsgiver, prat med mamma, pappa og min bror, advokater, rettsal, fengsel.. Skulle ønske dette var en vond drøm! Kaldsvetter og har lyst å spy akkurat nå.. fy f***. Den samtalen mellom meg og familien min kommer til å bli tøff..
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Min gjeld består av lån og lånene mine er forsikret ved dødsfall. Dvs. at om jeg dør, så vil lånene bli slettet. Min familie vil ikke sitte igjen med min gjeld. Hva angår de 150.000 jeg har undratt vet jeg ikke med..

Som sagt, så er ikke selvmord et alternativ siden jeg er født feig og egoistisk.. Kvalmt å si det, men det er sant. Og 6 år bak murene er ikke verdt det om jeg har muligheten til å kunne leve fritt i ett annet land og starte på nytt. Fra og med mandag neste uke så vil helvette starte!

Jeg har ingen nære venner lengre.. Det vil gå hardest utover mamma når hun får vite hva jeg har gjort, og at jeg i tillegg har rømt landet.




Så hvordan skal jeg skaffe 150.000 på under en uke?

I tillegg har jeg gammel gjeld på 780.000 kr i tillegg til pengene jeg har undratt. Dette er ikke småpenger.
Vis hele sitatet...
Hike up your skirt, pull out your tampon and borrow some balls.

I stedet for å rømme burde du gå til arbeidsgiver og innrømme alt. Har du flaks blir du ikke anmeldt. Uansett er dette ikke noe du kommer deg unna, men ved å snakke med arb.giver har du en mulighet til å unngå rettsvesenet.
En annen mulighet er å bare nekte på at det er deg, uansett hvor gode beviser man har. Det er veldig mange opplagte saker som får et henlagt stempel på seg. Du kan også flytte til et annet sted i Norge hvis det er skammen i hjembyen du er redd for.

Vil også legge til at man blir ikke jaktet på i FBI stil verden over(eller i Norge for den saks skyld) for små saker, som dette egentlig er selv om det ikke føles sånn for TS.

Lykke til!
Sist endret av Kjartan27; 30. august 2013 kl. 20:10.
Har sett flere episoder av Luksusfellen hvor de hadde mye større gjeld enn deg. Meld deg på?
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Sitat av verified Vis innlegg
Har sett flere episoder av Luksusfellen hvor de hadde mye større gjeld enn deg. Meld deg på?
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg antageligvis sitter inne når de skal gjøre opptaka, men takk for tipset.


Når det gjelder å prøve å ikke bli annmeldt av arbeidsgiver, så er det ganske umulig da jeg er statlig ansatt og han er nødt å rapportere videre til sin overordnede. I tillegg har ikke vi to en spesielt god tone fra før av.


Vil forresten takke alle for tipsene! Var langt flere saklige svar enn jeg hadde forventet! Tusen takk freaks.. Har tatt til meg noen enkelte løsninger her som jeg skal vurdere. Jeg skal avvente til morgendagen. Kanskje jeg tenker klarere enn jeg gjør nå..
Sist endret av Cydonia; 30. august 2013 kl. 20:12.
Tar en stund før saken kommer opp for rettsystemet tenker jeg, dessuten er det vel litt soningskø i Norge også? Så er ikke sikkert du blir stua inn i "fengsel" med en gang. Så Luksusfellen hørtes lurt ut!?

Skaff advokat og hør hvordan du går frem videre. Straffen din vil absolutt redusert ved at du innrømmer selv, før det kommer frem i lyset.
Hver eneste tråd hvor noen spør om råd om ting så kommer det drøssevis av tips om påmelding på tv program.
Tror dere ting er så enkelt?

Meld deg på Paradise blir nesten mitt tips da.
Du er redd ryktet skal spre seg ut i bygda, men å møte opp på et luksusfellen som de viser over hele Norge vurderer du?
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Jeg forstår at folk vil at jeg skal gjøre opp for meg, noe jeg også mener er det riktige. Men når dette blåses opp vil jeg ikke kunne leve med skammen. Skammen er kanskje det verste, verre enn å havne i fengsel og å være gjeldsslave i mange mange ..
Vis hele sitatet...
Det er lettere å bli kvitt skammen hvis du legger kortene på bordet og innrømmer saken , det er masse hjelp å få eks gjeldsordning osv. mennesker tilgir lett
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Du er redd ryktet skal spre seg ut i bygda, men å møte opp på et luksusfellen som de viser over hele Norge vurderer du?
Vis hele sitatet...
Luksusfellen har aldri vært et tema.. For det første kan de ikke hjelpe meg med min situasjon, for det andre går jeg aldri ut med mitt problem offentlig. (utenom her da)
Sist endret av Cydonia; 30. august 2013 kl. 20:20.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=249330

Hvorfor blei du ikke bare igjen der du var? Evt brukte sparepengene dine til å betale ned gjeld?
Stikk til india og kjøp deg en legit dødsatest, meld deg så inn i fremmedlegionen til du blir franskmann og kom tilbake til norge hvis du måtte ønske det. Spørsmålet er jo om du er villig til å kaste bort ett tiår eller to på for under en million kroner..
Sist endret av DfenZ; 30. august 2013 kl. 20:25.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yorke Vis innlegg
http://freak.no/forum/showthread.php?t=249330

Hvorfor blei du ikke bare igjen der du var? Evt brukte sparepengene dine til å betale ned gjeld?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg kom hjem igjen, og da havnet jeg i en veldig spesiell situasjon som jeg ikke vil utdype. Ting snudde seg på hodet etter jeg kom hjem til norge igjen, og var derfor jeg gikk tilbake til min gamle jobb.
Sitat av Yorke Vis innlegg
http://freak.no/forum/showthread.php?t=249330

Hvorfor blei du ikke bare igjen der du var? Evt brukte sparepengene dine til å betale ned gjeld?
Vis hele sitatet...
Wow så du har gått fra i og ha over 600K i oppsparte midler til gjeld og underslag på nesten 900K på 3 mnd? Var det "oppsparte" midler du hadde den gang? Hvordan kan en livssituasjon endre seg så drastisk på så kort tid? Hvis du vil utdype da.
For det første vil jeg si det er godt gjort å opparbeide seg en gjeld på nærmere 1 million når du bare er 21 år gammel. Trodde du virkelig det skulle gå bra, og at du skulle slippe unna med det?

Men skal ikke kjefte mer eller moralisere for deg her. Skjønner du har satt deg selv i en vanskelig situasjon, og først og fremst har jeg medfølelse med deg.

Spør du meg er hverken selvmord eller å rømme til utlandet realistiske løsninger for deg på dette problemet. Spørs du meg er den eneste løsningen å hoppe i problemet, og ta konsekvensene som en mann. Du er bare 21, og samfunnet er villig til å tilgi mye når man er så ung. I manges øyne vil du fortsatt være et barn, og det teller absolutt til din fordel.

Det første du bør gjøre er å snakke med noen du er fortrolig med, som f.eks. foreldrene dine eller en god venn. Noen som kan støtte deg gjennom denne prosessen.

Vet ikke hvor enkelt for det er for deg nå siden du har valgt å utsette å gjøre noe med problemet til absolutt siste time, men om du hadde tid på deg ville jeg rådet deg til å snakke med en advokat. Nå bør du enten ta opp problemet med din arbeidsgiver eller direkte med politiet. Slik situasjonen har utviklet seg for deg nå kan du vinne utrolig mye på å selv tilstå det du har gjort, og ikke overlate problemet til arbeidsgiver eller domsstolene.

Du ligger tynt an og det eneste du kan gjøre nå er å krype til korset. Du må bare svelge det du har gjort, og prøve å dra lærdom av det. Du bør også huske på at dette ikke er det værste som kan skje. Finnes folk som har vært i betydelig større problemer enn deg, og mulig det er en klisje, men det som ikke dreper deg gjør deg bare sterkere.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Wow så du har gått fra i og ha over 600K i oppsparte midler til gjeld og underslag på nesten 900K på 3 mnd? Var det "oppsparte" midler du hadde den gang? Hvordan kan en livssituasjon endre seg så drastisk på så kort tid? Hvis du vil utdype da.
Vis hele sitatet...
Ja, du har helt rett. Men grunnen til hvorfor jeg grøftekjørte meg økonomisk etter at jeg kom hjem spiller ingen rolle lenger. Det gjør det ikke for meg, og da gjør det det ikke for dere heller.

Så "troll" meg både her og der, det hjelper verken ingen parter akkurat nå..
http://www.ta.no/nyheter/article6173296.ece

"Straffen settes til samfunnsstraff i 90 timer med en gjennomføringstid på åtte måneder"

Selvmord?? rømme landet? Snakk om å overdrive, gå til psykolog
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så utifra hva han skriver der har han dratt på seg gjeld på 700K på 4 dager.
TS tror du må forklare deg litt hvis du ikke vil miste alt av kredibilitet her.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Klart det spiller noen rolle. Jeg sliter sterkt med å tro på historien din, det blir bare for..usannsynlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så usannsynlig?
Er Baasland-saken glemt allerede? Recap for de som ikke leser aviser: Bjarte Baasland spilte altså bort 60 millioner lånte kroner i løpet av tre år i Praha og dro foreldrene ned i uføret. Det er betydelig mer enn TS har lykkes med. Er du egentlig klar over hvor lett det er å svi av store summer hvis man går inn for det? Jeg er enig i at det er sunt å være skeptisk, og for all del, det kan godt hende TS bløffer. Men det er ingenting med historien som ikke har blitt dratt til mer ekstreme nivåer av andre før, så å avskrive det hele som for usannsynlig er å gi menneskeheten større tiltro enn den fortjener.

@TS: se der, nok et eksempel på en fyr som svei av mye mer enn det du påstår å ha gjort, og som endog slapp unna med drøye tre år i spjelet. Og hvis jeg ikke husker feil slapp han ut før tida også.
Sist endret av Myoxocephalus; 30. august 2013 kl. 21:22.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor er det så usannsynlig?
Er Baasland-saken glemt allerede? Recap for de som ikke leser aviser: Bjarte Baasland spilte altså bort 60 millioner lånte kroner i løpet av tre år i Praha og dro foreldrene ned i uføret. Det er betydelig mer enn TS har lykkes med. Er du egentlig klar over hvor lett det er å svi av store summer hvis man går inn for det? Jeg er enig i at det er sunt å være skeptisk, og for all del, det kan godt hende TS bløffer. Men det er ingenting med historien som ikke har blitt dratt til mer ekstreme nivåer av andre før, så å avskrive det hele som for usannsynlig er å gi menneskeheten større tiltro enn den fortjener.

@TS: se der, nok et eksempel på en fyr som svei av mye mer enn det du påstår å ha gjort, og som endog slapp unna med drøye tre år i spjelet. Og hvis jeg ikke husker feil slapp han ut før tida også.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at han ikke har rotet seg voldsomt opp i ett eller annet. Men, ja jeg synes det virker veldig usannsynlig, spesielt når han ikke vil forklare situasjonen noe nærmere. Bare blåser ut om selvmord, rømme land, går fra å være furnuftig i form av å spare, for så å blåse bort alt. Den størrelsen med gjeld er heller ikke noe man bare drar på seg uten videre. La også merke til at han kalte det gammel gjeld, det er ikke så lenge sia han skulle svi av en haug penger på reise.
Dra til Frankrike. Norske myndigheter kan ikke forfølge deg der. Kjenner noen som flyttet dit for å komme unna milon(er) gjeld + konkurs. De lever et bra liv der i dag