Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4162
En god youtube-video som tar for seg de dokumenterte negative effektene ved bruk av cannabis: Marijuana: Negative Health Effects

Brukte selv cannabis daglig i 3 år. De to siste årene av min karriere brukte jeg cannabis hver eneste dag, ofte fra morgen til kveld.
Opplevde få negative effekter i selve perioden, annet enn høyere angst enn normalt. Hadde også episoder med paranoia, men ikke noe utover det vanlige.
Hadde generelt mindre noia enn den gjennomsnittlige bruker.
Det skal også nevnes at det siste året inntok jeg hovedsaklig vannhasj og marihuana av god kvalitet.
På denne tiden så jeg ikke på min egen bruk som misbruk.

Bestemte meg for å slutte etter noe som lignet et panikkanfall. Var også lettere deprimert. Etter avsluttet inntak av cannabis opplevde jeg en kraftig depresjon, angst, depersonalisering og derealisering. Andre negative effekter kom også fram ved avsluttet bruk (nedsatte psykiske funksjoner). Episoden preger meg den dag idag - ca. 1 år etter avsluttet bruk. Tråd om DP/DR etter avsluttet bruk av cannabis - link.

Advarer alle mot å undervurdere de negative effektene av cannabis. De viser seg gradvis, og oppdages gjerne etter avsluttet bruk.
Bruken kan etterhvert bli en slags selvmediseringsprosess for de negative effektene som dukker opp.
Bruker man cannabis fornuftig får du mye mer ut av rusen itillegg til at sjansen for å gå på smell blir mye mindre. Ved et daglig høyt inntak over tid utvikler man toleranse, og rusen forandres. Den akutte rusfasen blir mye kortere og "bakrusen" blir dypere og lengre - og blir etterhvert som en slags kronisk rus.

Eks: Tar man seg en joint på kveldstid annenhver dag inntar man plutselig halvparten så mye som en som tar seg en joint på kveldstid hver eneste dag. Itillegg får kroppen tid til å restituere seg, og fordøye inntrykkene.
Oppfordrer til å bruke cannabis mye sjeldnere enn annenhver dag.
Youtube-klipp om trygg cannabisbruk: Terence McKenna - Weed

Cannabis er et veldig komplekst rusmiddel, så jeg måtte begrense innlegget.
Sist endret av sonmarak; 25. mars 2012 kl. 05:55.
dette er veldig individuelt. ellers greit og få med seg at det ikke bare er sunt og fint og alt det der, men tror de fleste her på forumet hvertfall begynner og bli ganske klar over det allerede =)
sonmarak's Avatar
Trådstarter
Ja, ville i grunn bare dele youtube-klippet. Synes det var veldig godt.

Personlig var jeg ikke klar over de negative effektene av cannabis.
Var en typisk cannabis-fanatiker. Ser at mange av medlemmene på forumet har de samme holdningene.

Det virker som om det var blitt større tilgang på faktabasert informasjon den siste tiden.
Sist endret av sonmarak; 25. mars 2012 kl. 06:04.
Vel detter er som nevnt et veldig individuelt tema. selv står jeg opp tidlig går på jobb. for så å røyke meg noen trekk fra bongen når jeg kommer hjem sliten etter jobb.

Hvis man sitter rolig 24/7 og bare røyker, har hasj en negativ effekt. i likhet med alkohol.

Kan du påvise disse negative effektene hos noen som har litt mere normalt forbruk? eksempel en tar et trekk om kvelden, akkurat som andre tar en pils eller et glass rødvin.
Sitat av sonmarak Vis innlegg
En god youtube-video som tar for seg de dokumenterte negative effektene ved bruk av cannabis: Marijuana: Negative Health Effects

Brukte selv cannabis daglig i 3 år. De to siste årene av min karriere brukte jeg cannabis hver eneste dag, ofte fra morgen til kveld.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig fikk du problemer når du brukte daglig, og så ofte.
de fleste rusmiddler hadde gitt deg problemer om du hadde brukt det så ofte. har ikke sett filmen din, og heller ikke lest gjennom hele innlegget ditt, fordi jeg bare ville påpeke dette: du brukte ikke marihuana, du MISbrukte marihuana.
når skal folk lære seg at det er stor forskjell på å bruke et stoff en helg i måneden, til å bruke flere ganger om dagen?
Sist endret av AdolfCartman; 25. mars 2012 kl. 11:29.
sonmarak's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg er helt enig. Under selve perioden så jeg ikke på min bruk som misbruk.
Det skal også sies at rusen forandres når man har et slikt røykemønster, og noen av effektene var ganske spennende. Særlig med tanke på bevissthetsendringen.

Man føler etterhvert at man lever i en slags boble.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er ganske sikker på at kraftige negative effektene jeg opplevde etter endt cannabisbruk skyldtes at jeg ble gradvis deprimert av bruken. Etterhvert ble bruken selvmedisineringprosess mot en underliggende depresjon.

Cannabis: Potent Anti-Depressant In Low Doses, Worsens Depression At High Doses

Smoking cannabis could make you depressed depending on your genes
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Alle reagerer jo forskjellig, sånn er det jo med alt fra melk til alkohol.. Så selfølgelig er det negative sider ved cannabisbruk også, men syns ikke det veier opp mot alle godene, spesielt alle godene hvis det hadde blitt legalisert, hvor mange fler det kunne hjulpet medisinsk ikke minst..
Og overdriving av cannabis er jo heller ikke sunt, og ikke for alle, men og spise mye sukker er heller ikke sunt for helsa. Tilogmed vann kan man dø av i nok mengder..

Så alle ting spesielt rusmidler har jo sine negative effekter, spesielt for folk med psykiskelidelser fra før av eller er mottaklige for sånne lidelser genetisk, burde være forsiktig med cannabis, men det gjelder jo like gjerne alkohol og alle rusmidler for den saks skyld.
Jeg fikk ingen tegn til psykoser av cannabisbruken annet at jeg ble veldig filosofisk, innesluttet i mine egne tanker, introspektiv, apatisk, sløv, endret perspektiv, innadvent osv.
Ifølge den nederste lenken har 2/3 av befolkningen det genet som kan gjøre deg deprimert ved cannabisbruk.
Det skal sies at jeg røykte ekstreme mengder med cannabis kombinert med lite søvn, dårlig kosthold og et aktivitetsnivå som ikke kroppen min er vant til.

Depresjon, angst, derealisering og depersonalisering er ikke psykoser.

*Jeg vet ikke om det er faglig riktig å kalle depresjon, angst, derealisering og depersonalisering som følge av cannabis bruk for psykoser.
Jeg tror ikke tilstandene blir definert som det heller. Men, det skal sies at cannabis påvirker de funksjonene i hjernen som ofte er årsaken til psykoser (monoaminer, nevronene, osv).
Sist endret av sonmarak; 14. april 2012 kl. 04:59.
Møt lilpsych, veteran smoker

http://resources.kingsize.no/NO/PhotoAlbum/a551d31d-fee2-4a3c-a758-70fc4d9f7481/2ecb230b-b39d-4fd4-bbc9-4fc1c34ebd97.jpg

ellers er jeg stort sett enig i det sonmarak sier.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
HAHA Du er lavmål du. Håper jeg ser deg i virkeligheten. Se hvor tøff du er da. taper as. Klarer ikke argumentere mot meg så du blir personal.?
Nett-fight! hahaha
Sist endret av sonmarak; 15. april 2012 kl. 03:46.
Jeg synes et bilde sier mer enn tusen ord, og om akkurat du var så særlig saklig i din post, det vet jeg ikke. Å sammenlikne med melk, sukker og andre ting som "ikke er sunt med overdrivelse" er typiske svake argumenter som jeg er dritlei av å høre fra stonere.

Jeg er forøvrig enig i at man må tenke over positive sider vs negative sider i forhold til cannabis, og veie opp, konkludere med sluttresultat. Men det er veldig sjeldent at de som røyker klarer å gjøre dette på en rettslig måte, på grunn av denne her tåken som jeg ofte kan referere til når jeg skriver innlegg på denne siden av forumet. Ofte må man få en wake-up call fra noen som ser deg fra utsiden.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av sonmarak Vis innlegg
Jeg fikk ingen tegn til psykoser av cannabisbruken annet at jeg ble veldig filosofisk, innesluttet i mine egne tanker, introspektiv, apatisk, sløv, endret perspektiv, innadvent osv.
Ifølge den nederste lenken har 2/3 av befolkningen det genet som kan gjøre deg deprimert ved cannabisbruk.
Det skal sies at jeg røykte ekstreme mengder med cannabis kombinert med lite søvn, dårlig kosthold og et aktivitetsnivå som ikke kroppen min er vant til.

Depresjon, angst, derealisering og depersonalisering er ikke psykoser.

*Jeg vet ikke om det er faglig riktig å kalle depresjon, angst, derealisering og depersonalisering som følge av cannabis bruk for psykoser.
Jeg tror ikke tilstandene blir definert som det heller. Men, det skal sies at cannabis påvirker de funksjonene i hjernen som ofte er årsaken til psykoser (monoaminer, nevronene, osv).
Vis hele sitatet...
Det er hvertfall på sin plass at missbruk av cannabis over en lang periode øker sjansene for psykosesymptomer.
allt er farlig hvis det misbrukes og du misbrukte det!, noen tåler ikke å nyte livets goder og du var en av dem
Sitat av molefonken Vis innlegg
Jeg synes et bilde sier mer enn tusen ord, og om akkurat du var så særlig saklig i din post, det vet jeg ikke. Å sammenlikne med melk, sukker og andre ting som "ikke er sunt med overdrivelse" er typiske svake argumenter som jeg er dritlei av å høre fra stonere.

Jeg er forøvrig enig i at man må tenke over positive sider vs negative sider i forhold til cannabis, og veie opp, konkludere med sluttresultat. Men det er veldig sjeldent at de som røyker klarer å gjøre dette på en rettslig måte, på grunn av denne her tåken som jeg ofte kan referere til når jeg skriver innlegg på denne siden av forumet. Ofte må man få en wake-up call fra noen som ser deg fra utsiden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kunne ikke du knuse han med noen argumenter da? Blir feil å klage på svake argumenter når du selv kommer med personangrep.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
allt er farlig hvis det misbrukes og du misbrukte det!, noen tåler ikke å nyte livets goder og du var en av dem
Vis hele sitatet...
Helt riktig, derfor jeg satt 'missbruk' i setningen.
Sist endret av Kusetjuv; 15. april 2012 kl. 11:40.
Sikkert litt OT, men jeg prøver her allikevel.

I det siste når jeg har vært ekstremt stein som regel etter nattingsen hører jeg stemmer som ikke er der. Det jeg lurte på om det kanskje var flere som har oppdaget dette, det gir meg noia. Jeg begynner og bli redd for at jeg schizofren, vet at dette ikke er rette plassen og spørre på, men jeg prøver her først, og jeg kommer til og ta det opp med psykologen min imorgen bare så det er sagt.
ArbeidsledigProletar
Hei. Den filmen din var litt teit. Gidda ikke å se alt, skumma igjennom. Men blir skuffa når han sier at cannabis ikke er giftig men at du kan røyke på deg respirasjonssvikt, det er bare bull.

Og så har han lett etter forskningsraporter med negativ omtale om cannabis og brukt dataene fra dem. Jeg kan lage en stikk motsatt video som "motbeviser" alt han sier. Men det blir for teit. VIlle jo ikke ha verdi i det hele tatt, som denne vidoen, mangler balanse og kildekritikk.

For eksempel mye av "cannabisstatistikk" om røyking handler om cannabis blandet med tobakk, det blir for teit og unøyaktig, spesielt med tanke på at man nå kan vaporize alt.


Til slutt: "There are another dozen or so papers I would like to include here, but will not for the sake of brevity."
Han nevner utelater MANGE kilder, blir veldig vanskelig å ta dette som veldig god fisk.
"Motbevise alt han sier", haha. Gjør det, lykke til.. :-)

I USA (hvor de fleste studiene er utført) blander man som regel ikke cannabis med tobakk.
Men, jeg er tror også at miksen av tobakk og cannabis har negative effekter (avhengighet, tjære fra både cannabis og tobakk, andre stoffer) som kunne vært unngått ved legalisering.
Itillegg er de kommersielle produktene generelt av dårlig kvalitet i Norge - hasj av lav kvalitet og marihuana som ikke er kvalitetsjekket på noen måte (ofte dårlig dyrket, flushet, tørket, curet).

Det skal sies at jeg har tatt meg en blås engang iblant, men jeg finner ikke rusen like interessant ved sporadisk bruk, så jeg kommer sannsynligvis til å kutte ut bruken helt. Jeg opplever heller ikke noen av de negative effektene som jeg opplevde tidligere bortsett fra at jeg blir litt innesluttet, tåkete, likegyldig og depressiv dagen derpå (bakfjern). Noe jeg ikke synes er verdt de få timene med rus.

*Noe jeg ikke synes de få timene med uinteressant rus veier opp for.
Sist endret av sonmarak; 15. april 2012 kl. 19:47.
Jeg opplever ikke den samme bevissthetsendringen og alle de andre positive effektene ved sporadisk bruk. Røyker man konstant blir det til en slags eviglang trip.
Sist endret av sonmarak; 17. april 2012 kl. 14:43.