Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1629
Har letet igjennom sopp bok, og søkt på nett, men finner ikke ut hva slags sopp det er. Vet ikke andre plasser å spør en her. Har sett det er endel soppkjennere, og trenger hjelp. Jobber i område med barn og må vite om vi må spraye hele området eller ikke.

Takk på forhånd.

Album:

http://imgur.com/a/JIcZJ
Bildene er litt dårlige, så jeg får ikke helt følinga med størrelsen - men det ligner veldig på fleinsopp.
Det er sikkert andre enn meg her som har mer intimt kjennskap til den og som kan bekrefte eller avkrefte.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Tror ikke det er flein dessverre. Flein er mye spissere og litt brunere i fargen. google flein så ser dere. Vet ikke åssen sopp det kan være, men tror ikke det er noe morsomt i den, har sett den i skogen før. masse av den på høsten spesielt..
Det er ihvertfall _ikke_ flein.
Smak en liten bit. Blir du skakk er det flein, blir du ikke skakk, er det ikke fein. Blir du syk sprayer du hele området.
Sqq
Sqq's Avatar
Trådstarter
Hadde det vært fleinsopp, hadde det sett noe rart ut at jeg springer rundt i en barnehage og plukker sopp. Er bare litt urolig for hva det kan være.
Sitat av Sqq Vis innlegg
Hadde det vært fleinsopp, hadde det sett noe rart ut at jeg springer rundt i en barnehage og plukker sopp. Er bare litt urolig for hva det kan være.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lett å si noe på.
Ville kanskje da invistert i en bok eller tatt med et par stk til en soppkontroll. Finnes sikkert en i ditt nærområde.
Du ser tydelig at det ikke er flein. Flein har en veldig spiss hatt, og gjerne en "nippel" på toppen. Uansett hvilken sopp det dreier seg om, så har du jo god grunn til å fjerne dem, uansett hva andre skulle finne på å tenke om deg.
Du kan ta deg en kikk i flein identifikasjons tråden, der finner du sikkert bilder av sopper som kan ligne. Folk der legger stadig ut bilder av sopper som kan ligne, men som ikke er flein, og noen av dem får svar på hva slags sopp de har funnet
Sist endret av Klorofyll; 9. august 2013 kl. 13:18.
Syns det ser ut som rimsopp jeg, men kan selvfølgelig ta feil.
Men Rimsopp kan lett forveksles med slørsopp, så vær ops siden det bare er rimsoppen som er spiselig.
Sqq
Sqq's Avatar
Trådstarter
Bare så folk er klar over det, jeg poster ikke dette for å finne ut om det er flein eller ikke. Jeg har bare behov å vite hva slags sopp type det er. Kommunen kommer ikke springende uten vi nesten kan si med sikkerhet hva det er, eller noen blir syke.
Sen har ikke noe med fleinsopp å gjøre, bortsett fra at begge er skivesopper.
For meg ser det ut som om hattekanten begynner å bli mørk/svart. Dette kan tyde på en blekksopp, og det er en liten mulighet at grå blekksopp stemmer, hvis denn er funnet i plen, gjerne en eldre med fet god jord.

Men jeg er ingen soppekspert! Jeg foreslår "Spør en biolog!", der er det flere av landets store soppeksperter. Men noen av blekksoppene er utrolig vanskelige. Så du bør oppgi hvor du har funnet den, når du har funnet den og hva som vokser rundt den, og evt. treslag i nærheten.

Sitat av BongRips Vis innlegg
Smak en liten bit. Blir du skakk er det flein, blir du ikke skakk, er det ikke fein. Blir du syk sprayer du hele området.
Vis hele sitatet...
For en idiotisk idé av en som sannsynlig ikke vet noe om sopp! Det er 2 sopparter i Norge, som ved en liten smak, kan gi total nyresvikt, og en må kanskje transplantere inn nye nyrer etterpå. Disse soppene er spiss - og butt giftslørsopp. Mens hvit -, grønn fluesopp og flatklokkehatt "kommer diltene like bak". Og spiser du en middag, som inneholder noe særlig av disse. Ender det antageligvis opp med nyre og kanskje levertransplatasjon, men du kan få fullstendig organsvikt og død. Denne prosessen er observert å ta fra 7 til ca. 25 dager. Og jeg kan love deg, at de siste dagene der, er ikke lykkelige!

Men denne gang er den vist her oppe ingen av disse.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Bildene er litt dårlige, så jeg får ikke helt følinga med størrelsen - men det ligner veldig på fleinsopp.
Det er sikkert andre enn meg her som har mer intimt kjennskap til den og som kan bekrefte eller avkrefte.
Vis hele sitatet...
Du må jo tro at alle sopper du ser er flein.

Ot: den ligner på hvit fluesopp, men jeg er ikke noe ekspert.
Sitat av Alden Vis innlegg
Du må jo tro at alle sopper du ser er flein.

Ot: den ligner på hvit fluesopp, men jeg er ikke noe ekspert.
Vis hele sitatet...
Hvit fluesopp har helt hvite skiver, ring på stilken (som noen ganger er slitt/blåst vekk) og slire som den nederste delen står i. Så den er det ikke!
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Ikke spis sopp du ikke aner hva er for all del. Men tror bare det er en helt vanlig Norsk sopp som vokser i skogen uten noe ruseffekt.. Navn hadde jo vært kjekt, men det har jeg ikke. Men har sett den ute i alle år uten og tenke noe nevneverdig over det


Sjekk om du kjennern igjen på dette bildet: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...29108886_n.jpg
Sist endret av lilpsych; 9. august 2013 kl. 14:19.
Sqq
Sqq's Avatar
Trådstarter
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Ikke spis sopp du ikke aner hva er for all del. Men tror bare det er en helt vanlig Norsk sopp som vokser i skogen uten noe ruseffekt.. Navn hadde jo vært kjekt, men det har jeg ikke. Men har sett den ute i alle år uten og tenke noe nevneverdig over det


Sjekk om du kjennern igjen på dette bildet: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...29108886_n.jpg
Vis hele sitatet...
Er ingen av disse i allefall.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Sen har ikke noe med fleinsopp å gjøre, bortsett fra at begge er skivesopper.
For meg ser det ut som om hattekanten begynner å bli mørk/svart. Dette kan tyde på en blekksopp, og det er en liten mulighet at grå blekksopp stemmer, hvis denn er funnet i plen, gjerne en eldre med fet god jord.

Men jeg er ingen soppekspert! Jeg foreslår "Spør en biolog!", der er det flere av landets store soppeksperter. Men noen av blekksoppene er utrolig vanskelige. Så du bør oppgi hvor du har funnet den, når du har funnet den og hva som vokser rundt den, og evt. treslag i nærheten.


For en idiotisk idé av en som sannsynlig ikke vet noe om sopp! Det er 2 sopparter i Norge, som ved en liten smak, kan gi total nyresvikt, og en må kanskje transplantere inn nye nyrer etterpå. Disse soppene er spiss - og butt giftslørsopp. Mens hvit -, grønn fluesopp og flatklokkehatt "kommer diltene like bak". Og spiser du en middag, som inneholder noe særlig av disse. Ender det antageligvis opp med nyre og kanskje levertransplatasjon, men du kan få fullstendig organsvikt og død. Denne prosessen er observert å ta fra 7 til ca. 25 dager. Og jeg kan love deg, at de siste dagene der, er ikke lykkelige!

Men denne gang er den vist her oppe ingen av disse.
Vis hele sitatet...
Takk for et bra innlegg. Skal spørre omgående!
Sitat av Alden Vis innlegg
Du må jo tro at alle sopper du ser er flein.

Ot: den ligner på hvit fluesopp, men jeg er ikke noe ekspert.
Vis hele sitatet...
Og du tror tydeligvis at alle sopper du ser er fluesopp

Som jeg ga uttrykk for - jeg er på ingen måte god på flein - og jeg tok tydeligvis feil.

Jeg må egentlig beklage litt at jeg ikke holdt kjeften min. Det var egentlig helt overflødig at jeg skrev i denne tråden.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Og du tror tydeligvis at alle sopper du ser er fluesopp

Som jeg ga uttrykk for - jeg er på ingen måte god på flein - og jeg tok tydeligvis feil.

Jeg må egentlig beklage litt at jeg ikke holdt kjeften min. Det var egentlig helt overflødig at jeg skrev i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Ja jeg innså hvor feil hele innlegget mitt var etter eg posta det..
Grunnen var egentlig når jeg har sett på fleinsopp tråden noen når på rad når det er sesong nå så skjønte ikke jeg hvordan du klarte og sammenligne denne med fleinsopp.