Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 717
Damer og herrer, nerder og nørder...

La oss si at jeg har ubegrenset penger og skal kjøpe meg datautstyr.
Jeg kan ikke bestemme meg for om jeg vil ha MAC eller PC.
Da bestemmer jeg meg for å bygge begge to i en.

Er dette da mulig?

Et Maxi Tower med ca 5 harddisker.
En hardisk med Win XP instalert.
En harddisk med MAC OS instalert.

Hvilke problemer vil det eventuelt by på? Jeg er ingen pc bygger og lurer på om alt fra grafikkort til tastaturproblemer.

Dette er noe jeg skal realisere om det funker, så håper på skikkelige svar, ikke meningsløse kommentarer som jeg av og til kommer med.

Mvh QteX
Kjøp et voldsomt stort kabinett, en Mac, deler til en PC, en KVM-switch og et NAS.
Skru fra hverandre Mac-en og NAS-boksen fullstendig.

Skru inn delene for Mac-en, den andre PCen og NAS-boksen i kabinettet.
Koble en disk til Mac-delen, en disk til PC-delen og de resterende til NAS-delen.

Sett opp OS som du vil ha på de respektive diskene og koble alt til en router/switch/whatever.
Det greiene fra NAS-delen til begge PCene inni kabinettet.

Koble KVM-switchen til PCene og du er i mål.
Trådstarter
Hurra! Men da jeg ikke er verdens beste pc bygger så må jeg nok ha noen til å gjøre det for meg, men det er da altså mulig. Flott!
Er det ikke bare å kjøpe en mac og legge in windows (ikke at jeg forstår hvorfor...).
Han vil ha to maskiner på samtidig slik at han kan jobbe med begge tilnærmet samtidig, eventuelt vil han ha det enklere å flytte på. Hvis han hadde forklart hvorfor han vil ha det slikt finnes det da mange alternativer som sannsynligvis er både enklere og mer praktisk.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av bobbo
Er det ikke bare å kjøpe en mac og legge in windows (ikke at jeg forstår hvorfor...).
Vis hele sitatet...
Jo, det ville jo vært den absolutt enkleste løsningen :-p
Kjøre en mac med win-emulator da?
Trådstarter
Jeg vil ha et kabinett med windows og OS....

egenskapene til en pc og en til en mac, hvor jeg kan velge under oppstart, som når du har to versjoner av windows...
Uh, da kan du jo bare legge inn Windows på en Mac...
Grunnen til at jeg kjøpte Asus laptop og ikke Apple sin, var først og fremst at det ikke finnes noen "gaming"-macbook. I de fleste andre tilfeller så vil en apple-maskin gjøre det du ber den om, selv om det kanskje er en annen metode som brukes enn den gamle, indoktrinerte windows-metoden. Det er mulig å slenge drit om at apple er overpriset og har en forkastelig markedsstrategi til tider, men faktum er at det er opp til hver enkelt å vurdere, og jeg ser ikke bort fra at jeg får meg en Apple-maskin i fremtiden. Den diskusjonen, eller rettere sagt krigen mellom Apple- og Windows-fanboys er egentlig litt for dødfødt til å dra opp på nytt, men jeg ville dele mitt synspunkt i saken.

De nye Intel-Macene kjører Windows på nivå med "vanlige PC-er", og emuleringen fungerer vel også tilfredstillende til tider, om du MÅ kjøre windows-programmer. De fleste vanlige nytteprogrammer har enten egne versjoner til Mac Os X, eller fullverdige alternativer. Det er alltid noen programmer som kun kjører på Windows, og derfor er muligheten grei og ha. Apple-maskiner gir ikke så stor valgfrihet på maskinvare, da det ikke er meningen at Mac skal være den perfekte maskinen for alle og enhver. Som sagt falt valget mitt sist gang på en Asus G1S pga. skjermkort og sånn, men jeg vet ikke om det hadde blitt det samme om jeg skulle gjort samme valget på nytt.
Det er i dag svært lite problematisk å legge inn OSX på en vanlig PC.

Kjøp en PC med Intel-CPU og hovedkort med Intel-chipset. Sjekk denne siden for å finne nyeste/best egnede OSX-release, og installer etter instruksjoner som du finner i samme forum. Guider til dualboot o.l. finner du også, det er ikke noe problem. Lister over støttet hardware (dedikerte lydkort og annen mer eller mindre uvanlig hardware) finnes også der.