Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvem burde bli Usa's neste president?
Barack Obama 491 87,37%
John Sidney McCain 71 12,63%
Stemmegivere: 562. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  92 7673
Veit at ingen av oss har noe vi skulle ha sagt i denne saken men siden hvem som faktisk blir USA's neste president faktisk har ganske mye å si for andre land en amerika tenkte jeg skulle høre hvem dere syntes burde bli USA's neste president.

Jeg har min soleklare favoritt som er Obama men er usikker på om han faktisk blir president. At Bush ble gjenvalgt sier det meste.

Skriv gjerne hvem og hvorfor du velger den du har valgt.
Hvorfor stemmer du ombama? Har ikke hørt ett ord hva han står for, og jeg leser avisen daglig.
Barack Obama, er lei bush sin styreform og håper det amerikanske folk synes det samme. Mccain følger litt i Bush sine fotspor.
Obama har tapt seg og istedet for å snakke som han gjorde i starten gjør han alt han kan for å sverte McCain.

Uansett.. McCain blir nok Busk 3.0.
Hva er Obama for og mot? Hva er McCain for og mot? Har ikke fulgt så mye på nyhetene :P
enig med drittunge; Obama har tapt seg! Men nå er det nå for en gangs skyld slik at valget i USA rett og slett består av en god dose drittkasting. Synd men sant. Det mye enklere å kritisere andres standpunkt enn å forsvare sine egne.

Hadde jeg vært amerikansk ville jeg nok stemt Obama. McCain er en krigsveteran, og krig har vi nok av...
frgz's Avatar
Trådstarter
Sitat av typisk
Hvorfor stemmer du ombama? Har ikke hørt ett ord hva han står for, og jeg leser avisen daglig.
Vis hele sitatet...
Jeg ville valgt obama i største grad fordi han ikke er så krigshissig og ikke vil spytte inn milliarder i krigføring. Så klart han må jo ta over jobben Bush allerde har klart å rote seg inn i. Men tingen som gjør at jeg GARANTERT ville stemt Obama er hvordan Mccain og Palin har har utalt seg i media (eller ikke utalt). Tanken på at Mccain som er ca 70 år skulle bli borte så sitter vi igjen med Palin som president er virklig skummel. Å uansett hvor lenge du satt i fangenskap i Vietnam så betyr det ikke at du er skikket til og bli president (synes han har dratt fangenskap kortet vell langt)



Sitat av drittunge
Obama har tapt seg og istedet for å snakke som han gjorde i starten gjør han alt han kan for å sverte McCain.
Vis hele sitatet...
Etter gårsdagens debatt vil jeg si McCain var verre til og spre løgn om Obama. Hvor mange ganger måtte ikke Obama si "Dette er ikke sant","Dette har jeg ikke sagt" i går.

Men dette er min mening
Sist endret av frgz; 27. september 2008 kl. 22:18.
frgz's Avatar
Trådstarter
Sitat av entotre
Hva er Obama for og mot? Hva er McCain for og mot? Har ikke fulgt så mye på nyhetene :P


Anyone?
Vis hele sitatet...
Her kan du lese litt om hva de debatterte i går hvertfall

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/26/548308.html

Hvis du vil se hele debatten kan du se den her.

http://www.msnbc.msn.com/id/3032619/...01809#26909249
jeg tror Obama vinner.
fordi han er svart og fordi han ikke er Russland fiendlig og krigs hissig.

en annen grunn til at jeg håper Obama vinner er at jeg ikke liker Palin.
hun er så ekstrem at det ikke går ann.
Du spør på et forum som nFF der rusmiddeldelen av forumet er mest brukt, klart det er et forum for de mer liberale personene i Norge - jeg tror derfor ikke så mange stemmer for erkekonservative McCain og Palin.

Blir litt som å møte på nynazistisk møte, og snakke om hvor snille jødene er.

Sitat av frgz
Etter gårsdagens debatt vil jeg si McCain var verre til og spre løgn om Obama. Hvor mange ganger måtte ikke Obama si "Dette er ikke sant","Dette har jeg ikke sagt" i går.
Vis hele sitatet...
Bare fordi man nekter blir ikke en sannhet endret. Jeg sier ikke at alt der var sant/usant, men bare sånn for å understreke at han kan si det og lyve.
Sist endret av Xasma; 27. september 2008 kl. 22:55.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Xasma
Du spør på et forum som nFF der rusmiddeldelen av forumet er mest brukt, klart det er et forum for de mer liberale personene i Norge - jeg tror derfor ikke så mange stemmer for erkekonservative McCain og Palin.
Vis hele sitatet...
Nå er vel mange nordmenn (og europeere generelt) mer venstreorientret/ikke-konservative enn gjennomsnittet er i USA, så jeg tror ikke det faktum at et IT/Undergrunnsforum har en rusmiddel-del er utslagsgivende. Men du har helt rett i at McCain blir sett på som djevelen her
frgz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma
Bare fordi man nekter blir ikke en sannhet endret. Jeg sier ikke at alt der var sant/usant, men bare sånn for å understreke at han kan si det og lyve.
Vis hele sitatet...
Ja sier ikke at Obama ikke kan lyve men jeg synes han svarte godt på de fleste "anklagene" som kom fra Mccain.Når Mccain ikke kommer med noe "comeback" når Obama har svart synes det på meg at Mccain lyver.
Bare for å skyte inn et par kommentarer på det personlige i debatten, uten å blande inn innholdet:

Synes det er et svakhetstegn at McCain ikke engang kunne snakke til Obama, langt mindre se han i øya. Og at han i tillegg skal dra frem den tåpelige påtatte latteren, for å prøve å latterliggjøre eller sette ut Obama, mens sistnevnte snakker er ikkeno bedre. Vet ikke om det var bra eller dumt at det ikke ble tatt med så ofte. Synes McCain brukte endel barnslige (herske)teknikker, som jeg tror og håper den jevne amerikaner ser rett gjennom. Må også si meg enig i at McCain virket å vri veldig på endel tidligere uttalelser som Obama har kommet med for å latterliggjøre han, men Obama klarte å få korrigert mye av det.

Så ingen slike takter fra Obama, og han fremstod som en rausere, og mer voksen person i mine øyne.
Sist endret av DeMenT; 27. september 2008 kl. 23:17.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg er en veldig enkel person. Kanskje litt treg. Dette sier jeg ut ifra det at jeg ser på hva politikere vil oppnå og hva de står for, i stedet for å se på om de kan se andre inn i øynene, hvor godt de tjener, hvor mange rumper de har stukket tunga si langt nedi, og så videre.

Hvorfor inni Hayabusas solcellepanel henviser folk til idiotiske mediekanaler for å fortelle folk hva politikere mener? Akkurat nå har brukeren barackobamadotcom 1374 videoer på YouTube. Hjemmesiden hans (hah bitch, du gjetter aldri adressen!) er også en mulighet. Litt svarthvitt å gjøre det slik kanskje, men denne anbefalingen går etter samme motto som "Hvorfor lese en oversettelse, når du kan lese originalen?", et ekstra filter tilslører som regel bare.

Anyways. Jeg er tilhenger av Barack Obama. Jeg har ikke tatt for meg hele politikken hans, men det er en del saker som interesserer meg. Et eksempel er Nettnøytralitet. Han er veldig for dette. Og allerede faktum at han har tatt opp saken i det hele tatt gjør at han får massevis av gullstjerner i min store bok om alle mennesker.

I tillegg ser det ut til at han har hyggelige planer for t.d. Cuba. Jeg var der selv i sommer, og en forandring ville absolutt vært jævlig kult.

Han er også for åpen informasjon, og vil at folk skal kunne følge med på f.eks. penger som politikere har øremerket, og se til at de ikke forsvinner i korrupsjon.

Edit: Åja, han forandrer ikke mening ettersom hva som vil gi ham mest stemmer på undersøkelser. Mæd kredds.
Sist endret av Jonta; 28. september 2008 kl. 00:36.
Fra første post
Sitat av frgz
Veit at ingen av oss har noe vi skulle ha sagt i denne saken men siden hvem som faktisk blir USA's neste president faktisk har ganske mye å si for andre land en amerika tenkte jeg skulle høre hvem dere syntes burde bli USA's neste president.
Vis hele sitatet...
Sitat av SilverKhan
Nå er vel mange nordmenn (og europeere generelt) mer venstreorientret/ikke-konservative enn gjennomsnittet er i USA, så jeg tror ikke det faktum at et IT/Undergrunnsforum har en rusmiddel-del er utslagsgivende. Men du har helt rett i at McCain blir sett på som djevelen her
Vis hele sitatet...
Se over - i uthevet at han skal ha VÅR mening, ikke hvem vi tror vinner.
Sitat av frgz
Ja sier ikke at Obama ikke kan lyve men jeg synes han svarte godt på de fleste "anklagene" som kom fra Mccain.Når Mccain ikke kommer med noe "comeback" når Obama har svart synes det på meg at Mccain lyver.
Vis hele sitatet...
Det kommer vel mer av at han har "innøvd" sine "punchlines" og derfor ikke har noe å si når Obama retter på det. Mens Obama virker mer "levende" og spontan.. Kanskje et tegn på at McCain blir senil?
Sitat av Xasma
Fra første post


Se over - i uthevet at han skal ha VÅR mening, ikke hvem vi tror vinner.

Det kommer vel mer av at han har "innøvd" sine "punchlines" og derfor ikke har noe å si når Obama retter på det. Mens Obama virker mer "levende" og spontan.. Kanskje et tegn på at McCain blir senil?
Vis hele sitatet...
Senil betyr faktisk bare gammel, så senil er han på sett og vis... Dement er nok heller det du mente
Sitat av atomet
Senil betyr faktisk bare gammel, så senil er han på sett og vis... Dement er nok heller det du mente
Vis hele sitatet...
Sitat av http://no.thefreedictionary.com/senil
seniladj. senil ( a1) [səˈniːl] som har nedsatt hukommelse, dement
Vis hele sitatet...
Nå skjer det forøvrig aldri at en politiker på så høyt nivå proklamerer sine egne meninger. Det er partiets meninger. Politikeren er bare medlem av partiet fordi de representerer brorparten av hans/hennes meninger. Jo høyere nivå man befinner seg på, jo fler skribenter har man til å jobbe for "seg" (les: partiet). Legg merke til at en politiker aldri uttaler seg om et emne dersom de blir spurt om et forhold partiet ikke har tatt stilling til under et spontant intervju.

Men som jeg nevnte tidligere i en post som ble slettet - for å besvare på trådstarters spørsmål - jeg mener Obama blir valgt fordi han er svart. Man har sett tidligere at presidenter nesten får 50% stemmer hver og da er det ekstremt utslagsgivende at han har en hudfarge ingen president har hatt før. Bare se på pollen i denne tråden.
Sist endret av dynamite; 28. september 2008 kl. 01:06.
Sitat av Xasma
Det kommer vel mer av at han har "innøvd" sine "punchlines" og derfor ikke har noe å si når Obama retter på det. Mens Obama virker mer "levende" og spontan.. Kanskje et tegn på at McCain blir senil?
Vis hele sitatet...
Heller at McCain er et produkt av republikanerpresidentfabrikken, mens Obama er et levende, tenkende menneske.

Jeg har lest et par whitepapers fra de begge (fortrinnsvis via Ars Technica), samt lest det jeg har sett angående valget i aviser, og godeste Obama virker langt mer reflektert enn McCain. Hele mitt inntrykk er at Obama i det minste prøver å gjøre noe for seg, mens McCain (kisen er 70 år og bruker ikke engang epost) bare slenger ut noe han har fått anbefalt av partifellene og ellers konsentrerer seg om det som faktisk er viktig for republikanerne - penger, religion og terror. Palin vil jeg ikke engang nevne, hun taler (bokstavelig talt!) for seg selv.

Amerikanerne kan ikke godta en tredje lekepresidentperiode. Ikke oss andre heller. Verden trenger en amerikansk president med en faktisk visjon, en med idealisme, entusiasme og ikke minst egne tanker. Ikke en gammel nikkedukke som knapt kan skru på en datamaskin. Nå sier jeg forøvrig ikke at Obama heller er den perfekte presidentkandidat, men Obama/Biden er i mine øyne langt bedre enn (sorry) næpskrellene republikanerne har gravd frem.
Den amerikanske valgkampen var noe mange trodde skulle bli avgjort over utenrikspolitikk, men siden den store finanskrisen i USA rammet økonomien, virker det mer som om det er her det kan stå mye på spill.

På dette feltet har begge kandidatene vært skuffende vage, og ikke kommet med noen konkrete tiltak. En skulle trodd at Obama, som jo er den klart mes liberale av de to kandidatene, skulle være kjapp med forslag til reformer, og tiltak som kunne rette opp på finanskrisen, men han har derimot ikke kommet med noen gode ideer. McCain har heller ikke vært noe bedre. Jeg ville stemt på McCain som president, hvis han ikke hadde Sarah Palin som visepresidentkandidat, da jeg synes hele hennes politikk er noe tvilsom.

Påstanden om at McCain kommer til å bli Bush 3.0, tror jeg ikke noe som er skrevet med hensyn på McCains historie innen politikken. I det Republikanske partiet har McCain vært kjent som en som ikke hadde problemer med å sette et kritisk søkelys på partifeller såvel som motstandere. Jeg tror McCain, om en tar hans bakgrunn i betraktning, kunne bli en fornuftig amerikansk president, som uten å være redd fior meningsmålinger ville kunne gjøre det "rette" og fornuftige for USA.
Sitat av dynamite
Men som jeg nevnte tidligere i en post som ble slettet - for å besvare på trådstarters spørsmål - jeg mener Obama blir valgt fordi han er svart. Man har sett tidligere at presidenter nesten får 50% stemmer hver og da er det ekstremt utslagsgivende at han har en hudfarge ingen president har hatt før. Bare se på pollen i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk ikke dette har så mye å si som du mener:

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=john+kerry
http://www.freakforum.nu/forum/poll....lts&pollid=622

Tett er det hver gang, og ofte blir det det motsatte av hva vi i Europa mener. USA setter familieverdier, tradisjon og religion svært høyt, i allefall i sørstatene. Dette tror jeg blir yet another nordstatene mot sørstatene-valg. Men nå er det også slik at mange amerikanere er lei Bush-politikken, og de har sett hvordan denne gubben feiler gang på gang. Forhåpentligvis går har de sett president Palmer i 24, og går ikke på Bush-smellen en gang til. McCain ser jo mer død enn levende ut for guds skyld.
Per dags dato, er jeg mer bekymret for det økonomiske kaoset, som i all hovedsak er forårsaket av USA og spekulasjoner i det amerikanske markedet.
Uavhengig av hvem som vinner, kommer vinneren til å få et meget stort press, og med stor sannsynlighet kommer denne personen neppe til å få fire nye år etter sin periode, da denne krisen som vi nå er vitne til med stor sannsynlighet kommer til å være på sitt hissigste i mer enn tre år.

Tenk hvis Obama blir valgt til president, og i hans æra mislykkes forsøket på å rette økonomien - dette kommer med stor sannsynlighet til å sette en stopper for nye, svarte presidentkandidater er jeg redd.

Krisen i Washington Mutual er mer enn godt nok til å dekke min påstand. WaMu har et omløp på penger i en nesten like stor mengde som vårt oljefond. Skremmende.
Sitat av Jonta
Jeg er en veldig enkel person. Kanskje litt treg. Dette sier jeg ut ifra det at jeg ser på hva politikere vil oppnå og hva de står for, i stedet for å se på om de kan se andre inn i øynene, hvor godt de tjener, hvor mange rumper de har stukket tunga si langt nedi, og så videre.
Vis hele sitatet...
Vel jeg mener at når det kommer til å være president i USA, er man nødt til å se på personen bak meningene også, da personen ender opp med ganske stor maktinnflytelse. Derfor er det greit med en oppegående person i den stolen.

Useriøs sidenote: Skjønner jo godt at han ikke vil "sit down across a table with "Ækkmedinnjadd"" når han ikke klarer å se sin motkandidat i øya engang.
Sitat av Joonern
Tenk hvis Obama blir valgt til president, og i hans æra mislykkes forsøket på å rette økonomien - dette kommer med stor sannsynlighet til å sette en stopper for nye, svarte presidentkandidater er jeg redd.
Vis hele sitatet...
Gode poenger, og slik jeg ser det så vil nok begge de politiske sidene på en eller annen måte klare å rydde opp, men det vil uansett bli en skitten jobb. Hvis McCain skulle få roret ved årsskiftet så tror jeg ikke det vil ha så stor betydning på USA og verden generelt sett, da store deler av tiden går med på å rydde opp i en skranten økonomi. Det må gjøres uansett, uavhengig av politikk om landet skal bestå i den stand det er i dag. Personlig skulle jeg likt å sett Obama i stolen, men det har jo vist seg gang på gang at vi i Europa gjerne liker den tapende parten i USA.
Sitat av Mushy
McCain ser jo mer død enn levende ut for guds skyld.
Vis hele sitatet...
Og for å sette dette på spissen, om han stryker med litt for tidlig, må vi (og ikke minst USA) leve med dette:

Palin is a social conservative. A lifetime member of the National Rifle Association (NRA), Palin believes the right to bear arms includes handgun possession, and has advocated gun safety education for youth.[182] She supports capital punishment.[183] Palin supports allowing the discussion of creationism in public schools, but says it does not have to be part of the curriculum.[184] Palin opposes same-sex marriage and supported a non-binding referendum for an Alaskan constitutional amendment to deny state health benefits to same-sex couples.[122][185] Palin has called herself "as pro-life as any candidate can be"[185] and has called abortion an "atrocity."[186] Palin supports a constitutional amendment to make abortion illegal in all cases, including rape and incest,[187][188] except if the life of the mother is endangered.[189] She supports sex education in public schools that encourages abstinence but also discusses birth control.
Vis hele sitatet...
Dette er noen eksempler på hva som har ramlet ut av Palins kjeft.

I tillegg til dette driter dama tydligvis en lang oljekabel i både natur og dyreliv.

Jada, McCaine har mer erfaring enn Obama, men nå har jo Obama Mr. Joe Biden som sin visepresident, som Obama valgte akkurat fordi mannen har erfaring, i motsetning til McCaine's valg, som tydligvis er begrunnet i noe annet enn det.
Sist endret av Joachimsen; 28. september 2008 kl. 02:14.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av DeMenT
Vel jeg mener at når det kommer til å være president i USA, er man nødt til å se på personen bak meningene også, da personen ender opp med ganske stor maktinnflytelse. Derfor er det greit med en oppegående person i den stolen.

Useriøs sidenote: Skjønner jo godt at han ikke vil "sit down across a table with "Ækkmedinnjadd"" når han ikke klarer å se sin motkandidat i øya engang.
Vis hele sitatet...
Som allerede tidligere nevnt i tråden så er presidentene representanter for partiet sitt. Men: I USA ser det ut som om presidenten har ekstremt mye makt i forhold til t.d. statsministeren i Norge. Kandidatene i USA sier "Jeg tror at..." i stedet for "Vi tror at...". I USA stemmer man mye mer for en person enn for et parti.
Sitat av Deezire
Gode poenger, og slik jeg ser det så vil nok begge de politiske sidene på en eller annen måte klare å rydde opp, men det vil uansett bli en skitten jobb. Hvis McCain skulle få roret ved årsskiftet så tror jeg ikke det vil ha så stor betydning på USA og verden generelt sett, da store deler av tiden går med på å rydde opp i en skranten økonomi. Det må gjøres uansett, uavhengig av politikk om landet skal bestå i den stand det er i dag. Personlig skulle jeg likt å sett Obama i stolen, men det har jo vist seg gang på gang at vi i Europa gjerne liker den tapende parten i USA.
Vis hele sitatet...
Akkurat det med økonomien er vel et godt argument for Obama, har inntrykk av han som mye mer oppegående på alt som ikke har med krigføring å gjøre. McPain-in-the-ass er rett og slett bare en gammel kriger og krigshisser som har kommet seg opp i en stilling han aldri burde ha hatt.
Giant douche or turd sandwitch? Uansett hvem som vinner så kommer det ikke til å bli noen store forandringer. Men håper personlig på Obama.
Jeg holder en knapp på McCain. Tror verken usa er klar for en svart president eller en kvinnelig president.
Blir nok en ny gammel lifetimemember av nra som blir president
UngarEffect: Du er klar over at spørsmålet er hvem du ville ha stemt på, ikke hvem du tror vinner?

evt: hvorfor håper du på mc cain?

Kan vel også legge til en ting her - syns Mc Cain virker som han lever i fortiden, litt opphengt i den kalde krigen osv, og virker omtrent som om han gjerne vil ha den tilstanden tilbake, noe som kanskje ikke er så rart i og med den klare ledende posisjonen USA hadde den gangen, i motsetning til nå, når stillingen deres er mye mer uklar og utfordret. Passer igjen inn med "gammel kriger" og krigshisser-stilen hans, siden millitæret fikk stort sett alt de pekte på under den kalde krigen, mens de har måttet finne seg i en del budsjettkutt i etterkant.
Maccern er jo gammel krigshelt som satt fanget i vietnamesisk fangeleir, alle vet jo amerikanerne liker "helter".Blir maccern valgt blir det 4 nye år med det samme, noe Obama vil er jo å trekke amerikanerne fra krigen i irak iløpet av 18-24 måneders tid.Noe som de mest høyrevridde ser som tap mot krigen mot terror.Jeg håper Obama vinner for jeg synes ikke han virker som noe mer enn ett normalt menneske, mens heller maccern minner meg mer om en slesk John Wayne både politisk og personlig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Slik jeg ser det (veldig grovt):

1. Demokratene vinner, men å rydde opp i økonomistyret blir en vanskelig jobb. Kanonføde for republikanerne "udugelig neger" etc, gjør det vanskelig for obama å vinne igjen.

2. McCain vinner, stryker med etter et par måneder og Palin kommer til makta: Kreasjonisme settes høyere enn evolusjon, kristendommen får fotfeste i det amerikanske skolesystemet,
ekstremistene har en sterk stemme i den store verden.
Skremselstaktikkene til bush får fortsette og skremmer amerikanerne ut av de siste rettighetene deres, samt kanskje gjør landet enda mer splittet.
I værste fall kan nye kriger oppstå, i beste fall kjører hun økonomien i grus og derfor resten av landet, kanskje en splittelse mellom nor og sør -statene? det er lov å drømme.

Jeg har ikke satt meg inn i politikken til noen av partene, men "the lesser evil" er jo åpenbart obama i denne sammenligningen
Om ikke annet ville jeg ikke hatt McCain som USA's president fordi han ser rett og slett skummel ut. Han ser ut som han er tatt rett ut ifra en film hvor han spiller "den slemme konspiratoren som vil ta over verden".

Og det at han har vært i fangenskap er jo ikke på noen måte en positiv ting. En slik hendelse må jo gjøre helt ville ting med noen's psyke. Å ha en slik person bak roret er mildt sagt skremmende.
Ron Paul burde vært republikanernes representant.
Obama vil kanskje trekke soldater ut av Irak, men tror på terroristspøkelset i Pakistan. Han brukte vel ordene "take them out" om Pakistan, hvis det viser seg at de skjuler terrorister. Og Pakistan har gjort det ettertrykkelig klart at landet ikke vil finne seg i å bli krenket.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For første gang i historien bryr jeg meg om hvem som vinner presidentvalget, og det er et problem at jeg håper at det blir Barack Obama.

Jeg vet jo, innerst inne, at det er ett fett hvem som er president, og at USA sin voldelige utenrikspolitikk fortsetter uavhengig av presidenten sine fine taler før valget. Å tro noe annet ville være ekstremt naivt. Bill Clinton skulle framstå som et alternativ til George Bush Sr., og ble valgt pga dette synet, men var ansvarlig for den første Gulfkrigen samt en sterk støttespiller til krigen i Sudan og eks-Jugoslavia.

Derfor: Siden pressen ikke informerer om politikken til Barack Obama, men henger seg opp i onelinerne til Palin og andre uviktigheter, hva slags grums har man på Obama? Hvorfor kan han stemples som en høyrevridd voldshisser, slik som alle andre amerikanske presidenter har vært de siste femti åra? Hvorfor er han en borgerlig reaksjonær, som kommer til å holde fram politikken med å gi mer til de rike og fjerne rettighetene til de fattige? Hvorfor kommer Barack Obama til å opprettholde uroen i midtøsten, slik at amerikanerene har et påskudd for å okkpere oljeproduserende nasjoner?

Hvis noen kan fortelle meg dette på forhånd, så slipper jeg nemlig å bli så skuffa når Obama vinner, og viser seg å være den jeg frykter at han er.
Sist endret av DonTomaso; 25. oktober 2008 kl. 19:36.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg håper Obama blir valgt for Amerikanernes skyld. Han ser ut til å ha ganske sterkt fokus på å gjennomføre universal healthcare.. noe alle andre industrielle land for lengst har funnet ut at er en god idé. Jeg håper nå også at utenrikspolitikken til USA blir en smule bedre med Obama enn med McCain, men det blir umulig å si noe om i praksis.

Hvis McCain/Palin blir valgt er jeg alvorlig redd for at USA skal falle enda lenger ned i et dypt svart (eller hvitt) kristenfundamentalistisk hull. Det USA virkelig trenger er et generelt løft i utdanning. Det er mange gode skoler i USA, men enda flere dårlige.. de trenger en høyere grunnlinje.
Det er ingen bleedin' forskjell hvem som sitter i det ovale kontoret. Virker som hele Europa forventer en revolusjon om Obama blir president. Slikt blir det ikke. USA kommer til å ha like mongoloid utenrikspolitikk, USA kommer til å være like hatet og USA kommer til å være like godt likt.

It's like voting between a giant douche and a turd sandwich.
ærlig talt har jeg ikke fulgt med men ville stemt Obama fordi jeg har inntrykk av at han er temmelig mye mer liberal enn sin motstander..

I tillegg virker han, som folk har nevnt, mye mere menneskelig.

Og bare det at han er svart vil jeg si er et temmelig viktig symbolsk poeng i forhold til amerikansk politikk

jeg tror Obama har, i forhold til McCain, en helt annen livserfaring. En som langt flere folk kan relatere seg til.. Tror Obama har mye mer peiling på hvordan det er å være middelklasse i USA enn de aller fleste andre presidenter..
Sist endret av Gamgee; 26. oktober 2008 kl. 00:17.
Bare at Obama er svart ville fått meg til å stemme på han. Ellers minner McCain meg for mye om Bush og i løpet av 8 år kan vi trygt si at verden og Amerika ikke trenger enda en. Tenk om demokraten Al Gore hadde vunnet valget i år 2000 da! Tror ikke vi hadde sett så mye krig i Iraq da, forbanna republikanere som organiserte valgfusk. Al Gore fikk i det minste nobels fredspris i fjor, det sier litt om hvilken fyr han er.
Sist endret av siindre; 26. oktober 2008 kl. 00:22.
jeg gir egentlig blake faen, hvem som blir sjefen sjefen for verdenspolitiet, er et fett

For det som kommer til og skje innenriks for de som faktisk gidder og bry seg, er om det familie politikk eller om det blir satt ut mere midler til folk som trenger en hjlpene hånd type orlando.

Utenriks kommer det uansett til og skje noe med Russland, selv tror jeg dette blir det viktigste område rundt hvem som blir valgt for oss smarte ikke amerikanere. Ellers så er kampen mot terror, UNDSKYLD meg, men jeg hatar det ordet, hvorfor i svarte kan vi ikke kalle det kampen mot lykke og kjærlighet og ikke et så mongo utrykk, igjen undskyld meg dere. Så tror jeg ingenting kommer til og skje i Irak før Irak faktisk klarer seg selv på olja de hadde, men har allerede gitt bort, ironisk ikke sant.

Når det er så vil jeg legge av noen ord til oss nordmenn generelt. Norge er vanskelig sted og bo i. Vi har det ikke så lett som mange andre, vi tenker bare på at alt skal være fult av kjærlighet og romantik natur osv, men slutt og bry dere om virke perfekt ute mot verden, for norsk samfunnspolitikk er vanskelig og har masse hull og feil der vi istedet for og bry oss om de som faktisk sliter, som tiggere på karl johan som gjerne blir spyttet på, så bryr vi oss heller om og kultivere gamle hus og kjempe mot grafitti, og da spessielt hvis vi finner viking skip med dere lange halser og dragehoder, da er mann norsk, føkk norge, føkk norge og dens maskepolitikk, føkk norge og dems kjedlige måte og være spennende på, vi er som et åpent Nord Korea, Føkk Nord Korea i samme slengen, gå for Norge møter Nord Korea, skap det Irak vi vil at de bli, et turist hævlet ala Dubai, for det er det vi i vesten vil ha østen til og være, et massivt sted ala Disney world, med forskjellige land og kulturer man kan stikke hodet sitt innom og si hei! Lattlig hele opplegge her, hvorr innsynnet.

Men tilbake til USA Politkk, jeg tror ikke på at en president vil ha noe utfall annet enn hvem de leser opp på nyhetene, så undskuyld men jeg gir blanke faen
Jeg regner med at OM Obama blir valgt, så blir han drept. Jeg er på ingen måte rasistisk og jeg håper selv han vinner. Men er redd for at om det kommer en svart president i USA så er det for mange som klør i fingrene. Husk folk der borte er gal. Så en eller annen redneck vil nok gå til aksjon mot han enten innen kort tid etter han er valgt eller et år senere. Noen andre som tror noe annet?

Jeg mener bare det jeg ser logisk mht amerikanske folk.
Tror intet forsikringsselskap ville vært med på og fornye Obamas livsforsikering, nei.
Sitat av qtex
Jeg regner med at OM Obama blir valgt, så blir han drept. Jeg er på ingen måte rasistisk og jeg håper selv han vinner. Men er redd for at om det kommer en svart president i USA så er det for mange som klør i fingrene. Husk folk der borte er gal. Så en eller annen redneck vil nok gå til aksjon mot han enten innen kort tid etter han er valgt eller et år senere. Noen andre som tror noe annet?

Jeg mener bare det jeg ser logisk mht amerikanske folk.
Vis hele sitatet...
Din logiske sans er åpenbart rimelig utvasket...


Du hevder altså at "folk der borte er gal" og at derfor vil "en eller annen redneck gå til aksjon". Og ut i fra dette kan du trekke en logisk slutning om at obama vil bli drept om han vinner valget. Gud hjelpe meg så latterlig.

Jeg har ingen tro på at Obama kommer til å bli drept. Jeg tror han kommer til å vinne valget og jeg tror han vil få problemer med å oppfylle det folk har oppfattet som hans løfter. Med det mener jeg at han har vært alt for vag (spesielt tidlig i kampanjen) på hva han faktisk skal oppnå, noe som har gitt folket mulighet til å danne sine egne oppfatninger om hvor fantastisk det vil bli med Obama som president.

For selv om jeg finner ditt utsagn "Husk folk der borte er gal" latterlig og stigmatiserende er jeg ikke i tvil om at gjennomsnittsamerikaneren har for lite innsikt i politikken til å ha full oversikt over de valgløfter de respektive kandidatene har kommet med. I USA stemmer man minst like mye på personen man liker som på politikken man er enig i. I langt større utstrekning enn f.eks i Norge, selv om KrF ved flere anledninger har forsøkt å endre på dette.
Sitat av qtex
Jeg regner med at OM Obama blir valgt, så blir han drept. Jeg er på ingen måte rasistisk og jeg håper selv han vinner. Men er redd for at om det kommer en svart president i USA så er det for mange som klør i fingrene. Husk folk der borte er gal. Så en eller annen redneck vil nok gå til aksjon mot han enten innen kort tid etter han er valgt eller et år senere. Noen andre som tror noe annet?

Jeg mener bare det jeg ser logisk mht amerikanske folk.
Vis hele sitatet...
Det er nemlig bare å sende en SMS til Obama hvor du sier du er f.eks. Bush og at du må møte han for å diskutere noe viktig. Så har du han på tomannshånd å da er det bare å knærte løs
Jeg stemmer for Obama, selv om han sannsyneligvis blir skutt hvis han vinner
Obama har nok en større sjanse for å bli skutt, men det er ikke dermed sagt at han blir det. Men la oss nå håpe at det er noen galinger der ute i tilfelle republikanerne vinner, og McCain dør. Kan ikke si jeg blir særlig nedfor dersom Palin blir tatt av dage.
Riktignok har KKK sagt at de skal ta Obama men klarer ikke helt å ta det seriøst. http://www.youtube.com/watch?v=Y2uSMX4B3Xc

Hvor lett tror dere det er å ta livet av verdens mektigste mann?

Okey, det er sikkert en del store organisasjoner som gjerne skulle gjort det og sikkert noen som faktisk har ressurser til å gjøre det.. Men jeg tviler ganske sterkt på at motivet da ville være at han er svart.
Sist endret av Gamgee; 26. oktober 2008 kl. 17:45.
Sitat av Semjuel
Hvor lett tror dere det er å ta livet av verdens mektigste mann?
Vis hele sitatet...
Egentlig veldig lett, men å finne noen som vil gjennomføre det kan være et problem.
Jævlig kjipt hvis Obama blir skutt, men et liv født et livt drept. Uansett, bare sørglig for dem som står han nær. Hvem husker Kennedy nå til dags da? Og hvem kommer på Diana? Poenge er at eneste grunnen han vil bli skutt er enten for å sette et symbolsk grunnlag for/mot svarte smarte mennesker, jeg sier Dr Martin King.

Jeg har sluttet og følge med på det amerikanske valget, jeg syntes de har blitt for personlige, nå syntes jeg det handler mer om og åpne seg selv og skryte, enn hva slags samfunnspoitkk de har, dette har blitt hva USA sin valgkamp har blitt.

Jeg vil at valget skal være mer byråkrati, sånn at vi faktisk ser hva de lover og at de faktisk ser framskritt, og at de forskjellige "lagene" samarbeider, noe likt norske storting, der stortinget råder over kommunene, for her til lands har vi ikke kommuneting og et landsting, vi har et felles styringsorgan med forskjellige profilerte personer md forskjellige roller. Dette liker ikke jeg med Amerikas politikk. Om jeg hadde blitt verdenshesker så skulle jeg gitt opp alt av grenser og sagt "vi er jorda, deal with us" Også får vi intergalatisert oss! se på jordkloden som et organ og jobbe for det. Selvfølglig med "kommuner" ala Norge.

Jeg ser helt klart hvorfor vi har forskjellige partier, men dette skaper problemer, og er ikke en god løsning. For når alt kommer til alt så må alle jobbe sammen for og skape noe bra, ikke bare flertallet bestemmer. Jeg sliter litt med og få fram det jeg vil si, men jeg tror det går ann.!