Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 831
Nærmer meg nå 40k grensa på frikortet mitt, og har planer om å jobbe et par måneder til. Hvis jeg da går til anskaffelse av et skattekort, må jeg da også skatte for de pengene jeg allerede har tjent skattefritt via frikortet? har hørt rykter om dette.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Vet ikke akkurat om du må betale skatt på de første 40000, men jeg vet at hvis du må det så får du det tilbake neste år. Så du har absolutt ingenting å tape på å skatte mer enn du trenger, annet enn at du får pengene senere enn du egentlig ville fått (med renter).
Du må betale skatt for alle pengene du har tjent dette året.
Ellers ville jo alle i hele Norge startet året med å skaffe seg frikort for å få 40.000 skattefrie kroner, right?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc
Du må betale skatt for alle pengene du har tjent dette året.
Ellers ville jo alle i hele Norge startet året med å skaffe seg frikort for å få 40.000 skattefrie kroner, right?
Vis hele sitatet...
Hørt om minstefradrag? http://no.wikipedia.org/wiki/Minstefradrag
Hvis du tjener, la oss si, 60.000 så antar jeg at du må betale en 3-4000 i skatt, så det er snakk om småtterier uansett.
Frikort er bare en måte å få til et passende forhåndstrekk på beregningen av skatten din. Den beregnes i etterkant uansett, og minstefradraget på mellom 31 800 og 63 800 trekkes fra inntektene dine før skatten beregnes. Det har dermed ingen ting å si hva slags skattekort du har med hensyn til hvilken skatt du skal betale, men dersom du forhåndsbetaler for mye skatt får du igjen penger (til dårlig rente - ikke smart) og hvis du betaler for lite får du baksmell.
hmmm, når emnet først er oppe,... hvor mye skatt tror ca jeg må betale hvis jeg tror jeg kommer til å tjene 150 000 dette året?
Sitat av Deamon
hmmm, når emnet først er oppe,... hvor mye skatt tror ca jeg må betale hvis jeg tror jeg kommer til å tjene 150 000 dette året?
Vis hele sitatet...
Skatteetatens skattekalkulator.
Sitat av Deamon
hmmm, når emnet først er oppe,... hvor mye skatt tror ca jeg må betale hvis jeg tror jeg kommer til å tjene 150 000 dette året?
Vis hele sitatet...
Fra 21 til 36% Sjekk ut nøyakti på www.skatteetaten.no

EDIT: Late..
Sist endret av Skaddfrontallap; 11. oktober 2008 kl. 15:17.
Du må kun skatte for det du tjener over grensen. Gjort det selv