Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8760
Jeg kjøpte bil for et par måneder siden hos City Bil på Skien. I annonsen sto det "Hel og pen bil i god stand. Nettopp eu godkjent til 2015 og tatt oljeservice"
Jeg har hatt den på verksted en gang fordi det kom ulyder og det viste seg å være tomt for olje. Siden da har jeg fylt på olje to ganger (pluss at den ble fylt opp på verkstedet). Jeg gikk nå over kontrakten for å se hva slags garanti jeg har på bilen, men det viser seg at ifølge kontrakten har jeg kjøpt et repobjekt og ikke har noe garanti. Jeg skrev selvfølgelig under på kontrakten uten å lese godt nok gjennom. Er det noe jeg kan gjøre nå?
kjedelig streiting
Sjekk det ene svaret her ang rep. objekt fra forbrukerrådet. Du har klart litt færre rettigheter, men det kommer jo også an på hvilke forventninger du fikk fra selger, og hva bilen kostet iforhold til tilsvarende modeller.
Jeg skal ikke garantere noe som helst, men jeg vil tro at dersom du kjøpte bilen hos en forhandler, har du reklamasjonsrett inntil fem år etter kjøpet - Og dersom annonsen fremstiller bilen som et helt annet objekt enn det faktisk er, må det jo være en fatal glipp fra forhandlerens side.. Som uansett skulle være med å styrke din sak ved evt reklamasjon?
Det er nok ikke noe du får gjort noe med. Så lenge du har signert en kjøpekontrakt der det står at du har kjøpt et repobjekt så har du ingen klagemulighet.
Å selge en bil som repobjekt er vel den eneste måten en selger kan fri seg fra alt ansvar ang. bilen etter salg!
_dude_'s Avatar
Trådstarter
65 1
Takk for svar

Legalize: så ut som det var mye nyttig her, takk, skal lese gjennom det

Satramix: Bilen er fra 2005 så vil ikke tro jeg har noe vidre reklamasjonsrett

Akasha: Selv om det var misledende annonse?
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av _dude_ Vis innlegg
Takk for svar

Legalize: så ut som det var mye nyttig her, takk, skal lese gjennom det

Satramix: Bilen er fra 2005 så vil ikke tro jeg har noe vidre reklamasjonsrett

Akasha: Selv om det var misledende annonse?
Vis hele sitatet...
Reklamasjonsretten vil nok ikke hjelpe deg her, men bruktbilselgere stiller ofte en egen garanti på 3-6 mnd etter overlevering, noen gjør ikke det i det hele tatt, dette skal stå i kontrakten din.

Videre vil jeg påstå at når det står i kontrakten spesifiser at: "det er nylig tatt oljeservice på bilen" (hva nå det enn måtte bety om det er oljeskift som er utført eller byttet filter og pumper og hva enn) da skal du kunne forvente at det ikke blir problemer med oljen sånn som nå har skjedd og du burde gå til selger og kreve at de utbedrer problemet for deg.

Husk bare at du må klage "innen rimelig tid etter overdragelsen"
_dude_'s Avatar
Trådstarter
65 1
Gig: Det står ikke i kontrakten at det er olje skift, det står i annonsen fra finn. Skal klage men tenkte jeg skulle se om jeg hadde noe rett på min side før jeg begynte. Takk for svar
Det kan jo være at kilometeren er tilbakestilt.
Litt vanskelig å finne ut, men absolutt vært et forsøk.
Hvis du kan avsløre noe slikt, har du en god sak.

Veldig vanlig blant sleipe bruktbilselgere.
http://mittoppdrag.no/Bransje/Advokat Sikkert enklere å få hjelp av noen som faktisk kan juss
Sitat av _dude_ Vis innlegg
Gig: Det står ikke i kontrakten at det er olje skift, det står i annonsen fra finn. Skal klage men tenkte jeg skulle se om jeg hadde noe rett på min side før jeg begynte. Takk for svar
Vis hele sitatet...
Kontakt finn og be om kopi av annonsen. Om du er heldig har de den fortsatt liggende.
_dude_'s Avatar
Trådstarter
65 1
Antring: Jeg har heldigvis tatt vare på annonsen fra finn, just in case
Reklamasjonsretten er i behold uavhengig av hvor gammel varen er. Selv en bil i fra 1980 vil ha reklamasjonsrett. Forskjellen ligger i hva man har grunn til å forvente, og om feilen da utgjør en mangel.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
reklamasjonsrett er noe du har på et nytt produkt basert på forventet levetid fra dagen det ble kjøpt nytt, den starter ikke på nytt dersom du kjøper en bil brukt, da er det kun selgers egen garanti som gjelder.
Sikkerhetsklarert
Hadde samme situasjon en gang. Bilforhandleren omtalte bilen som "Delebil" i kontrakten.
Mens i annonse og muntlig ved visning så fremstod den som "tipp topp 100% alle servicer utført"

Hadde en rude med NAF advokat på denne bilen i ettertid, og der sa de at om han selger en bil og markedsfører den som det den er, så kan han gjerne kalle den rep.objekt/delebil, eller en spade i kontrakten. Det har ingeting å si vistnok, så lenge han har gitt kjøper forventing om at det er en bil i OK i stand, og at det ikke er andre forhold ved handelen som gjør at kjøper burde skjønt at dette var et vrak før han inngikk handelen (da faller det inn under undersøkelsesplikten du har som kjøper)

Dvs, kjør på. Klag til selger. Få et verksted til å sette en diagnose. Oljebruk skal normal ikke være mer enn 1liter pr 1000km kjørt.

Har du allerede kjørt den så lenge uten olje at du hører ulyder så er motoren klar for overhaling.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av _dude_ Vis innlegg
Jeg kjøpte bil for et par måneder siden hos City Bil på Skien. I annonsen sto det "Hel og pen bil i god stand. Nettopp eu godkjent til 2015 og tatt oljeservice"
Jeg har hatt den på verksted en gang fordi det kom ulyder og det viste seg å være tomt for olje. Siden da har jeg fylt på olje to ganger (pluss at den ble fylt opp på verkstedet). Jeg gikk nå over kontrakten for å se hva slags garanti jeg har på bilen, men det viser seg at ifølge kontrakten har jeg kjøpt et repobjekt og ikke har noe garanti. Jeg skrev selvfølgelig under på kontrakten uten å lese godt nok gjennom. Er det noe jeg kan gjøre nå?
Vis hele sitatet...
Det skal det sies at kjøper står veldig sterkt når det kommer til bilkjøp. Det at det står at du har kjøpt "repobjekt" har ingenting å si så lenge bilen er kjørbar og kan kjøres fra selger. Den klassifikasjonen gjelder kun når bilen må hentes på henger og kjøres dertil vekk fra salgsplass.
Flere ber deg sjekke med advokat her om du har noen sak, men om det er en eldre bil som har en litt sliten motor, uten servicehefte/historikk er det vel et lite "katta i sekken"-kjøp.

Men du sier at det kommer ulyder, fikk du ingen varsel via dashbordet på lavt oljenivå?
Sitat av Gig Vis innlegg
reklamasjonsrett er noe du har på et nytt produkt basert på forventet levetid fra dagen det ble kjøpt nytt, den starter ikke på nytt dersom du kjøper en bil brukt, da er det kun selgers egen garanti som gjelder.
Vis hele sitatet...
Hvor er din kilde på at reklamasjonsrett kun gjelder ved kjøp ny bil?
Så vidt jeg kan lese av ymse google treff så har man 5 års reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbil hos forhandler..
http:// http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/kjoepe-bruktbil-del-4-slik-klager-du-paa-bruktbilen/10083022/
Sist endret av aerox88; 21. januar 2014 kl. 17:36.
_dude_'s Avatar
Trådstarter
65 1
Magisk: Det kom ulyder når jeg startet motoren og litt når jeg kjørte, men det var bare meg som hørte dem til å begynne med. Rett før jeg tok den til verksted begynte oljelampa å lyse, siden jeg hadde fått klar beskjed av bilselgeren at jeg ikke skulle trenge å gjøre noe med den på lenge fordi alt var fylt opp gikk jeg utifra at det var noe galt når den blinket. På vei til verkstedet ble lydene høyere og hørte verre ut. Var ganske surt å betale 1500 for å feilsøke bilen når hele problemet var at den var tomt for olje.
Sitat av _dude_ Vis innlegg
Magisk: Det kom ulyder når jeg startet motoren og litt når jeg kjørte, men det var bare meg som hørte dem til å begynne med. Rett før jeg tok den til verksted begynte oljelampa å lyse, siden jeg hadde fått klar beskjed av bilselgeren at jeg ikke skulle trenge å gjøre noe med den på lenge fordi alt var fylt opp gikk jeg utifra at det var noe galt når den blinket. På vei til verkstedet ble lydene høyere og hørte verre ut. Var ganske surt å betale 1500 for å feilsøke bilen når hele problemet var at den var tomt for olje.
Vis hele sitatet...
Du sjekket seriøst ikke om det var igjen olje på bilen da lampa begynge å lyse? Man skal aldri ta sånne utsagn brukt bil selgere sier for god fisk. Mange av dem er kunn ute etter penger og driter i hva som skjer med bilen når dem er solgt.
En bil som oljelampa begynner å lyse på , er såogsi ødelagt. Bare ett spørsmål om tid. Lampa lyser ikke når det _nesten_ er tomt, lampen lyser når det OVERHODET ikke er oljetrykk i motoren. Og en motor uten olje, er som å måtte tvangsjukke kølla i en rull sandpapir 300 ganger i minuttet. i full storm. på en scene.

Oljefyllinga di er som å helle glid på køllen etter jukkinga, stryke forsiktig, og si "nå er det ikke vondt lenger"

Bilen din er nok ødelagt
Sitat av Gig Vis innlegg
reklamasjonsrett er noe du har på et nytt produkt basert på forventet levetid fra dagen det ble kjøpt nytt, den starter ikke på nytt dersom du kjøper en bil brukt, da er det kun selgers egen garanti som gjelder.
Vis hele sitatet...
Feil. Reklamasjonsretten er godt dokumentert i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, og ikke i noen av disse er det sagt at produktet må være nytt for at reklamasjonsretten skal gjelde.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
En bil som oljelampa begynner å lyse på , er såogsi ødelagt. Bare ett spørsmål om tid. Lampa lyser ikke når det _nesten_ er tomt, lampen lyser når det OVERHODET ikke er oljetrykk i motoren. Og en motor uten olje, er som å måtte tvangsjukke kølla i en rull sandpapir 300 ganger i minuttet. i full storm. på en scene.

Oljefyllinga di er som å helle glid på køllen etter jukkinga, stryke forsiktig, og si "nå er det ikke vondt lenger"

Bilen din er nok ødelagt
Vis hele sitatet...

Please a, ha litt mere peiling på hvordan en bil fungerer før du poster noe som er vranglære. Lampen til oljen begynner å lyse endel før den er tom, bilen skal bruke ekstremt mye olje hvis den lampa begynner å lyse å motor tar kvelden pga det. Hva er vitsen med en varsellampe hvis den varsler etter at skaden er skjedd? de der så man skal bli varslet om eventuelle feil og mangler av dem, før bilen tar skade av det, ihvertfall da det kommer til motorolje.
For å si det sånn, hadde oljelampa betydd at bilen var renska for olje, så hadde ingen av mine biler overlevd. Og har du turbobil med oljeavkjølt turbo, må du forvente mere forbruk.
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Please a, ha litt mere peiling på hvordan en bil fungerer før du poster noe som er vranglære. Lampen til oljen begynner å lyse endel før den er tom, bilen skal bruke ekstremt mye olje hvis den lampa begynner å lyse å motor tar kvelden pga det. Hva er vitsen med en varsellampe hvis den varsler etter at skaden er skjedd? de der så man skal bli varslet om eventuelle feil og mangler av dem, før bilen tar skade av det, ihvertfall da det kommer til motorolje.
For å si det sånn, hadde oljelampa betydd at bilen var renska for olje, så hadde ingen av mine biler overlevd. Og har du turbobil med oljeavkjølt turbo, må du forvente mere forbruk.
Vis hele sitatet...
bilen trenger da ikke BRUKE ekstremt mye olje, har du hørt om lekasjer?

Og det er stor forskjell på å være renska for olje så du sier, og faktisk ikke ha oljetrykk. Det kan være en defekt oljepumpe.

Oljetrykksbryteren slår inn ved f.eks 0.35 bar (audi). Den lyser når tenningen på bilen står på (uten å være i gang), for det ikke er oljetrykk.

Og slår seg AV når motoren starter, siden oljetrykket da er(skal være) over 0.35 bar.

For en bil som har vanlig 2 bars oljetrykk ved 2200 o/min, så er de EKSTREMT lite gunstig å kjøres når oljelampa lyser.Da er oljetrykket _under_ 0.35 bar.

Ved 5000 o/min, så er gjerne oljetrykket 5 bar, og om du kjører da, og trykket faller under 0.35 bar, (og lampa begynner å lyse) så har du i teorien ikke oljetrykk.

Men flott at du har peiling

Vranglæren her er det du som kommer med, da oljelyset i bilen ikke har en dritt med nivået på olja å gjøre. Det har med trykket på den olja som faktisk er. Mye eller lite olje har ikke en dritt å si. Null oljetrykk er null oljetrykk. selv om du har plenty olje.

Ligger litt i ordet "oljeTRYKKsbryter".

Og forresten, eg har både en audi, og en bil med turbo.
Sikkerhetsklarert
Riktig som roundtree skriver.

Varselampa lyser for TRYKK ikke nivå. Det er common sense at man stopper UMIDDELBART om oljelampen lyser.
Nyere biler (evt eldre highend biler) har også nivåvarsler, dette er noe annet.

Kjøres en motor uten oljeTRYKK så er den ferdig på kort tid, da er oljen forurenset av metallspon og mister smøreevnen. I bunndelen må alle lagre må skiftes, veiva må kanskje slipes opp, har den gått lenge så er nok stempler og slik også gått varmt. I topp og registeret kan du regne med en ny kam eller to, og ruller/ventiltetninger.
Kort fortalt alt som trenger smøring eller er i kontakt med oljen.