Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1605
Lurer på åssen man gjør dette, jeg har prøvd med cd og nei det er ikke bare å sette den i og trykke på en knapp og formater.. det er det eneste som står på google.. Jeg har prøvd å sette inn cden og boota den, men windows starter bare som før.. og nå har jeg klart og lage meg en ny stasjon der os`er innstallert, nå trenger jeg virkelig hjelp her

Jeg vil at alle hdd`ene skal være helt cleane, den ene skal være os på såklart så åssen kan jeg formatere ? Jeg har cd med w7 med 64 bit
Sett i CD, gå inn i BIOS (altså, restart PCen, og trykk DELETE eller den knappen du har) og endre BOOT prioritet til CD-driveren. Du må gjøre den til boot pri. 1.
Deretter vil du boote enkelt fra CD, og kan formatere og installere helt clean OS på nytt.

Det er faktisk så enkelt. x)
Trådstarter
Sitat av Helldude Vis innlegg
Sett i CD, gå inn i BIOS (altså, restart PCen, og trykk DELETE eller den knappen du har) og endre BOOT prioritet til CD-driveren. Du må gjøre den til boot pri. 1.
Deretter vil du boote enkelt fra CD, og kan formatere og installere helt clean OS på nytt.

Det er faktisk så enkelt. x)
Vis hele sitatet...
hmm, skal prøve .. håper det går
Hvis du har en CD med Win 7 på så setter du denne inn. Starter opp pc'en på nytt og trykker da enten F9, F12 eller lignende for ditt HK for å komme til Boot menyen.
Her velger du da å kjøre ifra CD-rom, og når det da kommer opp teksten: "Trykk en tast for å boote fra CD" i venstre hjørne øverst, så trykker du en random knapp.

Da skal win 7 cd'en boote. Da er det bare å følge anvisningen, trykke på Advanced eller alternativer (husker ikke hva det var) når du kommer fram til valg av partisjon der OS skal installeres.

Her velger du hver og en disk og formaterer. Så installerer du OS der du velger etterpå.

Hvis du bare skal formatere partisjoner der OS ikke er, så kan dette gjøres via min datamaskin eller Disk manager.


Du kan også boote opp med Ubuntu live cd eller USB. Trykke prøv ubuntu og formatere via der.
Trådstarter
Det funket ikke, jeg satt prio 1 og 2 til cd rommet .. men windows starter som vanlig? hva faen skjer?

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvis du har en CD med Win 7 på så setter du denne inn. Starter opp pc'en på nytt og trykker da enten F9, F12 eller lignende for ditt HK for å komme til Boot menyen.
Her velger du da å kjøre ifra CD-rom, og når det da kommer opp teksten: "Trykk en tast for å boote fra CD" i venstre hjørne øverst, så trykker du en random knapp.

Da skal win 7 cd'en boote. Da er det bare å følge anvisningen, trykke på Advanced eller alternativer (husker ikke hva det var) når du kommer fram til valg av partisjon der OS skal installeres.

Her velger du hver og en disk og formaterer. Så installerer du OS der du velger etterpå.

Hvis du bare skal formatere partisjoner der OS ikke er, så kan dette gjøres via min datamaskin eller Disk manager.


Du kan også boote opp med Ubuntu live cd eller USB. Trykke prøv ubuntu og formatere via der.
Vis hele sitatet...
Gjort dette ett par ganger nå, windows bare starter..
Sitat av Heiho Vis innlegg
Det funket ikke, jeg satt prio 1 og 2 til cd rommet .. men windows starter som vanlig? hva faen skjer?
Vis hele sitatet...

Kommer det ikke opp en melding om at du skal trykke på en knapp for å starte fra DVD-rommen, er det mest sannsynligvis DVD-plata det er noe galt med. Da bør du prøve en annen.

Edit: Er det originalplate eller nedlastet?
Trådstarter
Jeg skal prøve en gang til, men kan noen sende en link så jeg kan laste ned os til usb på? har ikke cd liggende..
Da har du nok mest sannsynlig korrupt data på win 7 cd'en. Du finner en å laste ned i bukta.
hvis du har windows på en usb så må du jo endre boot priority, til usb, husk å velg riktig.
Trådstarter
Det er ikke noe feil med cden, den har blitt brukt av flere jeg kjenner .. Men det er så rart at jeg ikke får boota cden.. og at windows bare starter som før..

Sitat av stianr Vis innlegg
hvis du har windows på en usb så må du jo endre boot priority, til usb, husk å velg riktig.
Vis hele sitatet...
Se hva jeg har skrevet.. jeg har windows på cd, men hvis det ikke går så kan jeg prøve med usb..
Du er helt sikker på at du har satt cd/dvd-rom som 1. boot device?