Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1988
jeg er så provosert at jeg bare må skrive litt om min hendelse i dag.


den 1 september 2009 kjøpte jeg en iPhone 3G 8GB av dem. og helt siden den dag har jeg hatt en del småtteri med den, som at den ikke vil sende SMS/MMS osv av og til, samt at jeg har oppgradert software opptil flere, flere ganger.

men i dag så fikk jeg en sprekk i skjermen på den(!) og da tenkte jeg at nå kan jeg ringe nedpå der for og forhøre meg om hva de gjør med dem. i forhold til kjøpsloven i norge som tilsier at en elektrisk artikkel skal sendes inn 3 ganger, gratis og om dem ikke får skikk på den da så skal jeg få returnert et nytt identisk produkt, eller det som har tatt over for den forrige. (3gS?)

og ihvertfall forklarte jeg hvordan min situasjon er. Altså at den har vært vanskelig lenge, sender ikke sms osv og da prøvde han seg med at jeg sikkert ikke hadde oppgradert softwaren til den osv. noe jeg sa at jeg hadde gjort samt at det var en sprekk i skjermen på den. og da sier han dette " Da er jeg egentlig ikke så interissert i å ta i den. da kan du heller kjøpe deg en ny, siden skjermen er knust.

og jeg ble sjokkert, er dette hvordan man skal behandle kundene sine?
jeg mener at det er en gyllen regel som heter så mye som at "kunden har alltid rett" og da føler jeg at jeg har blitt behandlet ufattelig dårlig.

Faren min kjøper i snitt 30mobiler av dem i løpet av året, til firmaets ansatte.

og dere som kan dere på dette. hva burde jeg gjøre, eller hvor burde jeg hendvende meg ?


takker for alle svar.

Mvh en sint corsair.
Gå høyere opp. Be om å få snakke med daglig leder.
Sist endret av prenix; 22. mars 2010 kl. 14:30.
Du ødelagte din egen skjerm og vil ha ny telefon?

Eller vil du levere inn mobilen til reperasjon for å fikse problemet med at du ikke kan sende sms/sms en gang i blant?

sms/mms


ja
Er vel samme feil 3 ganger så blir det omlevering? Og sprekk i skjermen er vel uansett ikke noe reklamasjonssak? Men han kunne nok ha formulert seg noe annerledes.
Moren min hadde det samme problemet med sin mobil for noen år siden, men da var det snakk om en Sony Ericsson. Merkelig nok var det samme kjeden som hun hadde problemer med også, nemlig Spaceworld. Hun pratet med dem over lang tid om det samme problemet, men dem var jo ikke enige.

Alternativ 1:

Ta en prat med forbrukerrådet, dem vet hvilken part som har rett. Dem holder styr på dine rettigheter. Dem sender mail til Spaceworld (etter det jeg vet). For å si det sånn; Dem blir som en slags advokat for deg. Moren min vant med dem ved sin side og Spaceworld tapte. Hun fikk pengene tilbake og kunne kjøpe seg en ny mobil etter en krangel som varte i 1,5 år.

Alternativ 2:

Ta det opp med dem personlig med kjeden. Ta en titt på www.lovdata.no, der står det litt om kjøpsloven osv.
Jeg ville nok ha valgt alternativ 1, da dem vet hvilken part som har retten på sin side.

Det kommer ann på om du har selv ødelagt den? Har du forsikring? Hva forventer du at dem skal gjøre? Ny telefon eller reperasjon?


Mvh. Erlend
Corsair's Avatar
Trådstarter
kort sagt: jeg har brukt den som en mobil med masse funksjon skal brukes. den er godt brukt men ikke mange store synlige riper. men sms har vært sånn lenge så det er det jeg skal få reparert. men dette med skjermen kom liksom på toppen. Det skjedde i dag.
Det med skjermen tror jeg du bare kan glemme å få reparert da det er en skade som du selv har påført mobilen. Derimot det med SMS på mobilen skulle jeg tro at du får dekt, da det mest sannsynligvis ikke er noe du selv kan ha gjort.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Corsair Vis innlegg
men i dag så fikk jeg en sprekk i skjermen på den(!)
Vis hele sitatet...
Hvordan oppsto denne sprekken?
En knust skjerm på iPhone vil nok aldri kunne bli en reklamasjonssak. Du vil ikke kunne påvise en svakhet som førte til denne sprekken. Disse skjermene er meget robuste og knuser ikke ved vanlig bruk.

However, det gjør ødelegger ikke alt om du knuser denne skjermen, fordi den kan du bare erstatte for under tusenlappen. Se på finn.no etter folk som selger kit, de har stort sett selv kjøpt det på ebay for en billig penge. Gjør det du også! Det er enkelt.

Når det gjelder problemer med å sende sms så vil de nok mest sannsynlig forsøke med en clean firmware - og dette gjør du selv enkelt i iTunes uten at de må ha den i en god stund.

Sist:
Kunden har IKKE alltid rett. Å påstå det blir helt riv ruskende galt.
Såvidt jeg vet kan du kreve å få ny telefon hvis de ikke kan bevise at det er sprekken som er problemet.
Hvis de klarer å bevise at sprekken fører til softwarefeil som gjør mobilen ubrukelig (noe som ikke går an fordi en sprekk i skjermen ikke kuker til OSet på telefonen) har du ikke krav på noen ting.

Dette er noe jeg har hørt av læreren i rettslære på skolen min, og ikke noe jeg har paragrafer/andre kilder på. Finnes garantert noen på forumet her som kan bekrefte/avkrefte tho.
Sist endret av drittunge; 22. mars 2010 kl. 18:32.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Såvidt jeg vet kan du kreve å få ny telefon hvis de ikke kan bevise at det er sprekken som er problemet.
Hvis de klarer å bevise at sprekken fører til softwarefeil som gjør mobilen ubrukelig (noe som ikke går an fordi en sprekk i skjermen ikke kuker til OSet på telefonen) har du ikke krav på noen ting.

Dette er noe jeg har hørt av læreren i rettslære på skolen min, og ikke noe jeg har paragrafer/andre kilder på. Finnes garantert noen på forumet her som kan bekrefte/avkrefte tho.
Vis hele sitatet...
Ny telefon? Nei. Ingen kilder sier du? Nemlig.

Du kan få rettet feilen/mangelen på varen, som sikkert bare ligger i software. Som sagt: gjør det selv!
Hmmm, da har jeg tatt en titt i læreboka.

Er mobilen over 2 år gammel er garantien gått ut.

Forbrukerrådet mener at man med normal bruk kan kreve gratis reperasjon i inntill fem år fra man kjøpte telefonen.

Man kan kreve lånetelefon dersom reperasjonen tar mer enn syv dager. Om selgeren sier at det er noe du har gjort selv, så sier du at de første 6 månedene skal regnes som fabrikkfeil, og du sier at SMS problemet har vart en god stund? Selgeren må kunne bevise noe annet om han er uenig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jobber selv i en elektronikk butikk, og som flere over her påstår, er det ikke noe som heter "kunden har alltid rett". Men såklart gjør alle det de kan for å glede kunden.

Ingen som jobber i butikk er bevisst sure, eller vil bevisst gjøre livet ditt værre, dessuten er det ALLTID to sider av en sak.

Anyhow, hvis du virkelig var plaget over problemene med telefonen din FØR du fikk en sprekk i den, så er det bare å si at du vil levere den inn, at du har prøvd alt mulig.
Jeg regner ikke med at de i butikken nekter deg å sende den inn på service? Det koster dem kun 2 minutter av arbeidsdagen og sende inn den for deg.

Men siden du nå også har klart å få en sprekk i skjermen, som da er helt din egen feil, så går ikke dette på noen garanti.
Du kan fortsatt sende den inn på service for å fikse problemene med SMS osv, men det kan hende du får avvist saken pga. sprekken i skjermen.
De kan da påstå at telefonen har fått slag/støtskader, dermed kan garantien på hele apparatet frafalle. (Ja, selv om dette ikke har noe med SMS problemer osv.).

Det er heller ikke butikken sin feil hvis verkstedet sier at garantien frafaller apparatet.

Det blir så dumt å printe ut hele kjøpsloven og komme slengende med den på disken når du i praksis ikke har noen sak. Dessuten hjelper det som regel bare å prate normalt med de, evt. be om å få snakke med en butikksjef/daglig leder, da ikke alle deltidsansatte osv. er helt sikre på rutiner/garantier/kjøpslover osv.

Uansett tror jeg butikken mer en villig sender inn telefonen din på service, selv om det er sprekk i skjermen eller ikke. Bare forklar saken din pent og normalt, da fikser antageligvis verkstedet telefonen din, og ser bort i fra sprekken.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
En knust skjerm på iPhone vil nok aldri kunne bli en reklamasjonssak. Du vil ikke kunne påvise en svakhet som førte til denne sprekken. Disse skjermene er meget robuste og knuser ikke ved vanlig bruk.

However, det gjør ødelegger ikke alt om du knuser denne skjermen, fordi den kan du bare erstatte for under tusenlappen. Se på finn.no etter folk som selger kit, de har stort sett selv kjøpt det på ebay for en billig penge. Gjør det du også! Det er enkelt.

Når det gjelder problemer med å sende sms så vil de nok mest sannsynlig forsøke med en clean firmware - og dette gjør du selv enkelt i iTunes uten at de må ha den i en god stund.

Sist:
Kunden har IKKE alltid rett. Å påstå det blir helt riv ruskende galt.
Vis hele sitatet...
jeg mistet iphonen min i bakken fra 10 cm høyde og har en diger sprekk i hjørnet på den ..så de tåler ikke så veldig mye. Kjøpte da iphonen min "second hand" og den er jailbreaka. Har bare lært meg å leve med sprekken :P skriver da dette innlegget på en (knust) iPhone så er ikke godt skrevet.