Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3489
Hei,
har en sånn billig standard ruter som følger med fra nettleverandøren. Her jeg bor er det bare ADSL(!), så alt er i utgangspuktet treigt. Men jeg lurer på om det vil være noe å hente på å bytte til en bedre ruter? Vil ikke en mer moderne variant levere bedre WiFi-signal etc?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Neppe. Kva hastighet betaler du for, og kva får du over wifi? Sjølv 11g bør takle det ADSL kan levere.
Du må tilbake til år 2000 for at ADSL skal føles raskt ut.. Som nevnt over så klarer selv 802.11g fint hastighetene til ADSL (og ADSL2+), og siden da har det kommet både 802.11n, 802.11ac og 802.11ax når det kommer til trådløse standarder, så du skal ha enormt shitty WiFi før det blir i nærheten av ADSL-flaskehalsen din.. Med mindre det er på lokalnettet ditt ting føles tregt så er det ikke mye å hente ved å bridge ADSL2+ routermodemet og sette opp din egen bedre router..
Jeg har opplevd enormt-shitty-wifi varianten før, og opplevde god effekt av å bridge den elendige wifi-ruteren til ISP-en til en WRT1900AC. Dette var i et kollektiv med mye torrenting på gang, hvor vi delte på en 20 Mbit ADSL-linje. Det hjalp nok at WRT-en hadde QoS som nedprioriterte torrent...

Husk også å plassere ruteren optimal. Høyt på veggen, og sentralt mellom alle punkter som trenger wifi. Verdt et forsøk før du kjøper noe nytt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ok takk alle mann