Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3749
VR er begynt å bli økonomisk og praktisk oppnåelig med tanke på eksamen. En tar i bruk WiFi kobling, og en blir låst inne i en alternativ virkelighet med tanke på både lyd og bilde.

Hvis en ser på wacom, så har en noe kalt VR penn(
https://developer.wacom.com/en-us/wacomvrpen).
VR eksamen er ikke lenger noe som er "out of reach".

Ulempene er:

- "Bruker huden som en stekepanne "
- Irriterer huden.
- Plagsomt for øynene og hjernen, veksler mellom to views av virkeligheten på en unaturlig måte.
- Har behov for et tracking system med tanke på penn.
- Datasikkerhetsaspektet med VR penn kan en sette spørsmål om, hva om noen tukler med systemet.
- Setter spørsmål om det er lurt å legge opp til tracking system på hver pult. Burde en ta i bruk pult, når en legger opp til at hver og en skal ha et tracking system for sin penn?

Fordeler:

- En mister kontakt med omverdenen, slik at en i mindre grad klarer å jukse.
- Økonomisk resursfrigjøring, en slipper i større grad å måtte overvåke med tanke på potensiell juks.
Sist endret av itori123; 20. august 2021 kl. 08:54.
Hva med oss som har for dårlig syn til å benytte VR? Jeg MÅ ha briller, det er ikke ett eneste VR headset på markedet som har stor nok plass til å ha briller på innsiden. På noen kan man bytte til linser med styrke, men når ett glass til brillene mine koster 3K så tviler jeg på at det vil være noe særlig billigere å få det spesiallagd til et VR headset.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hva med oss som har for dårlig syn til å benytte VR? Jeg MÅ ha briller, det er ikke ett eneste VR headset på markedet som har stor nok plass til å ha briller på innsiden. På noen kan man bytte til linser med styrke, men når ett glass til brillene mine koster 3K så tviler jeg på at det vil være noe særlig billigere å få det spesiallagd til et VR headset.
Vis hele sitatet...

Nå kan jeg skryte litt igjen Jeg flyr FPV droner med briller og hele pakka. Og nå er det så vidt jeg vet et fåtall av briller som kommer med dioptere for hvert øye. Mange med briller og et syn som minner mer om magasuget sier at med egne dioptere både avstand og lukkeråpning så åpnet det seg en ny verden. så hvis du gir VR noen år til ville jeg nesten vært overrasket om VR brillene ikke hsr samme mulighet
Sist endret av 420master; 20. august 2021 kl. 10:56.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ser ikke at det kommer til å løse noen større problemer, og om det gjør det blir det upraktisk og kan løses enklere. Eksamener har eksistert i ca. 1500 år og jeg tror ikke VR revolusjonerer konseptet.

Slik jeg ser det, snakker vi mange titusener av kroner for utstyret, egentlig bare for å erstatte penn og papir og slippe å betale en pensjonist noen kroner for å sitte vakt i noen timer.
Sitat av robhol Vis innlegg
Ser ikke at det kommer til å løse noen større problemer, og om det gjør det blir det upraktisk og kan løses enklere. Eksamener har eksistert i ca. 1500 år og jeg tror ikke VR revolusjonerer konseptet.

Slik jeg ser det, snakker vi mange titusener av kroner for utstyret, egentlig bare for å erstatte penn og papir og slippe å betale en pensjonist noen kroner for å sitte vakt i noen timer.
Vis hele sitatet...
Spør du meg ville det vært mye nyttigere å revurdere evalueringsformene i undervisningen enn å gjøre en tradisjonell eksamen mer high tech.
Høres ut som unødvendig hazzle og ikke minst dyrt. Staten har nok av viktigere ting å brukere milliarder på!