Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7000
Noen som har vært på svinesund etter at det åpnet?

Jeg er fullvaksinert og øsnker å ta meg en tur, men leser om ekstreme køer på 4-5 timer, noe som er uaktuelt.
Noen med personlig erfaring?

Jeg er ledig på dagtid så tenkte på muligens beste tidspunktet ville være når folk flest er på jobb en hverdag?
Kanskje det er mindre kø ved en annen grenseovergang?
Ferje Sandefjord - Strømstad? Ørje?
https://www.helsedirektoratet.no/tem...-teststasjoner
Er vel en stund siden fergene strømstad sandefjord ble innstilt pga covid? Har ikke sett noen plass at de er igang igjen så det kommer vel senere det? Vi får vel se i løpet av uken om de klarer å åpne opp gamle brua på svinesund for å kutte kø. Aner ikke åssen det er på ørje om dagen, men tradisjonelt så er det jo stor trafikk også der. Og i fjor i en periode var det enste åpne grense til sverige, da var det mye kø. Men det går sikkert å ringe tollen på ørje å spørre?
Sånn som det er nå så er det vel en times venting. Men i dag er det jo torsdag. Tirsdag ville jeg satsa på
Er det noen som vet noe om kø på svenskegrensen lenger nord? Type midtnorge
Spåkula mi sier dette kan komme til å være svært ufoutsigbart inntil de finner en løsning.
Nå skal alle på trygd på harryhandel. 90% av køen er harry på tur.
BRAND ∞ STRONG
Regjeringen har bestemt at personer som er bosatt i Sverige og personer som dagpendler til
arbeid i Norge kan benytte den gamle Svinesundbrua når de skal krysse grensen.
Endringen trer i kraft 17. juni kl. 12.00.
Trådstarter
Jeg bor under 1 time fra svinesund-grensa så tenker å bruke denne overgangen.
Jeg bruker forøvrig alltid den gamle brua, ikke fordi jeg smugler noe, men fordi det er slitsomt å alltid bli tatt inn til siden ved nye brua.
Har kjørt over gamle 100+ ganger, aldri stoppet, kjører jeg nye er det 50/50 og lengre kø, bare et protip.
Men mente du at den gamle broa nå er stengt for oss som ikke dagpendler/bor i sverige?
Det finnes ikke noe nettside/live kamera som viser køen? Kan jo muligens bruke google maps appen, de pleier å være gode på å kalkulere tid mtp. kø og slikt pga. alle aktive brukere.

Kan gi tilbakemelding her hvis jeg plutselig bare kjører på en dag neste uke.
Sist endret av Roaccu; 17. juni 2021 kl. 11:09.
Sitat av Dough Vis innlegg
Spåkula mi sier dette kan komme til å være svært ufoutsigbart inntil de finner en løsning.
Nå skal alle på trygd på harryhandel. 90% av køen er harry på tur.
Vis hele sitatet...
Det var en litt spesiell måte å ordlegge seg på. Det virker som du både snakker ned grensehandel generelt og like godt runder av med å legge skylden på køen på personer som mottar ytelser fra nav.

Grensehandel er ikke harry. For mange har trang økonomi og trenger pusterommet billigere matvarer gir. Det er ikke slik at det utelukkende er bomser som hamstrer folkøl og rullings som handler i Sverige. Det er også aleneboere, småbarnsforeldre, halve kommunen i grensenære kommuner, eneforsørgere, folk med høye boutgifter, og også mennesker som har det trangt økonomisk som følge av lyte eller sykdom, feks uføre.

Jeg finner det forresten litt usmakelig slik blant annet politikere har snakket de siste dagene om sverigereiser. Det virker som de forsøker å shame dem som reiser for å spare penger. Og det er jo bare tull. Køen og pågangen burde ikke komme som noe sjokk, og kanskje burde både tollen og kontrollmyndigheter vært bedre forberedt. Å snakke om at folk må unngå å reise blir jo meningsløst når grensen har vært stengt i halvannet år. Åpen er åpen. Ferdig snakka.

Enten er grensen åpen uten karantene for de det gjelder, eller så er grensen stengt. Og velger man da å åpne må man også ha en plan for avvikling av nødvendig papirarbeid, feks med å øke bemanningen eller forbedre passeringen med flere sluser.

Sitat av Roaccu Vis innlegg
Men mente du at den gamle broa nå er stengt for oss som ikke dagpendler/bor i sverige?
Vis hele sitatet...
Ja gamlebroen er per nå kun åpen for dagpendlere, den åpner vel klokken 12 idag for de.
Sist endret av _abc_; 17. juni 2021 kl. 11:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Såpekoker av rang
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det var en litt spesiell måte å ordlegge seg på. Det virker som du både snakker ned grensehandel generelt og like godt runder av med å legge skylden på køen på personer som mottar ytelser fra nav.
Vis hele sitatet...
Greia er vel at akkurat i dag, og denne uka, utbetales trygd. Det er ingen hemmelighet at mange av de som nettopp har fått lønn/trygd er raskt ute på shopping. Grensa er et populært mål for mange, men kanskje spesielt for trygdede både pga. gode priser og som aktivitet.
Sitat av monoid Vis innlegg
Greia er vel at akkurat i dag, og denne uka, utbetales trygd. Det er ingen hemmelighet at mange av de som nettopp har fått lønn/trygd er raskt ute på shopping. Grensa er et populært mål for mange, men kanskje spesielt for trygdede både pga. gode priser og som aktivitet.
Vis hele sitatet...
Særlig det siste der som aktivitet, tidsfordriv. Folk i fast jobb med familie i tidsklemma er ikke på Svinesund i uka for å handle noe du like gjerne kan handle smart hjemme.
Det kan godt hende det er fordommer bak harryhandel, såfall er jeg ikke alene om å bruke utrykket.
Tallet 90% er fra nyhetene. Det er bare egoistisk "med rett til å harryhandle" når forsvaret må inn for å bistå politiet.
Tenk litt på dette: De pengene som legges igjen i Sverige genererer ikke momsinntekter i Norge. Dette _kan_ medføre lavere trygder og dyrere helsetjenester for å kompensere for bortfallet i moms og avgifter.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Tenk litt på dette: De pengene som legges igjen i Sverige genererer ikke momsinntekter i Norge. Dette _kan_ medføre lavere trygder og dyrere helsetjenester for å kompensere for bortfallet i moms og avgifter.
Vis hele sitatet...
Isolert sett så er vel grensehandelen fortsatt ikke stor nok til at det blir et voldsomt nasjonalt problem. Likevel så er nok grensehandel en temperaturmåler på at det kanskje kan eller bør gjøres noe? Kanskje justere ned mva? Kanskje må også matvarebaroner ta noe lavere profitt?

De som lite har idag og som sper på dårlige kår ved å handle billig i Sverige er nok ikke de som skal bære landet vårt på sine lute skuldre ved å få det ennå trangere om det heller handler lokalt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Tenk litt på dette: De pengene som legges igjen i Sverige genererer ikke momsinntekter i Norge. Dette _kan_ medføre lavere trygder og dyrere helsetjenester for å kompensere for bortfallet i moms og avgifter.
Vis hele sitatet...
Gitt at folk går til bedre tilbud der det er praktisk... hvorfor gjør vi lite/ingenting for å gjøre matbutikkene bedre her hjemme? Selvfølgelig drar det en hopetall folk til et sted der prisene og utvalget er bedre.

Dette er en (enda) litt morsommere diskusjon når Høyre er i regjering. Med tanke på hvor glade de er i markedskrefter og konkurranseutsetting, skulle man jo tro at dette ikke hadde gått dem hus forbi? Hvis de mister milliarder til en konkurrent, får de jo gjøre mer for at tilbudet her hjemme ikke suger så hardt, eventuelt slutte å sippe?

Med tanke på at butikker er kommersielle foretak og hvor glade de er i penger, skulle man jo tro at dette ikke hadde gått dem hus forbi heller - men man ser jo ikke så stor endringsvilje, akkurat. Man ser heller noe som tidvis grenser til kartellvirksomhet og prisfiksing. Det alene er god nok grunn til å gi dem minst mulig cash, for det er grådig, motbydelig oppførsel som dessuten er ganske ulovlig.

Edit: ser ut som Høyre faktisk har som (angivelig) mål å bedre ting her hjemme og ikke har sippet fullt så mye som jeg kanskje ga inntrykk av - my bad. Likevel har man jo ikke sett de aller mest drastiske forandringene i løpet av de siste 7-8 årene.
Sist endret av robhol; 18. juni 2021 kl. 12:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som robhol sier, bedre utvalg og bedre priser på en rekke dagligvarer(ikke alt) trekker folk.

Er enig i at utvalget på dagligvare i Norge er dårlig sammenlignet med f.eks. Sverige og Tyskland
BRAND ∞ STRONG
Sitat av robhol Vis innlegg
Likevel har man jo ikke sett de aller mest drastiske forandringene i løpet av de siste 7-8 årene.
Vis hele sitatet...
Sant.
Og når det skjer endringer så er det av typen at Frp har fått gjennomslag for billigere brus. Hipp Hipp Hurra.
Nå har ikke jeg vært i Sverige på 4 år (har ikke førerkort lenger) men jeg husker at utvalget var betydlig større. Og billigere. Her hjemme er det jo vanskelig å unngå Gilde. Når Lidl etablerte seg her for mange år siden var jo håpet at det skulle bli bedre utvalg, som i butikkene deres i Sverige. Meeen, det ble jo bare en norsk butikk med norske varer. Gilde, Tine, Prior osv og lite med tyske matvarer. Det var vel også derfor dem forsvant igjen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Når Lidl etablerte seg her for mange år siden var jo håpet at det skulle bli bedre utvalg, som i butikkene deres i Sverige. Meeen, det ble jo bare en norsk butikk med norske varer. Gilde, Tine, Prior osv og lite med tyske matvarer. Det var vel også derfor dem forsvant igjen.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i det.
Tror ikke det er mange utenlandske matbutikk kjeder som ser til Norge å tenker at det går ann
å etablere seg her når de to gigantene som regjerer nærmest har monopol.

I tillegg så samarbeider de mot forbrukerne.
"Konkurransetilsynet varsler til sammen 21 milliarder kroner i gebyrer til
Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 for ulovlig prissamarbeid."
  • Norgesgruppen ASA ilegges et gebyr på 8,8 milliarder kroner
  • Coop Norge SA ilegges et gebyr på 4,8 milliarder kroner
  • Rema 1000 AS ilegges et gebyr på 7,4 milliarder kroner.
Trådstarter
Mulig dette samarbeidet også gjelder tobakk eller er norske avgifter så hinsides?

Det er noe jeg fikk erfare når jeg jobbet på Taxfree-butikk. Vi fikk kjøpe 20-pakk norsk røyk til 13kr pakken, snus kostet vel 9 kr boksen. I butikken må du vel ut med over ca. 130kr for en 20-pakk.
Svenskene har utvalg og gode priser på søppel, sukker, børst og nikotin. Er en grunn til at dette er Frp's kjernekamp, det er ikke fordi det er noe av kvalitet å ta med seg hjem.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Svenskene har utvalg og gode priser på søppel, sukker, børst og nikotin. Er en grunn til at dette er Frp's kjernekamp, det er ikke fordi det er noe av kvalitet å ta med seg hjem.
Vis hele sitatet...
Hvilke priser hard de på søppel og "børst"(?), kanskje jeg må kjøpe med meg noe hvis utbyttet er stort nok

Personlig kjøper jeg mye matvarer i Sverige og jeg betaler heller 3kr brusboksen enn 20 her hjemme i norge...
BRAND ∞ STRONG
En av grunnene for at vi beskatter ting som er usunt i Norge er at man når spiser mye sukker,
røyker og drikker alkohol øker sjansene for at man senere i livet trenger kostbar helsehjelp (som er gratis).

Jeg vet ikke helt hvordan Svenskene argumenterer for billig godis, sprit og bacon, for de har også gratis helsetjenester.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Hvilke priser hard de på søppel og "børst"(?), kanskje jeg må kjøpe med meg noe hvis utbyttet er stort nok

Personlig kjøper jeg mye matvarer i Sverige og jeg betaler heller 3kr brusboksen enn 20 her hjemme i norge...
Vis hele sitatet...
Søppelmat bekrefter du jo langt på vei at du handler så da vet du vel prisen også?

Børst

https//www.systembolaget.se/
Sist endret av Dough; 18. juni 2021 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Søppelmat bekrefter du jo langt på vei at du handler så da vet du vel prisen også?

Børst

https//www.systembolaget.se/
Vis hele sitatet...
På hvilken måte bekrefter jeg det? Jeg kjøper primært kjøtt, pålegg og større mengder dypfryst kyllingbryst...

Tenk å være så anti mot at folk ønsker å kjøpe varer der det er ekstremt mye billigere. Jeg har under 5000kr totalt i måneden å leve på etter at mobilabonnement, Tv/internett + månedskort Oslo er betalt... Men la oss ende det her, ikke vits å gå mer frem og tilbake, da dette ikke er relevant for tråden.
Hvor dyrt mobilabonnement er det du har da??
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvor dyrt mobilabonnement er det du har da??
Vis hele sitatet...
Kr 279....
Heller månedskort som nesten koster kr 1000 samtTV+internett som koster penger, får å utbetalt 7500.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Mulig dette samarbeidet også gjelder tobakk eller er norske avgifter så hinsides?

Det er noe jeg fikk erfare når jeg jobbet på Taxfree-butikk. Vi fikk kjøpe 20-pakk norsk røyk til 13kr pakken, snus kostet vel 9 kr boksen. I butikken må du vel ut med over ca. 130kr for en 20-pakk.
Vis hele sitatet...
Akkurat tobakk og alkohol er varer vi smører avgifter på i et ganske tykt lag, fordi det er ting vi på samfunnsnivå helst ikke vil at folk skal bruke. Vet lite om bevismateriale både for og imot den idéen, men en eller annen slags begrunnelse er det jo.
Mye kø pga at folk ikke har skjønt dette med å registrere grensepasseringen elektronisk før de drar.

Jeg kommer garantert til å dra over grensa ved første anledning når jeg endelig får vaksinen, eller Sverige blir grønt.

At det er noe folk syns er uetisk har jeg vanskelig for å skjønne. Ikke bland inn velferdsstaten og at man ikke bidrar til fellesskapet ved å handle litt matvarer i Sverige. Det er mine penger jeg skal bruke, som jeg allerede har betalt skatt av.

Jeg sparer mange tusen i mnd på å gjøre storinnkjøp i Sverige, og for meg er det også et bedre utvalg av matvarer som jeg har lyst på. Og det gjør jeg uten et snev av skyldfølelse. Kall meg gjerne egoistisk, det gjør meg ingenting.

Men jeg setter heller 4000, - inn på fondskontoen enn å betale dobbel pris for pålegg og andre matvarer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
En av grunnene for at vi beskatter ting som er usunt i Norge er at man når spiser mye sukker,
røyker og drikker alkohol øker sjansene for at man senere i livet trenger kostbar helsehjelp (som er gratis).

Jeg vet ikke helt hvordan Svenskene argumenterer for billig godis, sprit og bacon, for de har også gratis helsetjenester.
Vis hele sitatet...
Gyldige grunner finnes jo. Man kan helt fint argumentere både for at det er litt "nanny state"-fakter over det, og ikke minst at det rammer helt skjevt og er iboende klassedelt. Sånn sett kan deler av både høyre- og venstrefløyen bli gode og varme i trøya.

Om ikke annet hadde de gått glipp av noen lapper i inntekt fra avgifts-, pris- og drittutvalgsflyktninger fra Norge. Tror det var 2 milliarder eller noe jeg så som en røff figur på hva vi legger igjen hos söta bror.

(Forresten! Hva var egentlig det norske begrepet for denne typen avgift, igjen??)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan er tilstandene ang. kø pr dags dato ved svinesund, har det roet seg?
Er det mulig å dra en helg uten å bli sittende fast i kø eller burde jeg sikte på ukedager? Hvilket tidspunkt er best, jobber 7-15 alle hverdager?
Sitat av user22 Vis innlegg
Hvordan er tilstandene ang. kø pr dags dato ved svinesund, har det roet seg?
Er det mulig å dra en helg uten å bli sittende fast i kø eller burde jeg sikte på ukedager? Hvilket tidspunkt er best, jobber 7-15 alle hverdager?
Vis hele sitatet...
Jeg var på Svinesund en fredags ettermiddag for to uker siden, og sto i kø kanskje 10 min til sammen. De har åpnet gamlebrua for fullvaksinerte, og der var det bare å ture gjennom ved framvisning av koronapass. Vet ikke hvordan tilstand er akkurat nå, men har vel ingen grunn til å tro det er forverret