Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1631
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har nylig satt 4 frø i spiring. Fikk beskjed om at jeg måtte "tvinne" stilkene for å sikre at de ikke døde. Har aldri hørt om noe sånt før,
men opplevde at 4 autoflowers døde uten klar årsak etter å ha spirt de og lagt de over i jord - noen som har noen ideer?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tvinne de? Aldri hørt om, eneste forskjellige teknikker jeg har hørt er at om du legger frøene imellom to bomullpads, eller i en klump med bløtt dopapir og lar de starte å spire før du putter de i jord (med spiren pekende oppover) i stedet for rett i jorden.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Tvinne de? Aldri hørt om, eneste forskjellige teknikker jeg har hørt er at om du legger frøene imellom to bomullpads, eller i en klump med bløtt dopapir og lar de starte å spire før du putter de i jord (med spiren pekende oppover) i stedet for rett i jorden.
Vis hele sitatet...
Spirene peke oppover? Da vokser jo rotspiren opp før den må snu seg for å vokse i riktig retning og spiren med kimbladene som ligger igjen i frøkapselen begynner å vokse nedover før den må snu seg og vokse i riktig retning, opp mot lyset🤔

Synest det høres veldig merkelig ut og man stresser planten unødvendig når den allerede er i en sårbar fase.

Kan du utdype hvorfor dette skal være bedre?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Munted Artist har prøvd å forklare meg det flere ganger, men jeg skjønner faen ikke hva han snakker om selv 3. gangen.
Sendte han PM nå og ba han forklare her


"finner ikke video ass :S men her prøv å følg meg her:

på toppen av stilken før bladene begynner tar du løst tak og "spinner" stilken.
tenk en colaflaske og kork, ha korken løst på så kan du skru opp og igjen, opp og igjen, med pekefinger og tommel, litt som en snurrebass du aldri slipper å lar spinne, du bare rotererer andre veien når den naturlig ikke vil spinne lengre uten å brekke av

evt kan du leke "helikopter" med seedlingsa noen ganger daglig, altså ta tak i potta som det sku vært rota av pikken og få momentumet til å rotere/riste planta i sirkler, det vil gi nesten like bra effekt som spinne-metoden.

så har du jo vind da.. oscillerende vifte enkelt og greit, men det kan være for kraftig for en ung plante inne og kan igjen drepe den.

og det minst anbefalte, men bedre enn ikkeno, bare støtte/binde opp planta gjennom hele livet dens. upraktisk som faen mtp på yield"
Vis hele sitatet...
jeg skjønner bare ikke hva han mener.. tvinne og spinne den bittelille spiren? Hvordan i alle dager kan den tåle det
Sist endret av meaculpaUIO; 11. mars 2020 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Munted Artist har prøvd å forklare meg det flere ganger, men jeg skjønner faen ikke hva han snakker om selv 3. gangen.
Sendte han PM nå og ba han forklare her



jeg skjønner bare ikke hva han mener.. tvinne og spinne den bittelille spiren? Hvordan i alle dager kan den tåle det
Vis hele sitatet...
Tror det han mener er at om ikke det er bevegelse på seedlings vil de vokse seg spinkel og kan knekke. Om man har en vifte som gjør at de blafrer i vinden vil de vokse seg sterkere og de vil klare å holde oppe sin egen vekt.

Men metoden han prøver å beskrive virker jo som ren galskap, de er i en litt sårbar fase fram til de får ett pr sett med blader. Jeg ville absolutt gått for en sirkulasjonsvifte på lavt turtall, er den for kraftig setter du den lengre unna.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Spirene peke oppover? Da vokser jo rotspiren opp før den må snu seg for å vokse i riktig retning og spiren med kimbladene som ligger igjen i frøkapselen begynner å vokse nedover før den må snu seg og vokse i riktig retning, opp mot lyset��

Synest det høres veldig merkelig ut og man stresser planten unødvendig når den allerede er i en sårbar fase.

Kan du utdype hvorfor dette skal være bedre?
Vis hele sitatet...
Forklaringen jeg har lest:
Når spiren peker oppover, snur den retning nedover og får feste, da kan spiren bruke denne U-svingen i stengelen til å "vippe" spiren opp igjennom jordoverflaten. Alle spirer jeg har fått frem har jeg bruk denne metoden på.


Er forøvrig enig angående denne "spinningen", det eneste som får en stikling til å bli så lang og tynn at den ikke kan støttes seg selv opp er for lite lys. En kompis plantet noen frø i kjøkkenvinduet en gang og på 2 uker hadde de blitt 15-20cm lange og fremdeles hadde bare det originale bladparet.
Har ikke brukt å ha særlig med vifte på før minst 2-3 bladpar har kommet frem.
Sist endret av Dodecha; 11. mars 2020 kl. 16:51.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Syns det var merkelig, at cannabisplanten som ellers beskrives som robust og ugress, liksom skulle være så pinglete.. men ikke ute etter å peke finger på Munted, jeg bare ønsker å støtte disse stakkars fire frøene nok til at de ikke "doffen-dævver"

Dodecha: når man må introdusere lampa? Allerede fra man spirer??? Ekstremt!
Sist endret av meaculpaUIO; 11. mars 2020 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Syns det var merkelig, at cannabisplanten som ellers beskrives som robust og ugress, liksom skulle være så pinglete.. men ikke ute etter å peke finger på Munted, jeg bare ønsker å støtte disse stakkars fire frøene nok til at de ikke "doffen-dævver"

Dodecha: når man må introdusere lampa? Allerede fra man spirer??? Ekstremt!
Vis hele sitatet...
Ingen planter er robust de første 2 ukene de spirer.
Greia er at jeg ser ikke vitsen: Stengelen føles ganske stiv i starten og de står rett opp. Det er ikke før vekten av større bladpar kommer at de kan begynne å slite. Viften er der også for å sirkulere luften i teltet/rommet.

Lampe bruker du så fort spirene er i jord, men man starter da med lysrør eller CFL vekstlamper og henger den en meter ca unna plantene ellers kan du risikere å svi stiklingene.

Så jeg har alltid spiret frø i bomull først uten noe lampe, bare lyset som ellers er i rommet. Så transplanterer de inn i jord (ofte brukt plastikkopper eller noe smått, med hull i bunnen for drenering).
sry sent svar her meaculpa.

til dere andre, det er snakk om genetikk som er veldig svake i starten, akk som om de strekker seg etter lys ja, og uten sirkulasjonsvidte el annen trening av stammen fra de spirer så har de stor sannsynlighet for å strekke seg for hardt og knekke av, selv under oppi ~50k lumen, ca 10 ganger mer enn de trenger i det stadiet..

så til denne "spinnemetoden". litt risky er den, men går an å øve på andre unge planter med skjør stilk, og går som følger:
ta tuppen av stilken løst mellom fingrene og "spinn" mot/med klokka frem og tilbake til der man kjenner planta vil stu å gå andre vei.
dette er hardt, det bryter opp no celler i stilken. gjøres det når planta er litt eldre kan man gjøre det både slik el sakte, og da vil man også føle og ofte høre "knekkene" inni stilkene.

gode gener (seedsman, egen sort), bortsett fra den lille greia man bør være klar over da det er jævla kjipt å se halvparten av bønnene knekke seg selv :/

kan jo seff binde opp så kjøre det videre til LST f eks, men for å ha frie tøyler og god base å jobbe med trenger denne litt ekstra den første uka etter den kommer opp av jorda
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det høres ut som en spesiell situasjon du er i, jeg har aldri vært borti at stiklinger strekker seg og brekker om de har nok lys.

Og lumen styrke har lite å si om det er feil spekter på lyset.
Sist endret av Dodecha; 11. mars 2020 kl. 18:16.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det høres ut som en spesiell situasjon du er i, jeg har aldri vært borti at stiklinger strekker seg og brekker om de har nok lys.

Og lumen styrke har lite å si om det er feil spekter på lyset.
Vis hele sitatet...
hps og mh alle sammen, ikkeno led osv.

som sagt merkelig beans, og siden jeg hørte meaculpa hadde fått tak i samme som de jeg har denne infoen fra så tok jeg det på meg å guide, noe jeg feila noen dager her pga andre saker jeg måtte ta meg av :/
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
jeg trodde dette skulle bli easy, men det er jo faen meg så mye å lære med dette også. læringa stopper aldri liksom. alltid noe nytt de skal plage deg med. får aldri lov å bare være noob liksom
bare sørg for at de ikke brekke de første 2 ukene ca så blir det som å gro ugress resten. noe herk å høste tho :P

@Dodecha, vært borti noe lignende..? eneste likheten jeg ser er genetikken, da både lys, medium, ph og næring har vært endra med samme beans, men samme resultat..

du nevner lys.. noe jeg har missa med at når en hps/mh gir 10-20k lumen ved "canopy" så skal det være plenty til seedlings/kloner osv?
Sist endret av Munted Artist; 11. mars 2020 kl. 18:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
jeg trodde dette skulle bli easy, men det er jo faen meg så mye å lære med dette også. læringa stopper aldri liksom. alltid noe nytt de skal plage deg med. får aldri lov å bare være noob liksom
Vis hele sitatet...
Det er egentlig ikke så vanskelig, greia er at folk lager seg erfaringer osv og så blir de litt gira og skriver avhandlinger som får det hele til å virke som er lab eksperiment.

De vanligste feilene i starten er å overdrive vanning og næring. Man skal ikke la jorden tørke helt ut, men du skal kjenne en god forskjell på vekta uten at jorden er tørr før du vanner igjen.

Sitat av Munted Artist Vis innlegg

@Dodecha, vært borti noe lignende..? eneste likheten jeg ser er genetikken, da både lys, medium, ph og næring har vært endra med samme beans, men samme resultat..

du nevner lys.. noe jeg har missa med at når en hps/mh gir 10-20k lumen ved "canopy" så skal det være plenty til seedlings/kloner osv?
Vis hele sitatet...
Høres nesten ut som du har for kraftig lys, HPS/MH på stiklinger er overkill, da må du ha de laaangt unna. Bruk lysrør eller cfl.
Jeg bruker kun 20w samlet på to små lysrør helt i starten. Så over på 250w CFL når 2-3 blader viser seg og så ikke lenge etter går jeg over på LED.
Sist endret av Dodecha; 11. mars 2020 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg satt alltid frøene direkte i jord, vannet sånn passe og satt de i et minidrivhus med lampene helt oppe i teltet, når frøene spirte var det av med lokket og på med en liten vifte.

Om spirene strakk seg var jeg for sein med å senke lyset, men stort sett gikk det greit å senke lyset etter 3 sett med blader. Etterhvert som spirene ble større økte jeg styrken på vifta, altså en gulvvifte i tillegg til ventilasjonsviften.

Stammene var alltid robuste og holdt sin egen vekt, selv om jeg som en hadde et rutenett rundt 1 meter høyt for sikkerhetsskyld.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er egentlig ikke så vanskelig, greia er at folk lager seg erfaringer osv og så blir de litt gira og skriver avhandlinger som får det hele til å virke som er lab eksperiment.

De vanligste feilene i starten er å overdrive vanning og næring. Man skal ikke la jorden tørke helt ut, men du skal kjenne en god forskjell på vekta uten at jorden er tørr før du vanner igjen.



Høres nesten ut som du har for kraftig lys, HPS/MH på stiklinger er overkill, da må du ha de laaangt unna. Bruk lysrør eller cfl.
Jeg bruker kun 20w samlet på to små lysrør helt i starten. Så over på 250w CFL når 2-3 blader viser seg og så ikke lenge etter går jeg over på LED.
Vis hele sitatet...
men for kraftig lys hadde ikke fått de til å strekke seg slik...?
aldri vært noe problem før, selv med andre beans via seedsman, kun de nye de har breeda selv..

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg satt alltid frøene direkte i jord, vannet sånn passe og satt de i et minidrivhus med lampene helt oppe i teltet, når frøene spirte var det av med lokket og på med en liten vifte.

Om spirene strakk seg var jeg for sein med å senke lyset, men stort sett gikk det greit å senke lyset etter 3 sett med blader. Etterhvert som spirene ble større økte jeg styrken på vifta, altså en gulvvifte i tillegg til ventilasjonsviften.

Stammene var alltid robuste og holdt sin egen vekt, selv om jeg som en hadde et rutenett rundt 1 meter høyt for sikkerhetsskyld.
Vis hele sitatet...
problemet ligger ca her, de spirer og "uansett" (*hps/mh) så er lyset "for langt unna".
Sist endret av Munted Artist; 11. mars 2020 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slapp helt av, dytt de i jord og la de vokse. Det er ikke rakettforskning liksom. Største feilen man kan gjøre er at man gjør for mye. Måtte selv teste en gang hvor vanskelig det var å ta stilling feks. Ha ha, en plaskopp med 2-3 cm klaring i bunnen og rockwool klump over der, dytte stillingen/avkappet nedi og holde den fuktig. Faktisk enklere enn å varme en boks med nudler. Problemet kommer når man gjør for mye. I det øyeblikket man tror planta mangler noe og man Google vette av seg og tilsetter ditt og datt, ja da er løpet kjørt. God jord og lys.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
men for kraftig lys hadde ikke fått de til å strekke seg slik...?
aldri vært noe problem før, selv med andre beans via seedsman, kun de nye de har breeda selv..
Vis hele sitatet...
Hva slags lys er det, hvor mange watt og hvor høyt over stiklingene hengte de?
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
problemet ligger ca her, de spirer og "uansett" (*hps/mh) så er lyset "for langt unna".
Vis hele sitatet...
Hvor mye lys har du og i hvilken høyde. Jeg hadde 2x600 watt HPS og 1x400 watt MH på et arealet på rundt 240x120cm. Ca 170 cm fra toppen i starten og senket gradvis over et par uker.
i det eksempelet jeg husker specsa så 40-80cm fra 2x400w hps, med god reflektering all around, boosted med hva enn de ballastene gir ekstra.. og samme opplegg med noe MH jeg ikke husker navnet på.

som sagt aldri sett helt lignende før..

"lysstyrke" på div hps/mh systemer er målt med dette lux-meteret.
deretter brukt lex (yt) og rqs som kilde til info om dette og det har alltid vært spot on, helt opp til light burn osv.
Sist endret av Munted Artist; 11. mars 2020 kl. 21:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
i det eksempelet jeg husker specsa så 40-80cm fra 2x400w hps, med god reflektering all around, boosted med hva enn de ballastene gir ekstra.. og samme opplegg med noe MH jeg ikke husker navnet på.

som sagt aldri sett helt lignende før..

"lysstyrke" på div hps/mh systemer er målt med dette lux-meteret.
deretter brukt lex (yt) og rqs som kilde til info om dette og det har alltid vært spot on, helt opp til light burn osv.
Vis hele sitatet...
2x400w HPS er nok alt for mye lys for stiklinger, som sagt bruker jeg bare 20W i lysrør. høyden over stiklingene er og alt for nære for slike kraftige lamper. Hvorfor stiklingene reagerer med å strekke seg aner jeg ikke, hadde heller sett for meg at de visnet.
Det står jo og i kilden din at stiklinger liker ca 4000 lumen og du nevner jo opp mot 50k lumen.

Her er et lysrør som er perfekt for stiklinger frem til de første 2 ordentlige bladparene har vokst frem (ca 2-3 uker om jeg husker rett) så kan man gå over til HPS men da veldig langt unna, helst burde man ha et steg med en slik en også.
Sist endret av Dodecha; 11. mars 2020 kl. 22:25.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
2x400w HPS er nok alt for mye lys for stiklinger, som sagt bruker jeg bare 20W i lysrør. høyden over stiklingene er og alt for nære for slike kraftige lamper. Hvorfor stiklingene reagerer med å strekke seg aner jeg ikke, hadde heller sett for meg at de visnet.
Det står jo og i kilden din at stiklinger liker ca 4000 lumen og du nevner jo opp mot 50k lumen.
Vis hele sitatet...
ja variasjonen kom etterhvert pga erfaring, skal ikke så mange dagene til før en frøplante er klar for 50k, men hadde uten tvil brent den tvert om den ikke fikk vendt seg til det.

anyways, anbefaler TS å styrke stilken, personlig erfaring tilsier denne "fæle" spinne-metoden funker fett, øv på en uskyldig stakkar liten plante om du tror du vil bli for hardhendt, man kjenner det fort hvor planta ikke vil strekke seg mer..

men etter det så vet ikke jeg om noe prob med de strainsa hvertfall
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
ja variasjonen kom etterhvert pga erfaring, skal ikke så mange dagene til før en frøplante er klar for 50k, men hadde uten tvil brent den tvert om den ikke fikk vendt seg til det.

anyways, anbefaler TS å styrke stilken, personlig erfaring tilsier denne "fæle" spinne-metoden funker fett, øv på en uskyldig stakkar liten plante om du tror du vil bli for hardhendt, man kjenner det fort hvor planta ikke vil strekke seg mer..

men etter det så vet ikke jeg om noe prob med de strainsa hvertfall
Vis hele sitatet...
Nei det er jo tydelig at de ikke tåler lysstyrken, det virker som om du er overbevist om at lyset ikke er problemet og det kan kan jeg garantere deg at det er, nei en stikling har ikke sjans til å tåle 50k lumen, det er på grensen til skadelig for mennesker over lengre tid: Du kan faktisk bli solbrent.

Som sagt, stiklinger trenger bare et lite lysrør eller cfl de første ukene, og jeg har aldri hatt en stikling som har dødd når de først har kommet opp av jorda.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei det er jo tydelig at de ikke tåler lysstyrken, det virker som om du er overbevist om at lyset ikke er problemet og det kan kan jeg garantere deg at det er, nei en stikling har ikke sjans til å tåle 50k lumen, det er på grensen til skadelig for mennesker over lengre tid: Du kan faktisk bli solbrent.

Som sagt, stiklinger trenger bare et lite lysrør eller cfl de første ukene, og jeg har aldri hatt en stikling som har dødd når de først har kommet opp av jorda.
Vis hele sitatet...
ser fortsatt ikke hvordan du mener at det er for mye lys når seedlingsa strekker seg unormalt mye, rett opp, helt grønne og finne også i nye skudd, avling etter avling..?

anbefalte heller ingen å sette noe rett i 50k, som du poengterer sier jeg jo at det uten tvil hadde blitt "brent" av lyset.

uansett, tilbake til greia.
jeg tror personlig at det er genetikk der som er vandt til å sloss om å komme høyest, som om de i lang tid har sådd for mange frø på for liten plass og latt naturen gå sin gang..
men det er bare en teori, som sagt kun den genetikken jeg har sett dette ved, hvertfall så klart om det er det det er.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
ser fortsatt ikke hvordan du mener at det er for mye lys når seedlingsa strekker seg unormalt mye, rett opp, helt grønne og finne også i nye skudd, avling etter avling..?

anbefalte heller ingen å sette noe rett i 50k, som du poengterer sier jeg jo at det uten tvil hadde blitt "brent" av lyset.

uansett, tilbake til greia.
jeg tror personlig at det er genetikk der som er vandt til å sloss om å komme høyest, som om de i lang tid har sådd for mange frø på for liten plass og latt naturen gå sin gang..
men det er bare en teori, som sagt kun den genetikken jeg har sett dette ved, hvertfall så klart om det er det det er.
Vis hele sitatet...
Ok, la oss se på det her fra et enkelt ståsted: Jeg har aldri hatt problemer med stiklinger med mitt oppsett, du derimot har hatt det, gjentatte ganger, brosjyren du lenket til tidligere nevner at stiklinger ikke skal ha over 4k lumen.

Likevell henger du deg opp i EN ting: At stiklingene strekker seg og avfeier alt annet, det er ikke logisk, det fenomenet kan på avfeies som en merkelig reaksjon/bivirkning og har ikke nok tyngde til å avfeie alle andre faktorer som indikerer at du har for kraftig lys.

Når en hører hover bak seg tenker man "Hest!", ikke "Zebra".
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ok, la oss se på det her fra et enkelt ståsted: Jeg har aldri hatt problemer med stiklinger med mitt oppsett, du derimot har hatt det, gjentatte ganger, brosjyren du lenket til tidligere nevner at stiklinger ikke skal ha over 4k lumen.

Likevell henger du deg opp i EN ting: At stiklingene strekker seg og avfeier alt annet, det er ikke logisk, det fenomenet kan på avfeies som en merkelig reaksjon/bivirkning og har ikke nok tyngde til å avfeie alle andre faktorer som indikerer at du har for kraftig lys.

Når en hører hover bak seg tenker man "Hest!", ikke "Zebra".
Vis hele sitatet...
jeg avfeier da det er prøvd opp til 50k, og alt annet både jeg og de som har plantene kan tenke på.

har jeg ordlagt meg dårlig (ville ikke vært første gang) så beklager jeg, men jeg har ikke noe problem, ikke de som har plantene heller, da vi har sirkulasjonsvifter og brukte denne "spinnemåten" for at de plantene skulle holde seg.

men så har det seg slik at jeg og meaculpa har snakket litt, så kom det frem at han har slike frø, så jeg delte mine erfaringer med den genetikken for å hjelpe gjøre det så problemfritt som mulig for han.