Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7933
Heisann!

I fjor var vi veldig mye plaget av at personer tok seg inn på nausttomten våres og forsynte seg av hummeren i samleteinene våres.

Det ble stjålet ca 20-30 hummer i løpet av sesongen.

Siden teinene er festet i land og ellers er veldig vanskelig for ukjente å finne, så mistenker vi at det er noen lokale som er der å forsyner seg.

Så i år har vi tenkt å sette opp et viltkamera som har utsikt ut mot området vi har teinene i for å finne ut hvem dette er slik at vi får en slutt på dette.

Er det noen her som har erfaringer med viltkamera og eventuelt kan gi oss et tips til kameraer som fungerer til dette formålet?
Det går vel å kjøpe et kamera fra et sted med åpent kjøp. Så tester du ut at det fungerer for ditt formål.

Har ikke peiling, men går det ikke å låse teina på en eller annen måte ?
Sist endret av dggr; 23. september 2021 kl. 19:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikke noe erfaring med viltkamera selv, men driver mye med foto. Fant et kamera som jeg selv ville godt for i din situasjon, men koster jo litt: https://www.naturogfritid.no/761251/...+IR+Viltkamera
Fordelen med dette viltkameraet er at det også kan ta bilder om natten, noe som kan være en stor fordel, så tyvene ikke kan skjule seg i mørket.
Og viltkamera er jo artig og kan fange mye spennende om man bruker det til det som det er tiltenkt.
Husk at noen viltkamera tar bilde når de ser bevegelse. Satt opp et i skogen ved hytta en gang å fikk ofte bilder av greiner som rørte på seg i vinden osv.. Kjedelig om du får masse bilder av måker rundt nauset ditt. Bare en ting å tenke på.
Sitat av dggr Vis innlegg
Det går vel å kjøpe et kamera fra et sted med åpent kjøp. Så tester du ut at det fungerer for ditt formål.

Har ikke peiling, men går det ikke å låse teina på en eller annen måte ?
Vis hele sitatet...
Kunne nok ha funnet ut en måte å låst den på, men kan ikkje se for meg at en lås blir så glad for å ligge i saltvann i store deler av året.

Vill også gjerne finne ut hvem det er som er så frekk å stjeler, så tror nok et viltkamera er beste løysingen i dette tilfellet

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har ikke noe erfaring med viltkamera selv, men driver mye med foto. Fant et kamera som jeg selv ville godt for i din situasjon, men koster jo litt: https://www.naturogfritid.no/761251/...+IR+Viltkamera
Fordelen med dette viltkameraet er at det også kan ta bilder om natten, noe som kan være en stor fordel, så tyvene ikke kan skjule seg i mørket.
Og viltkamera er jo artig og kan fange mye spennende om man bruker det til det som det er tiltenkt.
Vis hele sitatet...
Se der ja, denne ser lovende ut.

Driver med foto selv, så prisen er ikkje så nøye, men tenker nok et ordentlig viltkamera kan brukes til dette formålet også når vi ikkje har teinene ute.

Takker så mye for tipset, skal se nærmere på denne

Sitat av Downers Vis innlegg
Husk at noen viltkamera tar bilde når de ser bevegelse. Satt opp et i skogen ved hytta en gang å fikk ofte bilder av greiner som rørte på seg i vinden osv.. Kjedelig om du får masse bilder av måker rundt nauset ditt. Bare en ting å tenke på.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan bli et problem. Heldigvis er ikkje vi så fryktelig plaget med måker siden det er en god del havørn i området vi har naustet.

Har selv sett havørnen jakte på måkene

Blar gjerne gjennom et par hundre måkebilder dersom eg kan finne hummertyven
Sist endret av FreeMax; 24. september 2021 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Downers Vis innlegg
Husk at noen viltkamera tar bilde når de ser bevegelse. Satt opp et i skogen ved hytta en gang å fikk ofte bilder av greiner som rørte på seg i vinden osv.. Kjedelig om du får masse bilder av måker rundt nauset ditt. Bare en ting å tenke på.
Vis hele sitatet...
Som en som har jobbet med viltkameraer kan jeg bare si at det er en egen kunst å klare å sette opp disse på en måte som begrenser bakgrunnsstøy samtidig som man klarer å få det ønskede objektet i bildet. Ikke bli overrasket om du får hundrevis av bilder av ingenting (greiner osv.) de første nettene!
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Som en som har jobbet med viltkameraer kan jeg bare si at det er en egen kunst å klare å sette opp disse på en måte som begrenser bakgrunnsstøy samtidig som man klarer å få det ønskede objektet i bildet. Ikke bli overrasket om du får hundrevis av bilder av ingenting (greiner osv.) de første nettene!
Vis hele sitatet...
Det har du nok rett i! Ble litt jobb å slette alt
Har fått noen kule bilder av dyr da. Ganske spennende.
Jeg tror ikke viltkamera vil funke og de bruker ir noe som er veldig lett og oppdage. Jeg ville heller satt opp en bra lyskaster som dekker det området.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg tror ikke viltkamera vil funke og de bruker ir noe som er veldig lett og oppdage. Jeg ville heller satt opp en bra lyskaster som dekker det området.
Vis hele sitatet...
Han finner ikke ut hvem som stjeler fra han med en lyskaster.

Jeg tror viltkamera vil funke fint til formålet. Så lenge det plasseres riktig og er litt skjult. Er jo ikke Ethan Hunt som er å stjeler hummer eller..
Er ikke dette imot friluftsloven og vår personlige frihet? Hold det på din tomt da.
Sitat av Downers Vis innlegg
Han finner ikke ut hvem som stjeler fra han med en lyskaster.

Jeg tror viltkamera vil funke fint til formålet. Så lenge det plasseres riktig og er litt skjult. Er jo ikke Ethan Hunt som er å stjeler hummer eller..
Vis hele sitatet...
Det stemmer, siden teinene ikkje står ute hele tiden så er det greit å kunne ta ned kameraet når det ikkje er i bruk

Sitat av Antonym Vis innlegg
Er ikke dette imot friluftsloven og vår personlige frihet? Hold det på din tomt da.
Vis hele sitatet...
Som eg nevnte tidligere står alt utstyr inne på tomten våres
Sist endret av FreeMax; 24. september 2021 kl. 21:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antonym Vis innlegg
Er ikke dette imot friluftsloven og vår personlige frihet? Hold det på din tomt da.
Vis hele sitatet...
Ifølge loven så skal det skiltes at man er på veg inn der det er kamera og man skal slette bilder av folk. men ingen følger dette.

Problemet med viltkamera er at det dekker ett svært lite område og da lett og se.

nå snakker jeg for en kompis asså. og han sier de alltid tar opp mobilen og ser gjennom den da de kommer inn i områder det kan være kamera som bruker ir altså natt modus. og hvis det er det så lyser det opp som en lommelykt med mobil kamera.
Sist endret av Sterol91; 24. september 2021 kl. 21:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Ifølge loven så skal det skiltes at man er på veg inn der det er kamera og man skal slette bilder av folk. men ingen følger dette.

Problemet med viltkamera er at det dekker ett svært lite område og da lett og se.

nå snakker jeg for en kompis asså. og han sier de alltid tar opp mobilen og ser gjennom den da de kommer inn i områder det kan være kamera som bruker ir altså natt modus. og hvis det er det så lyser det opp som en lommelykt med mobil kamera.
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle er det bare et lite område den skal ha oversikt over (betongbrygge), så et viltkamera skal i teorien klare å holde oversikt over dette.

Vi har naustet i en liten bygd med mye eldre folk, og etter det vi selv vet så er det ingen andre som har kameraovervåking på nausttomtene sine.

Så tror ikkje tyven kommer til å tenke så langt at h*n ser etter kameraer når h*n går ut på betongbryggen våres.
Et svært lite område. også skal du observere hvem som kommer og tar hummeren din. Er imot loven. Bryr meg ikke om kompisen din, dritt å bli tracka på hytta eller?
Arlo GO!!
Full overvåking på 4G og batteri
Lvl 5 Taskenspiller
De fleste moderne viltkamera har gode nattfunsjoner, og IR-lyset står ikke og lyser 24/7, det kommer på idet kameraet registerer bevegelse i rett sone. Så de som ser etter IR-lys med mobilene sine kan i beste fall avsløre at de blir filmet. Hvis man legger litt penger i kameraet vil det sende bilder eller film rett til mobilen din, så du vil i såfall få se noen raringer som loker rundt med mobilene sine og jubler når de oppdager at de blir filmet.
Du finner lett små, kamuflasjefargede viltkamera med 25 meters deteksjonerekkevidde, og disse er det absolutt mulig å plassere på en måte som gjør de vanskelige å oppdage. Jeg har prøvd mange ulike varianter opp gjennom årene, og er mest fornøyd med kameraene fra Browning. Sjekk viltkamerabutikken sine hjemmesider for mer info.
Sist endret av Dialogisk; 24. september 2021 kl. 22:59.
Sitat av 4asd13 Vis innlegg
Arlo GO!!
Full overvåking på 4G og batteri
Vis hele sitatet...
Takker så mye, skal se litt på denne å

Sitat av Dialogisk Vis innlegg
De fleste moderne viltkamera har gode nattfunsjoner, og IR-lyset står ikke og lyser 24/7, det kommer på idet kameraet registerer bevegelse i rett sone. Så de som ser etter IR-lys med mobilene sine kan i beste fall avsløre at de blir filmet. Hvis man legger litt penger i kameraet vil det sende bilder eller film rett til mobilen din, så du vil i såfall få se noen raringer som loker rundt med mobilene sine og jubler når de oppdager at de blir filmet.
Du finner lett små, kamuflasjefargede viltkamera med 25 meters deteksjonerekkevidde, og disse er det absolutt mulig å plassere på en måte som gjør de vanskelige å oppdage. Jeg har prøvd mange ulike varianter opp gjennom årene, og er mest fornøyd med kameraene fra Browning. Sjekk viltkamerabutikken sine hjemmesider for mer info.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for tips, skal se nærmere på kameraene fra Browning
Sist endret av FreeMax; 25. september 2021 kl. 08:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av FreeMax Vis innlegg
Takker så mye, skal se litt på denne å



Takker så mye for tips, skal se nærmere på kameraene fra Browning
Vis hele sitatet...
Selv har jeg brukt trådløst kamera med nattsyn og en pip sensor (slipper å styre med kabler). Kobler til med telefonen. Den er fra spyshop. Ellers synes jeg mini kamera med nattsyn er gøy til diverse ting. Begge styres med mobilen, opptak uten wifi oss..
Sitat av FreeMax Vis innlegg
Takker så mye, skal se litt på denne å



Takker så mye for tips, skal se nærmere på kameraene fra Browning
Vis hele sitatet...
Ble det noe kamera på deg?