Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 227719
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Verden er forvirrende og ting skjer uten at vi vet hvorfor. Ting skjer tilsynelatende uten mening. Kjipe ting skjer mot gode folk og en apokalyptisk grådighet virker å gjennomsyre den moderne verden.
Når det blir for mye rot og man mister trua på myndighetene så er det en slags trygghet i konspirasjonsteorier. Føler som man endelig har satt beina på solid grunn i denne forvirrende halvkommersielle mediesuppa vi røres rundt i.
Jeg tror at de som sitter med den fulle forklaringen er fagfolk som kanskje måtte brukt ukevis på å utdanne meg til å forstå vitenskapen bak spørsmålene jeg kasta ut. Sånne folk kan være dritkjedelig å høre på for ufaglærte, så mer karismatiske folk får forenklede versjoner å levere til folket på nyhetene og vi er i gang med telefonspillet.
Er ikke et argument for noen ting, kanskje generell skepsis. Var mer hvorfor jeg tror konspirasjonsteorier er så fristende om dagen
Sist endret av Bothrops; 10. august 2021 kl. 17:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hørte noe veldig interessant nettop. Som handler om vaksiner som ikke dreper viruset som lar viruset bo i verten og smitter videre kan utvikle seg til mer potente dødelige viruser. Slik som skjer med vaksineringen av covid nå. Har ikke undersøkt noe særlig mer om dette men er jo veldig interessant viss dette stemmer.

kanskje noen glupe folk her inne kan undersøke videre og gi en oppdatering på hva de finner
Her er vertfall det jeg hørte
https://www.youtube.com/watch?v=tiws...el=PowerfulJRE

Håper det ikke blir slettet siden det er en youtube link blir vertfall snakket om etter 1-2 min ut i videoen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
@merk Ja. Men uvaksinerte personer fører og til mutasjoner, så det er ikkje slik at mutasjoner er på grunn av vaksiner.

Samla sett kan vaksiner redusere mengda virus i verda, og dermed tal mutasjoner som oppstår. Så det er ikkje argument vaksina. Det er maksimalt argument for at vi bør prøve å utvikle meir effektive vaksiner.

Delta-varianten oppsto t.d. i India, som ikkje har komt spesielt langt i vaksineringa.
Ja det stemmer men her er jo det snakk om at vaksinering kan skape ENDA dødeligere virus enn som kanskje skjer naturlig

https://www.pbs.org/newshour/science...irus-dangerous
Interessant merk!
Har ikke lest de andre sidene her men noe jeg har stusset på er alle redoseringene. Dose to, snakk om dose tre, dose fire. .. De sier vaksinen bare hjelper i noen måneder så hvis det skal være sånn at man bare beskytter seg for kort tid hva er vitsen? Trodde beskyttelseseffekten av vaksine skulle gjelde for livet ut..! Nå ser det ut til å måtte redosere med jevne mellomrom i kanskje mange år.. og ennå er man da ikke beskyttet mot delta variantene som hele tidenkommer nye av, så vaksinering virker mer og mer tullete syns jeg?? Vertfall når ikke effekt og langtidsfølger er forsket ordentlig ferdig på. Dytte så mange doser vaksiner i seg høres ikke lurt ut da..!
Sist endret av MittBrukernavn; 10. august 2021 kl. 21:14.
Sitat av merk Vis innlegg
Ja det stemmer men her er jo det snakk om at vaksinering kan skape ENDA dødeligere virus enn som kanskje skjer naturlig

https://www.pbs.org/newshour/science...irus-dangerous
Vis hele sitatet...

Denne er på norsk og omhandler noe av samme tema

https://resett.no/2021/08/10/kraftfu...vaksineringen/


Nå ser det ut som at lander åpnet igjen som normalt neste mnd. Så får vi håpe at det går bra.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Denne er på norsk og omhandler noe av samme tema

https://resett.no/2021/08/10/kraftfu...vaksineringen/


Nå ser det ut som at lander åpnet igjen som normalt neste mnd. Så får vi håpe at det går bra.
Vis hele sitatet...
Jo, Resett er jo virkelig kjent for sin solide kildekritikk. Det å komme med en bibel i en diskusjon om evolusjon, er kanskje omtrent like troverdig og seriøst, og blir tatt like seriøst. Omtrent som å bruke Donald Duck! Men her er Donald mere pålitelig...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Verdt å vurdere eller i det minste være klar over når det kommer til ny "oppsiktsvekkende" informasjon:

https://www.nrk.no/nyheter/facebook-...er--1.15605926

Sitat av NRK
Facebook har fjernet hundrevis av kontoer med tilknytning til Russland med desinformasjon om vestlige koronavaksiner. Kontoene er knyttet til et mystisk reklamebyrå som opererer fra Russland, og som vil betale sosiale medier-brukere til å diskreditere covid-19-vaksinene til Pfizer-Biontech og AstraZeneca.
Vis hele sitatet...
Sist endret av m0b; 11. august 2021 kl. 01:22.
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Interessant merk!
Har ikke lest de andre sidene her men noe jeg har stusset på er alle redoseringene. Dose to, snakk om dose tre, dose fire. .. De sier vaksinen bare hjelper i noen måneder så hvis det skal være sånn at man bare beskytter seg for kort tid hva er vitsen? Trodde beskyttelseseffekten av vaksine skulle gjelde for livet ut..! Nå ser det ut til å måtte redosere med jevne mellomrom i kanskje mange år.. og ennå er man da ikke beskyttet mot delta variantene som hele tidenkommer nye av, så vaksinering virker mer og mer tullete syns jeg?? Vertfall når ikke effekt og langtidsfølger er forsket ordentlig ferdig på. Dytte så mange doser vaksiner i seg høres ikke lurt ut da..!
Vis hele sitatet...

Om vi nå bare hadde klart å vaksinere verden, inkludert gjengen med negativ IQ i vesten, og enda viktigere, folk i fattige land, hadde vi klart å utrydde COVID-19, og redosering hadde vært unødvendig. Når verden er skrudd sammen som den er, kan det nok godt tenkes at COVID-19 blir som influensa fremmover, og at utsatte mennesker burde vaksineres jevnlig.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av merk Vis innlegg
Ja det stemmer men her er jo det snakk om at vaksinering kan skape ENDA dødeligere virus enn som kanskje skjer naturlig

https://www.pbs.org/newshour/science...irus-dangerous
Vis hele sitatet...
Som allerede nevnt:

Den "lekkende" vaksinen det er snakk om er for Mareks-whatever-the-fuck hos høns.
Grunnen til at den er irrelevant er følgende:

Mareks-vaksinene hindrer ikke smitte. (Nesten unikt blant vaksiner, til informasjon)

COVID-vaksinene hindrer smitte. Ikke perfekt, dette er heller ikke nødvendig eller praktisk mulig.

Dét er det som menes med "leaky". Vi snakker ikke om CoV-vaksinertes (relativt lille) risiko for å spre viruset til tross for vaksinasjon, men om en vaksine som fungerer på en helt annen måte.
Sist endret av robhol; 11. august 2021 kl. 11:42.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Om vi nå bare hadde klart å vaksinere verden, inkludert gjengen med negativ IQ i vesten, og enda viktigere, folk i fattige land, hadde vi klart å utrydde COVID-19, og redosering hadde vært unødvendig. Når verden er skrudd sammen som den er, kan det nok godt tenkes at COVID-19 blir som influensa fremmover, og at utsatte mennesker burde vaksineres jevnlig.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått dette av Ralph Baric, som er kanskje den som vet mest om koronavirus i verden. Altså slik det er idag, så har vi en rekke forkjølelsesvirus. 5 av disse forkjølelsesvirusene er koronavirus. Ralph har nevnt et par ganger (riktig nok i fjor), så tror han de 5 andre koronavirusene har startet som COVID19[1][2].

Altså disse virusene kommer som forkjølelsesbølger ca. hver 2–5 år, og gir forkjølelse. Da blir de som aldri har vært syke av det spesifikke viruset før, ikke eldre enn 5 år. Om en del år, gjelder også dette COVID19. For de fleste så unge, så går COVID19 relativt greit. Men dette viruset begynner virkelig å bli farlig, når du er en del eldre enn dette.
Altså om du er 20 år, og får dette viruset i de dypere luftveier, så går det ikke bra.

Så for oss litt eldre, så er den eneste måten å få opp immunresponsen av COVID19, utenom dypere luftveisinfeksjon (som er den eneste type infeksjon som virkelig gir immunrespons), vaksine. Når alle er vaksinert, så blir det kun de yngste, som får dette viruset for første gang. Men for oss som har fått vaksine eller har vært skikkelig syke, så behøver det ikke å bli verre enn en forkjølelse. For etter 6–12 måneder etter vaksina eller skikkelig sykdom, så blir antistoffene mot viruset borte. Men immuncellene lærer hvordan man skal bygge antistoffer mot dette viruset, når det er nødvendig. Noe som tar litt tid, derav symptomer av "forkjølelse".

Så kan vi bl.a. dra dette i et historisk perspektiv. Det var mange sykdommer som hadde vært i Europa lenge, men ikke hadde kommet på det amerikanske kontinent enda. Litt vica versa også. Men en rekke forkjølelser kom til Amerika (sett hele kontinentet), da den hvite mannen satte sin fot der. Altså det er eksempler på, at en spanjol beskrev svære byer et stykke opp Amazonas-elven, der det var flere km tett i tett med bygninger langs elven. Når noen kom dit et århundre eller to etterpå, så fant de jungel. Det var kun noen spredte indianere igjen. Men en arkeolog har vært der, og funnet områder med rester av svære byer. Som det nå kun bor noen få indianere.
Noe av grunnen av den omtrentlige desimeringen av disse indianerene er kanskje forskjellige koronavirus og andre virus, som vi europerere brakte over dit. Altså disse sykdommene drepte disse indianerene for fote. COVID19 kan kanskje hjelpe oss med å forstå, hva disse virusene gjorde der med den opprinnelige befolkningen.

Men vi ser an situasjonen. Altså om COVID19 blir som en forkjølelse, eller blir noe mere alvorlig, for de vaksinerte i fremtiden. Selv om fremtiden ser dyster ut, så er det ikke sikkert den er så dyster allikevel.
I denne artikkelen hevdes det at vaksine gir bedre immunitet enn naturlig immunitet: https://www.jhsph.edu/covid-19/artic...infection.html

We know that fully vaccinated people still have good immunity after a year—and probably longer.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan de vite at vaksinen gir god immunitet til over et år? Det kan umulig være vitenskap basert på faktisk dokumentasjon, ettersom vaksinen kom for bare noen måneder siden.
Hvis de vet at vaksine gir god immunitet til over et år, hvordan kan det ha seg at vaksinerte fortsatt blir smittet? Se f. eks: https://www.cnbc.com/2021/07/30/cdc-...accinated.html

Immunity from natural infection starts to decline after 6 to 8 months.
Vis hele sitatet...
Denne påstanden kommer av et survivorship bias. Det finnes nemlig ikke vitenskapelig dokumentasjon på alle som har klart seg helt fint, rett og slett fordi de har klart seg helt fint og ikke har behøvd oppfølging.

I fjor sommer var jeg lettere syk og ringte corona-telefonen for å høre om det var forsvarlig å gå på jobb dagen etter. Da ble jeg fortalt at jeg fikk kjenne etter på kroppen, og hvis jeg ble verre fikk jeg holde meg hjemme. Jeg møtte aldri opp til en sjekk for å kartlegge hvorvidt dette var coronavirus eller ikke. Frisk og rask dro jeg på jobb dagen etter.
Hva sier dette meg om naturlig immunitet for coronaviruset? Ingenting. Jeg ble jo ikke kontrollert, og derfor eksisterer det heller ikke vitenskapelig grunnlag for å hevde at naturlig immunitet er dårligere enn immunitet fra vaksine.

Why is it that the vaccine leads to better immunity than natural infection? The honest truth is, we don’t know.
Vis hele sitatet...
Trenger jeg å si noe om hvor selvmotsigende disse ressonementene er? De vet ikke hvorfor, men de vet at det er sånn. Hvordan vet de egentlig at det er sånn?

Hva er et survivorship bias?

Sitat av wikipedia
During World War II, the statistician Abraham Wald took survivorship bias into his calculations when considering how to minimize bomber losses to enemy fire.[11] The Statistical Research Group (SRG) at Columbia University, which Wald was a part of, examined the damage done to aircraft that had returned from missions and recommended adding armor to the areas that showed the least damage, based on his reasoning. This contradicted the US military's conclusions that the most-hit areas of the plane needed additional armor.[12][13][14] Wald noted that the military only considered the aircraft that had survived their missions; any bombers that had been shot down or otherwise lost had logically also been rendered unavailable for assessment.
Vis hele sitatet...
Før du hopper på tastaturet for å fortelle meg hvor feil jeg tar: Jeg argumenterer ikke for at vaksinen ikke gir immunitet. Jeg argumenterer mot påstanden om at noen kan vite at vaksinen gir immunitet over ett år, med mindre vaksinen faktisk har vært i bruk i over ett år. Dette er relevant å vite om vaksinepass rulles ut og naturlig immunitet ikke blir annerkjent.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jo, Resett er jo virkelig kjent for sin solide kildekritikk. Det å komme med en bibel i en diskusjon om evolusjon, er kanskje omtrent like troverdig og seriøst, og blir tatt like seriøst. Omtrent som å bruke Donald Duck! Men her er Donald mere pålitelig...
Vis hele sitatet...
Ok. Er det kun vg Dagbladet og nrk en evt må lese så en er sikkert på at alt stemmer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Hvordan kan de vite at vaksinen gir god immunitet til over et år? Det kan umulig være vitenskap basert på faktisk dokumentasjon, ettersom vaksinen kom for bare noen måneder siden.
Vis hele sitatet...
Fase 2-studiane starta for over eit år sidan, ref t.d. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577.

Det er heller ikkje slik at vi må observere ting i eit år for å ha ei rimeleg kvalifisert meining; det kan t.d. skje gjennom å måle antistoffer og kunnskap om korleis immunsystemet fungerer.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Hvis de vet at vaksine gir god immunitet til over et år, hvordan kan det ha seg at vaksinerte fortsatt blir smittet? Se f. eks: https://www.cnbc.com/2021/07/30/cdc-...accinated.html
Vis hele sitatet...
God, ikkje perfekt.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Denne påstanden kommer av et survivorship bias. Det finnes nemlig ikke vitenskapelig dokumentasjon på alle som har klart seg helt fint, rett og slett fordi de har klart seg helt fint og ikke har behøvd oppfølging.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du det? Er det ingen som har gjort studier på uvaksinerte som har vorte smitta trur du?
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Hva sier dette meg om naturlig immunitet for coronaviruset? Ingenting. Jeg ble jo ikke kontrollert, og derfor eksisterer det heller ikke vitenskapelig grunnlag for å hevde at naturlig immunitet er dårligere enn immunitet fra vaksine.
Vis hele sitatet...
Du vart ikkje kontrollert, og difor finst det ikkje vitenskapleg grunnlag...? Seriøst?

Det er gjort studier på det, jo.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Trenger jeg å si noe om hvor selvmotsigende disse ressonementene er? De vet ikke hvorfor, men de vet at det er sånn. Hvordan vet de egentlig at det er sånn?
Vis hele sitatet...
Du kan vite at noko er slik utan å vite kvifor. T.d. veit vi ikkje detaljane om kvifor paracetamol fungerer, men vi veit at det fungerer - fordi vi observerer effekten av det.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Før du hopper på tastaturet for å fortelle meg hvor feil jeg tar: Jeg argumenterer ikke for at vaksinen ikke gir immunitet. Jeg argumenterer mot påstanden om at noen kan vite at vaksinen gir immunitet over ett år, med mindre vaksinen faktisk har vært i bruk i over ett år. Dette er relevant å vite om vaksinepass rulles ut og naturlig immunitet ikke blir annerkjent.
Vis hele sitatet...
Du argumenterer stortsett for at du ikkje forstår temaet.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Ok. Er det kun vg Dagbladet og nrk en evt må lese så en er sikkert på at alt stemmer?
Vis hele sitatet...
stråmann?

Er ingen som sier at VG og Dagbladet er eneste kilder til informasjon. Og selv på de sidene skal du være litt forsiktig fordi det er tabliode kilder som lever av click-bait og med journalister som selvfølgelig kan missforstå tingene de skriver om.

Men resett er bare i sin helt egen kategori. De har ikke troverdighet en plass da de over mange år nå har vist at det ikke bryr seg om fakta. Gang på gang blir det postet ting der som er direkte feil. Skal en nettside kunne brukes som en kilde må du jo ha en viss troverdighet. Ellers må man plutselig be om kilder på kildene.
Sist endret av etse; 11. august 2021 kl. 15:44.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jo, Resett er jo virkelig kjent for sin solide kildekritikk. Det å komme med en bibel i en diskusjon om evolusjon, er kanskje omtrent like troverdig og seriøst, og blir tatt like seriøst. Omtrent som å bruke Donald Duck! Men her er Donald mere pålitelig...
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke Resett som er kilden her. De driver med nyheter, ikke forskning. De refererer til en artikkel i Washington Post.
Sitat av etse Vis innlegg
stråmann?

Er ingen som sier at VG og Dagbladet er neste kilder til informasjon. Og selv på de sidene skal du være litt forsiktig fordi det er tabliode kilder som leser av click-bait og med journalister som selvfølgelig kan missforstå tingene de skriver om.

Men resett er bare i sin helt egen kategori. De har ikke troverdighet en plass da de over mange år nå har vist at det ikke bryr seg om fakta. Gang på gang blir det postet ting der som er direkte feil. Skal en nettside kunne brukes som en kilde må du jo ha en viss troverdighet. Ellers må man plutselig be om kilder på kildene.
Vis hele sitatet...
Ok. Den artikkelen jeg linket til var blitt tatt ut av en kronikk fra Washingtontimes Er usikker på hvor mye sannhet som kommer derfra.

https://m.washingtontimes.com/news/2...kHM3_5u2OVNoNs

Men er enig i at mye som står på resett kan virke radikalt. Men liker og lese flere aviser og prøve og trekke en konklusjon ut fra flere vinkler. Føler mye som kommer fra store aviser ofte blir pyntet på.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Ok. Er det kun vg Dagbladet og nrk en evt må lese så en er sikkert på at alt stemmer?
Vis hele sitatet...
Godt oppsummert av Etse. Men ellers så bruker jeg neppe VG eller Dagbladet som kilde til noe som helst, som også Etse forklarte årsaken til ovenfor. Den hovedkilden for informasjon om COVID19, som jeg har har brukt, er eksperter innen området. Altså de er utdannet virologer eller er lege som har nå jobbet mye med COVID19.

Jeg bruker ikke idiotiske halvnasser, som kilde til noe annet, enn hvor idiotisk det noen ganger går an å bli...

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Det er jo ikke Resett som er kilden her. De driver med nyheter, ikke forskning. De refererer til en artikkel i Washington Post.
Vis hele sitatet...
Nei, Reset driver ikke med nyheter, men de forvrenger fakta, til å passe sitt verdensbilde. Noen ganger med å lyve rett ut. Da fremstår det aldri smart å bruke dem som kilde, bortsett fra at du akkurat dokumenter det jeg skrev her.
Sist endret av aluminiumfluorid; 11. august 2021 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fase 2-studiane starta for over eit år sidan, ref t.d. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577.
Vis hele sitatet...
Og hva sier den studien? Hvordan er den relevant til poenget mitt?

Vitenskapelige forskningsstudier, samme som du linket til, er basert på målinger. Første vaksine ble gitt 28. Desember 2020, derfor finnes det ingen målinger enda som bekrefter at vaksinen gir immunitet over ett år.

Derfor blir det feil å si:
We know that fully vaccinated people still have good immunity after a year—and probably longer.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du vart ikkje kontrollert, og difor finst det ikkje vitenskapleg grunnlag...? Seriøst?
Vis hele sitatet...
Ja, dette er seriøst. La meg gi et eksempel:
På skolen er det 10 elever. Hvis jeg og Indiana Jones ikke møter opp til opprop blir det heller ikke registrert oppmøte på oss. Så gjør vi en studie av klassen som sier at f. eks. 50% har haiketommel. Det er 50% av 8 personer. I denne studien finnes det derfor ikke grunnlag for å si noe om tommelen til meg eller Indiana Jones.

Med samme logikk, finnes det ikke dokumentert vitenskap som sier at naturlig immunitet er dårligere en vaksine-immunitet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du argumenterer stortsett for at du ikkje forstår temaet.
Vis hele sitatet...
Unødvendig kommentar. Jeg er helt åpen for at det er mye jeg ikke forstår, og det er derfor jeg argumenterer. Det du egentlig sier her er at du ikke forstår hva jeg argumenterer for. Da er det bedre om du spør, så kan jeg utdype eller forklare det på en annen måte.
Sist endret av boblesaft; 11. august 2021 kl. 16:21. Grunn: Fjernet avsnitt og omformulering
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Og hva sier den studien? Hvordan er den relevant til poenget mitt?

Vitenskapelige forskningsstudier, samme som du linket til, er basert på målinger. Vaksinen kom 28. Desember 2020, derfor finnes det ingen målinger enda som bekrefter at vaksinen gir immunitet over ett år.
Vis hele sitatet...
Må du gi deg.

Trur du vaksina kom flaksande frå himmelen 28. desember 2020? Nei, sjølvsagt gjorde den ikkje det.

Det eg lenka til er altså del av fase 2-studien av Pfizer-BioNTech-vaksina. Om du hadde lese den framgår det at forsøka starta i juli 2020. I tillegg var det altså fase 1-forsøk før den tid.

I tillegg er det slik at vi kan bruke målinger for å lage ein modell for korleis immunitet utvikler seg. Vi treng ikkje observere uran i 4.5 milliarder år for å fastslå at halveringstida er 4.5 milliarder år, for å sei det slik.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Derfor blir det feil å si:

Ja, dette er seriøst. La meg gi et eksempel:
På skolen er det 10 elever. Hvis jeg og Indiana Jones ikke møter opp til opprop blir det heller ikke registrert oppmøte på oss. Så gjør vi en studie av klassen som sier at f. eks. 50% har haiketommel. Det er 50% av 8 personer. I denne studien finnes det derfor ikke grunnlag for å si noe om tommelen til meg eller Indiana Jones.

Med samme logikk, finnes det ikke dokumentert vitenskap som sier at naturlig immunitet er dårligere en vaksine-immunitet.
Vis hele sitatet...
Herrejesus. Dette er for dumt. Det er gjort studier på immunitet etter gjennomgått infeksjon. At dei ikkje inkluderte deg er irrelevant.

Det er forøvrig gjort forskning på immunitet etter både infeksjon og vaksinasjon, og kombinasjoner av det. Du finn ein del om du går til scholar.google.com og søker etter t.d. "covid infection immunity"
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Unødvendig kommentar. Jeg er helt åpen for at det er mye jeg ikke forstår, og det er derfor jeg argumenterer. Det du egentlig sier her er at du ikke forstår hva jeg argumenterer for. Da er det bedre om du spør, så kan jeg utdype eller forklare det på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Nei, kommentaren er fullstendig på sin plass, fordi du gjennom tråden systematisk har demonstrert at du ikkje forstår temaet, eller har gjort grunnleggjande forsøk på å settje deg inn i det - men insisterer på å ha fordømt bastante meininger om det.

Som døme på at du ikkje har gjort overfladiske forsøk på å settje deg inn i temaet: du påstår - tilsynelatande i fullt alvor - at vaksina ikkje eksisterte før 28. desember 2020, når den vart teken i bruk i Noreg.
Sist endret av vidarlo; 11. august 2021 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Som døme på at du ikkje har gjort overfladiske forsøk på å settje deg inn i temaet: du påstår - tilsynelatande i fullt alvor - at vaksina ikkje eksisterte før 28. desember 2020, når den vart teken i bruk i Noreg.
Vis hele sitatet...
Jeg ser hva poenget ditt er nå. Jeg tok ikke i betraktning de første fasene av vaksinen. Da forstår jeg grunnlaget for å hevde at vaksinen gir god immunitet til over ett år.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Herrejesus. Dette er for dumt. Det er gjort studier på immunitet etter gjennomgått infeksjon. At dei ikkje inkluderte deg er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Det er veldig mange flere enn meg som ikke er inkludert i disse studiene av samme grunn, og det er ikke irrelevant. Alle asymptomatiske og de som går rundt med naturlig immunitet blir naturligvis ikke automatisk dokumentert.

Hvis du mener det er irrelevant, så er det store mørketall du ikke tar i betraktning.

Nei, kommentaren er fullstendig på sin plass, fordi du gjennom tråden systematisk har demonstrert at du ikkje forstår temaet, eller har gjort grunnleggjande forsøk på å settje deg inn i det - men insisterer på å ha fordømt bastante meininger om det.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du mener at kommentaren din er på sin plass. Jeg mener bare at ad hominem-argumenter ikke bidrar noe til en diskusjon, men der er vi forskjellige.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Det er veldig mange flere enn meg som ikke er inkludert i disse studiene av samme grunn, og det er ikke irrelevant. Alle asymptomatiske og de som går rundt med naturlig immunitet blir naturligvis ikke automatisk dokumentert.

Hvis du mener det er irrelevant, så er det store mørketall du ikke tar i betraktning.
Vis hele sitatet...
For det første er mørketala estimerte m.a. gjennom testing av avløpsvatn for å estimere virusmengde, antigentester og tilfeldige covid-prøver i delar av befolkinga. Det gjer at vi har ein viss kunnskap om kor mange smitta som ikkje er testa.

For det andre så har det aldri vore slik at forskning må dekke 100% av ei gruppe for å komme til gyldige konklusjoner. Det er heilt rett at få deltakarar vil gi svakare resultat, men det er ikkje slik at forskninga ikkje er gyldig bare fordi ikkje alle er inkludert.

Difor kan vi - med ein del tusen deltakarar i studier, sei ganske mykje om immunitet som følgje av gjennomgått infeksjon. Sjølvsagt vil du ha folk som ligg utanfor standardavviket for immunitet - i begge retninger, både dårlegare og betre. Nok til å kunne samanlikne vaksiner og naturleg immunitet, til dømes.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg skjønner at du mener at kommentaren din er på sin plass. Jeg mener bare at ad hominem-argumenter ikke bidrar noe til en diskusjon, men der er vi forskjellige.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ad hominem-argumentasjon. Å påpeike at du har mørkt hår, og ergo ikkje kan diskutere covid-19 vil vere ad hominem. Å derimot påpeike at du ikkje har fundamental innsikt er faktisk sakleg. Det er ikkje basert på deg som person, men på det du har skreve i tråden.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Å derimot påpeike at du ikkje har fundamental innsikt er faktisk sakleg. Det er ikkje basert på deg som person, men på det du har skreve i tråden.
Vis hele sitatet...
Sitat av snl.no
Argumentum ad hominem betyr et argument vedrørende mennesket. Det brukes om motargument der det anføres noe om motstanderens person i stedet for saken
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å diskutere vaksine-immunitet vs. naturlig immunitet. Når du responderer med "Du argumenterer stortsett for at du ikkje forstår temaet", så er dette argumentet rettet mot meg og min evne til å forstå—ikke temaet, vaksine vs naturlig immunitet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er forøvrig gjort forskning på immunitet etter både infeksjon og vaksinasjon, og kombinasjoner av det.
Vis hele sitatet...
Istedenfor å si at det er gjort forskning på a, b, og c, er det bedre om du refererer til relevant forskning som støtter argumentene dine.

Så langt har jeg ikke sett vitenskapelig dokumentasjon som støtter påstanden om at naturlig immunitet er dårligere enn vaksine-immunitet.
Sitat av Tindermannen Vis innlegg
Funker egentlig vaksinen? Nesten 700 smitta igår.
Vis hele sitatet...
La oss ta New York da. Når COVID herjet som verst, var det konstant over 4000 innlagte p.g.a. COVID på 8 forskjellige sykehus der. Etter vaksinedekningen ble god i New York, så har den sunket til 150 på disse sykehusene. Skulle ikke det si en del? De 150 som ligger på sykehus der nå, er så og si utelukkende uvaksinerte. Det er bare å brette opp armen, og ta sprøyta. Det er absolutt den sikreste måten å hanskes dette viruset på.

Ja, antallet smittede har økt. En del har vært på sommerferie i utlandet, dette er gjerne mennesker som ikke er vaksinerte, og tydeligvis ikke har vett på å ha tilstrekkelig med avstand til andre og bruke maske. Det er rett ut en evolusjon i praksis, som også dessverre går utover en del uskyldige.

Så ja, det var tydeligvis alt for tidlig og slippe opp tiltakene. Sammen med det tydeligvis er en del rett ut idioter, som drar til smitten, lar seg bli smittet og kommer til bake. Praktisk idioti der altså!..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Istedenfor å si at det er gjort forskning på a, b, og c, er det bedre om du refererer til relevant forskning som støtter argumentene dine.
Vis hele sitatet...
Tingen er at forsking jamt over ikkje er lett tilgjengeleg i si primære form. Du må beherske fagområdet - og du må beherske det å forstå forskingsartikler.

Eg kan på ingen måte nok til å avgjere om noko er god medisinsk forskning eller ikkje. Eg kan finne åpenbare svakheter, men eg kan på ingen måte avgjere om det t.d. er metodiske svakheter utover det åpenbare.

Når det i tillegg kjem til å samanlikne immunitet på tvers av studier, slik du fort må for å finne ut kva som gir best immunitet, så er du inne i territoriet der eg vil anta du bør ha relativt god kjennskap til temaet...

Deler av det problemet kan ein omgå ved å gå til fornuftige kjelder, t.d. The Lancet, som i praksis vil sile ut alt som har åpenbare problem. Men ofte er det langt meir matnyttig å ignorere primærkjelda, og heller gå til fagfolk som oppsummerer det. John Hopkins er døme på ei slik kjelde eg har brukt i tråden. Dei er anerkjent institusjon, og veit at dei har eit rykte å ta vare på, så når fagpersonar der kommenterer på vegne av John Hopkins så går eg langt i å ta det for god fisk.
Sist endret av vidarlo; 11. august 2021 kl. 19:43.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Deler av det problemet kan ein omgå ved å gå til fornuftige kjelder,
Vis hele sitatet...
Kilder er absolutt nøkkelordet her. Men i det du sier fornuftige kilder, så er det kilder begrenset til deg—individet; Det som er fornuftig for deg, er tydeligvis ikke fornuftig for meg. Ergo, hva som er fornuftige kilder er i praksis subjektivt.

Ett vitne i en rettsak står ikke like sterkt som et publikum; Ingen påstand fra en institusjon er nok kilde i seg selv; Ingen påstand fra én lege er nok kilde i seg selv; Ingen av kildene under er nok i seg selv.
Men hvis vi legger alt på bordet og er åpne om hvilke av påstandene våre det fins grunnlag for, kan vi i det minste unngå unødvendige digresjoner.

La oss se på noe av grunnlaget jeg har for å være skeptisk til John Hopkins-artikkelen:

Necessity of COVID-19 vaccination in previously infected individuals:
This study shows that subjects previously infected with SARS-CoV-2 are unlikely to get COVID19 reinfection whether or not they receive the vaccine. This finding calls into question the necessity to vaccinate those who have already had SARS-CoV-2 infection.
Vis hele sitatet...
Immunological memory to SARS-CoV-2 assessed for up to 8 months after infection
Substantial immune memory is generated after COVID-19, involving all four major types of immune memory. About 95% of subjects retained immune memory at ~6 months after infection.
Vis hele sitatet...
SARS-CoV-2 infection induces long-lived bone marrow plasma cells in humans:
We detected SARS-CoV-2 S-specific BMPCs in bone marrow aspirates from 15 out of 19 convalescent individuals, and in none from the 11 control participants.
Vis hele sitatet...
SARS-CoV-2 natural antibody response persists up to 12 months in a nationwide study from the Faroe Islands:
Our results indicate that COVID-19 convalescent individuals are likely to be protected from reinfection up to 12 months after symptom onset and maybe even longer.
Vis hele sitatet...
Reinfection Rates Among Patients Who Previously Tested Positive for Coronavirus Disease 2019: A Retrospective Cohort Study:
Prior infection in patients with COVID-19 was highly protective against reinfection and symptomatic disease. This protection increased over time, suggesting that viral shedding or ongoing immune response may persist beyond 90 days and may not represent true reinfection. As vaccine supply is limited, patients with known history of COVID-19 could delay early vaccination to allow for the most vulnerable to access the vaccine and slow transmission.
Vis hele sitatet...
Kanskje du sitter på noe jeg ikke er klar over. Jeg er her for å lære mer om situasjonen. Jeg kan godt anerkjenne at jeg mangler fundamental innsikt og forståelse. Ingenting i veien med det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ingen av dei du lenker til samanliknar så vidt eg kan sjå infeksjon mot vaksine, og vil difor ikkje kunne brukast til å gi eit svar på spørsmålet ditt, med mindre du samanliknar dei med studier som er gjort på vaksineeffektivitet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ingen av dei du lenker til samanliknar så vidt eg kan sjå infeksjon mot vaksine.
Vis hele sitatet...
Nei, men som sagt er dette grunnlaget mitt for å være skeptisk til John Hopkins-artikkelen, som blant annet hevder:
Immunity from natural infection starts to decline after 6 to 8 months. We know that fully vaccinated people still have good immunity after a year—and probably longer.
Vis hele sitatet...
Er dette grunnlaget deres for å hevde at vaksine-immunitet er bedre enn naturlig immunitet? Hvilke andre poeng gjør de i artikkelen som underbygger denne påstanden? Ingen? Hvilke kilder referer de til? Ingen? Og du stoler på de? Hvorfor?

Det er bedre om du hører det fra en ekspert enn om du hører det fra meg: Naturlig immunitet mot vaksinert immunitet med Delta -varianten.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Nei, men som sagt er dette grunnlaget mitt for å være skeptisk til John Hopkins-artikkelen, som blant annet hevder:


Er dette grunnlaget deres for å hevde at vaksine-immunitet er bedre enn naturlig immunitet? Hvilke andre poeng gjør de i artikkelen som underbygger denne påstanden? Ingen? Hvilke kilder referer de til? Ingen? Og du stoler på de? Hvorfor?

Det er bedre om du hører det fra en ekspert enn om du hører det fra meg: Naturlig immunitet mot vaksinert immunitet med Delta -varianten.
Vis hele sitatet...
Her har du en studie som viser at folk med naturlig immunitet etter smitte av covid-19 har 2,3 ganger så stor sjanse å bli smittet igjen versus personer som har immunitet grunnet vaksine.

Gjerne vis til dine studier som viser det motsatte.
Sist endret av Jorg; 11. august 2021 kl. 21:48.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Godt oppsummert av Etse. Men ellers så bruker jeg neppe VG eller Dagbladet som kilde til noe som helst, som også Etse forklarte årsaken til ovenfor. Den hovedkilden for informasjon om COVID19, som jeg har har brukt, er eksperter innen området. Altså de er utdannet virologer eller er lege som har nå jobbet mye med COVID19.

Jeg bruker ikke idiotiske halvnasser, som kilde til noe annet, enn hvor idiotisk det noen ganger går an å bli...

Nei, Reset driver ikke med nyheter, men de forvrenger fakta, til å passe sitt verdensbilde. Noen ganger med å lyve rett ut. Da fremstår det aldri smart å bruke dem som kilde, bortsett fra at du akkurat dokumenter det jeg skrev her.
Vis hele sitatet...

Men siden du har gode greier på kilder/aviser kan man stole på washingtonpost? Eller er det og bare svada? Ville jo tro at di 2 som blir nevnt i artikkelen burde ha litt snøring på vaksiner siden han ene var med og utviklet mrna vaksineteknologien.

Malone er virolog og immunolog, og var sentral i utviklingen av mRNA-vaksineteknologien. Navarro koordinerte koronainnsatsen i Trump-administrasjonen som inkluderte «Operation Warp Speed»-programmet for ekspressutvikling av Covid-19-vaksiner.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Men siden du har gode greier på kilder/aviser kan man stole på washingtonpost? Eller er det og bare svada? Ville jo tro at di 2 som blir nevnt i artikkelen burde ha litt snøring på vaksiner siden han ene var med og utviklet mrna vaksineteknologien.

Malone er virolog og immunolog, og var sentral i utviklingen av mRNA-vaksineteknologien. Navarro koordinerte koronainnsatsen i Trump-administrasjonen som inkluderte «Operation Warp Speed»-programmet for ekspressutvikling av Covid-19-vaksiner.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at Washington post er dårlig. MEN det er da en journalist, som gjerne har nada utdanning på området, som da skriver om denne forskningen. Da har du et ekstra mellomledd, som øker faren for feiltolkning markant. Typene i TWiV, som jeg har lenket mange ganger til, er rett ut fagfolk. Så dem kan få overlevert faktaene slik de er på en sikker måte. Altså hva dem sier, trumfer hva en journalist uten virologiutdanning anytime! Så om du skal vite noe om dette, så er dette kanskje den sikreste kilden du kan gå til. Hvis du da ikke har utdannelse på området, noe du ettertrykkelig har bevist du ikke har, og leser forskningsartiklene selv.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Her har du en studie som viser at folk med naturlig immunitet etter smitte av covid-19 har 2,3 ganger så stor sjanse å bli smittet igjen versus personer som har immunitet grunnet vaksine.

Gjerne vis til dine studier som viser det motsatte.
Vis hele sitatet...
Hei, takk for kilde. Se linken i kommentaren du siterte som foreslår det motsatte.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg sier ikke at Washington post er dårlig. MEN det er da en journalist, som gjerne har nada utdanning på området, som da skriver om denne forskningen. Da har du et ekstra mellomledd, som øker faren for feiltolkning markant. Typene i TWiV, som jeg har lenket mange ganger til, er rett ut fagfolk. Så dem kan få overlevert faktaene slik de er på en sikker måte. Altså hva dem sier, trumfer hva en journalist uten virologiutdanning anytime! Så om du skal vite noe om dette, så er dette kanskje den sikreste kilden du kan gå til. Hvis du da ikke har utdannelse på området, noe du ettertrykkelig har bevist du ikke har, og leser forskningsartiklene selv.
Vis hele sitatet...
I see takk
Greier vi 200 sider med korona og vaksine fornektelse?
Sist endret av knert1; 11. august 2021 kl. 22:23.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Greier vi 200 sider med korona og vaksine fornektelse?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig. Kommer vell til og være liv i denne tråden veldig lenge.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Greier vi 200 sider med korona og vaksine fornektelse?
Vis hele sitatet...
Neida, den dør ut av seg selv når de resterende fornekterne har dødd av covid.

Mer bekymret for den dødsstrafftråden, den sitter nok på death row i noen hundre år til.
Sist endret av *pi; 11. august 2021 kl. 22:32.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Hei, takk for kilde. Se linken i kommentaren du siterte som foreslår det motsatte.
Vis hele sitatet...
Studien fra nature sammenligner ikke naturlig immunisering og vaksinert immunisering, det snakker bare om at delta varianten ikke blir påvirket i like stor grad av første dose vaksine, mens etter dose 2 derimot fremdeles har god effekt selv om den fungerer noe dårligere mot delta enn alfa.
The two-dose effectiveness against the Delta variant was estimated to be 60% and 88% for the AstraZeneca and the Pfizer vaccine, respectively. Our neutralization experiments indicate that antibodies elicited by the Pfizer and AstraZeneca vaccines are efficacious against the Delta variant, but about three- to fivefold less potent than they are against the Alpha variant
Vis hele sitatet...

Studien fra Israel snakker bare om det er verdt å vaksinere folk som allerede har blitt smittet av covid-19, eller om naturlig immunitet er bra nok til at man kan skippe vaksineringen. Det er ikke snakk om at naturlig immunitet er bedre enn vaksinert immunitet. De sier faktisk i abstracten sin at begge deler er tilnærmet like bra utifra statistikk i Israel.
19. Vaccination was highly
effective with overall estimated efficacy for documented infection of 92·8% (CI:[92·6,
93·0]); hospitalization 94·2% (CI:[93·6, 94·7]); severe illness 94·4% (CI:[93·6, 95·0]); and
death 93·7% (CI:[92·5, 94·7]). Similarly, the overall estimated level of protection from
prior SARS-CoV-2 infection for documented infection is 94·8% (CI:[94·4, 95·1]);
hospitalization 94·1% (CI:[91·9, 95·7]); and severe illness 96·4% (CI:[92·5, 98·3]). Our
results question the need to vaccinate previously-infected individuals
Vis hele sitatet...

Og han klarer jo ikke engang å lenke den Thailand-studien skikkelig så den gidder jeg ikke engang å se på, fordi han virker ikke som den mest troverdige typen om dette er standarden på kilder.
Sist endret av Jorg; 11. august 2021 kl. 22:38.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Greier vi 200 sider med korona og vaksine fornektelse?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med vaksinefornektelse? At folk nekter for at vaksinen har en funksjon?

Sitat av Jorg Vis innlegg
Og han klarer jo ikke engang å lenke den Thailand-studien skikkelig så den gidder jeg ikke engang å se på, fordi han virker ikke som den mest troverdige typen om dette er standarden på kilder.
Vis hele sitatet...
Det er helt greit om du ikke synes dette var en troverdig kilde. Da er det bare å skrote den slik at du sitter igjen med studier du er enig i. I tiden som kommer vil det komme flere konkrete studier som vi kan basere påstandene våre på.

Sitat av Jorg Vis innlegg
De sier faktisk i abstracten sin at begge deler er tilnærmet like bra utifra statistikk i Israel.
Vis hele sitatet...
Men... Da stemmer vel ikke dette?
Sitat av John Hopkins-artikkelen
Vaccination offers longer, stronger immunity, says virologist Sabra Klein.
Vis hele sitatet...
Sist endret av boblesaft; 11. august 2021 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Hva mener du med vaksinefornektelse? At folk nekter for at vaksinen har en funksjon?



Det er helt greit om du ikke synes dette var en troverdig kilde. Da er det bare å skrote den slik at du sitter igjen med studier du er enig i. I tiden som kommer vil det komme flere konkrete studier som vi kan basere påstandene våre på.



Men... Da stemmer vel ikke dette?
Vis hele sitatet...
Fant den Thailand-studien, takk for at du ikke gadd å prøve å linke den til meg engang, du bare avskrev det som at jeg skrotet den fordi linken ikke funka. Du er så jævlig uredelig.
Thailand-studien. Og ser man det, her snakker de om CoronaVac-vaksinen, som har mye dårligere effekt enn moderna og pfizer-vaksinen. Da er det ikke så rart at naturlig immunitet stiller sterkere.

Og det er ikke jeg som sier at naturlig immunisering er bedre enn vaksinert immunisering, det er du. Du har fremdeles ikke linket til en dritt bare referert til en YouTube-video med studier du sikkert ikke har lest engang selv, klarer ikke å linke de direkte her i tråden engang.

Skal du ikke svare på noen av innvendingene jeg har med disse studiene?

Tror du at du hadde et gotcha-moment med meg fordi en av studiene sier at vaksinert immunitet er bedre enn naturlig og en annen sier at de er tilnærmet like bra? Da tar du feil, fordi de underbygger mer mitt poeng enn ditt. Det er du som prøver å bevise noe her med at naturlig immunitet således er bedre enn vaksinert immunitet. Og det har du ikke klart å bevise i det hele tatt så langt.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Hva mener du med vaksinefornektelse? At folk nekter for at vaksinen har en funksjon?
Vis hele sitatet...
Sett bort ifra de som mener det er befolkningskontroll, inndragning av privilegier og 5G i armen. Så ja, de som fornekter at den har en positiv innvirkning på risiko for alvorlig sykdom og spredning av sykdommen. Folk som kommer med kilder som underbygger motpartens meninger om at den er nyttig. Men ikke skjønner det selv fordi de er så opptatt av overskrifter som "vaksinerte kan smitte andre" og stresser ut med å poste denne uten å lese innholdet om hvordan vaksinen både forebygger alvorlige symptomer og reduserer spredningen kraftig. Om vi alle skal ha en gedigen orgie fordi alle er vaksinerte og alt er bra igjen så selvfølgelig vil det være spredning, men det er ikke et argument mot å vaksinere seg, akkurat som det ikke er noe argument å spare vaksinen til de som er i risikogruppen, for de er jo prioritert for LENGST. Jeg er ikke en blind sau, men jeg ser jo det at risikoen for alvorlige bivirkninger er mye lavere enn den ene tiendelen som ikke er i risikogruppen og likevel blir alvorlig syke. Dessuten er jeg såpass lei dette makkverket av et forkjølelsesvirus at jeg er villig til å gjøre min del for å bremse spredningen.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Skal du ikke svare på noen av innvendingene jeg har med disse studiene?
Vis hele sitatet...
Jeg har lite til overs å diskutere noe som helst med noen som virker å være mer interessert i å fortelle meg hvorfor jeg gjør som jeg gjør og hva jeg tenker om ting.

Ikke fordi det bryr meg—tvert imot. Det har bare ingenting med temaet å gjøre, og jeg er ikke her for å kaste bort mer tid på skolegårdstaktikker for å vinne en diskusjon på internett.

Jeg prøver å komme frem til fakta. Du ga meg en kilde og det er jeg takknemlig for, for den hadde jeg ikke sett. Utover det har vi ingenting å diskutere videre.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har lite til overs å diskutere noe som helst med noen som virker å være mer interessert i å fortelle meg hvorfor jeg gjør som jeg gjør og hva jeg tenker om ting.

Ikke fordi det bryr meg—tvert imot. Det har bare ingenting med temaet å gjøre, og jeg er ikke her for å kaste bort mer tid på skolegårdstaktikker for å vinne en diskusjon på internett.

Jeg prøver å komme frem til fakta. Du ga meg en kilde og det er jeg takknemlig for, for den hadde jeg ikke sett. Utover det har vi ingenting å diskutere videre.
Vis hele sitatet...
Husk glidemiddel neste gang.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har lite til overs å diskutere noe som helst med noen som virker å være mer interessert i å fortelle meg hvorfor jeg gjør som jeg gjør og hva jeg tenker om ting.

Ikke fordi det bryr meg—tvert imot. Det har bare ingenting med temaet å gjøre, og jeg er ikke her for å kaste bort mer tid på skolegårdstaktikker for å vinne en diskusjon på internett.

Jeg prøver å komme frem til fakta. Du ga meg en kilde og det er jeg takknemlig for, for den hadde jeg ikke sett. Utover det har vi ingenting å diskutere videre.
Vis hele sitatet...
Hva mener du da, eller sprer du bare grums for å forvirre?
Link noen flere YouTube-videoer og forsett med disse uredelige debattaktikkene dine istedenfor å svare på noe av det jeg skriver.
Sist endret av Jorg; 11. august 2021 kl. 23:39.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Husk glidemiddel neste gang.
Vis hele sitatet...
ROFLCOPTER! xD LAMO BUUUUURN.

Nei, jeg gir meg. Dette er du mye flinkere på.

Sitat av Jorg Vis innlegg
Hva mener du da, eller sprer du bare grums for å forvirre?
Vis hele sitatet...
Hva tror du? Din ærlige mening.
Sist endret av boblesaft; 11. august 2021 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Hva tror du? Din ærlige mening.
Vis hele sitatet...
Min ærlige mening er at du sliter med å forstå nokså triviell statistikk, og mangler allmenndanning og realfaglig intuisjon til å være i stand til å vurdere kvaliteten på argumenter som fremmes. Det virker som om du ganske enkelt avviser det du ikke forstår, og heller hegner om alt som kan tas til inntekt for å bekrefte en posisjon du har inntatt - selv i tilfeller hvor kilden sier det stikk motsatte av det du tror den gjør. I tillegg virker det som om du veldig klart har gjort deg opp en mening, men heller ønsker å late som om du møter med et åpent sinn og bare stiller naive spørsmål for å bli opplyst. Når du så blir møtt med gode svar som sier noe annet enn det du har bestemt deg for, og som er formulert på et format du sliter med å prosessere, så blir du defensiv. Jeg synes å detektere et snev av trolling, men jeg er inklinert til å tro at den primære forklaringa på oppførselen din er Dunning Kruger-effekten.
Det er altså min ærlige mening. Kan du nå besvare spørsmålet?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er altså min ærlige mening. Kan du nå besvare spørsmålet?
Vis hele sitatet...
Det er din mening om meg som person. Det var ikke meg jeg refererte til...
Hva tror du jeg mener? Din ærlige mening. Vi diskuterer fortsatt immunitet, gjør vi ikke? Jeg var interessert i å vite hva Jorg trodde jeg mente om immunitet. Med utgangspunkt i retorikken hans—som henvendte seg til meg som person—tenkte jeg stealmanning var det eneste hensiktsmessige om diskusjonen skulle fortsette.

Kan vi prøve å legge ad hominem og stråmanns-argumenter på hylla? Diagnosen din over internett er både bunnløs og irrelevant, og du ender bare opp med å projektere fordommene dine.
Sist endret av boblesaft; 12. august 2021 kl. 00:43. Grunn: utdypelse
Boblesaft, du tråkker i det gang på gang. Du forstår ikke statistikk og du fortsetter å benytte begreper du ikke helt forstår. Ad homninen beskyldningen du slengte ut for ca en side siden ble raskt avvist for forklart for deg hvorfor du ikke brukte det korrekt. Også bare fortsetter du å kle på deg offerrollen mens du øser ut de samme feilaktige argumentene.

Gjør akkurat hva du vil i forhold til vaksine, men kanskje bør du holde deg helt borte fra alle diskusjoner rundt vaksinens virkninger fordi det virker nå helt klart som at du ikke evner å ta til deg noe som helst at det som er blitt sagt til deg uansett hvor mange forskjellige måter folk forsøker å tegne og forklare dette for deg.

Kanskje starter du i helt feil ende her? Du jager opp en voldsomt turtall på dette med vaksine, til tross for du mangler nødvendig kunnskap til å mene veldig mye om emnet. Og for meg virker det som kunnskapsbristen er det som gjør at du ikke evner å ta til deg den informasjonen du blir servert på en skikkelig måte. Kanskje kan du starte med å lese deg opp på statistikk? Bruke litt tid på grunnleggende vitenskapelige metoder? Da vil du sikkert lese informasjonen med helt nye briller og du vil lettere kunne kommunisere med andre uten å surre med begreper og uten å skape mer støy enn noe annet. Og det hjelper deg sikkert med å ta en ny og mer korrekt vurdering av viktigheten av vaksinering.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Det er din mening om meg som person. Det var ikke meg jeg refererte til...
Hva tror du jeg mener? Din ærlige mening. Vi diskuterer fortsatt immunitet, gjør vi ikke? Jeg var interessert i å vite hva Jorg trodde jeg mente om immunitet. Med utgangspunkt i retorikken hans—som henvendte seg til meg som person—tenkte jeg stealmanning var det eneste hensiktsmessige om diskusjonen skulle fortsette.

Kan vi prøve å legge ad hominem og stråmanns-argumenter på hylla? Diagnosen din over internett er både bunnløs og irrelevant, og du ender bare opp med å projektere fordommene dine.
Vis hele sitatet...
M'kay, jeg prøvde faktisk å ordlegge meg diplomatisk... Men det er greit, mindre teskje skal du få! Jeg tror ikke du egentlig har en mening om immunitet for du er for dum til å forstå hva immunitet er. Det er derfor intet poeng i å spekulere i hva du tror du mener.
Men du kan jo alltids bare si det selv, da. Så slipper vi å lure...
Sist endret av Myoxocephalus; 12. august 2021 kl. 10:12.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
M'kay, jeg prøvde faktisk å ordlegge meg diplomatisk... Men det er greit, mindre teskje skal du få! Jeg tror ikke du egentlig har en mening om immunitet, for du er for dum til å forstå hva immunitet er. Det er derfor intet poeng i å spekulere i hva du tror du mener.
Men du kan jo alltids bare si det selv, da. Så slipper vi å lure...
Vis hele sitatet...
Ingenting i veien med måten du ordla deg på. Poenget er at resonnementet ditt om meg ikke fører diskusjonen i retning immunitet, men i retning meg. Du er på bærtur og lurer på hvorfor det ikke kommer fisk.

Jeg har mange forskjellige meninger om immunitet. Hva er det du vil vite? La meg gi deg en kjapp oppsummering.

I denne tråden har jeg argumentert for at naturlig immunitet er bedre enn vaksine-immunitet. Denne påstanden ble møtt med en artikkel fra John Hopkins og en studie fra CDC.
Dette har fått meg til å revurdere påstanden min. Det er derfor jeg kom hit for å diskutere tema, for å få påstandene mine utfordra. Jeg har diskutert dette i ukesvis på Reddit blant annet, men der ble åpenhet og spørsmål rundt immunitet møtt med ban og fjerning av innlegg. Apropos: Hvorfor ble mitt forrige innlegg slettet?

Meningen min om immunitet nå, er relativt todelt, men jeg lener meg mot at naturlig immunitet er bedre enn vaksine. Dette er ikke bare en mening jeg kommer med. Det er mitt samlede inntrykk fra påstander av vitenskapsmenn og leger som blant annet hevder at dette var den generelle konsensus i legeindustrien før pandemien, før det ble politisk.

Fra det jeg har sett er det ikke nok grunnlag for å si noe sikkert om det ene eller det andre.
Sist endret av m0b; 12. august 2021 kl. 10:37. Grunn: Link fjernet. Slettet betyr slettet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://freak.no/forum/showpost.php?...&postcount=987

Jorg kom med konkrete tilbakemeldinger. Dei har du ignorert. Du har fått fleire kjelder som motseier deg. Dei ignorerer du; du forsøker ikkje ein gong å påpeike problem - du bare gjentar standpunktet ditt.

Det er du som ikkje bedriv diskusjon her, og difor vert kritikken slik.