Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224976
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men det kan vaksinerte også.
https://www.nbcnews.com/science/scie...reads-rcna1526

Selv om det er uvaksinerte, i følge artikkelen som sprer det mest, så kan vaksinerte med delta varianten ha like høy smitte som en uvaksinert. Det er jo ikke, som jeg også har skrevet her før, mangel på vaksinerte som har blitt smittet. Er ikke det da en falsk trygghet å tro du kan være rundt vaksinerte og ikke risikere å få noe? Man burde vel være like forsiktig rundt begge to.
Vis hele sitatet...
Der var du igjen, ja. Nei, det er ingen grunn til å være like forsiktig rundt begge to. Det er grunn til å være klar over at vaksinerte i sjeldne tilfeller kan smitte på lik linje med en uvaksinert, som linken din sier. Det utgjør altså en mye lavere risiko, om enn ikke null. Det er grunn til å være forsiktig rundt sårbare individer, men ikke til å være like restriktiv som en uvaksinert. Restriksjoner har også sin pris, og kost/nytte-balansen for en vaksinert ligger på et helt annet sted enn for en uvaksinert, uansett hvor mye du liker å vri på kildene du siterer.

Jeg har sagt det før, det har ikke gått inn, men jeg kan alltids gjenta det: En vaksine trenger ikke virke 100% for å slå ned et virus. Den må bare bremse det mer enn det klarer å spre seg, så det brenner ut. For å sitere kilden din:

Ramping up vaccinations in states that are lagging behind will be key to turning a corner in the pandemic, Cherabuddi said."This is definitely a critical point where we have to improve our vaccination rates," he said. "The vaccines are the only thing that will truly get these numbers down."
Vis hele sitatet...
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 02:35.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Der var du igjen, ja. Nei, det er ingen grunn til å være like forsiktig rundt begge to. Det er grunn til å være klar over at vaksinerte i sjeldne tilfeller kan smitte på lik linje med en uvaksinert, som linken din sier. Det utgjør altså en mye lavere risiko, om enn ikke null. Det er grunn til å være forsiktig rundt sårbare individer, men ikke til å være like restriktiv som en uvaksinert. Restriksjoner har også sin pris, og kost/nytte-balansen for en vaksinert ligger på et helt annet sted enn for en uvaksinert, uansett hvor mye du liker å vri på kildene du siterer.

Jeg har sagt det før, det har ikke gått inn, men jeg kan alltids gjenta det: En vaksine trenger ikke virke 100% for å slå ned et virus. Den må bare bremse det mer enn det klarer å spre seg, så det brenner ut. For å sitere kilden din:
Vis hele sitatet...
Her er jeg igjen ja. Jeg er klar over hva artikkelen sier, men man må være like forsiktig rundt en vaksinert som uvaksinert om en redd for smitte. Jeg vridde ikke på noen kilde, og siterte fra den. Jeg skjønner egentlig ikke hva du argumenter i mot, jeg bare sier at en vaksinert kan enda få viruset, og det er ikke mangel på tilfeller hvor det har skjedd. Det har hele tiden blitt fortalt at vaksinen reduserer symptomer, ikke gjøre sjangsen for å få virusen omtrent på null. Selv i norge før vaksinen så var det jo ikke veldig mange smitta, ei heller i verden generelt når du tenker på folketallet. Så da blir jo folk i sjeldne tilfeller også smittet. 196 millioner smittet totalt på snart to år forteller jo oss det. Hvordan mener du vaksinen skal brenne viruset ut når det kan mutere i vaksinerte, og det er massevis av fattige land hvor dem aldri får vaksinert hele befolkninga. Da må vi i så fall ha stengte grenser lenge.
Sist endret av Quakecry; 29. juli 2021 kl. 02:41.
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Jeg vil som sagt ikke gå noe mer i detaljer, annet enn at jeg pr.dags dato ikke ønsker å la meg vaksinere på bakgrunn av hva jeg vet om min egen kropp og hvor lite jeg vet om vaksinen(e) og Covid.
Vis hele sitatet...
Du trenger Ikke forklare noe ting for min del. Selv om du ikke er i en definert risikogruppe hverken for vaksinebivirkninger eller Covid19, så gir det helt mening å være føre var med begge to hvis kroppen har vært gjennom store påkjenninger man ikke helt vet effekten av. Dette er jo en av hovedgrunnene til at vi som er friske bør stille opp.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Her er jeg igjen ja. Jeg er klar over hva artikkelen sier, men man må være like forsiktig rundt en vaksinert som uvaksinert om en redd for smitte.
Vis hele sitatet...
Nei, du må ikke det, om du legger noe som minner om en rasjonell risikovurdering til grunn. Det er ikke like risikabelt å være rundt en vaksinert som en uvaksinert, så du trenger ikke å være like forsiktig.

The change in guidance was driven by the delta variant's higher transmissibility and new evidence from the CDC that in rare cases, fully vaccinated individuals who get infected with the variant can spread the virus just as easily as unvaccinated people.
Vis hele sitatet...
Mener du generelt at man må være akkurat like forsiktig med farer som inntreffer sjelden enn med farer som inntreffer ofte? Eller er det bare akkurat når det gjelder denne vaksinen du tenker sånn?

Jeg skjønner egentlig ikke hva du argumenter i mot, jeg bare sier at en vaksinert kan enda få viruset, og det er ikke mangel på tilfeller hvor det har skjedd.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "ikke mangel på"? Det har skjedd ja, mye som er sjeldent har skjedd. Hvor ofte skjer det? Se, det har vi en del tall på etterhvert. De har du fått presentert før, men du velger å hoppe bukk over dem og heller gå etter magefølelsen om at det er "mange".

Det har hele tiden blitt fortalt at vaksinen reduserer symptomer, ikke gjøre sjangsen for å få virusen omtrent på null.
Vis hele sitatet...
Du har også fått forklart nøyaktig hvorfor dette var det som ble kommunisert i starten, og hvordan kunnskapen har utviklet. Du driter i det. Du driter i fakta, rett og slett. Enten det, ellers kan du ikke lese. Hva får du ut av å spre misforståelser? Er det for å rettferdiggjøre at du ikke vil vaksinere deg? Det er bare å ikke gjøre det, du trenger ikke freaks samlede velsignelse for å ta det valget.

Hvordan mener du vaksinen skal brenne viruset ut når det kan mutere i vaksinerte, og det er massevis av fattige land hvor dem aldri får vaksinert hele befolkninga. Da må vi i så fall ha stengte grenser lenge.
Vis hele sitatet...
Uten vaksinering i fattige land så forsvinner det neppe, men vi kan holde det nede her. Det kan hende vi må fortsette å vaksinere mot ulike varianter, som med influensa, og det kan hende vi må leve med en viss risiko. Men vi holder faktisk nede en hel del sykdommer med vaksine i Norge. Disse gir stort sett heller ikke total beskyttelse, men et virus må ha et reproduksjonstall over 1 for å kunne fortsette en epidemi.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 02:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
[quote=*pi;3710018]
Du trenger Ikke forklare noe ting for min del. Selv om du ikke er i en definert risikogruppe hverken for vaksinebivirkninger eller Covid19, så gir det helt mening å være føre var med begge to hvis kroppen har vært gjennom store påkjenninger man ikke helt vet effekten av. Dette er jo en av hovedgrunnene til at vi som er friske bør stille opp.
Vis hele sitatet...
Regner med du stilte like mye opp og vaksinerte deg mot influensa for å beskytte folk du kunne utsette for smitte? Hvorfor skal en som frisk med 99 % for å klare corona helt fint ta vaksinen. De mest utsatte og svake har jo allerede fått vaksinen, og den lille andelen som dermed ikke kan ta vaksinen bør dermed isolere seg fullstendig hjemme. Du lever på en rosa sky om du tror corona forsvinner og ikke blir endemisk. F.eks
https://www.nature.com/articles/d41586-021-00396-2
I norge har ekstremt få dødd av corona, og dermed forsvarer ikke alvorligheten, spesielt nå - Av corona tiltakene en lever under eller å måtte ta vaksinen. Vi har jo allerede vaksinert over 5 millioner her, så det er jo heller ingen bekymring.

Nei, du må ikke det, om du legger noe som minner om en rasjonell risikovurdering til grunn. Det er ikke like risikabelt å være rundt en vaksinert som en uvaksinert, så du trenger ikke å være like forsiktig.
Vis hele sitatet...
Jo, det må en absolutt om en er svært utsatt og livredd for å få viruset.

Mener du generelt at man må være akkurat like forsiktig med farer som inntreffer sjelden enn med farer som inntreffer ofte? Eller er det bare akkurat når det gjelder denne vaksinen du tenker sånn?
Vis hele sitatet...
Ja, farer som inntreffer sjelden, slik som med corona. Så der er vi jo enig. Hele livet er en risikosport, alt du gjør er risk and reward. Fra å sette deg inn i bilen, til å gå en tur ute, ta en svømmetur, også videre.

Hva mener du med "ikke mangel på"? Det har skjedd ja, mye som er sjeldent har skjedd. Hvor ofte skjer det? Se, det har vi en del tall på etterhvert. De har du fått presentert før, men du velger å hoppe bukk over dem og heller gå etter magefølelsen om at det er "mange".
Vis hele sitatet...
Hvilke tall da? Du har ikke gitt en dritt.
https://theconversation.com/what-is-...ination-164909
Denne sier også hva jeg sier. Vaksinen hindrer symptomer. Dermed har vi nå usymptomiske som reiser rundt og bidrar til nye mutasjoner og smitte.

Du har også fåt forklart nøyaktig hvorfor dette var det som ble kommunisert i starten, og hvordan kunnskapen har utviklet. Du driter i det. Du driter i fakta, rett og slett. Enten det, ellers kan du ikke lese.
Vis hele sitatet...
Du får tro hva du vil.

Uten vaksinering i fattige land så forsvinner det neppe, men vi kan holde det nede her. Det kan hende vi må fortsette å vaksinere mot ulike varianter, som med influensa, og det kan hende vi må leve med en viss risiko. Men vi holder faktisk nede en hel del sykdommer med vaksine i Norge. Disse gir stort sett heller ikke total beskyttelse, men et virus må ha et reproduksjonstall over 1 for å kunne fortsette en epidemi.
Vis hele sitatet...
Og holde det nede her har vi jo klart ganske fint uten noe vaksine. Du ignorerte de globale smittetallene jeg ga deg. Vil ikke kun 192 millioner tilfeller være ganske lite når du tar hele verden i betrakning, og all reisising på kryss og tvers som foregår? Det er jo sjeldent å både få covid som uvaksinert og vaksinert. Siden covid blir endemisk vil man nok måtte vaksinere de mest utsatte, slik som de som allerede tar influensa vaksinen. Influensa kan være ganske farlig det også.

I Norge var det 10 personer mellom 0-59 år som døde av corona per september 2020. Av dødsfall og de mest alvorlige syke står hjerte, lungesykdommer, diabetes, demens, og kreft for de mest utsatte. Fellesnevner der er også ganske høy alder.
https://www.fhi.no/hn/helseregistre-...aksregisteret/

Dette gjenspeiles også ellers i verdenen. Så nå er fokuset på smitte, men en må slutte å leve på en rosa sky og tro at corona er noe vi kan fjerne helt. Man må faktisk leve med det. Og når risikoen er så enormt lav for de aller fleste, ta er det vanskelig å se poenget med å ta en vaksine man ikke helt vet langtidseffekter av enda grunnet en ganske så ufarlig sykdom. Når du også, enda hvor mye enkelte her nekter, at man også kan få viruset og smitte videre som vaksinert, da faller jo poenget enda mer bort for min del. Det er jo nok at i en gruppe på 100, så kommer det tre infiserte med "insert variant her". Da er det jo gående igjen. Jeg argumenterer jo ikke for at det for de aller svakeste ikke kan være nytte i å ta vaksinen. Eller være forsiktig. Men at om det er smitte en skal unngå, så er det eneste alternativet å isolere deg fullstendig.
Sist endret av Quakecry; 29. juli 2021 kl. 03:19.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men det kan vaksinerte også.
https://www.nbcnews.com/science/scie...reads-rcna1526

Selv om det er uvaksinerte, i følge artikkelen som sprer det mest, så kan vaksinerte med delta varianten ha like høy smitte som en uvaksinert. Det er jo ikke, som jeg også har skrevet her før, mangel på vaksinerte som har blitt smittet. Er ikke det da en falsk trygghet å tro du kan være rundt vaksinerte og ikke risikere å få noe? Man burde vel være like forsiktig rundt begge to.
Vis hele sitatet...
Ja, men nei. "Asymptomatic cases are also possible among those who are fully vaccinated, meaning there’s a small chance they can spread the virus to others."

Ja fordi selv de vaksinerte kan spre viruset, men ikke på langt nær i samme størrelse som de som ikke er vaksinert.

Og nei fordi sjansen for at en vaksinert smitter andre er lav. Dessuten burde det være noe etikk inne i bildet. Jeg sier ikke at de vaksinerte skal hoste og tafse på alle gamlingene når de besøker oldermor på gamlehjemmet, men at de uvaksinerte, ikke burde være der i det hele tatt.

For meg er det helt innafor å ikke ville ta vaksinen, men da syns jeg de burde gjøre en større innsats for å ikke la sitt valg gå utover andre.

De som ikke kan ta vaksinen eller som enda venter, bør være mer forsiktige, rett å slett fordi det kan ikke forventes at andre skal vite hvem som er utsatt eller ikke, det får bli deres jobb å holde seg unna og ikke min jobb å spørre alle jeg møter på min vei om de er utsatt.
Quackery har rett i en ting. Corona har kommet for å bli. Flokkimmunitet fremstår for meg som et luftslått. Det finnes for mange antivaxere kombinert med treg utrulling av vaksiner i den fattige verden til at det skjer.

Synd at mennesker som tilegner seg informasjon på tvilsomme nettsider og sosiale medier skal ødelegge for oss andre, men sånn er livet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Quackery har rett i en ting. Corona har kommet for å bli. Flokkimmunitet fremstår for meg som et luftslått. Det finnes for mange antivaxere kombinert med treg utrulling av vaksiner i den fattige verden til at det skjer.
Vis hele sitatet...
I dei aldersgruppene der vaksinering er ferdig er oppslutninga om vaksinen nord for nitti prosent. Det er nok til å oppnå flokkimmunitet.

Antivaxxere lager mykje støy, men dei er ikkje så fordømt mange.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I dei aldersgruppene der vaksinering er ferdig er oppslutninga om vaksinen nord for nitti prosent. Det er nok til å oppnå flokkimmunitet.

Antivaxxere lager mykje støy, men dei er ikkje så fordømt mange.
Vis hele sitatet...
Ja. I Norge har vi høy oppslutning og godt er det. Men det hjelper fint lite i en global verden med et virus som er i endring. Men håper jeg tar feil.
Sitat av Quakecry Vis innlegg

Regner med du stilte like mye opp og vaksinerte deg mot influensa for å beskytte folk du kunne utsette for smitte?
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende *pi stilte seg opp for å ta influensavaksine, det vet ikke jeg, men dette er uansett skivebom. Hvis du ikke ser forskjellen på en vanlig sesonginfluensa og covid-19 etter omstendelig forklaring fra flere i denne tråden og all dokumentasjon som foreligger, så begynner jeg å lure på om du enten bare er jævlig vrang, nekter å se forskjellen, ikke kan lese eller bare er litt... dum. De to sistnevnte tviler jeg imidlertid på da du ellers ter deg godt her. Så, kan vi bli ferdig med denne influensa og covid-19 sammenligninga nå? Den begynner å bli ganske råtten.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvorfor skal en som frisk med 99 % for å klare corona helt fint ta vaksinen. De mest utsatte og svake har jo allerede fått vaksinen, og den lille andelen som dermed ikke kan ta vaksinen bør dermed isolere seg fullstendig hjemme. Du lever på en rosa sky om du tror corona forsvinner og ikke blir endemisk. F.eks
https://www.nature.com/articles/d41586-021-00396-2
I norge har ekstremt få dødd av corona, og dermed forsvarer ikke alvorligheten, spesielt nå - Av corona tiltakene en lever under eller å måtte ta vaksinen. Vi har jo allerede vaksinert over 5 millioner her, så det er jo heller ingen bekymring.
Vis hele sitatet...
Det er mange grunner til å ta vaksinen selv om du er langt utenfor risikogruppen!
  1. Den er trygg. Ja, faktisk er den det!
  2. Den reduserer risikoen for å både få og spre sykdommen betraktelig. Du beskytter altså deg selv, din familie, dine venner og samfunnet forøvrig.
  3. Den reduserer risikoen for alvorlig sykdomsforløp dersom du allikevel blir smittet. Risikoen for at du får det er sikkert lav i utgangspunktet, men den finnes.
  4. Selv om du er utenfor risikogruppen så har sykdommen lumske og lange ettervirkninger du kan være uheldig å pådra deg. Folk får stadig disse ettervirkningene, selv uten noen særlig symptomer på selve infeksjonen.

Alt dette og mer er godt dokumentert. Jeg forstår derfor rett og slett ikke motviljen du utviser. Du har ikke tilfredsstillende argumentert mot noen av disse punktene her og andre presentert i tråden. Det hele fremstår som et kvasi-rasjonelt forsøk på å dekke over et simpelthen "Jammen jeg vil ikke!". Og det er helt greit. Men nøyaktig hva er det egentlig som gjør at du ikke ønsker å ta den? Sprøyteskrekk? Sosial angst for å møte opp? Redd for diffuse langtidsvirkninger (hvor reelt er egentlig dette? Har du noe hold i den bekymringen som trumfer all dokumentasjon for risikoen ved covid-19?) Stahet? Vranghet? En kombinasjon av alle?

Alt dette er legitimt og forståelig at gjør deg nølende, men du vinner ikke frem med å kaste deg rundt med at så få dør, at du er så frisk ellers, at det nesten ikke er noe vits med vaksine fordi vaksinerte også blir syke og smitter og hele den regla du kommer med. Dette er demonstrativt for dårlig argumentasjon til å rasjonelt avstå fra vaksinen, og blir bare teit.

Jeg tok forøvrig min første dose i går. Jeg er 28 år og er frisk som en fisk, men hele seansen stjal altså en time fra mitt liv og ga meg en litt øm arm, og i retur har jeg fått gleden av å bidra til dekningsgraden i befolkningen og å minske risikoen betraktelig for sykdom, videre smitte og potensielle langtidsettervirkninger jeg gjerne vil ha meg frabedt. Og jeg får etterhvert grønt koronapass som en liten ekstra bonus. Hva er det å ikke like med det? Du snakker lenger ned om risk and reward, og med denne vaksinen så er det ganske jævla soleklart og godt dokumentert over hele linja at belønningen for en selv og alle andre langt på vei veier opp for risikoen ved å ta den. Herregud da mann, get a grip!

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvilke tall da? Du har ikke gitt en dritt.
https://theconversation.com/what-is-...ination-164909
Denne sier også hva jeg sier. Vaksinen hindrer symptomer. Dermed har vi nå usymptomiske som reiser rundt og bidrar til nye mutasjoner og smitte.
Vis hele sitatet...
Tøv. Har du egentlig lest det du linker til? Artikkelen bekrefter jo bare at vaksinene er svært effektive og at som med alle andre vaksiner, så er ikke effektiviteten 100%. No shit! På ingen måte støtter tallene presentert i den artikkelen det du vrøvler frem med.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Og holde det nede her har vi jo klart ganske fint uten noe vaksine. Du ignorerte de globale smittetallene jeg ga deg. Vil ikke kun 192 millioner tilfeller være ganske lite når du tar hele verden i betrakning, og all reisising på kryss og tvers som foregår? Det er jo sjeldent å både få covid som uvaksinert og vaksinert. Siden covid blir endemisk vil man nok måtte vaksinere de mest utsatte, slik som de som allerede tar influensa vaksinen. Influensa kan være ganske farlig det også.
Vis hele sitatet...
Først så kan vi slutte med å trekke inn influensa her. Covid-19 har demonstrativt vært langt farligere enn sesonginfluensaen. 192 (196 nå) millioner smittede er et høyt tall, og så må du huske på at det nok er store mørketall her og at tallet hadde vært mye høyere hadde det ikke vært for rask respons med blant annet stengte grenser, nedstengning av samfunnet og alle andre smitteverntiltak verden har sett. Nå har også flere milliarder doser med vaksiner heldigvis blitt satt, som ytterligere bremser smittespredning globalt.

Og ja, vi har holdt smittetall nede her til lands, men det har vi klart med ganske inngripende og strenge tiltak! Sånn ønsker de fleste av oss naturligvis ikke å leve, men en effektiv vaksine med høy dekningsgrad vil bidra til å slå pandemien ned og gjenvinne en normalitet på sikt. Vaksiner er en svært effektiv, svært lite inngripende og svært trygg måte å bekjempe smittsomme sykdommer på.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Dette gjenspeiles også ellers i verdenen. Så nå er fokuset på smitte, men en må slutte å leve på en rosa sky og tro at corona er noe vi kan fjerne helt. Man må faktisk leve med det. Og når risikoen er så enormt lav for de aller fleste, ta er det vanskelig å se poenget med å ta en vaksine man ikke helt vet langtidseffekter av enda grunnet en ganske så ufarlig sykdom. Når du også, enda hvor mye enkelte her nekter, at man også kan få viruset og smitte videre som vaksinert, da faller jo poenget enda mer bort for min del. Det er jo nok at i en gruppe på 100, så kommer det tre infiserte med "insert variant her". Da er det jo gående igjen. Jeg argumenterer jo ikke for at det for de aller svakeste ikke kan være nytte i å ta vaksinen. Eller være forsiktig. Men at om det er smitte en skal unngå, så er det eneste alternativet å isolere deg fullstendig.
Vis hele sitatet...
Ingen her benekter at vaksinerte stadig kan bli syke og smitte videre. Men i motsetningen til deg så forstår i hvert fall noen av oss her at vaksinen fremdeles er svært effektiv, viktig og trygg, at covid-19 er alvorlig og at vi har all grunn til å ta vaksinen selv om vi ikke befinner oss i risikogruppen. Ingen her drømmer heller om å unngå smitte fullstendig, men å redusere den. Og det gjør vi ved å vaksinere oss, være forsiktige og ta tiden til hjelp. Du vet, sånn på noenlunde samme måte som vi har bekjempet andre smittsomme sykdommer vi ikke lenger trenger å være redde for. Vi trenger overhodet ikke å isolere oss fullstendig for å oppnå det.
Sist endret av Sky; 29. juli 2021 kl. 13:11.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Quackery har rett i en ting. Corona har kommet for å bli. Flokkimmunitet fremstår for meg som et luftslått. Det finnes for mange antivaxere kombinert med treg utrulling av vaksiner i den fattige verden til at det skjer.
Vis hele sitatet...
Vi trenger ikke å utrydde sykdommen for at flokkimmunitet skal holde den nede her. Det forutsetter selvsagt at vi fortsetter å vaksinere, og det kan også hende at vi må ha påfyllingsdoser etter noen år, eller mot nye varianter. Det vet vi naturlig nok ikke alt om ennå. Om vi legger oss påen linje der sykdommen skal holdes helt nede eller om vi skal akseptere et visst nivå av risiko, får vi vel se an etterhvert. Men vaksinering vil hindre at det forblir en pågående epidemi som lammer samfunnet, og det er det eneste som gjør det.

Vi holder en rekke sykdommer i praksis utryddet i Norge med vaksinering, selv om de finnes i verden. Men ja, antivaxxere er en trussel mot det, derav utbruddene med meslinger i nyere tid. Jeg er forøvrig enig i at vi må jobbe mer for vaksinering også i fattige land, ikke bare mot korona. Polio er et eksempel på en sykdom vi har klart å bli kvitt i de aller fleste land, inkludert hele Afrika. Vaksinering funker, å spre ubegrunnet frykt og skepsis om det er bokstavelig talt livsfarlig.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 13:24.
Har lest så mye piss og så mye bra om MRNA og sånt at jeg vet selv ikke hva jeg skal tru..
når ett virus muterer så blir det dårligere men ikke med covid-19 her blir det sterkere og dødligere.
om vi googler dødligheten i norge 2018/2019 så er det så og si lik med 2020, men da argumenterer vi for at det er fordi vi har hatt lockdown osv.. men samtidig så sier dødligheten i sverige ikke noe mer enn 2018/2019..

Jeg fikk svineinfluensa og lå som en kake i 7 dager, så over null problemer... folk som tok vaksina sliter enda i dag i 2021! det var i 2008 svineinfluensa var ett problem, ergo så sliter de og har slitet i 13 år ENDA!

Dødligheten på covid er ikke noe problem for 0-45 år alikevell så skrur vi av hele norge og tvinger folk til vaksiner..

Nei helt ærlig JEG tar ikke denne vaksinen, sorry mac. Jeg har tatt ALLE vaksiner vi tok på skolen osv men denne MRNA greia sorry ass, jeg holder meg unna.

Jeg har DRITI i å sprite henda hvert 20 sekund, jeg har kun gått med munnbind der det har vært påbud, eksakt samme tøymunnbind har jeg brukt hele 2020. samme munnbindet hver eneste dag.

Jeg har holdt avstand, ikke nyst, hostet eller snørret folk i tryne eller på henda altså vanlig folkeskikk.. 6 stk i familien har hatt covid jeg har testet meg alle gangene, selv også da vi måtte gravlegge onkel som ikke tålte covid.. ikke noe rart han hadde mest sannsynlig kveldet av lungebetennelse eller en influensa i seg selv.

Kall meg gjerne idiot men men.
Sist endret av VitoScaletta; 29. juli 2021 kl. 23:02. Grunn: Jeg har testet meg når hele familien ble smittet og etter og funnet 0 antistoffer eller tegn på at jeg har hatt covid.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Har lest så mye piss og så mye bra om MRNA og sånt at jeg vet selv ikke hva jeg skal tru..
Vis hele sitatet...
Hvis det er noe konkret med mRNA du har hørt som skremmer deg så fortell gjerne hva, så kanskje noen kan oppklare litt. Det mange er skeptiske til er at det er genteknologi, og at vi får gener fra viruset inn i cellene. Det er litt misvisende, da å bli smittet med et virus i seg selv også betyr at du får genene til viruset inn i cellene. Det er sånn virus opererer, de får cellene våre til å kopiere sitt eget arvestoff. De kan nemlig ikke reprodusere seg på egenhånd.

Forskjellen med mRNA-vaksinene er at du bare får inn akkurat det genet for spike-proteinet, som er det immunforsvaret kjenner igjen, i stedet for å få stappet inn et helt virus, med hele genpakken. I andre vaksiner kan det være svekkede virus, døde virus, biter av virus, eller et helt annet virus med genet for det aktuelle proteinet "podet" inn, slik som Janssen og Astra Zeneca.

Det er altså ikke spesielt for mRNA-vaksinene at de inneholder gener. Tvert imot inneholder de færre unødvendige gener, noe jeg personlig synes virker betryggende og mer presist. Det gjør dem også enklere å lage nye varianter om viruset muterer, noe som er en stor fordel. I gamle vaksiner må typisk viruset dyrkes frem i egg, det er tidkrevende og vanskelig å få til riktig.

når ett virus muterer så blir det dårligere men ikke med covid-19 her blir det sterkere og dødligere.
Vis hele sitatet...
Nei, mutasjoner er tilfeldige. Noen vil være dårlige, noen gode, noen uten betydning. Hvilke varianter som vinner frem og får formert seg, er et spørsmål om evolusjon. Generelt er det gunstig for et virus å kunne smitte lett, men ikke ta livet av offeret så effektivt at det ikke rekker å smitte andre.

Jeg fikk svineinfluensa og lå som en kake i 7 dager, så over null problemer... folk som tok vaksina sliter enda i dag i 2021! det var i 2008 svineinfluensa var ett problem, ergo så sliter de og har slitet i 13 år ENDA!
Vis hele sitatet...
Det er fint at du ikke fikk langtidsvirkninger av svineinfluensaen, men det stemmer ikke at ingen fikk det.
Vaksinasjonen den gang kom etter at smittetoppen var nådd, så mange vaksinerte hadde hatt svineinfluensaen. Vi mangler bastante tall på hvordan influensaen, eller influensaen kombinert med vaksinen påvirket narkolepsirisikoen. Narkolepsieen kom jo av et protein på viruset, som også fantes i vaksinen.

Det finnes litt info om andre ettervirkninger influensaen, som ME og Guillain Barré. https://www.fhi.no/nyheter/2017/pandemi/

Den vaksinen var forøvrig en kjent, gammel influensavaksine der viruset var byttet ut. Det gjorde at den slapp unna en del testing. Covidvaksinene er tester grundigere enn det.

Dødligheten på covid er ikke noe problem for 0-45 år alikevell så skrur vi av hele norge og tvinger folk til vaksiner..
Vis hele sitatet...
Først: vi tvinger ingen til å ta vaksiner, om det ble gjort hadde jeg støttet deg i kampen mot det.
For det andre: Mye tyder på at covid har en del potensielt lumske senvirkninger utover død. Det siste jeg leste nå var en svær studie som antyder at signifikant lavere intelligens er en varig effekt. Da er det snakk om større endringer enn en gjennomsnittlig slagpasient opplever, og de minket ikke med tiden etter rekonvalens. Det er også sett betennelsestilstander hos barn som gir bl a hjertefeil. Dette kommer av immunreaksjoner man kan få uten å få nevneverdige symptomer på selve sykdommen. Så helt uproblematisk er det ikke for oss mellom 0 og 45 heller. Den fulle oversikten har vi nok først om noen år.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 23:53.
Sitat av *pi Vis innlegg

Først: vi tvinger ingen til å ta vaksiner, om det ble gjort hadde jeg støttet deg i kampen mot det.
Vis hele sitatet...
Elsker det argumentet der og jeg har lest det maaaange plasser.

Vaksina er tvunget, du må i karantene i 3 dager, får ikke dra til utlandet, dra til sverige, dra i noen type "eventer" eller begivenheter. Det er rettigheter jeg hadde i 2019 og ikke nå, men om jeg tar vaksina og viser fram covid-passet mitt så er det null stress joggedress.

er det ikke tvang?


Jeg svarer på resten i morgen, skal på jobb klokka 5 så. gleder meg til å lese hva du har skrevet.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Har lest så mye piss og så mye bra om MRNA og sånt at jeg vet selv ikke hva jeg skal tru.
Vis hele sitatet...
Hva med å høre på de som vet best? Du vet, folk som er smartere enn de fleste. Som har studert i år etter år etter år, og jobbet med akkurat dette hele livet.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Jeg vet jeg ikke trenger å lese her men jeg klarer ikke la vær. Denne tråden synes jeg bør stenges siden den er blitt en eneste stor sirkelrunk av folk som ikke leser noe av det som har blitt skrevet, kommer med samme dumme «argumenter» for å ikke ta den. For så å bli fullstendig avkledt. Er det ikke nok nå? Gjentagelser på gjentagelser hele tiden.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Elsker det argumentet der og jeg har lest det maaaange plasser.

Vaksina er tvunget, du må i karantene i 3 dager, får ikke dra til utlandet, dra til sverige, dra i noen type "eventer" eller begivenheter. Det er rettigheter jeg hadde i 2019 og ikke nå, men om jeg tar vaksina og viser fram covid-passet mitt så er det null stress joggedress.

er det ikke tvang?


Jeg svarer på resten i morgen, skal på jobb klokka 5 så. gleder meg til å lese hva du har skrevet.
Vis hele sitatet...
Dersom du skal jobbe som rørlegger må du ha gjennomgått relevant utdanning, gått i lære og avlagt svenneprøve. Dersom du gjør disse tingene kan du bli rørlegger, hvis ikke - fuck off. Blir du med dette tvunget til å bli rørlegger?

Grunnskolen er du derimot tvunget til å gjennomgå! Det kan selvsagt skje på mange forskjellige måter; offentlig skole, religiøs privatskole, steinerskole, hjemmeskole - men hvis foreldrene nekter å la ungen lære å lese og skrive ender det med politi og barnevern, for staten har bestemt at litt utdannelse skal alle ha. De gjennomfører med tvang om nødvendig.

Ser du forskjellen? Dersom det var vaksinetvang hadde du blitt vaksinert. Enten ved at du frivillig rusla ned i idrettshallen i bygda på avtalt tidspunkt, eller at fire bevæpna politifolk holdt deg fast i bakken mens du fikk sprøyta i armen. Sistnevnte skjer ikke. Du kan velge å la være å vaksinere deg. Det har konsekvenser, men du kan la det være og du møter ingen formelle straffereaksjoner ved å gjøre det. Akkurat når en veldig sterk oppfordring bikker over i å bli tvang er et spørsmål man kan filosofere ganske mye om, og jeg er fullstendig inneforstått med at tvang kommer i mange former. Men å kalle det vi opererer med nå for tvang, der det i all hovedsak koker ned til når allerede inndratte privilegier og rettigheter blir tilbakeført, det blir imo litt søkt.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Elsker det argumentet der og jeg har lest det maaaange plasser.

Vaksina er tvunget, du må i karantene i 3 dager, får ikke dra til utlandet, dra til sverige, dra i noen type "eventer" eller begivenheter. Det er rettigheter jeg hadde i 2019 og ikke nå, men om jeg tar vaksina og viser fram covid-passet mitt så er det null stress joggedress.

er det ikke tvang?


Jeg svarer på resten i morgen, skal på jobb klokka 5 så. gleder meg til å lese hva du har skrevet.
Vis hele sitatet...

Å dra til Sverige er ikke en rett, men et gode.
Det følger et vist ansvar med "frie valg", og vi som samfunn må faktisk ta ansvar for våre handlinger.
Vaksinepass er heller ingen ny oppfinnelse. Har et liggende i skuffen som er et par år gammelt.

Man får velge. Ta vaksine og reise eller bli hjemme.
Å opplyse noen som ikke forstår, pleier ikke by på problemer.
Når vedkommende ikke vil forstå, som de fleste i vaksineskeptikere i denne tråden, er veien til mål lang om ikke umulig.


Offtopic; Mye god underholdning i tråden forøvrig, så vær så snill og ikke steng!
Keep'em conspiracies coming!
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Elsker det argumentet der og jeg har lest det maaaange plasser.

Vaksina er tvunget, du må i karantene i 3 dager, får ikke dra til utlandet, dra til sverige, dra i noen type "eventer" eller begivenheter. Det er rettigheter jeg hadde i 2019 og ikke nå, men om jeg tar vaksina og viser fram covid-passet mitt så er det null stress joggedress.

er det ikke tvang?


Jeg svarer på resten i morgen, skal på jobb klokka 5 så. gleder meg til å lese hva du har skrevet.
Vis hele sitatet...
Å dra til ulike utland er i en særstilling, der har land allerede rett til å kreve både det ene og det andre, inkludert vaksiner, eller bare nekte deg. Det er ikke noe nytt.

Når det gjelder goder i samfunnet så har jeg tidligere tatt til orde for å være restriktiv med vaksinepass. Likevel: Slik det er nå, er sosial distansering utgangspunktet for alle. Slik har det vært en stund. Å bli vaksinert gir muligheten til å slippe opp litt tidligere, men det at vi vaksinerer oss gjør at også du kan få tilbake de rettighetene ganske snart. Det er av praktiske grunner stor variasjon i hvor raskt folk får vaksinen, så det er ikke bare antivaxxere som må finne seg i å vente bittelitt på grønn status. Du kan også velge å teste deg før det du vil delta på, og bli like grønn som meg. Dette er noe helt annet enn om vi hadde et samfunn der alle i utgangspunktet har fullt av retter som de få som nekter vaksinen ikke har tilgang til, og lever i et slags permanent utenforskap som untouchables.

Jeg mener også det er galt om private aktører skal ha anledning til å bestemme hvem som skal og ikke skal få bruke tjenestene deres, basert på privat helseinformasjon. Slik er det jo heller ikke.

Jeg er altså enig i at det er en gråsone mellom frivillig og "frivillig", men sånn det er nå er det helt absurd å snakke om en tvang. Det er snakk om å utsette bittelitt den gjenåpningen vi andre sørger for at du snart får.

Jeg brukte forresten ganske mye tid på å svare saklig på usikkerheten du gav inntrykk av å ha i innlegget ditt, men det kunne jeg visst spart meg. Virker ikke som du var så interessert i en reell diskusjon. Jaja, kanskje noen andre leser det, som faktisk er åpen for innspill.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg vet jeg ikke trenger å lese her men jeg klarer ikke la vær. Denne tråden synes jeg bør stenges siden den er blitt en eneste stor sirkelrunk av folk som ikke leser noe av det som har blitt skrevet, kommer med samme dumme «argumenter» for å ikke ta den. For så å bli fullstendig avkledt. Er det ikke nok nå? Gjentagelser på gjentagelser hele tiden.
Vis hele sitatet...
Uenig. Dette er misinformasjon jeg synes er viktig at blir besvart om og om igjen. Selv om det er litt kjedelig. De som sprer BS får man sjelden overtalt, men andre leser.
Sist endret av *pi; 30. juli 2021 kl. 01:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
[quote=Sky;3710092]
Det kan godt hende *pi stilte seg opp for å ta influensavaksine, det vet ikke jeg, men dette er uansett skivebom. Hvis du ikke ser forskjellen på en vanlig sesonginfluensa og covid-19 etter omstendelig forklaring fra flere i denne tråden og all dokumentasjon som foreligger, så begynner jeg å lure på om du enten bare er jævlig vrang, nekter å se forskjellen, ikke kan lese eller bare er litt... dum. De to sistnevnte tviler jeg imidlertid på da du ellers ter deg godt her. Så, kan vi bli ferdig med denne influensa og covid-19 sammenligninga nå? Den begynner å bli ganske råtten.
Vis hele sitatet...
For en gjennomsnittlig person vil jeg si influensa kan sammenlignes. Poenget var uansett at om en skal ta vaksinen (og eneste grunn for en gjennomsnittlig person er jo egentlig det, i følge folk her) å beskytte andre, da bør en jo ta influensa vaksina også. Men det er kanskje greit å smitte andre folk som kan dø av influensa hos dere!


Det er mange grunner til å ta vaksinen selv om du er langt utenfor risikogruppen!
  1. Den er trygg. Ja, faktisk er den det!
  2. Den reduserer risikoen for å både få og spre sykdommen betraktelig. Du beskytter altså deg selv, din familie, dine venner og samfunnet forøvrig.
  3. Den reduserer risikoen for alvorlig sykdomsforløp dersom du allikevel blir smittet. Risikoen for at du får det er sikkert lav i utgangspunktet, men den finnes.
  4. Selv om du er utenfor risikogruppen så har sykdommen lumske og lange ettervirkninger du kan være uheldig å pådra deg. Folk får stadig disse ettervirkningene, selv uten noen særlig symptomer på selve infeksjonen.

Alt dette og mer er godt dokumentert. Jeg forstår derfor rett og slett ikke motviljen du utviser. Du har ikke tilfredsstillende argumentert mot noen av disse punktene her og andre presentert i tråden. Det hele fremstår som et kvasi-rasjonelt forsøk på å dekke over et simpelthen "Jammen jeg vil ikke!". Og det er helt greit. Men nøyaktig hva er det egentlig som gjør at du ikke ønsker å ta den? Sprøyteskrekk? Sosial angst for å møte opp? Redd for diffuse langtidsvirkninger (hvor reelt er egentlig dette? Har du noe hold i den bekymringen som trumfer all dokumentasjon for risikoen ved covid-19?) Stahet? Vranghet? En kombinasjon av alle?

Alt dette er legitimt og forståelig at gjør deg nølende, men du vinner ikke frem med å kaste deg rundt med at så få dør, at du er så frisk ellers, at det nesten ikke er noe vits med vaksine fordi vaksinerte også blir syke og smitter og hele den regla du kommer med. Dette er demonstrativt for dårlig argumentasjon til å rasjonelt avstå fra vaksinen, og blir bare teit.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite at vaksinen er så trygg i lengden og helt uten bivirkninger? "Long Covid" er faktisk ikke en greie for folk flest heller. Risikoen for Covid-19 er enormt lav for folk flest, noe jeg har vist kilder til, og nevnt flere ganger. Men det er jo ikke godt nok. De som er mest utsatt, har jo faktisk tatt vaksinen nå. Det var også disse vi stengte samfunnet ned for. Risikoen for alvorlig sykdomsløp er allerede ganske lav fra før av, og det hjelper ikke hvor uenig du personlig er i det, data støtter opp disse utsagnene. Jeg skjønner ikke hvorfor det er irrelevant å nevne at vaksinerte kan enda spre smitte, og få smitte. Det er jo en grunn til at CDC anbefaler masker for vaksinerte. Det kan rett og slett ikke virke som det er mye hold i at vaksinerte står ikke for smittespredning, og er ikke noe folk som vil dø av Covid trenger å bekymre seg for. De påstår altså at X ikke skjer mens dem bringer tilbake Y mandatet fordi X skjer. Denne logiske bristen ser dere ikke?

Det det argumenteres her er å ta vaksinen for å hindre at andre blir syke. Men da må jo vi naturligvis ta både pillen og dose 3 og ytterlige doser / behandlinger for å ikke spre smitte til uvaksinerte eller folk som er vaksinerte. Den dansen der tar ikke slutt. Så nåværende doser er nok ikke så effektiv. Og heller ikke disse etterhvert.
https://twitter.com/pfizer/status/1420474141686255624

https://www.vg.no/nyheter/i/36GAMv/p...ianten-kraftig

Det å bruke retorikk som "anti-vaxxer" eller "tror ikke på forskning" er bare usaklig og useriøst og gjør hele debatten meningsløs.

Om smitte blant vaksinerte er sjeldent (Jeg argumenterer ikke her for hvorvidt du blir veldig syk eller ikke selv som vaksinert, men at en fremdeles kan få, smitte, og skape muterte varianter) så hvorfor er det så mange i Island og Singapore? Det er jo bekymringsfult at vaksinerte og uvaksinerte skal reise rundt og spre det, siden mange ikke vil ha symptomer i det hele tatt. Ergo blir det jo en falsk trygghet.

https://www.reuters.com/world/asia-p...es-2021-07-23/ - Singapore

https://www.covid.is/data - Islandsk data.

https://www.nbcnews.com/politics/whi...rates-n1275012 -
In one cluster of more than 200 cases in Provincetown, Massachusetts, 70 percent of the Covid positive cases since July 1 have been among vaccinated individuals, Town Manager Alex Morse said in an MSNBC interview.
Vis hele sitatet...
Om vaksinasjon var så utrolig effektiv, så skulle alle disse tallene vært mye lavere. Ellers så har folk her som mener dette tyder på en svært effektiv vaksine en helt annen definisjon av effektiv. Det er også interessant å vite om CDC teller tall blant vaksinerte som blir smittet men ikke havner på sykehus istedenfor kun de som havner der. Såkalt "breakthrough cases".

Så når vi vet at vaksinen for folk flest ikke er nødvendig for å hindre død, og alvorlig sykdom hos folk flest, og også at du som vaksinert kan enda ha en nokså god sjangse på å spre smitte, da faller argumentet for min del helt bort på å ta vaksinen for å beskytte andre. For beskyttelsen for meg selv, den er jo naturlig der fra før av.


Jeg tok forøvrig min første dose i går. Jeg er 28 år og er frisk som en fisk, men hele seansen stjal altså en time fra mitt liv og ga meg en litt øm arm, og i retur har jeg fått gleden av å bidra til dekningsgraden i befolkningen og å minske risikoen betraktelig for sykdom, videre smitte og potensielle langtidsettervirkninger jeg gjerne vil ha meg frabedt. Og jeg får etterhvert grønt koronapass som en liten ekstra bonus. Hva er det å ikke like med det? Du snakker lenger ned om risk and reward, og med denne vaksinen så er det ganske jævla soleklart og godt dokumentert over hele linja at belønningen for en selv og alle andre langt på vei veier opp for risikoen ved å ta den. Herregud da mann, get a grip!
Vis hele sitatet...
Fint for deg at du tok vaksinen. Gratulerer med passet som gir deg noen av rettighetene du hadde fra før av.

Tøv. Har du egentlig lest det du linker til? Artikkelen bekrefter jo bare at vaksinene er svært effektive og at som med alle andre vaksiner, så er ikke effektiviteten 100%. No shit! På ingen måte støtter tallene presentert i den artikkelen det du vrøvler frem med
Vis hele sitatet...
.
Det er noen "nye" ovenfor. Men om du påstår dem også viser at vaksinen er utrolig effektiv og at det bare er vrøvl så er vel ikke du noe bedre enn det du eller flere beskylder meg for, og jeg skjønner egentlig ikke hvor mange ganger jeg må gjenta det. Jeg mener bare vaksinen ikke er så effektiv som folk skal ha det til.
Sist endret av Quakecry; 30. juli 2021 kl. 04:28.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
For en gjennomsnittlig person vil jeg si influensa kan sammenlignes. Poenget var uansett at om en skal ta vaksinen (og eneste grunn for en gjennomsnittlig person er jo egentlig det, i følge folk her) å beskytte andre, da bør en jo ta influensa vaksina også. Men det er kanskje greit å smitte andre folk som kan dø av influensa hos dere!



Hvordan kan du vite at vaksinen er så trygg i lengden og helt uten bivirkninger? "Long Covid" er faktisk ikke en greie for folk flest heller. Risikoen for Covid-19 er enormt lav for folk flest, noe jeg har vist kilder til, og nevnt flere ganger. Men det er jo ikke godt nok. De som er mest utsatt, har jo faktisk tatt vaksinen nå. Det var også disse vi stengte samfunnet ned for. Risikoen for alvorlig sykdomsløp er allerede ganske lav fra før av, og det hjelper ikke hvor uenig du personlig er i det, data støtter opp disse utsagnene. Jeg skjønner ikke hvorfor det er irrelevant å nevne at vaksinerte kan enda spre smitte, og få smitte. Det er jo en grunn til at CDC anbefaler masker for vaksinerte. Det kan rett og slett ikke virke som det er mye hold i at vaksinerte står ikke for smittespredning, og er ikke noe folk som vil dø av Covid trenger å bekymre seg for. De påstår altså at X ikke skjer mens dem bringer tilbake Y mandatet fordi X skjer. Denne logiske bristen ser dere ikke?

Det det argumenteres her er å ta vaksinen for å hindre at andre blir syke. Men da må jo vi naturligvis ta både pillen og dose 3 og ytterlige doser / behandlinger for å ikke spre smitte til uvaksinerte eller folk som er vaksinerte. Den dansen der tar ikke slutt. Så nåværende doser er nok ikke så effektiv. Og heller ikke disse etterhvert.
https://twitter.com/pfizer/status/1420474141686255624

https://www.vg.no/nyheter/i/36GAMv/p...ianten-kraftig

Det å bruke retorikk som "anti-vaxxer" eller "tror ikke på forskning" er bare usaklig og useriøst og gjør hele debatten meningsløs.

Om smitte blant vaksinerte er sjeldent (Jeg argumenterer ikke her for hvorvidt du blir veldig syk eller ikke selv som vaksinert, men at en fremdeles kan få, smitte, og skape muterte varianter) så hvorfor er det så mange i Island og Singapore? Det er jo bekymringsfult at vaksinerte og uvaksinerte skal reise rundt og spre det, siden mange ikke vil ha symptomer i det hele tatt. Ergo blir det jo en falsk trygghet.

https://www.reuters.com/world/asia-p...es-2021-07-23/ - Singapore

https://www.covid.is/data - Islandsk data.

https://www.nbcnews.com/politics/whi...rates-n1275012 -

Om vaksinasjon var så utrolig effektiv, så skulle alle disse tallene vært mye lavere. Ellers så har folk her som mener dette tyder på en svært effektiv vaksine en helt annen definisjon av effektiv. Det er også interessant å vite om CDC teller tall blant vaksinerte som blir smittet men ikke havner på sykehus istedenfor kun de som havner der. Såkalt "breakthrough cases".

Så når vi vet at vaksinen for folk flest ikke er nødvendig for å hindre død, og alvorlig sykdom hos folk flest, og også at du som vaksinert kan enda ha en nokså god sjangse på å spre smitte, da faller argumentet for min del helt bort på å ta vaksinen for å beskytte andre. For beskyttelsen for meg selv, den er jo naturlig der fra før av.



Fint for deg at du tok vaksinen. Gratulerer med passet som gir deg noen av rettighetene du hadde fra før av.

.
Det er noen "nye" ovenfor. Men om du påstår dem også viser at vaksinen er utrolig effektiv og at det bare er vrøvl så er vel ikke du noe bedre enn det du eller flere beskylder meg for, og jeg skjønner egentlig ikke hvor mange ganger jeg må gjenta det. Jeg mener bare vaksinen ikke er så effektiv som folk skal ha det til.
Vis hele sitatet...

Så dropp å ta vaksine. Dette har aldri vært noe dugnad, og det burde for all del ikke være noen grunn til å presse enkelte til å ta vaksinen. Det er selvsagt ingen som skal sitte med skyldfølelse for det. Hvis man heller ønsker å risikere å bli syk til ubestemt tid(og mulige permanente skader på lunge, hjerte og hjerne) og i tillegg risikere lang-Corona(på ubestemt tid) fordi man heller ville mene veldig intenst at den vaksinen ikke hjelper og at man tåler en runde eller 10 med Corona så har du vel all rett til det.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Så dropp å ta vaksine. Dette har aldri vært noe dugnad, og det burde for all del ikke være noen grunn til å presse enkelte til å ta vaksinen. Det er selvsagt ingen som skal sitte med skyldfølelse for det. Hvis man heller ønsker å risikere å bli syk til ubestemt tid(og mulige permanente skader på lunge, hjerte og hjerne) og i tillegg risikere lang-Corona(på ubestemt tid) fordi man heller ville mene veldig intenst at den vaksinen ikke hjelper og at man tåler en runde eller 10 med Corona så har du vel all rett til det.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo det eneste alternativet og noe de aller fleste får!
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja, det er jo det eneste alternativet og noe de aller fleste får!
Vis hele sitatet...
Kan du ikke i det minste høre om noen kan smitte deg så kan vi ta et live freak-eksperiment? Risikoen er jo så lav med Corona, og hvis du ikke skal vaksinere deg er det jo bare et spørsmål om tid uansett.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Kan du ikke i det minste høre om noen kan smitte deg så kan vi ta et live freak-eksperiment? Risikoen er jo så lav med Corona, og hvis du ikke skal vaksinere deg er det jo bare et spørsmål om tid uansett.
Vis hele sitatet...
Det eksperimentet har vi hatt i norge nå i ett år!
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det eksperimentet har vi hatt i norge nå i ett år!
Vis hele sitatet...
Har Norge hatt et eksperiment rundt hvordan Corona påvirker akkurat deg i et helt år? Det var veldig, veldig interessant og lærerikt. Er jo tross alt du som antar at kroppen din tåler det, da burde det ikke koste deg så mye.(ikke at et lite stikk i armen koster så mye heller, men smaken er som baken)
Da overlater jeg resten av diskusjonen til de som faktisk gidder 16 sider av dette her... Så får du kose deg videre i nøttekassa.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har Norge hatt et eksperiment rundt hvordan Corona påvirker akkurat deg i et helt år? Det var veldig, veldig interessant og lærerikt. Er jo tross alt du som antar at kroppen din tåler det, da burde det ikke koste deg så mye.(ikke at et lite stikk i armen koster så mye heller, men smaken er som baken)
Da overlater jeg resten av diskusjonen til de som faktisk gidder 16 sider av dette her... Så får du kose deg videre i nøttekassa.
Vis hele sitatet...
Ja. Når vi har i over ett år sett hvordan corona påvirker folk flest, eller, rettere sagt ikke påvirker folk flest, da kan man jo korrelere det til hvordan man med høy sannsynlighet vil klare seg.
Ser VG nettopp kom med enda en artikkel:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...ke-myndigheter
Men vaksinen er jo enormt effektiv!
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja. Når vi har i over ett år sett hvordan corona påvirker folk flest, eller, rettere sagt ikke påvirker folk flest, da kan man jo korrelere det til hvordan man med høy sannsynlighet vil klare seg.
Ser VG nettopp kom med enda en artikkel:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...ke-myndigheter
Men vaksinen er jo enormt effektiv!
Vis hele sitatet...
Wræ, wrø, voff voff!
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...de-uvaksinerte
Ø
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
@Quakecry Så du argumenterer for best-case ved infeksjon av covid, der du får få eller inngen langtidsvirkninger, og hypotetisk worst case for vaksinen, der du får hittil ukjent langtidsvirkning.

Det er... uredeleg. For det første bruker ikkje vaksinebivirkninger å oppstå etter lang tid; dei melder seg rimeleg kjept. Dvs. at vi burde ha oppdaga dei etter å ha vaksinert nokre hundre millioner personer, der vi har data i over eit år på ein god del tusen av dei.

I realiteten er diskusjon med deg komplett uinteressant, fordi det er fullstendig åpenbart at du ikkje er rasjonell i di tilnærming til vaksiner.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
For en gjennomsnittlig person vil jeg si influensa kan sammenlignes. Poenget var uansett at om en skal ta vaksinen (og eneste grunn for en gjennomsnittlig person er jo egentlig det, i følge folk her) å beskytte andre, da bør en jo ta influensa vaksina også. Men det er kanskje greit å smitte andre folk som kan dø av influensa hos dere!
Vis hele sitatet...
Covid-19 er mer smittsomt og har høyere rate av alvorlig sykdomsforløp og død i alle aldersgrupper (mulig unntak for barn) sammenlignet med influensa. I tillegg har covid-19 høyere forekomst av langtidsettervirkninger. Du er også typisk syk i lenger tid. Så nei, for en gjennomsnittlig person så er stadig ikke influensa og covid-19 så veldig like. Det er svært misvisende å kaste ut en slik sammenligningen helt uten videre.

Igjen så er heller ikke den eneste grunnen til å vaksinere seg å beskytte andre. Det bidrar også til beskyttelse av deg selv og øker dekningsgraden i befolkningen. Alle monner drar i bekjempelsen av denne pandemien der vi ikke har særlig immunitet i befolkningen eller etablerte årlige vaksineprogram.


Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvordan kan du vite at vaksinen er så trygg i lengden og helt uten bivirkninger? "Long Covid" er faktisk ikke en greie for folk flest heller. Risikoen for Covid-19 er enormt lav for folk flest, noe jeg har vist kilder til, og nevnt flere ganger. Men det er jo ikke godt nok. De som er mest utsatt, har jo faktisk tatt vaksinen nå. Det var også disse vi stengte samfunnet ned for. Risikoen for alvorlig sykdomsløp er allerede ganske lav fra før av, og det hjelper ikke hvor uenig du personlig er i det, data støtter opp disse utsagnene. Jeg skjønner ikke hvorfor det er irrelevant å nevne at vaksinerte kan enda spre smitte, og få smitte. Det er jo en grunn til at CDC anbefaler masker for vaksinerte. Det kan rett og slett ikke virke som det er mye hold i at vaksinerte står ikke for smittespredning, og er ikke noe folk som vil dø av Covid trenger å bekymre seg for. De påstår altså at X ikke skjer mens dem bringer tilbake Y mandatet fordi X skjer. Denne logiske bristen ser dere ikke?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite at du er så vanvittig "naturlig beskyttet"?

Men altså, som vidarlo skriver så oppstår sjeldne bivirkninger av vaksiner ganske kjapt. Historien går tilbake til 1960-tallet med polio vaksinen og strekker seg til i dag gjennom vaksinene for gul feber, MMR, influensa og så videre, der man ser at sjeldne og ukjente bivirkninger oppstår innen to måneder. Man ser også at i omtrent alle tilfellene så var bivirkningene av en art som kan forårsakes av infeksjonen selv, slik at å bli infisert også innebar risiko for disse utfallene.

Moderna og Pfizer-BioNTech vaksinene er mRNA vaksiner. Dette er en teknologi som har blitt studert i årtier, i forbindelse med f.eks HIV, influensa, Zika og i kliniske studier for kreftbehandling. Med andre ord var dette kjent teknologi med mye dokumentasjon, og på toppen av det så har Moderna og Pfizer vaksinene gått gjennom ganske omfattende og grundige tester og kliniske forsøk med titusener av mennesker for å bevise at de oppfyller internasjonalt anerkjente standarder for effektivitet og trygghet. WHO og andre tilsynsorganer overvåker også kontinuerlig bruken av vaksinene etter de rulles ut.

For å gjøre det kort her Quakecry: Det er legitimt å være kritisk. Men det virker ganske åpenbart at din kritiske sans stopper ved dørstokken og ikke brukes til å undersøke nærmere selv for å se om det er noe hold i denne skepsisen. F.eks kunne du satt deg inn i hvordan mRNA vaksiner fungerer, den historiske utviklingen til vaksiner, hva slags kliniske studier og tester som er gjort, sett på statistikken selv, lest i det minste noen abstracts fra fagfellevurderte artikler i anerkjente tidskrifter, konsultert med eksperter eller whatever strikes your fancy. Da ville du raskt oppdaget at du rasjonelt sett har veldig lite å være redd for når det gjelder denne vaksinen. Men istedenfor belager du deg på å ignorere en verden av eksperter og dokumentasjon bak en vrang og ganske ugjennomtrengelig vegg av skepsis i et forsøk på å rasjonelt avstå fra vaksinen.

Det er åpenbart at du ikke vil ta den, og merk at vi flere ganger har sagt at det er ok, at ingen vil tvinge deg og at det er din rett. Men du begrunner dette på en måte som må kritiseres, fordi du så lett kan overbevise andre om å ikke ta vaksinen på helt feilaktig grunnlag. Jeg spurte deg tidligere hva den egentlige grunnen er, noe du ikke har svart på, fordi dette virker som et så åpenbart tilfelle av enten pur vranghet eller rett og slett en slags angst for vaksinen (eller begge).

Sitat av Quakecry Vis innlegg
(...)
Vis hele sitatet...
Jeg siterer ikke biter av resten av ditt innlegg, fordi det er nøyaktig det samme du sier fra før. Du har kommet med noen nye artikler som rapporterer forekomster av smitte blant vaksinerte. Jeg er helt enig med deg at dette ikke er bra, og er tilbøyelig til å være åpen for at vaksinene er litt mindre effektive enn man kanskje håpet på, spesielt mot Delta-varianten. Det er heller ikke så vanvittig overraskende, da den kliniske effektiviteten sjeldent korresponderer 1-1 med faktisk effektivitet ute i feltet (på engelsk klinisk "efficacy" kontra faktisk "effectiveness"). Men hvorfor i all verden skal dette være et godt argument for å avstå? Det er ikke akkurat som om disse tilfellene her reduserer effektiviteten i så stor grad at det ikke er vits for noen å ta den allikevel! Basert på disse hendelsene, uheldige som de er, så setter du deg på bakbeina og går rett imot all dokumentasjon og ekspertise som stadig støtter og anbefaler at alle tar vaksine. CDC som du så godt liker å referere til gjør seg jo ikke opp noen av konklusjonene du drar ut av disse hendelsene, selv om de nå anbefaler bruk av munnbind også for vaksinerte i områder med høy smitte. Konklusjonen deres er stadig - i tråd med FHI, WHO, en rekke organer og en verden av eksperter - at vaksinen er effektiv og at den bør tas. Er du virkelig så arrogant at du tror du vet bedre bare ved å lese i avisa?

Igjen så bruker du dette som dårlig unnskyldning for å dekke over vranghet, angst eller hva nå enn det måtte være. Det holder bare ikke, og er et kroneksempel på confirmation-bias: "Jeg vil ikke ta vaksinen. Åh, vaksinerte kan fortsatt smitte. I knew it, vaksinen funker dårlig basert på disse rapporterte hendelsene! Da har jeg absolutt grunn til å avstå! Alt annet spiller ingen rolle!"

Avslutningsvis er jeg enig med vidarlo at det begynner å bli håpløst å diskutere med deg. Du har bestemt deg for å ikke ta den. Greit. Men du må slutte å late som du har rasjonelt grunnlag for det, for det har du ikke. Det har blitt demonstrert gang på gang i denne tråden, og så får jeg bare håpe at andre som leser ikke biter på denne "skepsisen" din. Vi trenger nemlig at folk vaksinerer seg. Det er en ekstremt viktig komponent i å bekjempe denne pandemien.
Sist endret av Sky; 30. juli 2021 kl. 14:33.
Sitat av Quakecry Vis innlegg

Hvordan kan du vite at vaksinen er så trygg i lengden og helt uten bivirkninger?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite at Covid-19 er så trygg i lengden? Ånei, du opererer jo ikke med samme standard for faktavurdering på begge sider av ligningen.

"Long Covid" er faktisk ikke en greie for folk flest heller. Risikoen for Covid-19 er enormt lav for folk flest, noe jeg har vist kilder til, og nevnt flere ganger.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder smittefare for vaksinerte er det derimot ikke kilder og tall som gjelder, men favorittformuleringen "det er ikke mangel på eksempler".

Jeg tror alle tvilere som leser gjennom denne tråden avslører at du er en gjennomgående uredelig og faktaresistent debattant, så du hjelper neppe saken din. Noe som forsåvidt er bra for deg, siden det er vi andres vaksinering som gjør at du kan føle deg trygg på din "naturlige" motstand.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvordan kan du vite at Covid-19 er så trygg i lengden? Ånei, du opererer jo ikke med samme standard for faktavurdering på begge sider av ligningen.


Når det gjelder smittefare for vaksinerte er det derimot ikke kilder og tall som gjelder, men favorittformuleringen "det er ikke mangel på eksempler".

Jeg tror alle tvilere som leser gjennom denne tråden avslører at du er en gjennomgående uredelig og faktaresistent debattant, så du hjelper neppe saken din. Noe som forsåvidt er bra for deg, siden det er vi andres vaksinering som gjør at du kan føle deg trygg på din "naturlige" motstand.
Vis hele sitatet...
Faktaresistent? Jeg har kommet med linker flere ganger. Hvordan er det ikke fakta det jeg har kommet med? Det er jo dette jeg har sagt hele tiden.
https://www.nrk.no/urix/amerikanske-...rte-1.15592269

https://www.dagbladet.no/nyheter/lek...pa-ni/74064863


@nso Selvfølgelig vil det skyldes på uvaksinerte. Men den nye dataen taler jo mot det du linker.
Så nå blir det en tredje dose på denne sinnsykt effektive vaksinen. Så en annen her nevnte hva vaksinen er lagd av også videre. Men jeg har jo ikke diskutert noe om MRNA. Bare at vaksinen er lite effektiv.

https://www.cdc.gov/vaccines/covid-1...s-Protocol.pdf

"Human subjects’ determination
CDC has determined the project is non-research public health case investigation. The objective
is to evaluate cases of COVID-19 vaccine breakthrough reported to CDC. It is not intended to
be a systematic investigation of all persons in the United States with SARS-CoV-2 infection
following vaccination and, therefore, will not be generalizable to a larger population."
vaccine breakthrough reported to CDC. It is not intended to
be a systematic investigation of all persons in the United States with SARS-CoV-2 infection
Therefore, will not be generalizable to a larger population."
Vis hele sitatet...
Så det du linker NSO om at uvaksinerte er den eneste risikoen kan vel ikke stemme da. Når de bare baserer seg på tilfellene hvor folk havner på sykehus. Men kanskje dose tre blir litt mer effektiv før dere går òg tar dose nr 4 senere. I tillegg ignorerer du dataene fra Island og Singapore og også fra Israel hvor vaksinerte står for den største smitten. DB og NRK artikkelen her oppe støtter heller ikke utsagnet om noe høy grad av effektivitet. Men selfølgelig, jeg er den som ignorerer fakta her. Og nei, det er ikke positivt at en får vaksinerte som sprer rundt mye virus uten symptomer. Det er jo farlig for svake Olga og Ole som ikke kunne få vaksinen.
Sist endret av Quakecry; 30. juli 2021 kl. 19:26.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Faktaresistent? Jeg har kommet med linker flere ganger.
Vis hele sitatet...
Jepp, som du har vrangtolket og feilpresentert. Jeg kommer nok ikke til å lese flere av dem, ei heller argumentere mer mot deg. Skal bare legge denne her på vei ut døra, siden ingen har kommentert det før. Ha en fin sommer videre!
I går argumenterte du med at corona ikke var særlig smittsomt med henvisning til 192 millioner smittede, og i dag henviser du til en artikkel hvor det står at viruset er ekstremt smittsomt.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Jepp, som du har vrangtolket og feilpresentert. Jeg kommer nok ikke til å lese flere av dem, ei heller argumentere mer mot deg. Skal bare legge denne her på vei ut døra, siden ingen har kommentert det før. Ha en fin sommer videre!
Vis hele sitatet...
Hahah. Nei, når man tar feil og ignorerer fakta og statistikk og nekter å innse det så er det ikke rart du ikke gidder mer. Men data fra Island, Singapore, de nye dokumentene, Pfizer som selv innrømmer liten effektivitet tar feil ja. Jeg har hele tiden argumentert for liten grad av effektivitet, som jeg har bygd opp med solide kilder. Vrangtolket og feilrepresentert er et godt sitat på hva du og andre her bedriver med.

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
I går argumenterte du med at corona ikke var særlig smittsomt med henvisning til 192 millioner smittede, og i dag henviser du til en artikkel hvor det står at viruset er ekstremt smittsomt.
Vis hele sitatet...
Ja. Og så? Etter snart to år er jo ikke 192 millioner veldig mange med tanke på millarder av folk som reiser rundt omkring. Jeg henviser til artikkelen fordi den bygger opp hvor lite effektiv vaksinen er. Men det ignoreres med vilje her. Når det ikke testes særlig så kan den ikke i samme setning påstå uvaksinerte har skylda for alt.
Sist endret av Quakecry; 30. juli 2021 kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For det første er det snakk om 192 millioner bekreftede tilfeller. For det andre er alpha og delta langt mer smittsomt enn de første variantene.

Her har du også link til en nylig publisert forskningsrapport. Ikke at jeg forventer at du leser den da de ikke passer inn i ditt narrativ, men kanskje noen andre finner det interessant.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2108891
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
For det første er det snakk om 192 millioner bekreftede tilfeller. For det andre er alpha og delta langt mer smittsomt enn de første variantene.

Her har du også link til en nylig publisert forskningsrapport. Ikke at jeg forventer at du leser den da de ikke passer inn i ditt narrativ, men kanskje noen andre finner det interessant.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2108891
Vis hele sitatet...
Hvilket narrativ da? Om at vaksinen ikke er særlig effektiv. Kanskje du bør lese det du selv linker?. Og dataen jeg viste til istad forteller jo at vaksinerte er smittespredere også. Takk for at du fant enda en kilde som bygger opp under det jeg argumenterer for.
Så du mener at 87% ikke er akseptabelt? Hva skal vi opp i for å gjøre deg fornøyd? 99,9? 97,2?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Så du mener at 87% ikke er akseptabelt? Hva skal vi opp i for å gjøre deg fornøyd? 99,9? 97,2?
Vis hele sitatet...
87 % effektivitet på alvorlig sykdom? Denne effektiveten og prosentandelen er jo lav nok til at nye tiltak og ytterlige doser blir diskutert. I Israel konkluderte dem vel med en mye lavere prosentandel. Forskningsartikkelen din hadde også problemer dem selv beskrev.
Ja. Dette var hovedmålet fra dag 1. Lage en vaksine som gjør at vårt helsevesen ikke kneler. At de forhindret videre smitte er og har alltid vært å regne som en bonus hvis det var tilfelle. Når pandemien startet ville vi se oss fornøyd med en effektivitet på 50% +. 87% er en seier for vitenskapen med tanke på hvor raskt dette har skjedd.

Jeg ser at de fleste har gitt opp videre diskusjon. Vi får enes om å være uenige.

Ønsker deg lykke til videre og så får vi satse på for din del at du ikke havner på covidatemyface på Reddit.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
87 % effektivitet på alvorlig sykdom? Denne effektiveten og prosentandelen er jo lav nok til at nye tiltak og ytterlige doser blir diskutert. I Israel konkluderte dem vel med en mye lavere prosentandel. Forskningsartikkelen din hadde også problemer dem selv beskrev.
Vis hele sitatet...
Igjen? Hvor vanskelig er det egentlig for deg å forstå dette?!? Altså hvis vi nå sier det er 87 % beskyttelse, så betyr det at nesten alle de som blir syke, får noe som minner om en forkjølelse.
På sykehus der dem hadde mange 10-talls innleggelser daglig, av mennesker med alvorlig COVID19. Så er det ekstremt sjeldent at de som blir innlagt nå er vaksinerte.
Det er faktsik snakk omtrent 1 av 1 000 000 av vaksinerte, som trenger sykehusinnleggelse i USA, og der har dem brukt av alle typer vaksiner dem har fått kloa i. Det er snakk om noen få hundrede totalt i USA. Mens det i USA er ca. 3 av 100 smittede, som dør i USA, hvis de ikke får antistoffbehandling tilstrekkelig tidlig. Samtidig som en nå ser en økning av innleggelser av uvaksinerte. Dette ser en særlig på steder, der det er en stor %-andel av befolkningen, som ikke er vaksinert.

Se heller på denne, og la disse tolke dataene for deg. For det klarer du tydeligvis ikke alene.
https://www.youtube.com/watch?v=73KWHPsw-ag
Sist endret av aluminiumfluorid; 30. juli 2021 kl. 20:33.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Ja. Dette var hovedmålet fra dag 1. Lage en vaksine som gjør at vårt helsevesen ikke kneler. At de forhindret videre smitte er og har alltid vært å regne som en bonus hvis det var tilfelle. Når pandemien startet ville vi se oss fornøyd med en effektivitet på 50% +. 87% er en seier for vitenskapen med tanke på hvor raskt dette har skjedd.

Jeg ser at de fleste har gitt opp videre diskusjon. Vi får enes om å være uenige.

Ønsker deg lykke til videre og så får vi satse på for din del at du ikke havner på covidatemyface på Reddit.
Vis hele sitatet...
Ja og det målet har vi nådd for lengst? Ja, det er jo der retorikken ligger. Jeg er ikke utenlandsk heller og utenlandske er de som dominerer statistikk her til lands, sannsynligvis i andre land også. Så der er jo allerede mine sjangser lave, i tillegg til hvor lav den ellers er. Det at det er tilfeller hos andre motbeviser ingenting, når de aller fleste klarer covid helt fint. Men den statistikken er selvfølgelig helt feil også

Jeg linket oppe her til artikler som nettopp forteller at vi på ingen måte er ferdig, og ytterlige doser og piller må til. Medier elsker å fortelle om smitte antall samtidig som ganske få har dødd av covid selv før vaksinene her til lands.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Igjen? Hvor vanskelig er det egentlig for deg å forstå dette?!? Altså hvis vi nå sier det er 87 % beskyttelse, så betyr det at nesten alle de som blir syke, får noe som minner om en forkjølelse.
På sykehus der dem hadde mange 10-talls innleggelser daglig, av mennesker med alvorlig COVID19. Så er det ekstremt sjeldent at de som blir innlagt nå er vaksinerte.
Det er faktsik snakk omtrent 1 av 1 000 000 av vaksinerte, som trenger sykehusinnleggelse i USA, og der har dem brukt av alle typer vaksiner dem har fått kloa i. Det er snakk om noen få hundrede totalt i USA. Mens det i USA er ca. 3 av 100 smittede, som dør i USA, hvis de ikke får antistoffbehandling tilstrekkelig tidlig. Samtidig som en nå ser en økning av innleggelser av uvaksinerte. Dette ser en særlig på steder, der det er en stor %-andel av befolkningen, som ikke er vaksinert.

Se heller på denne, og la disse tolke dataene for deg. For det klarer du tydeligvis ikke alene.
https://www.youtube.com/watch?v=73KWHPsw-ag
Vis hele sitatet...
Hvorfor linker du en youtube video? Jeg argumenterer for at vaksinen ikke er særlig effektiv, som bygges opp av islandsk data blandt annet og nå nettopp nye data også. Det er jo flere anerkjente virologer og forskere som også har talt i mot både vaksine og covid. Så det er jo ikke slik at begge sider ikke har talere. CDC tester ikke vaksinerte særlig og derfor kan dem ikke påstå uvaksinerte står for de meste av innleggelser. Hvor mange ganger må jeg gjenta meg selv. Antall innleggelser generelt er svært lave, men smitten er høy. Som i og for seg er uinteressant når dødsfall er lavt. Hvordan gir det egentlig logisk mening at dem bringer tilbake Y mandatet for å forhindre at X skjer samtidig som dem forteller at X ikke skjer?.
Sist endret av Quakecry; 30. juli 2021 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
16 sider, masse å lese.

Jeg gjorde det eneste riktige og tok vaksinen, det er ikke noe alternativ.
Quackery og VitoScaletta er jo bare nok et tilfelle av vil ikke høre. Sikkert bare tilfeldig at antall smittede og innlagte går stødig ned. Evolusjonen ordner dette, de som ikke vaksinerer seg er størst trussel for seg selv. Om de vil lese VG artikler og konstant søke selvbekreftelse kilder har de strengt talt ikke så mye å gjøre på et diskusjonsforum. Blogg er åpenbart riktig format her. Er det ikke like greit å la de leve i trua eller bare sperre hele tråden? Dødfødt.
Edit: jeg må bare si noe.

Hvis vi hadde visst at delta kom og hvordan den var oppbygd så hadde vi hatt vaksinen klar, men ettersom vitenskapsmenn ikke er spåmenn så visste vi ikke det.

Dette ekskluderer ikke det FAKTA at vaksinen beskyttet mot alvorlig sykdom, det er jo det som er hele poenget.
De andre variantene beskytter den veldig bra mot så hvorfor ikke bare ta den.
Ergo, bedre beskyttelse er bedre enn ingen beskyttelse.


Det første stedet du kjøper deg for å bo er ikke der du ender opp med å leve til du dør, men det gjør vel ikke det første kjøpet bortkastet?
Skjønner ikke hvorfor denne tråden skal stenges. Det er bra at mennesker med forskjellige synspunkter kommer til tale, så kan folk lese innleggene og muligens få svar på noe de lurte på.

Hvilken hensikt har det å stenge tråden uansett?

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
16 sider, masse å lese.

Jeg gjorde det eneste riktige og tok vaksinen, det er ikke noe alternativ.
Vis hele sitatet...
Alternativet er å ikke ta den.
Sist endret av ID-Brikke; 30. juli 2021 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg gjorde det eneste riktige og tok vaksinen, det er ikke noe alternativ.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker omtrent det samme da det ikke koster meg noe samtidig som risikoen er marginal i forhold til alt det andre jeg frivillig har skutt og stappet i meg av ymse stoffer og hormonpreparater uten noen god grunn, men her er det absolutt godt grunnlag.

Det ville ikke gitt noen mening å slå seg vrang i mitt tilfelle.
Det mest ignorante i denne tråden her er jo de som tror at absolutt alle mennesker skal være enig med deres egen mening og at de vet best av alle. Alle hør på meg jeg vet best. Så tror de at samtlige skal forandre meningen sin å være enig med de. Slutt å tull å ta å våkn opp. Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellige meninger sånn er det sånn vil det alltid være. Det dere glemmer er jo at vi alle vil det samme. Ingen vil ha en pandemi ingen vil bli syk ingen vil at noen skal dø. Vi vil alle det samme i bunn å grunn og det er jo egentlig bra. De aller aller fleste vil ikke andre vondt. Viss de av dere som diskuterer her på død å liv ha rett og vil at alle andre skal ha samme mening som deg. Bør du håpe på at covid dreper hele verdens befolkning og det er bare deg selv igjen med din mening. Ta dere sammen.
Sitat av merk Vis innlegg
Det mest ignorante i denne tråden her er jo de som tror at absolutt alle mennesker skal være enig med deres egen mening og at de vet best av alle. Alle hør på meg jeg vet best. Så tror de at samtlige skal forandre meningen sin å være enig med de. Slutt å tull å ta å våkn opp. Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellige meninger sånn er det sånn vil det alltid være. Det dere glemmer er jo at vi alle vil det samme. Ingen vil ha en pandemi ingen vil bli syk ingen vil at noen skal dø. Vi vil alle det samme i bunn å grunn og det er jo egentlig bra. De aller aller fleste vil ikke andre vondt. Viss de av dere som diskuterer her på død å liv ha rett og vil at alle andre skal ha samme mening som deg. Bør du håpe på at covid dreper hele verdens befolkning og det er bare deg selv igjen med din mening. Ta dere sammen.
Vis hele sitatet...
Ironien i innlegget ditt er episk. Det var endelig godt noen som faktisk er våken og kan se hullene i denne tråden endelig kom å vekket oss....

Diskusjonen i denne tråden handler på ingen måte om å få andre over på sitt subjektive syn, skillet i denne tråden går på de som har en subjektiv mening og de som forholder seg "objektivt" til innsamlet data og forskning.

Okey, så Q snakker om at vaksinerte fortsatt kan bære og dermed smitte andre med Covid-19, det er sant nok, men om alle var vaksinerte så er det å få Covid-19 relativt harmløst. Desverre så er det en gang sånn at det finnes endel mennesker som gjerne skulle hatt vaksinen, men som ikke kan pga medisinske årsaker.

Og da, da er det rimelig råttent, at de som kan ta vaksinen uten risiko lar vær, ja om vi forholder oss til premisset ditt om at de fleste vil andre godt.
Sist endret av Kloakk; 31. juli 2021 kl. 00:05.