Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3197
Hei.

Jeg er nå i ferd med å bytte jobb.
Har bedt om å få sluttoppgjør sammen med lønning i dag.

Jeg fikk kun lønn.

Er redd for at firma jeg jobbet for ikke har penger til å betale.
Sjefen vil ikke ta telefon når jeg ringer han, og det blir bare lagt på.
Hvilke rettigheter har jeg og hva skal jeg gjøre ?

Kaizen
Hva står det i kontrakten deres om sluttvederlaget?
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Etter hva jeg husker står det ingen ting om dette, men skal finne den frem og sjekke.
I mitt tilfelle ble det utformet en egen kontrakt hvor det sto hvor mye sluttvederlaget var på og til hvilken tid det skulle utbetales.
Skal vel ha utbetalt opptjente feriepenger sammen med siste lønnsutbetaling.
Ellers ikke så mye mer med mindre noe annet er avtalt.
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Jo , feriepenger er jo det jeg skal ha, men hva gjør jeg om jeg ikke får det ?
Utgangspunktet i ferieloven § 11 nr. 3 er at når et arbeidsforhold opphører skal opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag. Det kan imidlertid fravikes ved tariffavtale, så sjekk eventuelt den, om det eksisterer.

Om bedriften ikke har penger til å utbetale feriepengene, altså er insolvent, kan du feriepengene dekket gjennom lønnsgarantiordningen – men det har en del forutsetninger og tar en del tid. Et sted å begynne kan i så fall være å sende påkrav og konkursvarsel før du eventuelt begjærer arbeidsgiver konkurs.
Sist endret av Snillorg; 20. juli 2021 kl. 15:04.