Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3906
Dersom jeg ser en film som skal vises i 4K kvalitet på pcen eller tven, hvordan vet jeg om den faktisk vises i 4K?

Kan alle laptoper som er kjøpt de siste 2 år vise film i 4K? Hva med tver som er kjøpt for 7-8 år siden?

Er det noen måter for å sjekke dette?

Jeg synes selv at det ser ut som om at det i 4K filmer, så er spesielt bildet både skarpere og gjerne lysere, og detaljene vises mye bedre.
Men dette kan også være min egen hjerne som viser meg det jeg ønsker å se. For det sies jo at man må ha en veldig stor tv-skjerm for å kunne se forskjellen på 4K og 1080p. Eller er dette bare tull?
Det er svært stor forskjell på 4K og 1080p selv på en laptop på 14 tommer. Hvertfall etter min erfaring. Spesielt klarhet og farger blir mye penere.
Det er vel to saker du kan sjekke.

Kjøpsdato eller hvilken type enhet har forøvrig ingenting å si på om den klarer 4k, det går rett og slett på spesifikasjonene som du kan sjekke hos produsenten. Der får du opp oppløsningen, ergo om den har 4K støtte eller ikke. Støtter den 4k/2160p så klarer TVen/skjermen/PCen osv å vise 4K.

Også har du kilden din, hvor er det du ser på filmen fra. Streamer du fra netflix? Har du lasta ned filen selv? Netflix etter min hukommelse har kun 4K kvalitet om man har det dyreste abo'et og at akkurat den filmen/serien er lagt ut i 4K. Dette står vel også på hver enkelte ting om den er i 4K eller ikke. Laster du ned så burde det vel være ganske åpenlyst hva du har lastet ned, tenker jeg.

Sistnevnt så er ikke 4K alltid det samme. Det er bare oppløsningen, det som har minst like mye å si, om ikke mer er hvordan filen er komprimert. En svært komprimert 4K film kan være tilsvarende i bildekvalitet som en skikkelig god 1080p fil. Netflix har meg viss bekjent en ganske elendig bitrate/komprimering på 4K, så det er langt ifra så bra som "ekte" 4K vil være. Og naturligvis vil det alltid se bedre ut med høyere oppløsning på større skjerm.

Fin måte å se det på er hvor stor pixeltetthet skjermen har. Eksempelvis så har en en 27" 1080p skjerm en pixeltetthet på rundt 81 PPI, mens en 65" 4K TV har en PPI på rundt 68 PPI. Også selvfølgelig relevant hvor nærme du sitter