Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 14591
Jeg la ut et objekt for salg på Facebook og fikk følgende svar:

Hei Artiklene er fremdeles tilgjengelige hvis ja jeg vil gjerne vite prisen ??
I dag kl. 13:08
13:08
Du sendte I dag kl. 13:08
Jeg har satt den til kr. 3000.- Hva er du interessert i å gi?
I dag kl. 17:24
17:24
Dasarathi Nahak
Dasarathi
Dasarathi sendt I dag kl. 17:24
Ok, jeg vil kjøpe På den annen side vil jeg gjøre betalingen din via FEDEX EXPRESS levering i en konvolutt så snart du mottar pengene, jeg sender TNT hjem til deg for å hente dem.
Sist endret av Lauritz; 23. juni 2021 kl. 18:32.
Trådstarter
Dasarathi Nahak har opprettet dette: group
1 medlem er ikke blant kontaktene dine
I dag kl. 09:32
09:32
Dasarathi har gitt gruppen navnet Dasarathi · xxxxxxxx mellomformat kamera.
Dasarathi har endret gruppebildet.
Ja. Mest sannsynlig kommer det noen som utgir seg for å være hentefirma som er innleid, uten at du har mottatt betaling og du blir manipulert til å sende varen med de som er der for å hente fordi kjøper lover at pengene er sendt og påstår han ikke kan betale bomtur til hente"firmaet". Det eller at de sier de ikke fikk sendt cash allikevel men hvis du sender noe på bankoverføring til en "venn"de har så vil du få igjen det beløpet pluss det varen koster og renter. Du får selvfølgelig ingen ting. Styr unna!
Sitat av vacant Vis innlegg
Ja. Mest sannsynlig kommer det noen som utgir seg for å være hentefirma som er innleid, uten at du har mottatt betaling og du blir manipulert til å sende varen med de som er der for å hente fordi kjøper lover at pengene er sendt og påstår han ikke kan betale bomtur til hente"firmaet". Det eller at de sier de ikke fikk sendt cash allikevel men hvis du sender noe på bankoverføring til en "venn"de har så vil du få igjen det beløpet pluss det varen koster og renter. Du får selvfølgelig ingen ting. Styr unna!
Vis hele sitatet...
Nja, mest sannsynlig får TS beskjed om å legge ut for frakten. Kjøper vil berolige TS med at TS ikke trenger å sende varen før pengene er mottatt, disse pengene kommer aldri og selve svindelen er betalingen for frakten.
Trådstarter
Ny melding for et annet objekt jeg la ut på facebooks marketsplace:

OK, det er greit for meg. Jeg vil fullføre kjøpet via den pålitelige GLS EXPRESS leveringstjenesten. GLS-leveringspersonen vil være mellommann for betaling og henting av varene fra deg, det vil si at han vil samle varen til meg også når han gir deg pengene tilbake.
--------------------------
Er dette vanlig at folk får når de legger ut ting for salg på facebook?
GLS opererer engang ikke i Norge, så det i seg selv er jo et tydelig tegn. (Posten Norge står for deres tjenester her)

Normalt at folk blir spammet ned av svindlere ja, spesielt objekter som har verdi ved tyveri.
Generelt er det nok masse-meldinger som blir sendt ut til alt og alle, i håp om å treffe på noen som ikke er like smart.
Kan også være for å innhente e-post adresser, for å melde deg opp på spam-lister.
jeg har tidligere solgt ting der en annen kommer og henter og betaler for varen. da var alt dette godt avtalt på forhånd-
Hverken TNT eller GLS fins i Norge vel?

Alt her lyser svindel.
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Hverken TNT eller GLS fins i Norge vel?

Alt her lyser svindel.
Vis hele sitatet...
TNT Norge as ligger på Lillestrøm Samarbeider med Fedex.
Jeg skjønner ikke helt hvordan denne svindelen foregår. Du gir vel ikke fra deg varen til transportøren hvis ikke du får pengene? Så hvem blir svindlet hvis du fortsatt har varen?
Sist endret av Kikagaku; 28. juni 2021 kl. 22:30.
Det er vel to klassikere som går igjen:
1. Du må forskuttere for frakt.
2. De tilbyr en "trygg" mellommann (escrow)
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvordan denne svindelen foregår. Du gir vel ikke fra deg varen til transportøren hvis ikke du får pengene? Så hvem blir svindlet hvis du fortsatt har varen?
Vis hele sitatet...
De sier at de har sendt penger med kurier, og vister til en sendingsblankett og ber deg sende varen, og siden de har ofte en legit slipp som de sender, så handler du i god tro og sender varen
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Jeg har nå funnet ut at de prøver å loppe folk for penger ved å kreve et gebyr på forhånd. Her er en melding jeg har fått i en senere beskjed:
-----------------------------------
Jeg forklarer situasjonen for deg, FEDEX ber deg bare om å betale budforsikringsgebyret som utgjør 750 kr for å sikre budet under forsendelse. Grunnen til at jeg legger deg 750 kr mer på det opprinnelige beløpet, slik at du ikke mister en eneste krone på slutten. Jeg har allerede betalt leveringskostnadene til FEDEX. E -posten er allerede sendt av FEDEX. Alt du trenger å gjøre er å betale gebyrene som FEDEX ber om for å motta det. Vær ellers oppmerksom på at hvis jeg avbryter å sende e -posten, vil FEDEX ikke refundere meg for gebyrene jeg allerede har betalt. Takk for forståelsen, og hold meg informert. Vær imidlertid oppmerksom på at de 750 kr gebyrene som FEDEX ber deg ikke vil gå tapt. Hvis du har lagt merke til, la jeg til 750 kr mer på posten. Så du trenger ikke bekymre deg. Nå er det jeg som skal bekymre meg. Fordi jeg mister penger hvis du ikke betaler forespørselen