Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3843
Hei,

Jeg har en jobb hvor jeg selv godkjenner fakturaer. Har også et firma på siden, hvor jeg kan selge varer - som jeg igjen kjøper via arbeidsgiver.

Dette er reelle varer og således også varer arbeidsgiver trenger. Men både pris og kvalitetsmessig er de ikke det beste alternativet.

Så hva er sjansen for å bli avslørt for en slik dobbeldipping?

Kort oppsummert. Mitt firma fakturerer min arbeidsgiver. Jeg godkjenner, faktura betales og mitt firma får pengene.
Uten at jeg kan si det sikkert så høres det veldig ikke greit ut. Fort oppsigelsesgrunnlag hvis (når) du blir tatt. Har du ingen som etterkontrollerer utbetalinger?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er helt avhengig av hvor mye internrevisjon selskapet driver med.

Det du beskriver er underslag. I det best tenkelige scenarioet så vil du bli bedt om å tilbakebetale alt du har fakturert og mister jobben. Hvis omfanget er større kan det tenkes at du blir politianmeldt, hvor fengselsstraff og erstatnigsansvar er på dagsordenen.
Skjønner jo at det er en risiko i bildet. Jeg antar jo at det er noe kontroll. Men vil anta at i bedriften så er det ca 30 personer som har samme rolle som meg og hver av oss godkjenner et sted mellom 10-40 fakturaer pr måned.

Mest interessert i noen som jobber i økonomi/controller som kan gi meg innsyn i sjansen for at dette sjekkes i stor grad.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er helt avhengig av hvor mye internrevisjon selskapet driver med.

Det du beskriver er underslag. I det best tenkelige scenarioet så vil du bli bedt om å tilbakebetale alt du har fakturert og mister jobben. Hvis omfanget er større kan det tenkes at du blir politianmeldt, hvor fengselsstraff og erstatnigsansvar er på dagsordenen.
Vis hele sitatet...
Tja, er vel mitt svar. Min rolle står fritt til å bruke den/de leverandører som jeg ønsker. Så underslag er det ikke. Jeg ville jo kjøpt et produkt som bedriften trenger. Men det er klart at det er jo ikke helt greit, det er jeg enig i.
Sist endret av xxxblaze420xxxx; 12. mars 2021 kl. 09:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xxxblaze420xxxx Vis innlegg
Tja, er vel mitt svar. Min rolle står fritt til å bruke den/de leverandører som jeg ønsker. Så underslag er det ikke. Jeg ville jo kjøpt et produkt som bedriften trenger. Men det er klart at det er jo ikke helt greit, det er jeg enig i.
Vis hele sitatet...
Heilt rett. Det er ikkje underslag. Men det er straffbart.

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§390
Sitat av xxxblaze420xxxx Vis innlegg
Skjønner jo at det er en risiko i bildet. Jeg antar jo at det er noe kontroll. Men vil anta at i bedriften så er det ca 30 personer som har samme rolle som meg og hver av oss godkjenner et sted mellom 10-40 fakturaer pr måned.

Mest interessert i noen som jobber i økonomi/controller som kan gi meg innsyn i sjansen for at dette sjekkes i stor grad.



Tja, er vel mitt svar. Min rolle står fritt til å bruke den/de leverandører som jeg ønsker. Så underslag er det ikke. Jeg ville jo kjøpt et produkt som bedriften trenger. Men det er klart at det er jo ikke helt greit, det er jeg enig i.
Vis hele sitatet...
Det største problemet her er setningen "Men både pris og kvalitetsmessig er de ikke det beste alternativet.".

Så da fakturerer du arbeidsgiveren din kunstig høy pris for egen vinning.

Det absolutt beste her ville vært om du kunne overbevist arbeidsgiver om at avtalen er en god deal.

Hvor mye penger er det snakk om?
Og hvor mye profitt har du på fakturaen?
Har du mulighet til å justere pris/vilkår slik at du blir konkurransedyktig?

Her har du mulighet til å bli din egen faste kunde, så det ville vært dumt å kaste bort muligheten til å få godkjent avtalen på en ryddig måte.
Sist endret av random105675; 12. mars 2021 kl. 09:21.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det største problemet her er setningen "Men både pris og kvalitetsmessig er de ikke det beste alternativet.".

Så da fakturerer du arbeidsgiveren din kunstig høy pris for egen vinning.

Det absolutt beste her ville vært om du kunne overbevist arbeidsgiver om at avtalen er en god deal.

Hvor mye penger er det snakk om?
Og hvor mye profitt har du på fakturaen?
Har du mulighet til å justere pris/vilkår slik at du blir konkurransedyktig?

Her har du mulighet til å bli din egen faste kunde, så det ville vært dumt å kaste bort muligheten til å få godkjent avtalen på en ryddig måte.
Vis hele sitatet...
Svarer litt forsiktig, for å ikke identifisere meg.

Kvaliteten på produktene er gode. Men det største problemet er jo at mitt foretag har enormt mindre kjøpekraft enn de som driver med det i stor skala, og mitt foretag sin innkjøpspris er dermed høy.

Sammenlign f.eks komplett med kåres data.
Det der bør du definitivt ikke gjøre, det du tenker på vil bli noe av det kjipeste du kan bli tatt for. Fordi at når du blir tatt så blir det fort soning av det, det er bare den lille straffen. Den store får du når du slipper ut og du oppdager at ingen tar sjansen på å ansette deg. For den type kriminell som det du tenker på er de mest forhatte vinningskriminelle,fordi er jo ikke bare skurk. De får tillit i kraft av stilling, som de så bryter kalkulerende og kynisk gjerne over tid. Ingen arbeidsgivere som gir slike folk second chance, for de vil jo vite at du kanskje er smart nok til å loppe dem blind, og kanskje har blitt flinkere på å skjule sporene.
Sitat av xxxblaze420xxxx Vis innlegg
Svarer litt forsiktig, for å ikke identifisere meg.

Kvaliteten på produktene er gode. Men det største problemet er jo at mitt foretag har enormt mindre kjøpekraft enn de som driver med det i stor skala, og mitt foretag sin innkjøpspris er dermed høy.

Sammenlign f.eks komplett med kåres data.
Vis hele sitatet...
Det hjelper hvertfall litt, at du ikke tar høyere prise bare fordi det er du som godkjenner fakturaen.

Er det produkter hvor det kan gi arbeidsgiver en verdi av at du selv importerer produktene? Det er ikke alltid de største og billigste leverandørene er de beste.

I denne saken ville jeg uansett bedt om tillatelse og ikke tilgivelse og latt en annen kollega godkjenne fakturaene for å gjøre det ryddig.
BRAND ∞ STRONG
En, av flere, grunner til at Oslo kommune i sin tid endret
rutiner med tanke anskaffelser og godkjenning var nettopp dette.
Nå er det alltid flere en en som godkjenner, og anskaffelser/kjøp/tjenester
over et vist beløp skal ut på anbud.

For flere av de involverte ente dette med fengsel straff og store pengekrav.
På en skole jeg jobbet i sin tid var det en fyr som byttet jobb til et firma
som solgte leker/hobby materiel. En av de siste tingene han gjorde på
skolen var å kjøpe varer av seg selv for ca. 70000kr.
Det gikk ikke så bra.
Takker for svarene.
Jeg er enig i at det alltid er bedre å ha lov til slike ting.

Noen som har innsyn i dette fra en controllers perspektiv?
Det bør være lett å finne ut av, tenk om noen av dem gjør et tilfeldig oppslag i brreg på org.nr på faktura også ser de at firmaet tilhører den som har godkjent fakturaen. Det der tror jeg kjapt ender i en gedigen shit storm.

Du er jo ikke den første som tenker i slike baner, og det er en relativt kjent måte å svindle til seg kroner på. Problemet om du starter med dette er jo at det sikkert går en gang eller to. Eller tjueto ganger. Så blir du grisk, har fått baksmell på skatten eller råte i veggene og trenger kostbar renovering. Da har du jo alt erfaring også skal du bare ta litt mer, eller sende noe få ekstra fakturaer også blir du tatt, får sparken, erstatningskrav og må inn på soning.

Og når neste arbeidsgiver evt. finner ut hva du gjorde mot en tidligere arbeidsgiver så mister du i beste fall bare arbeidsoppgaver og ansvar, men sannsynligvis er du ute av døra før lunch og kan se frem til en lengre periode som arbeidsledig også er du til sist bare en helt vanlig kriminell med alt det innebærer.

Om du har varer som bedriften kan trenge, eller du har gode priser og god avanse så får du vel selge inn dine produkter på akkurat samme vis som du ville solgt de inn til andre kunder. Om du har noe å fare med, og bedriften ser verdien av det så er det nok mange sjefer som vil tillate det, om ikke annet så for å hjelpe deg over kneika om du sitter litt tungt i det for tia. Men gjør du slikt uten tillatelse og når du så blir tatt, vel da er du rett og slett ferdig.
Rart at kun en person holder for å godkjenne en faktura. Pleier vel å være flere.
Jeg er controller og tidligere revisor. Det er mange muligheter å bli tatt på. For det første er det stor sannsynlighet for at dere er fler som godkjenner, og at du kun er en i en rekke på fler. Det andre er at når nye leverandører kommer inn, så legger regnskapsfører disse opp i systemet. Det tredje er at regnskapsfører er inne å godkjenner faktura i siste ledd før det bokføres. Det fjerde er at det kan bli stilt spørsmål ved eventuelle analyser, om det er større avvik i innkjøpspris på de forskjellige leverandørene. Det femte er revisor. De kontrollerer leverandørreskontro, i tillegg til et tilfeldig antall faktura.
Vil nå tro at dette i utgangspunktet er veldig avhengig av selskapsform.

I en offentlig sektor så er dette noe du 100% sikkert vil bli anmeldt for og trolig straffet for hvis det oppdages.
I et privat selskap, så kan dette være 100% lovlig, men du vil fortsatt kunne regnes som en utro tjener som velger å kjøpe produkter som er priset høyere enn markedspris. - Jo større konsernet er, værre er det i teorien.
Du kan glede deg til den dagen det blir bokettersyn
Blir du tatt ryker du nok på dette. Om ikke de anmelder deg, så ligger jobben svett an.